19.08.2012 12:00 Alder: 12 yrs

Skrevet af:
Lotte Birch Carlsen

Er det ikke altid synd at dræbe?

Er det ikke altid synd at dræbe et andet menneske? Jeg har altid set det som syndigt at dræbe et andet menneske, selv som soldat eller betjent. Hvis nu dette menneske ikke har Jesus i hans hjerte og rent hypotetisk vil få det dagen efter, så tager man jo hans himmelske plads og afskære ham vejen til himlen (også selvom han endnu selv har afskåret den).

Svar:

Bibelen siger i det femte bud, ”Du må ikke slå ihjel.” Det er ikke til at komme udenom. Samtidigt taler Jesus også med nogle romerske soldater om hvordan de skal leve deres liv. Han siger ikke til dem, at de skal holde op med at være soldater. Læs hele Sprints udmærkede svar på et lignende spørgsmål i artiklen Må en kristen soldat deltage i militære angreb?.

Vores mission i livet er ikke at tage liv, men at beskytte liv og gøre godt mod mennesker (Matthæusevangeliet 25,34–40) og vise hen til det evige liv (Matthæusevangeliet 28,18–20).

Det er bare ikke altid muligt at redde liv, uden at det koster liv. Der er krige, der må vindes med tab af nogle menneskeliv, for at manges liv kan reddes. Der er også specielle situationer, hvor den eneste måde at standse forbrydere i deres vold og mord, er, at man må gribe til våben, som i værste fald kan få døden til følge for forbryderen. Men i begge situationer er drabet en nødværge – den eneste måde at forhindre mange menneskers død og pine med. I sådanne tilfælde mener jeg ikke, vi kan dømme betjenten eller soldaten og sige, at de har syndet.

Men når det nu nogle gange i historien kommer så vidt, at der må gribes til sværd, så må vi huske, hvor vigtigt det er, at vi får forkyndt evangeliet for alle mennesker – helst fra de bliver født. Vi er sendt ud med verdens bedste budskab til hele verden. Det er så vigtigt, at vi, der kender Gud, tager dette alvorligt, så mennesker ikke skal mødes med sværdet uden at have haft en chance for at lære Gud at kende.


Skrevet af:
Lotte Birch Carlsen

Lagt på nettet 19.08.2012

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også