17.10.2005 12:00 Alder: 18 yrs
Leif Andersen

Skrevet af:
Leif Andersen

Hvad er "Herlighedsteologi"?

Der er så meget omtale om den her herlighedsteologi. Hvad er det egentligt(skåret ud i pap) og hvorfor er der så mange, der er nærmest bange for det eller meget skeptiske?

Svar:

Man kan sommetider møde to udtryk, der anvendes som om det var samme sag: herlighedsteologi og fremgangsteologi. Men det er faktisk ikke helt det samme. Hvad fremgangsteologi angår, kan jeg henvise til et andet svar, jeg har givet på JesusNet. Måske er det egentlig det, du har tænkt på med dit spørgsmål; i så fald skulle det svar kunne gøre det:

Er fremgangsteologien en god og sund lære?

Herlighedsteologi - kun accept af den synlige herlighed

Så fremgangsteologi er altså noget, vi er bange for med god grund. Det er en skrækkelig ting! Og mange har fået deres tro på Gud ødelagt af det.

Herlighedsteologi er for så vidt lige så slem! Men mens fremgangsteologi er noget "langt ude noget", som nogle nutidskristne har opfundet, så er herlighedsteologi egentlig et gammelt udtryk for en fristelse, som altid har ligget dybt i mennesker. Selve ordet har Luther fundet på; men det dækker ret præcist, hvad der er galt med vores natur: at vi kun vil finde os i at møde Gud i hans herlighed!

Med "herlighedsteologi", mener Luther egentlig bare, en teologi som udtrykker, at vi ikke vil finde os i noget, der er svært og tungt og uigennemskueligt. Vi vil kun finde os i det herlige. "Herlighedsteologi" betyder altså, at man kun tror på Gud, når man føler hans herlighed; man tror kun på, at det er herligt at være kristen, når det føles herligt - og man tror kun på, at Gud handler og virker i vores liv, når man direkte kan se det!

Korsteologi - tro på en skjult herlighed

Den sunde tro kalder Luther i stedet for "korsteologi": Den betyder, at ligesom Jesu sejr var skjult for os alle, da han døde på korset, sådan er det også ofte skjult for os, når Gud handler i vores liv. Vi kan tit ikke se direkte, at Gud gør undere - men vi tror på hans skjulte godhed og kærlighed, fordi han har sagt os det! "Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses" (Hebræerbrevet kapitel 11 vers 1). Derfor skjulte Jesus også det meste af sin guddommelige magt, da han gik her på jorden. Og sådan oplever vi også i dag Gud anderledes, end han i virkeligheden er! Sådan er det nu engang at tro på en usynlig og ofte uforståelig Gud.

sund og usund tro

Så der er egentlig ikke noget specielt teologisk over "korsteologi" og "herlighedsteologi" - de betegner bare en sund tro og en usund tro. For det er en usund tro, hvis man fx kun vil tro på Guds kraft, når man føler sig kraftfyldt! - eller kun vil tro, at Gud elsker en, når man føler sig elskelig! Eller kun kan stole på Gud, når man kan forstå ham.


Leif Andersen

Skrevet af:
Leif Andersen

Lagt på nettet 17.10.2005

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også