02.04.2001 12:00 Alder: 23 yrs
Kategori: Jesus, Gud
Asbjørn Asmussen

Skrevet af:
Asbjørn Asmussen

Elsker Gud mig for Jesu skyld?

Vil I ikke lige forklare mig hvad der menes når der bliver sagt at Gud elsker os for Jesu skyld. Jeg troede da, at Gud elsker mig for min egen skyld og derfor sendte Jesus til jorden for at dø for mig fordi min synd skiller mig fra ham, så jeg forstår ikke helt den sætning med, at Gud elsker os for Jesu skyld.

Svar:

Jeg forstår godt din forvirring, men begge udsagn om Guds kærlighed er faktisk rigtige. Det er rigtigt at Gud elsker os som mennesker fordi vi er hans skabninger, skabt til kærlighed og fællesskab med ham. Men det er også rigtigt at Guds kærlighed ikke kan nå os fuldt ud uden gennem Jesus.

Problemet for os mennesker er at vores ulydighed imod Gud fremkalder Guds vrede. Ikke fordi han elsker os mindre af den grund, men fordi vi gennem vores ulydighed afviser hans kærlighed, som derfor ikke kan nå os. Guds vrede over syndige mennesker er altså en kærlighedens vrede. En vrede over at vi kaster vrag på ham som kan og vil give os alt godt - ja tilmed evigt liv.

Derfor er det også rigtigt at sige at Gud elsker os for Jesu skyld. Jesus har nemlig påtaget sig vores skyld og ulydighed og blev på korset ramt af Guds vrede over DIN og MIN ulydighed. Det betyder at Guds kærlighed nu kan nå os fuldt ud - for Jesu skyld. Jesus baner i praksis vejen for Guds kærlighed til os, ja han ER Guds kærlighed til os.

Derfor bruger Bibelen også udtrykket at vi er elsket "for Jesu skyld". Uden Jesus ville vi nemlig ikke kunne opleve Guds kærlighed, men fortsat være under Guds vrede.

Johannes 3:35-36: "Faderen elsker Sønnen, og alt har han lagt i hans hånd. v36 Den, der tror på Sønnen, har evigt liv; den, der er ulydig mod Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede bliver over ham."


Asbjørn Asmussen

Skrevet af:
Asbjørn Asmussen

Lagt på nettet 02.04.2001

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også