20.01.2004 12:00 Alder: 20 yrs
Kategori: Kristenlivet, udv-bøn
Asbjørn Asmussen

Skrevet af:
Asbjørn Asmussen

Hvorfor skal vi bede?

Der står i biblen at Gud ved hvad vi trænger til endnu før vi beder ham om det... Hvis han ved det, hvorfor så bede? Kan det på en måde ikke virke lidt umotiverende for bønnen?

Svar:

Jeg må give dig ret i at vi her står overfor noget af det mere gådefulde ved Gud. Du har nemlig ret i at Gud på den ene side ved hvad vi trænger til og på den anden side alligevel ønsker at vi skal bede ham om det. Men måske er det alligevel ikke så mærkeligt.

Gud er ikke et menneske, men alligevel er der træk ved Guds væsen som vi også kan genkende fra vores egen verden. Fx når vi sammenligner forholdet mellem Gud og mennesker med forholdet mellem to mennesker der elsker hinanden.

Efterhånden ved jeg en del om hvad min kone ønsker og har brug for. Det kan være hjælp med bestemte opgaver og opmuntringer af forskellig art. Alligevel vil jeg gerne at hun beder mig om det. Fordi det bekræfter for mig, at hun elsker mig og har brug for det jeg kan give hende.

Lidt på samme måde er det i vores forhold til Gud. Gud ved til fulde hvad der er bedst for os og han ved hvad vi ønsker hans hjælp til. Alligevel vil han, at vi skal bede ham om det, konkret og vedholdende. Det er ikke fordi at han helst holder sin hjælp og sine gaver tilbage eller fordi han er uvillig til at velsigne os. Men det er fordi han ønsker at vi skal bede ham om det. Og på den måde også minde os om, at alt vi får er gaver fra ham.

Det kan måske virke som om Gud er lidt egocentrisk og underlig. Men det er selvfølgelig ikke derfor. Jeg tror derimod det hænger sammen med hele bønnens idé, som nemlig at at lære os at tro på Gud.

For det første, så vil Gud at vi skal bede til ham fordi vi på denne måde lærer at tage imod hans hjælp, som gode gaver fra ham. Bønnen skal hjælpe os til at se at Gud er giveren og at alt det gode vi får og oplever ikke er en naturlig selvfølge, men derimod gaver fra Gud.

For det andet, så er bønnen udtryk for at Gud har kaldet de der tror på ham til at være hans medarbejdere. Dvs. at han har lagt opgaver hen til de kristne og een af de vigtigste opgaver er at bede! Det hænger sammen med at det vi beder om det får vi også særligt hjerte for.

For det tredje så åbner bønnen vores hjerte og sind for Guds ånd. Gennem bønnen kan Gud arbejde med os og forvandle os, sådan at vi bliver bedre til at gøre hans vilje og sådan at vi får syn for hvad der er vigtigt.

Og for det fjerde så er formålet med bønnen i sidste ende at vi skal ære og ophøje Gud, som den kælige og barmhjertige far han er. Gud får ære hver gang han får lov til at svare og opfylde vore bønner. Derfor er det vigtigt at vi beder frimodigt og konkret til ham.

Jeg håber dette kan hjælpe dig lidt til at forstå hvorfor vi skal bede til Gud samtidig med at vi tror at han allerede ved hvad vi har på hjerte. Det er simpelt hen en del af troens fællesskab med den far i himlen som altid vil alle sine børn det allerbedste. Især når vi beder ham om det.


Asbjørn Asmussen

Skrevet af:
Asbjørn Asmussen

Lagt på nettet 20.01.2004

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også