27.02.2006 12:00 Alder: 18 yrs
Forfatterprofil

Kan I forklare Guds almagt?

Jeg læste et andet spørgsmål, "Hvor kommer det onde fra?".. og nu er jeg i tvivl..Gud er uden synd. Han er kun god, kærlig, et evigt lys. Han hverken kunne eller ville skabe det onde. Lige den sætning forvirrer mig, for efter min forståelse så er Gud almægtig og kan alt, dvs han kunne godt skabe synden.. at han ikke ville er noget anden. Men så tænker jeg.. han skabte os som billede af ham selv.. og hvem laver flere fejl end os?.. så kan gud vel også have skabt synden? selvom han ikke ville det og fortryder det?.

Svar:

Guds almagt er bundet

Nej, Gud kunne ikke have skabt synden af den grund, at Gud er kærlighed. Jamen er Gud ikke almægtig? Ikke i den forstand, at han kan handle mod kærligheden. Gud er total bundet af kærligheden - han ER Kærligheden selv. Det er konklusionen på mit svar, som jeg vælger at starte med.

Forklaringer slår ikke til

Og så kort kan jeg fristes til at svare. Men jeg vil godt tilføje noget, for vi er jo alle i samme båd, når det drejer sig om at prøve at forstå og forklare Gud. Vi kan bruge rigtig meget energi på at få presset Gud ind i en kasse, hvor vi kan forstå og forklare ham. Så når du bliver forvirret og ikke kan få alle beskrivelser af Gud til at gå op i en logisk enhed, så er det en oplevelse rigtig mange af os kan nikke genkendende til. Det siger jeg ikke for at undgå at svare, men fordi det ER vores situation som mennesker. Uanset hvor tæt vi oplever at være på Gud, så opstår de situationer, hvor vi ikke kan få vores Gudsbillede til at gå op med den virkelighed, vi oplever. Nogen gange gør det ondt, rigtig ondt.. Hvis vi f.eks. rammes af ulykke, sorg eller smerte, og ikke begriber hvordan Gud kan tillade det. Andre gange står vi bare forvirrede og måske nærmest irriterede over, at vi ikke kan få begreberne til at passe.

Det er det sidste, jeg oplever er dit problem. Du føler næsten, at du har fået styr på en række gudsbegreber og så krashh, så ramler de ind i hinanden og modsiger hinanden, så du ikke kan få det til at passe. Lige nu ramler flere begrebe ind i det klokkeklare begreb: almagt.

Guds handlinger er bundet til kærligheden

Jeg tror ikke, det er begrebet almagt, der er vanskeligst for os at forstå, men det er at rumme, hvad det vil sige, at Gud samtidig er kærlighed. Guds almagt er nemlig bundet af en uendelig kærlighed, vi ikke har forudsætning for at forstå til bunds. Men selvom vi aldrig lærer at forstå den, så har vi masse af muligheder for at møde Guds kærlighed. Dér hvor Gud får lov at fylde os med hans kærlighed, da skabes i os tilliden til ham. Dét er det vigtigste for os, at få tillid til at INTET kan skille os fra hans kærlighed uanset, hvad der sker os - og at alt hvad Gud virker er kærlighedshandlinger.

Derfor er det rigtig at sige, at Gud ikke kunne skabe synden.

Fællestræk med Gud - ikke lig Gud

At vi er skabt i Guds billede betyder ikke at: "vi er som Gud og Gud er som os." Men det betyder, at vi har nogle fællestræk, blandt andet evnen til at elske. Det adskiller os fra alle andre skabninger, og det gør os i stand til at tage imod Guds kærlighed.

Du kan læse meget mere om Guds almagt her på JesusNet. Men du skal ikke studere det med den ambition at få forklaret Gud, så han passer ned i en kasse. VI skal søge viden om Gud og søge redskaber til at forstå hans ord, med den bøn i os, at vi må være modtagelige over for hans kærlighed så vores sind bliver fyldt af tillid til ham.

Så jeg vil ønske dig fortsat god studielyst - Gud bliver vi aldrig færdig med, og på grund af hans kærlighed, bliver han heller aldrig færdig med os.


Forfatterprofil

Lagt på nettet 27.02.2006

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også