31.03.2005 12:00 Alder: 19 yrs
Jørgen Sejergaard

Skrevet af:
Jørgen Sejergaard

Skal jeg ignorere Paulus` mærkelige vendinger?

Engang imellem bliver man overrasket af mærkelige ord og vendinger under sin Bibellæsning. Jeg har to der særlig virker anstødelig på mig 1) 1. Thes 5, 24 (DO 1992): Jeg besværger jer ved Herren: Lad dette brev blive læst op for alle brødrene. og 2) 1. Kor 4,16: (DO 1992) Så jeg formaner jer: Efterlign mig! siger Paulus. Spørgsmål: Hvis en prædikant benyttede sig af de samme vendinger idag ville jeg blive nervøs. Hvorfor er vi ikke nervøse når de udtales af Paulus?

Svar:

Jeg forstår inderlig godt din undren, og jeg skal prøve at svare på dine spørgsmål - og det første vi skal gøre, når noget støder os, uanset om det er sagt af Paulus eller en prædikant i dag, det er at finde ud af, hvad meningen med det sagte er.

Udtrykket: Besværgelse i NT

Hvad besværgelsen angår, har jeg spurgt en klog mand, som mener, at oversættelsen af denne og lignende gloser i hvert fald i tre tilfælde er forkert. Den forekommer i Markusevangeliet kap. 5, 7 og Apostlenes Gerninger kap. 19, 13 i grundformen "orkitså" og i udvidet form, "eksorkitså", i Mattæusevangeliet kap. 26, 62 og i en anden udvidet form, "enorkitså", i 1. Thessaloniker brev kap. 5, 27 (ikke vers 24, som du skriver), og denne glose har to mulige betydninger.

Den ene er "at ønske at nogen skal love eller sværge over for Gud", og den anden er "at besværge", dvs. bruge magi eller trolddom, hvor man ved hjælp af guddommelige kræfter forsøger at tvinge et andet menneske til at gøre noget eller tvinge skæbnen til at arte sig på en bestemt måde.

De onde ånder i Markusevangeliet kap. 5, 7 ved godt, at Jesus er stærkere end dem, så det er absurd, at de skulle forsøge at betvinge Jesus med guddommelige kræfter ved trolddom. Det er absurd at forsøge at tvinge Jesus ved hjælp af Gud, når han kommer med Guds autoritet og myndighed, men de beder Jesus love over for Gud eller sværge ved Gud, at han ikke vil pine dem.

På samme måde ønsker ypperstepræsten, at Jesus under edsansvar over for Gud vil give til kende, hvem han er. Og på samme måde ønsker Paulus i 1. Thessalonikerbrev kap. 5, 27, at menigheden aflægger ed på, at de vil oplæse dette brev for alle brødrene. Han lægger altså størst muligt pres på dem, han beder dem sværge, men han bruger ikke trolddom for på magisk vis at tvinge dem.

Derimod forekommer den magiske betydning "at besværge" i Apostlenes Gerninger kap. 19, 13, hvor det netop fremgår, at det var folk der havde med trolddom og magi at gøre.

Udtrykket: Efterlign mig!

Den anden tekst du nævner, hvor udtrykket: "efterlign mig", støder dig, drejer det sig om, at Paulus optræder som deres lærer både i ord og gerning. Det svarer til, at vi ønsker, at andre skal følge samme lære og praksis , som vi selv gør. Vi lærer vore børn at læse i Bibelen, gå i kirke, drive mission, besøge gamle og syge osv. Vi taler ikke som Paulus, men tænker eller føler det samme. Vi burde måske også tale som ham, når bare vi husker, at det kun er det gode sider, andre skal efterligne, ikke vore dårlige sider.


Jørgen Sejergaard

Skrevet af:
Jørgen Sejergaard

Lagt på nettet 31.03.2005

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også