05.04.2001 12:00 Alder: 23 yrs
Kategori: Jesus, Gud
Leif Andersen

Skrevet af:
Leif Andersen

Hvem er Satan?

Hvem er Satan? - og hvad er hans relationer til Gud og Jesus?

Svar:

Tak for dit spørgsmål, som virkelig hører til de mere sorte! - for der er mange, der er fascineret af Satan uden egentlig nogensinde at stille det afgørende spørgsmål, du stiller her. For nogen er Satan nærmest kult, dvs. han er en fascinerende horror-figur, som man godt kan digte og fantasere og skrive film om, uden at spørge, hvad hans relation til Gud og Jesus er. Så tak for det!

Satan - en falden engel

Jeg skriver "han" - ikke fordi Satan er menneskelignende, men fordi Bibelen beskriver ham med person-ord ("denne verdens fyrste", en "løgner og morder" osv). Han er iflg. Bibelen sandsynligvis en engel! Det vil sige, at han er ikke en slags anti-Gud, lige så evig og almægtig som Gud (bare ond), han er blevet til på et tidspunkt, skabt af Gud ligesom alle andre engle.

Vi har altså ikke to guder: en god Gud, som er Herren, og en ond Gud, som er Satan. Det er der nogle religioner, der tror, men så "højt" sætter Bibelen ikke Satan. Han er bare en skabt engel, som vel at mærke ikke er skabt af Gud som ond, men som er faldet fra Gud engang i tidernes morgen.

Faktisk er han nok ikke den eneste faldne engel; Judas' Brev i Ny Testamente fortæller, hvordan "de engle, som ikke tog vare på deres høje hverv, men forlod deres rette bolig, holder han bundet i mørket med evige lænker indtil dommen på den store dag." (Judasbrevet 1,6) - og sådan skal også Satan selv kastes i Helvede (Johannes Åb. 20,10). Satan er altså ikke Helvedes fyrste, sådan som mange forestiller sig det!

Satan kan kun, hvad Gud tillader

Den første gang, vi møder Satan, er i Paradis (i den berømte beretning om Slangen, der frister mennesket, 1 Mosebog 3) - derefter står der egentlig ikke ret meget om ham i det Gamle Testamente, måske fordi Guds almagt er så stærkt understreget i Gamle Testamente, at Satan er ret uinteressant: Han kan kun gøre det, Gud tillader ham (se fx Jobs Bog 1 og 2).

Kamp mellem det onde og det gode

Men i Ny Testamente fylder han mere, måske fordi Guds kærlighed dér er så stærkt understreget, at der bliver mere plads til Guds modstander, og "Satan" betyder netop "modstander". Der er derfor i Ny Testamente virkelig tale om en kamp mellem Gud og hans modstander; det er ikke som i Islam, hvor Satan næsten kun bliver Guds underdanige tjener! I Bibelen er det altså Satan, der har forført mennesker til ondskab og vantro.

Jesus er stærkere en Satan

Men Jesus er ikke sådan en skabt engel! Han er selv Gud, ligesom Gud Fader er det! Det er det, vi kalder Treenigheden. Han er altså langt større end Satan - og hvad vigtigere er: Han har besejret ham! Ved sin død og opstandelse afgjorde han Slaget om dig og mig endegyldigt, sådan at hvert eneste menneske, der kommer til Jesus i bøn, nu bliver befriet for Satans magt.

Der er stadig kampe at kæmpe og nederlag at udholde, for vi er stadig syndere, og ondskaben er både i verden og i os. Men det varer kun, indtil Jesus kommer igen. Så bliver Satans nederlag endeligt tydeligt for enhver, og derefter har Gud ikke nogen modstander mere. Så begynder det evige liv for enhver, der er kommet til Jesus i bøn.


Leif Andersen

Skrevet af:
Leif Andersen

Lagt på nettet 05.04.2001

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også