Studie

I studie-artiklerne dykker vi lidt længere ned i de vigtigste emner. Det sker ud fra en bibelsk og evangelisk-luthersk vinkel og i et sprog og en form som er så lettilgængelig som mulig.

02.12.2003

Jesu fødsel - den virkelige historie

Gå til:Studie
Fødselsgrotten i Bethlehem

Den virkelige historie om fødslen i Betlehem, er betydeligt anderledes end den vi fortæller gennem krybbespil og julesange. (Den historiske Jesus 3. del)[mere]


04.11.2003

Manden der banede vej for Jesus

Gå til:Studie

Johannes Døberens liv kom til at handle om Jesus - ham hvis komme han skulle forberede og som han endte med at dø for. Hvad ved vi om hans liv? (Den historiske Jesus 2. del)[mere]


06.10.2003

Den guddommelige hyrde

Gå til:Studie

Jesus omtalte sig selv som en hyrde. Hvad siger det om hans tid og hans guddommelighed? (Den historiske Jesus 1. del)[mere]


28.07.2003

Guds bog

Gå til:Studie
Johannesprologen

Alle er enige: Bibelen er en særlig bog. Dens størrelse, ca. 1200 sider afhængig af udgaven, er én ting; dens alder - dele af den langt over 2000 år - en anden; at den er sat sammen af 66 bøger og dog kan læses som én historie,...[mere]


18.11.2002

At læse og forstå Bibelen

Gå til:Studie
Bibellæser

Hvilken slags litteratur er Bibelen? Bibelen passer ikke ind i nogen af de kendte litterære genrer. Grundlæggende er den noget helt for sig selv. Hele Bibelen er Guds tale til os, men der er indbyrdes forskelle mellem Bibelens...[mere]


28.05.2002

Jesus og Jehova

Gå til:Studie

Man skal ikke læse meget i Bibelen for at finde ud af, at Jesus både er Marias søn og Guds søn. Det store spørgsmål frem for alle andre er så, om Jesus som Guds søn blot er en skabning som vi mennesker eller også er evig som Gud...[mere]


21.05.2002

Hvad Jehovas Vidner lærer om Jesu død

Gå til:Studie

Hvad siger Jehovas Vidner? Jehovas Vidner bygger deres lære om Jesus' død på 1 Timotheusbrev 2,6, hvor der står, at Jesus gav sig selv som løsesum for alle. Selve ordet for løsesum oversætter Jehovas Vidner med “tilsvarende...[mere]


21.05.2002

Pinsen - kirkens fødselsdag

Gå til:Studie
Dannebrog

Pinse er en af de tre store fester i kirkeåret, hvor vi fejrer Helligåndens komme. Pinsen betragtes ofte som kirkens fødselsdag.[mere]


22.04.2002

Hvad tror kristne og muslimer?

Gå til:Studie

Start med lighederne Hvor meget har kristne og muslimer til fælles? Er det 2, 25 eller 80 procent? Det er umuligt at svare på. Og det tjener ikke noget formål at forsøge at sætte procent på. Der er lighedspunkter såvel som...[mere]


01.03.2002

Jesus - det stærkeste Guds-bevis!

Gå til:Studie
art_gudsbevis100.gif

Kan man bevise Gud? – Nej! Har argumenter om Guds eksistens så ingen betydning? – Jo! Det er ikke så selvmodsigende, som det ser ud til. Faktisk er begge temaer meget, meget vigtige for kristendommen. Man kan høre kristne...[mere]


Viser resultater 11 til 20 af 27

Bliv klogere

Artikler i studie-serien er længere og mere grundige artikler. Artiklerne er en hjælp til dig som gerne vil grave lidt dybere og vide lidt mere. Studie-artiklerne er alle skrevet ud fra en bibelsk og evangelisk-luthersk vinkel og i et sprog og en form som er så lettilgængelig som mulig.