28.01.2003 12:00 Alder: 21 yrs
Kategori: Gud
Jørgen Sejergaard

Skrevet af:
Jørgen Sejergaard

Er mormoner kristne?

Jeg kommer i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, og mine venner fra Folkekirken og Indre Mission siger at dén kirke ikke har en kristen lære, og at man som mormon tror noget der strider mod det kristne. - Er dét ikke at fradømme os vores kristennavn ?

Svar:

Det er jo alvorlige sager, du spørger om.

Det korte af det lange er, at det er Jesus, der afgør, om du er kristen. På Dommedag vil han afsløre åbent for alle, om du er kristen eller ej. Derimod skal vi prøve ånderne og se efter, om de forskellige slags forkyndelse og kristendomsundervisning, vi møder, er i overensstemmelse med Jesu lære eller ikke. Og når det gælder mormonernes lære, så har jeg stærk mistanke om, at den på i hvert fald ét vigtigt, meget omfattende område ikke stemmer med Jesu lære.

Mormonkirkens femte præsident (Snow) skulle have sagt: "Hvad mennesket er, har Gud en gang været. Hvad Gud er, kan mennesket en gang blive." Jeg har læst det hos forskeren Arild Romarheim, og hans bog er "Moderne religiøsitet", Oslo 1979, Forlagt av H. Aschehoug & CO. (W. Nygaard), ISBN 82-03-09097-4, hvor han på side 186 til 191 skriver om mormoerne.

Hvis det er sandt, at mormonerne mener, at Gud har været et menneske, som har arbejdet sig op til at blive Gud, og at alle mennesker vil kunne gøre det samme, så har vi her et meget klart eksempel på, at denne lære ikke stemmer med Jesu lære, og at man derfor ikke skal følge den og heller ikke lade sig døbe til at tilhøre denne kirke, som bygger på denne lære.

Hvis mormonerne lærer, at Gud har været et mennesket, der har arbejdet sig op til at blive Gud, er denne lære beviset på, at evangeliet ikke fuldkommes, men forfalskes gennem mormonkirkens lære. Dette er helt i strid med Bibelens lære. Vi kan få del i guddommelig natur (Peters 2. brev 1,4), men vi bliver ved med at være mennesker. Gud er evig (Salmernes Bog 90,1-2) og ham alene skal vi tilbede. I Bibelen er der et klart skel mellem skaber og skabning, og det må vi ikke søge at tilsløre eller slette.

Jeg frakender altså ikke dig eller andre mormoner kristennavnet, men jeg har stærk mistanke om, at jeg må frakende mormonkirkens lære navn af kristen lære på dette vigtige område.

Jeg kan heller ikke tillægge dig kristennavnet, for jeg kender dig ikke. Hvis du kom til en præst eller anden kristen vejleder og spurgte: Har jeg Guds nåde? (med andre ord: er jeg ægte kristen?), så vil vedkommende kunne hjælpe dig gennem en samtale eller flere til at få svar på det spørgsmål.

Det gør ondt at få kritik af den menighed, man kommer i og holder af. Jeg vil ikke opfordre dig til at tænke ondt om din menighed, men blot at du i al stilfærdighed åbent og ærligt begynder at undersøge, hvad Bibelen siger og hvad Mormonkirken siger og nøje undersøger, om Mormonkirken er enig med Bibelen uden at lægge noget til eller trække noget fra. Det kan så godt være, at du må bruge rigtig lang tid på det, måske flere år, hvor du også søger hjælp og vejledning og oplysning hos andre. Den proces er svær, fordi den kan indebære kritik af og opgør med noget og nogen, man holder af og føler sig hjemme hos. Den proces bør alle igennem, mere eller mindre. Bare fordi det hedder folkekirken og Indre Mission, er det ikke på forhånd garanteret, at alt hvad de siger, er i overensstemmelse med Bibelen. Ingen kristen menighed kan leve sundt uden en stadig selvbesindelse på Bibelen og den alene.

Jeg håber, at dette svar kan være dig til hjælp, og at du ikke føler det alt for vanskeligt. Ellers må du spørge igen.


Jørgen Sejergaard

Skrevet af:
Jørgen Sejergaard

Lagt på nettet 28.01.2003

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også