21.03.2006 12:00 Alder: 13 yrs

Skrevet af:
Peter Guldager Dahl

Hvad er Guds navn? (2)

Til spørgsmålet Hvad er Guds navn? svarer I kort, at man ikke kender den helt korrekte udtale af navnet, da man på hebraisk skriver Guds navn JHVH. Jeg forstår dog ikke at udtalelsen kan være en gåde, da man stadig taler hebraisk i Israel. Burde israelere ikke stadig kunne udtale Guds navn ved at læse det?

Svar:

Vi kender kun konsonanterne i Guds navn; men det er egentlig kun en del af grunden til, at vi ikke ved, hvordan det skal udtales. Den væsentligste grund er, at det er gået i glemmebogen.

Som det andet svar siger, så blev det nemlig skik at undlade at udtale Guds navn, fordi det blev regnet for særlig helligt. Ved oplæsning af skrifterne sagde man derfor simpelthen 'Min Herre' eller nogle steder 'Gud', når man stødte på JHVH i teksten. Denne praksis har resulteret i, at man med tiden simpelthen har glemt, hvordan navnet udtales - eller i al fald ikke længere er sikker på det.

En moderne israeler har ikke bedre forudsætninger for at kunne udtale JHVH, da de ikke i forvejen ved, hvordan det udtales. Det er nemlig i udgangspunktet en forudsætning for at udtale et hebraisk ord, hvor man ikke har vokaltegnene. Det gør ikke sagen nemmere, at det er et navn og derfor ikke umiddelbart sammenligneligt med andre ord på hebraisk.

Teorier

Når det er sagt, så er der teorier om, hvordan navnet muligvis har lydt. Nogle teologer og sprogforskere mener, at JHVH er en afledning af det hebraiske ord for 'Jeg Er'. Endvidere er der personnavne i Bibelen hvori Guds navn angiveligt indgår, fx Jeremias, som muligvis giver et fingerpeg om, hvordan Guds navn har lydt. Dette sammenholdt med hebraisk lydlære (fonetik), gør, at det er blevet en udbredt opfattelse, at Guds navn udtales 'Jahveh'. En opfattelse, der også har præget den seneste danske bibeloversættelse:

Gud svarede Moses: »Jeg er den, jeg er!« Og han sagde: »Sådan skal du sige til israelitterne: Jeg Er har sendt mig til jer.«

Gud sagde videre til Moses: »Sådan skal du sige til israelitterne: Jahve, jeres fædres Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud og Jakobs Gud, har sendt mig til jer. Det er mit navn til evig tid, og sådan skal jeg kaldes i slægt efter slægt.
(2. Mosebog 3,14-15)

Men alt andet lige så har vi ingen mulighed for at have sikker viden om, hvordan JHVH skal udtales.


Skrevet af:
Peter Guldager Dahl

Lagt på nettet 21.03.2006

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også