21.10.2004 12:00 Alder: 19 yrs

Skrevet af:
Erik Bang

Kan Gud alt?

Man hører tit ateister sige: " Kan Gud skabe en sten, der er så stor, at Han ikke selv kan løfte den"? ....Hvad kan man sige til det?

Svar:

Den slags spørgsmål stilles ofte, for at bevise hvor tåbeligt det er at tro på Gud eller tale om en Gud. Jeg tænker, Gud ler ad den slags.

En lille historie

Måske kan du fortælle denne lille historie:

To drenge lå i deres senge og talte sammen om stort og småt. Den ene sagde stille: ”Jeg ville gerne tro på det med Gud, men jeg kan ikke forstå det!”.

Den anden svarede: ”Jeg kan da heller ikke forstå det. Men det er ligesom, hvis du har en meget stor ting, som du vil have ned i en lille pose. Hvis den store ting ikke kan være i posen, siger du så, at den ikke er noget værd eller at den slet ikke eksisterer?”. ”Nej, selvfølgelig ikke”, svarede den anden, ”hvad mener du med det?”.

”Jo, din forstand er som den lille pose. Og Gud er som den meget store ting. Fordi Han ikke kan være i din pose, betyder det ikke, at Han ikke eksisterer!”.

Gud er......

Gud er større end vi kan rumme. Prøv at tænke nærmere over nogle af de ting, vi udfra Bibelen kan sige om Gud:

Gud er almægtig. Det betyder ikke, at Han kan alt. Men at Han kan, hvad Han vil.

Gud er en person. Han elsker. Han taler. Han bliver bedrøvet. Han ler. Han handler.

Gud er ånd. Uden begyndelse og ende. Uden begrænsninger. Nærværende overalt.

Guds væsen er skjult. Vi mennesker kan kun ane, hvordan Gud er. Vore forestillinger er altid begrænsede.

Gud har åbenbaret sig i Jesus Kristus. Jesus er Guds ansigt. I Ham ser vi, hvordan Gud i virkeligheden er. Vil vi vide noget om Gud, må vi lytte til Jesus.

Det er nogle af de helt grundlæggende svar. Det handler om at få drejet samtalen ind på det, der betyder noget. Så kan man måske godt få en positiv samtale ud af noget, der måske var tænkt som en lidt "joket" afvisning.


Skrevet af:
Erik Bang

Lagt på nettet 21.10.2004

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også