25.07.2019 10:58 Alder: 5 yrs
Kategori: jn-svar
Vagn Mølgård Christensen

Skrevet af:
Vagn Mølgård Christensen

Findes bønnens nådegave?

Er der nogen, der har bønnens nådegave? Altså, nogen som på en eller anden måde har en bedre forbindelse til Gud. Hvor man synes, at når den person beder for mig, så kan det altid mærkes. Som om der er en særlig forbindelse til Gud der? Er det en sund evangelisk/luthersk tankegang?

Svar:

Bønnen er ikke nævnt i Biblen som en nådegave. Det betyder ikke, at det ikke er en nådegave eller åndelig gave. De bibelske tekster, som omtaler nådegaverne – bl.a. 1. Korintherbrev kapitel 12 vers 7-11, nævner en række åndelige gaver, men siger dog ikke, at disse er de eneste åndelige gaver, der findes.

Om du eller en anden, som beder for dig eller beder for andre, kan have en særlig god kontakt med Gud kan godt være tilfældet. Det handler bl.a. om, om du og han/hun er åbne overfor, at Gud skal handle i jeres liv. Nogle gange kan det virke særlig stærkt, hvis den person, som beder, har troens nådegave, som omtales i Biblen i 1. Korintherbrev kapitel 12 vers 9. Guds Ånd kan give vedkommende en overbevisning om, at det, som han/hun beder om, også vil ske.

Hvis bøn kan opleves særlig stærk, er det ikke pga. af en bestemt person, men fordi Guds Ånd er til stede, og at der bliver bedt i Jesus' navn. Det er ikke uden grund, Jesus nævner, at “Jeg siger jer også, at hvad som helst to af jer her på jorden bliver enige om at bede om, det vil min Far i Himlen gøre for jer. For hvor to eller tre har fundet sammen om min vilje, der er jeg midt iblandt dem.« .” (Matthæusevangeliet kapitel 18 vers 19-20, Bibelen på Hverdagsdansk).

Noget af det, som Luther kan hjælpe med i forhold til at få et godt og sundt forhold til bøn, er at få indrettet dit liv med regelmæssig/daglig andagt, hvor du både beder og læser i Biblen. Har du familie, så også sammen med familien. Her kan det med troens gave også komme ind. For den, der har troens gave, vil blive ved med at bede dagligt for det, som han/hun er overbevist om.


Vagn Mølgård Christensen

Skrevet af:
Vagn Mølgård Christensen

Lagt på nettet 25.07.2019

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også