01.09.2000 12:00 Alder: 24 yrs
Kategori: Bibelen, Troen

Skrevet af:
Brian Christensen

Har vi alle en skytsengel?

Jeg har på et tidspunkt hørt, at alle mennesker har deres egen engel, som altid følger dem. Står det nogen steder i Bibelen? 

Svar:

Du spørger om engle og lad mig først sige lidt om, hvad vi kender til engle i det hele taget. De er, ligesom keruber og serafer, åndsvæsenerer, som er skabt af Gud og er i den åndelige virkelighed, vi ikke har adgang til, og som er usynlig for os.

"Engel" betyder "sendebud", og det er som regel i den situation, vi møder dem i Bibelen, nemlig som budbringere fra Gud til mennesker. I særlige situationer sendes de af Gud med et budskab, for at styrke mennesker eller som et tegn på Guds nærvær. I beretningerne om Jesus er der f.eks. åbenbaringer af engle ved hans undfangelse, fødsel, fristelse i ørkenen, skærtorsdag aften i Getsemane, ved hans opstandelse og himmelfart.

Men har vi hver især en skytsengel ? Nogle bibelsteder tyder på det. F.eks. står der i Matt 18,10 om "disse små = dem der tror på Jesus", at "Deres engle i himlene" altid er for Guds ansigt. I apostlenes gerninger, hvor Peter i kap 12 på underfuld måde befries fra fængslet og vender tilbage til disciplene, tror de, at det er hans engel, som står og banker på døren. Men generelt må vi sige, at forestillingen om en skytsengel har udviklet sig i kirkens historie og at vi har en meget lille baggrund i Bibelen for at sige det. På den anden side er engle uden tvivl i aktion, når Gud sørger for os og værner os mod det onde.

Mange kan fortælle om, hvordan de har haft uforklarlige oplevelser af mennesker, der hjalp dem og så pludselig var væk. Og i Bibelen sker det ofte, at en engel viser sig for mennesker i menneskeskikkelse. Så i svære situationer, eller når døden er tæt på, kan vi tro, at Gud sætter englevagt om os for at styrke os, sådan som han gjorde det for Jesus. Og nogle gange får mennesker lov til at se og opleve engle.

Poul Hoffmann har i nogle af sine bøger, f.eks. "Åndernes kamp", Lohse 1998, skrevet noget om engle. Men engle skal vi ikke bede særligt til, heller ikke en evt. skytsengel. Det er Gud, vi skal ære og tilbede alene, sådan som hele himmelens hær gør det dag og nat.


Skrevet af:
Brian Christensen

Lagt på nettet 01.09.2000

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også