04.11.2004 12:00 Alder: 19 yrs
Kategori: Omvendelse-rel
Bodil Skjøtt

Skrevet af:
Bodil Skjøtt

Skal kristne omvende muslimer?

Er det syndigt ikke, at forsøge at få fx muslimer omvendt til kristendommen. Går man ikke i mod næstekærlighedens bud hvis man passivt accepterer deres vrangforestillinger? Eller Bør man istedet accepterer at ikke alle kan omvendes og at muslimer selv må tage et individuelt ansvar for sine handlinger overfor Gud, og dermed efterlade dem i mørket?

Svar:

Du spørger, om det er syndigt ikke at forsøge, at omvende muslimer til kristendom.

Jeg tror, at det du mener, er om vi som kristne har pligt til at dele evangeliet også med muslimer. Hvis det er dit spørgsmål, så vil jeg svare, at vi som kristne har et ansvar for at dele evangeliet med alle mennesker, både med jøder og muslimer, der lige som os tror på én Gud og med alle andre hvad deres tro end måtte være. Evangeliet er for alle – også på den måde, at alle har brug for det. Vi begår en fejl – eller en synd – hvis vi forholder andre – også muslimer - det, som vi selv har fået for intet, gratis, og det gælder ikke mindst evangeliet om Guds kærlighed og frelse gennem tro på hvem Jesus er, og hvad han har gjort.

Måden er vigtig

Muslimer har ud fra deres tradition – deres indvendinger mod evangeliet. Jøder har deres og andre igen har andre indvendinger.. Derfor bliver måden, hvorpå vi kan fortælle om vores egen tro og dele evangeliet med dem også forskellig. Men uanset hvem vi deler det med, kan det aldrig gøres på en hoverende, bedrevidende eller triumfalistisk måde. I sidste ende vil vi altid være syndere, der fortæller andre syndere, hvor der er hjælp at få.

Tro er Guds værk

Og hvad mennesker gør ved vores budskab må de selv stå til ansvar for. Vi kan ikke omvende nogen. Når nogen – også muslimer – kommer til tro på evangeliet så er det altid Guds værk. Det er hans ånd alene der omvender mennesker.


Bodil Skjøtt

Skrevet af:
Bodil Skjøtt

Lagt på nettet 04.11.2004

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også