18.06.2022 16:41 Alder: 15 days

Skrevet af:
Peter V. Legarth

Penge giver muligheder

(Gud sagde til den rige landmand) Din tåbe, i nat kræves dit liv af dig. Hvem skal så have alt det, du har samlet? Sådan går det den, der samler sig skatte, men ikke er rig hos Gud.«

Fra søndagens tekst i kirkerne:

Lukasevangeliet kapitel 12, vers 13-21

 

Den rige landmand i Jesus' fortælling sagde: "Slå dig til ro, spis, drik og vær glad!" Han blev ramt af Guds dom, for han var ikke rig hos Gud. Hans problem var ikke, at han som en dygtig landmand havde skaffet sig rigdom. Men rigdommen betød, at han glemte Gud.

Jesus vil ikke sige, at rigdom er en forbandelse og fattigdom en velsignelse. Kærlighed til penge kan være roden til alt ondt, men det kan manglen på penge også. For pengene har det med at tage magten over os, hvad enten vi har for få eller for mange. Så ender det med grådighed. Havesyge er have-mere-syge.

Rigdom er en velsignelse, hvis man ellers har skaffet sine midler på lovlig vis og uden at snyde andre. Penge giver muligheder for en selv, for ens nærmeste og for dem, der trænger en hjælpende hånd, for ingen bliver fattig af det, man giver den fattige. Ingen er så fattig, at han ikke kan hjælpe, og ingen er så rig, at han ikke behøver hjælp.

Bøn: Hjælp mig, kære Gud, at jeg aldrig bliver så stor i egne tanker, at jeg tror, at jeg kan klare mig uden dig!


Skrevet af:
Peter V. Legarth

Lagt på nettet 18.06.2022

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også