17.11.2011 12:00 Alder: 12 yrs
Hans-Ole Bækgaard

Skrevet af:
Hans-Ole Bækgaard

Må en kristen kun gifte sig med en kristen?

Jeg har altid hørt at en kristen skal gifte sig med en kristen, men kan egenligt ikke selv se det i bibelen og derfor dater jeg også personer som er muslimer. Det sidder dog så dybt i mig hvad jeg har hørt, at jeg er bange for at Gud vil blive vred hvis jeg vælger at gifte mig med en muslim. Det skal siges at mit tro er urokkelig så jeg er ikke i fare for at give afkald på min egen tro. Ønsker kun et bibelsk begrundet svar med henvisninger til steder i bibelen og gerne med forklaringer af original sproget. Jeg søger ikke råd om hvorvidt I selv synes det er en god ide ud fra jeres personlige holdninger.

Svar:

Tak for dit spørgsmål. Jeg vil gerne forsøge at give dig et svar, men må også begynde med at sige, at jeg ikke helt kan leve op til din præmis eller betingelse, for det hænger lidt sammen.

Umiddelbart ved jeg ikke lige, at der skulle være nogle særlige tilfælde, hvor originalsproget spiller en rolle for et svar på dit spørgsmål. Altså hvis du tænker på betydning af et specielt ord eller udtryk.

Henvisninger til Bibelen kan der være nogle tilfælde af, som du kan bruge til overvejelse. For den åndelige side af at date en muslim handler om, at ens (kristne) tro sætter sig ud for prøvelser, man ikke så hurtigt kan feje til side, sådan som jeg oplever, at du gør. Det vil jeg vende tilbage til.

Blandede ægteskaber i Gammel Testamente

Når Bibelen taler om at undgå ”blandede ægteskaber”, så kan det ske ud fra det tilfælde, vi kan læse om til sidst i Nehemias’ Bog (kapitel 13 vers 23-27). Frelseshistorisk handler det om, at Guds folk (Israels folk og slægt) skal bevares, så Messias kan blive født af denne slægt. På denne tid i 440’erne f.Kr. var der opstået den situation, at man havde givet sig på kryds og tværs ind i andre folkeslægter og folkeslag, så Israels folk stod i fare op at gå i opløsning.

På kort sigt kunne disse ægteskaber betyde, at der blev ført ny lære og trospraksis på banen, der førte folket bort fra en sund, levende tro på Gud. Man søgte kompromisser og pragmatiske løsninger, så man reelt ikke fastholdt en sand tro. På langt sigt ville disse ægteskaber som nævnt betyde, at opfyldelsen af Guds løfter blev forhindret. Derfor griber Nehemias ind.

Troen er aldrig urokkelig

Dette eksempel kan vi ikke direkte overføre til vores livssituation som kristne og sige, at et forhold mellem en kristen og en ikke-troende – det gælder både en dansker, en etnisk fremmed muslim eller en helt tredje – har Bibelen imod sig som sådan. Men der findes tydelige advarsler mod, at der er en åndelig dimension her, som det er vigtigt at have for øje: Et ’blandet ægteskab’ kan føre et menneske væk fra Gud. Og her har ingen en så urokkelig tro, at den ikke kan ændres. Det er for selvsikkert og åndeligt naivt at have så stor tiltro til sin egen åndelige formåen. For troen kan stå i fare for at mistes, hvis den udsættes for et pres, hvor menneskelige følelser og hensyn kommer i centrum. Al erfaring viser dette.

Valg har konsekvenser

Apostlen Paulus kan tale om i Andet Korintherbrev kapitel 6 vers 14, at en troende ikke skal trække på samme hammel som de vantro. Altså at man ikke skal spænde sig for samme vogn som en vantro og tro, at det selvfølgeligt fører noget godt med sig åndeligt. Han siger ikke, at vi menneskeligt set ikke skal kunne være sammen, men åndeligt skal vi tænke os om for ikke at miste den evige frelse.

Jeg vil være forsigtig med at sige, at Gud bliver vred, hvis du vælger at gifte dig med en muslim. For ved tro på Kristus er Guds vrede over dit liv lagt på Ham. Men fører dit valg med sig, at du fravælger Gud, så vil hans vrede også ramme dig. Jeg tror snarere, at det kan handle om, at vi kan foretage valg her i livet, som kan have konsekvenser (også i praksis), der ikke er under velsignelse.

At ville det samme

Du skriver, at du dater muslimske mænd. Skulle I begynde at komme sammen, blive gift og få børn, hvordan skal de så opdrages? I den kristne tro eller den muslimske tro (og kultur)? Skal de døbes? (vil din muslimske mand virkelig gå med til det?). Som gift med en muslim, vil du så i det lange løb kunne fastholde din kristne tro?

Eksemplerne i Bibelen stiller ikke et skråsikkert svar op med et direkte nej, men der er advarsler og eksempler og erfaring til overvejelse. De to ting kan ikke adskilles.

Gode og dårlige eksempler

Det kan lade sig gøre at finde sammen med en f.eks. ikke-troende mand – blive kærester og gift – og opleve, at han kommer til tro, så man fælles vil samme retning menneskeligt og åndeligt for livet og opdrage børn og skabe familieliv, hvor den kristne ånd råder. Og det kan bestemt være til velsignelse. Sådan har mine forældres historie været. Så jeg kan vidne om, at dette ”miks” kan ske og føre noget godt med sig. Men jeg har desværre ofte mere oplevet det modsatte, at det har haft negative følger åndeligt set. Og det vil jeg ikke ønske for dig.

Jeg håber, at du kan bruge dette svar – og tankerne – til noget i dine videre valg.


Hans-Ole Bækgaard

Skrevet af:
Hans-Ole Bækgaard

Lagt på nettet 17.11.2011

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også