03.01.2005 12:00 Alder: 19 yrs
Sprint Aagaard Korsholm

Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm

Er tvivl synd?

1) Er tvivl en synd? 2) Det modsatte af synd, er det tro? Luther siger et sted: "det modsatte at synd, er ikke dyd, men tro." -hvad mener han med det?

Svar:

Målet med livet

Det ord for "synd", Jesus oftest bruger, betyder "At ramme ved siden af målet". Og med mål menes der her Guds mål med menneskets liv. Det mål er, at vi skal elske Gud og hinanden. Leve kærligt i tro på Gud og sammen med hinanden.

Er tvivl så en synd? Man har ofte prøvet at dele op i "tvivl" og "vantro". Bedre ord er måske: "Kan-ikke-tro" og "Vil-ikke-tro".

"Vil-ikke-tro" er synd. For her vil mennesket ikke anerkende Gud. Vil ikke bøje sig for Gud, tilbede ham, elske ham. Mennesket vil være sin egen herre. Og det er synd. Det er at ramme helt ved siden af med sit liv.

Gud vil skabe tro

"Kan-ikke-tro" er noget ganske andet. Det er en lidelse: et menneske, der gerne vil tro på Gud - men som synes det er rigtig svært! Det er ikke en synd. Men det er et problem, som Gud meget gerne vil hjælpe med! Slås man med "Kan-ikke-tro" så er der kun én vej frem: at gå til Gud med det! Oftest sker det ved at gå til nogle kristne man har tillid til og få dem til at hjælpe en med at finde tro. Det har jeg selv prøvet i mit eget liv. Det kan være en lang og hård process - men hvor er det dejligt, når troen begynder at vokse frem! Troen er ikke noget, man selv kan præstere, men tro er liv, som Gud selv skaber i os. Og der er ikke noget han hellere vil.

Målet er kærlighed

Det modsatte af synd - hvad er det? Ja det må jo være at ramme målet. Og målet er kærlighed. Og kærligheden til Gud, det er jo netop at tro på ham og dermed tilbede ham og adlyde ham. Så det modsatte af synd er at tro på Gud (og at elske sine medmennesker).

Tro - det modsatte af synd

"Dyd" er et for os gammeldags ord. For Luther stod det for, at man prøvede at leve et godt og kærligt liv. Men syndens modsætning er ikke dyd. Man ophæver ikke synden ved at prøve at leve godt og kærligt. Syndens dybeste rod er et Nej til Gud. Og derfor må syndens modsætning være Ja et til Gud: det Ja, man kun kan sige ved at tro på Gud. Så troens Ja til Gud er modsætningen til synd.


Sprint Aagaard Korsholm

Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm

Lagt på nettet 03.01.2005

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også