01.09.2000 12:00 Alder: 24 yrs
Kategori: Kristenlivet

Skrevet af:
Brian Christensen

Hvor nødvendigt er det at læse i Bibelen?

En af mine venner er kristen men kan ikke give sig selv tid til at åbne hans bibel, og lige meget hvad jeg siger så er han bare kold. Jeg har prøvet at bede, men det er som om der ikke kommer noget svar. Hvorfor vil Gud ikke åbne hans øjne, han vil da have så mange med som overhovedet muligt, ikke?

Svar:

Sund kost

Det er godt at spise sundt. Det er en selvfølge for os, at vores krop skal have grøntsager, brød, mælk og kød. Mon ikke de fleste af os har set en madpyramide og ved, hvad der er sund mad. Alligevel har mange svært ved at spise sundt og fylder sig istedet med junkfood, slik, kager og cola. Og så mærker man det i kroppen og bliver sløv og uoplagt efterhånden.

Sådan er det også med vores åndelige liv. Det er godt at spise sundt af Guds ord. Og det er netop én af de sunde madvaner du nævner, nemlig daglig bibellæsning. Jeg vil gerne sige to ting til dit spørgsmål, nej, måske tre ting:

Bibellæsning - tro

For det første kan man godt være en kristen uden at læse i sin bibel hver dag. Det er ikke bibellæsning, men alene tro på Jesus Kristus, der frelser os. På samme måde som man heller ikke falder død om ved at spise usundt. Vi kan godt blive enige om, at det bedste for os er at læse regelmæssigt i bibelen, ligesom regelmæssig kirkegang, altergang, bøn, tjeneste for næsten og det at være med i det kristne fællesskab hører med til at være en kristen. Det er kun på den måde at man kan vokse sundt og godt som kristen. Det kan Gud åbne vore øjne for.

Visdom og udholdenhed

Det andet jeg vil sige til dig, er at du gør det, som du bør gøre. Nemlig både bede for din ven og tale med ham om den indsigt du har fået. Og det kræver udholdenhed af dig at bede og visdom til at finde ud af, hvor meget eller hvordan du skal tale med din ven. Han kan jo blive træt af at høre på at han ikke er en "rigtig" kristen.

Vi er ikke ens

For det tredje skal vi ikke være blinde for, at nogle har nemmere ved at læse og få noget ud af det end andre. Vi får forskellige ting ud af at læse, så vi skal ikke forvente, at vi alle skal bruge bibelen på samme måde. Men vi må prøve at finde ud af, hvordan vi selv bedst kan få noget ud af en daglig bibellæsning, dvs. hvor meget vi skal læse, om vi evt.skal bruge kommentarer som dem Bibellæserringen udgiver og på hvilket tidspunkt af dagen det skal være.


Skrevet af:
Brian Christensen

Lagt på nettet 01.09.2000

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym. Hold øje med den grønne bjælke i bunden af siden med en taleboble, der har teksten: "Ønsker du en snak? Vi sidder klar lige nu"

Læs også