19.07.2005 12:00 Alder: 19 yrs
Asbjørn Asmussen

Skrevet af:
Asbjørn Asmussen

Hvordan får jeg læst i Bibelen?

Jeg vil gerne tro, men får fx næsten ikke læst i biblen, synes tit det er for kedeligt. Og så er der, så mange andre ting man hellere, vil bruge tid på. Hvad kan man gøre ved det?

Svar:

Ja, det er jo lidt af en klassisk konflikt du her står i. Det er lidt lissom at have en ven man gerne vil være sammen med, men han bor desværre et sted, som det tager tid at komme hen til. Og den tid vil du hellere bruge på noget andet. Sådan kan vi opleve det med at læse i Bibelen. Vi ved, at det er her Gud taler til os og her vi lærer Gud at kende, men der er så mange andre ting, der føles sjovere og som let får os til at glemme Bibelen - eller i hvertfald udsætte læsningen.

Nu afhænger troen på Gud ikke af hvor meget vi læser i Bibelen. Gud har aldrig sagt, at vi skal læse i Bibelen mindst en gang om dagen eller sådan noget. Jeg tror også det er muligt at have en ægte tro på Gud uden at læse i Bibelen. (Mange kristne mennesker i tidens løb har slet ikke haft mulighed for at læse i Bibelen.)

Men samtidig er det jo sådan, at hvis vi ikke læser i Bibelen - eller på anden måde lærer Bibelens ord godt at kende, så bliver vores tro meget overfladisk og sårbar og vi kommer nemt til at miste troen. Ligesom vi let mister en ven som vi meget sjældent snakker med.

Bibelen er som et åndeligt landkort. Uden dette landkort farer vi let vild og mister orienteringen. Det viser sig fx ved at vi bliver usikre, kommer i tvivl og lader os forvirre af forskellige mennesker og holdninger.

Du spørger hvad du skal gøre. Det bedste du kan gøre er at afgøre med dig selv hvad du egentlig mener er vigtigst for dig. På den måde kan du nemlig bedre prioritere din tid og dine aktiviteter. Lav fx en liste med ting, som du mener er vigtige i dit liv. Sæt tingene i den rækkefølge som du mener er vigtigst. Og beslut med dig selv at du vil bruge din tid på en måde som passer til den liste. På den måde får du et værktøj til at vælge hvordan du skal prioritere din tid.

Hvis din tro på Gud står øverst på listen (hvilket jeg håber) - så ved du også at alt det som har med troen at gøre (bibellæsning, bøn, kirke og møder osv.) må fylde mest i dit liv. Det må du simpelt hen beslutte at sætte tid af til. Uanset om det føles let eller ej. Det er livets udfordring til os alle.

Jeg vil ønske dig god arbejdslyst og håber at det lykkes dig at leve dit liv, sådan at det passer sammen med det som du i bund og grund selv ønsker. Det bliver aldrig let eller problemfrit, men det er muligt.


Asbjørn Asmussen

Skrevet af:
Asbjørn Asmussen

Lagt på nettet 19.07.2005

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også