07.02.2013 12:00 Alder: 11 yrs
Sprint Aagaard Korsholm

Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm

Hvad betyder det, at tungetale er et tegn?

Jeg læste for nylig de her vers i Bibelen fra 1 Korintherbrev 14,22-25: "v22 Derfor er tungetale et tegn, ikke for de troende, men for de ikke-troende. Og profetisk tale er ikke for de ikke-troende, men for de troende. v23 Hvis nu hele menigheden kommer sammen, og alle taler i tunger, og der så kommer nogle udenforstående eller nogle ikke-troende ind, vil de så ikke sige, at I er vanvittige? v24 Men hvis alle taler profetisk, og der kommer en ikke-troende eller en udenforstående ind, så ser han sig afsløret af alle, bedømt af alle; v25 det åbenbares, hvad der er skjult i hans hjerte, og så vil han falde på sit ansigt, tilbede Gud og udbryde: Gud er virkelig hos jer." Og jeg må indrømme, at jeg ikke forstår det. For i mit hoved virker det meget modsigende. At først står der at tungetale er for de ikke-troende, men det er profetisk tale ikke. Og lige bagefter står det stort set omvendt.

Svar:

Ja, den skal også lige vendes et par gange, inden man kan se logikken:

Hvad er tungetalen for et ”tegn”? Umiddelbart skulle man tænke, at det var vel et tegn på, at Gud er til. Sådan plejer man at bruge ”tegn” i Det Nye Testamente. Men ser vi sammenhængen (vers 21) kan vi se, at der her er tale om et tegn på at tilhørerne ikke kan eller vil høre Gud! ”Tegnet” ved tungetalen er, at tilhørerne siger: ”Det her fatter jeg ikke en lyd af!” Hvortil Gud svarer dem: ”Nej, og det er et tegn på, at I i det hele taget ikke fatter, hvad jeg siger til jer!”

Tungetalen fungerer kun som et sådan domstegn for de ikke-troende, for de troende ved jo godt, at det er Åndens sprog og skal tolkes og så videre.

Profetien fungerer derimod ikke på samme måde som et domstegn for de ikke-troende, men kan tværtimod trænge igennem deres åndelige døvhed og bringe dem til omvendelse!

Derimod (vers 22) kan profetien undertiden fungerer som domstegn for de troende: ”Nu har jeg sagt dette til jer igen og igen, og I vil ikke høre, så nu må I tage konsekvenserne!” – sådan som vi ser profetien brugt mange gange i Det Gamle Testamente.

Så hvis jeg må tillade mig den frihed at lave en udvidet oversættelse:

I loven står der skrevet:

Ved folk med fremmede sprog

og ved fremmedes læber

vil jeg tale til dette folk,

og selv da vil de ikke høre på mig,

siger Herren.

v22 Derfor er tungetale et tegn på åndelig døvhed, ikke for de troende, men for de ikke-troende. Og profetisk tale er ikke et tegn på åndelig døvhed for de ikke-troende, men kan fungerer sådan for de troende. v23 Hvis nu hele menigheden kommer sammen, og alle taler i tunger, og der så kommer nogle udenforstående eller nogle ikke-troende ind, vil de så ikke sige, at I er vanvittige? v24 Men hvis alle taler profetisk, og der kommer en ikke-troende eller en udenforstående ind, så ser han sig afsløret af alle, bedømt af alle; v25 det åbenbares, hvad der er skjult i hans hjerte, og så vil han falde på sit ansigt, tilbede Gud og udbryde: Gud er virkelig hos jer.


Sprint Aagaard Korsholm

Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm

Lagt på nettet 07.02.2013

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også