04.06.2022 16:30 Alder: 24 days

Skrevet af:
Peter V. Legarth

Guds åndedræt

Jesus sagde: »Elsker I mig, så hold mine bud; og jeg vil bede Faderen, og han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid: sandhedens ånd, som verden ikke kan tage imod, fordi den hverken ser eller kender den. Jeg vil ikke efterlade jer faderløse.

Fra søndagens tekst i kirkerne:

Johannesevangeliet kapitel 14, vers 15-21

 

Vi kan ikke med vores øjne se vinden. Vi kan heller ikke se et menneskes åndedræt. Men vi tvivler ikke på, at vind og åndedræt findes. Vi kender jo virkningen.

Sådan er det også med Guds åndedræt. Det er ikke et åndedræt, der holder Gud i live, men han holder det troende menneske i live gennem sit eget åndedræt. Helligånden gør evangeliet – budskabet om Guds frelse – til en levende virkelighed for os, så det ikke bare er noget, der hører traditionen eller kulturen til. Helligånden gør evangeliet om Jesus Kristus til en personlig sag. Guds åndedræt er usynligt, men vi tvivler ikke på, at det findes, for vi kender virkningen.

Ja, Jesus siger endda, at disciplene skal være i ham, og han vil være i dem. Det er svært at fatte dybden i det ord. Et troende menneske har fællesskab med Jesus under alle forhold. De, der ikke vil vide af Jesus Kristus, er åndeligt faderløse, men de troende er netop ikke faderløse. De har Gud som far. Hvert eneste døbt og troende menneske kan sige: Jeg er Guds bolig. Jeg er Guds tempel. Et døbt og troende menneske er aldrig alene!


Skrevet af:
Peter V. Legarth

Lagt på nettet 04.06.2022

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også