12.05.2011 12:00 Alder: 13 yrs

Skrevet af:
Brian Thisgaard Olesen

Kan Gud tilgive al slags synd?

Jeg skriver til jer fordi jeg er i tvivl om hvorvidt gud tilgiver. Da jeg var ca 16 år var jeg vidne til en alvorlig trafik ulykke, hvor alle 4 i bilen blev dræbt. Det var unge mennesker som omkom. Jeg så ulykken men blev så bange, at jeg skyndte mig at cykle hjem og fortalte ikke noget om det der hjemme. Dagen efter hørte jeg i tv og radio at de ledte efter en ung pige som var blevet set cykle væk derfra og som de mente kunne ha set noget og at de meget gerne ville tale med hende. Jeg er 100% sikker på at det var mig. Har gud tilgivet, at jeg ikke hjalp og ikke ringede 112. Kommer man i himlen selvom man dør hurtigt?

Svar:

Der er for mig ingen tvivl om, at den oplevelse for mange år siden, har gjort et meget stort og dybt indtryk på dig. Og det er meget forståeligt, da det er en voldsom oplevelse du havde dengang. Og den er kun blevet værre af, at du siden har følt skyld over, at du ikke reagerede anderledes.

For mig at se er der to ting i dette, som jeg vil sige til dig:

For det første er der den menneskelige faktor i dette – de psykiske indtryk, som du sidder tilbage med i dag, hvor jeg får indtryk af, at oplevelsen stadig fylder meget. Jeg ved ikke hvor meget du har talt med andre mennesker om din oplevelse – både da du havde oplevelsen dengang, men også i dag. Jeg vil i hvert fald opmuntre dig til at tale med venner og familie om oplevelsen. Mest af alt om, hvad den gør ved dig i dag. Hvordan det påvirker dit liv og dine tanker om dig selv. For det er overhovedet ikke rart at sidde med en skyldfølelse – den kan fylde utrolig meget, og kan meget nemt ødelægge din livskvalitet i hverdagen. Ved at tale med andre, er der håb for, at du kan lære at leve med oplevelsen på en måde, hvor den ikke fylder så meget.

Og så for det andet, som jo er dit egentlige anliggende med dit spørgsmål: Tilgiver Gud alt? Det er et rigtig godt spørgsmål, som jeg tror alle troende mennesker bokser med ind imellem.

Jeg vil ikke svare på denne del med tanke på præcis den oplevelse, som du beskriver, men mere generelt ud fra Bibelen til os alle.

Det korte svar på dit spørgsmål er: Ja!

Det var ikke med skelen til graden af vores synder eller til karakteren af vores synder, at Jesus valgte at tage den straf på sig, som vi egentlig skulle have. Jesus valgte at tage straffen for alle vores synder – både dem, som vi selv oplever som store synder, dem, som vi oplever som små synder og sågar dem, som vi selv oplever er helt utilgivelige synder. Og det gjorde han på grund af sin kærlighed til hvert eneste menneske – ikke fordi vi i os selv havde gjort os fortjent til det.

Hvordan kan jeg sige det? Det kan jeg kun sige, fordi Bibelen fortæller mig det. Jeg vil opmuntre dig til at læse Romerbrevet kap. 5 vers 6-10. Her siges der bl.a. i vers 8: “Men Gud viser sin kærlighed til os, ved at Kristus døde for os, mens vi endnu er syndere.” Og igen i vers 10: “For mens vi endnu var hans fjender, blev vi forligt med Gud, ved at Hans søn døde;”

Jesus valgte altså ikke at dø for os, fordi han i ´himmelsk forstand´ oplevede, at vi “nok var gode nok på bunden” eller fordi han troede på, at vi “nok skal forbedre os en dag”. Men han døde for os netop fordi han kunne se, at vi ikke kan redde os selv – frelse os selv. Han kunne se, at det var vores absolut eneste mulighed for frelse. Og hans motivation var og er hans egen kærlighed, som aldrig forandrer sig. Det er et betydeligt mere solidt fundament, end hvis Guds motivation var styrken af min tro eller min vellykkethed som kristen.

Hvis du giver Bibelen ret i, at noget i dit liv er en synd, og du bekender denne synd til Gud og beder om tilgivelse for synden, så er Guds Ord meget klar: Så er du helt og fuldt dækket ind under Jesus' frelsesgerning på korset for et par tusind år siden. Det er det store, centrale og livsforandrende budskab i Bibelen.

Så når du nu kigger på dit eget liv, så kan det godt være at du ved dig selv konstaterer, at der er flere grunde til, at Gud måske ikke skulle kune tilgive et eller andet. Men sådan ser Gud heldigvis ikke på det. Og det er trods alt det vigtigste. Du er i Guds øjne hverken værre eller bedre end alle andre mennesker på denne jord – blot helt unikt og med en unik historie. Og Jesu død på korset havde kun det ene formål, at dække også dit liv og din historie ind under Guds frelse og tilgivelse.

Til slut nogle løfterige vers fra 1. Johannes´ Brev kap. 1 vers 9: “Hvis vi bekender vores synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver vores synder og renser os fra al uretfærdighed.”

Har du modtaget Guds tilgivelse, så kommer du i Himmelen, hvis Jesus pludselig kommer igen, eller hvis du pludselig dør. Og det gør du alene takket være Jesus og hans frelse. Den vished kan du have, fordi Bibelen fortæller dig det. Jeg vil ønske for dig, at du finder hvile i Guds frelse, og dermed også selv kan lægge dine synder fra dig.


Skrevet af:
Brian Thisgaard Olesen

Lagt på nettet 12.05.2011

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også