02.12.2001 12:00 Alder: 16 yrs

Skrevet af:
Ditte Olsen

Et håb om en bedre fremtid

Alle jordens folk skal velsigne sig i dit afkom, fordi du adlød mig
(1 Mosebog 22,18)

Mennesker bar brug for et håb om en bedre fremtid. Det har vi haft siden Edens have. Abraham fik et ord fra Gud, som var lys og varme for ham gennem mange års barnløshed. Abraham levede i Mellemøsten ca. 1800 år f.Kr. og blev stamfader til det jødiske folk.

2

Alle jordens folk skal velsigne sig i dit afkom, fordi du adlød mig

(1 Mosebog 22,18)



Mennesker har brug for et håb om en bedre fremtid. Det har vi haft siden Edens have. Abraham fik et ord fra Gud, som var lys og varme for ham gennem mange års barnløshed. Abraham levede i Mellemøsten ca. 1800 år f.Kr. og blev stamfader til det jødiske folk.


I Ny Testamente refererer apostlen Peter dagens adventsord fra Gud til Abraham således: ”Alle jordens slægter skal velsignes i dit afkom.” Ordene betyder det samme, men sprogligt er det måske lettere at forstå Peters version (Ap.G. 3,25).


Gud gentager her for Abraham, hvad han lovede Adam og Eva: engang vil Gud sende en person, der kan gøre menneskenes håb til virkelighed.


I dagens ord er løftet uddybet. Ikke nok med, at Abrahams afkom skal gøre ende på det onde ved at besejre Djævelen, sådan som Gud lovede Adam og Eva. Det skal også gælde for alle jordens folk.


Det skal ikke kun være til glæde for Abraham og hans familie, men for alle mennesker. Gud er ikke nærig! Det er heller ikke noget samtidsbestemt løfte, han giver. Det gælder generation efter generation. Også i dag!


Jesus er Abrahams afkom. For hans skyld - i Jesus - bliver vi velsignet af Gud. Fordi han har besejret Djævelen, har vi adgang til al den velsignelse, som Bibelens Gud er i besiddelse af. Det er ikke småting! Det kan bl.a. være glæde, fred og tryghed på trods af ydre omstændigheder.


Der vigtigste, vi skal velsignes med, er håbet om en bedre fremtid: et evigt liv i Paradis. Men vi må gøre ligesom Abraham. Vi må tro løftet! Så kan det blive til lys og varme for os i dag.


Skrevet af:
Ditte Olsen

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også