01.10.2002 12:00 Age: 17 yrs
Category: Bibelen
Jørgen Sejergaard

Skrevet af:
Jørgen Sejergaard

Hvorfor er der forskelle mellem evangelierne?

Jeg har forsøgt at sammenholde Lukasevangeliet kap. 1-2 med Matthæus' første kapitler og er blevet overrasket over den store forskel: Lukas: Efter Jesu fødsel følger Josef og Maria de traditionelle jødiske forskrifter, venter 8 dage osv. Hvorefter de tager ham op i templet. Da dette er overstået drager de hjem til Nazarat (Luk.2.39). Mattæus: Her får vi historien med barnemyderiet og flugten til Egypten. Altså to meget forskellige udlægninger af de første år af Jesu liv. Det som jeg gerne vil have svar på er, hvorfor der er denne forskel?

Svar:

Forskellen ligger i forfatterens udvælgelse af sit stof. Mattæus og Lukas har skrevet med hvert sit publikum i tanke og med hver sin metode.

Mattæus er meget optaget af at skildre, hvorledes Jesu liv, begivenhed for begivenhed, opfyldte Gammel Testamente. Om det så var direkte forudsigelser eller mønstre og modeller i GT, så ønsker han i hvert fald at dokumentere, at Jesus opfyldte det, der var sagt eller skrevet af profeterne.

Lukas derimod er optaget af at dokumentere for Theophilus, at det, han er blevet mundtligt undervist i, også stemmer med virkeligheden. Lukas har så foretaget kildestudier hos øjenvidner af en ganske særlig troværdig slags, nemlig dem, som ikke bare har set tingene, men også lige siden har undervist i det, de så. Denne kildedefinition kan vi se i Lukasevangeliet 1,1-4. Lukas skal altså dokumentere en fremstilling, som allerede er afgivet mundtligt, og som måske helt andre end Lukas har givet denne Theophilus.

Lukas er meget mere moderne eller vestlig i sin fremstilling. Han ligner meget mere en moderne journalist, der følger begivenhederne punkt for punkt. Han skriver for en person, måske ikke-jøde, der gerne vil have begivenhedsforløbet skildret. Mattæus derimod skriver for jøder, der gerne vil have forbindelsen til Gammel Testamentes profetier klargjort med det samme, for det er vigtigst for dem.

Ingen af dem ønsker at tage alt med, som de ved, for så svulmer det op til noget helt uoverskueligt, men de udvælger efter det tema, de har lagt til grund.

Alligevel kan det undre, at Lukas ikke har flugten til Ægypten og barnemordet i Bethlehem med. Måske har han ikke kendt til det. At han har konsulteret øjenvidner, der var ordets tjenere (Lukasevangeliet 1,1-4) betyder ikke, at han har fået kendskab til alle begivenheder. Nogle kan have været døde, da han skrev. Hvis Mattæus-evangeliet var skrevet, dengang Lukas skrev, kan han have tænkt, at han for jesu barndoms vedkommende kun ville supplere, ikke fortælle hele historien.


Jørgen Sejergaard

Skrevet af:
Jørgen Sejergaard

Lagt på nettet 01.10.2002

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også