18.04.2006 12:00 Alder: 18 yrs
Jørgen Bloch

Skrevet af:
Jørgen Bloch

Må jeg bruge navnet Jeshua i bøn?

Jeg har læst en bog, der forgik nogle få år efter Jesu død. Der var en troende jødisk pige, som i sine bønner kaldte ham "Jeshua" altså bruget hans aramæiske navn og ikke den græske form "Jesus". Nu er det sådan at det er blevet sådan, at jeg i mine personlige bønner til Jesus faktisk er begyndt at bruge det aramæiske navn. Bønner bliver mere naturlig eller mere inderlig fra min side. Jeg føler mig tættere på Jesus, når jeg kalder ham Jeshua. Det jeg gerne vil spørge er om det er helt i orden. Det er vel et ganske lige til spørgsmål. Men jeg kan ikke selv finde ud af hvorfor jeg har det sådan, tror I at I kan finde på en grund?

Svar:

Følelser er ofte vanskelige at håndtere, og derfor er det ikke en særlig god ide, hvis vi lader vores trosliv bestemme af dem.

Gud har givet os vore følelser, og vidunderligt er det, når vi føler os tæt på Gud, når vi føler os elsket af Jesus. Men Jesu kærlighed til os er ikke bundet af vore følelser.

Hvorfor du føler det bedre at sige Jeshua når du beder, ved jeg ikke, men det ene er ikke mere rigtigt end det andet. Jesus udtales jo også forskelligt, om du siger det på engelsk eller dansk. I jødisk sammenhæng i dag er det udtalen Jeshua der bruges, for det er den måde det siges på her.

At du bruger det i din bøn, kan ikke være forkert, så længe det er jøden Jesus fra Nazareth du tilbeder. Jeg vil alligevel anbefale dig, at du bruger den danske udtale, når du beder sammen med andre. For det første er det den udtale der bruges i Danmark, og for det andet er det heller ikke forkert at bruge denne udtale.

Med andre ord. Det er ikke måden vi udtaler navnet på, men om vi henvender os til den korsfæstede og opstandne frelser, der er afgørende.


Jørgen Bloch

Skrevet af:
Jørgen Bloch

Lagt på nettet 18.04.2006

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også