17.02.2004 12:00 Age: 16 yrs
Category: Jesus, Troen
Leif Andersen

Skrevet af:
Leif Andersen

Er Jesus bare opspind?

Der står på én af undersiderne her på sitet: Hvorfor denne Jesus? Og det er netop mit spørgsmål... Hvorfor? Hvorfor overhovedet tro? Jesus virker ofte provokerende i bibelen (især overfor farisæerne - de prøver jo at gøre det så godt de kan, og han holder vel af dém ligesom af alle andre...??!) Det kan virke meningsløst at tro... Der er to grunde til at jeg alligevel holder fast: 1) Jeg har brug for en sparringspartner i min hverdag, og det er Gud for mig nu, - om det så bare er noget jeg føler jeg har, det ved jeg ikke. Det kan vel ligeså godt være det purre følelsesmæssige opspind! Eller hvad...? 2) Jeg tør ikke andet. Jeg er opdraget til at himmel og helvede er indiskutable konsekvenser af vores valg i livet, - men det er jo ikke realiteter, hvis det hele er opdigtet... ? Jeg er meget forvirret, - men ønsker bare at Gud, Jesus, himmel og helved er den eneste sandhed! Så har jeg et grundlag at leve ud fra. Udadtil har jeg det også nu, - men det føles som én stor løgn, for jeg ved ingenting. Frustrationen kommer indefra... Den bunder i så grundlæggende ting, at selv "Han døde for DIN skyld" i min bevidsthed er ord sagt fra en prædikestol, som giver mig kvalme, - for ér det sandhed? Jeg synes det lyder som en gang ideologisk opspind. Det hele bunder i troen, - men hvis troen ikke er der, hvad så? "...Du skal "bare" tro..." Ja, men for mig er det ikke "bare"!

Svar:

Tak for dit spørgsmål. Som jo ikke blot er et spørgsmål, men indeholder en meget stor del af et helt liv. Derfor bliver mit svar også længere, end vi normalt vil lave dem.

Jeg vil først sige, at jeg meget vel kender meget af din oplevelse (ikke det hele; jeg tror desværre ikke, jeg oplever Gud som sparringspartner; men det meste af det). Derfor gør dit brev også meget indtryk på mig. Og du har fuldstændig ret i, at de der siger, at man "bare skal tro", ikke har forstået en brik af sådan en situation.

Men dit brev er lidt usædvanligt for vor tid. De fleste er optaget af, om nu de får nogle gode spirituelle oplevelser, fx oplever Gud som sparringspartner; de er mindre optaget af, om nu det er sandt eller ej. Men du rammer selve sagen præcist: Det gavner jo ikke en pind, at det trøster og hjælper, hvis det er opspind det hele. Og det lader sig jo gøre at bedrage sig selv; andre tror lige så oprigtigt på noget, vi ikke regner for sandhed. Og de er jo ikke dårligere eller dummere mennesker.

Så altså: Er Jesus opspind?!

Du vil lægge mærke til, at jeg ikke i første omgang spørger om Gud er opspind. For det synes jeg faktisk, er vanskeligere at svare på. Der er meget i verden, der tyder på, at der må findes en Gud (jeg tror simpelt hen ikke på, at kosmos eller DNA skulle være opstået af sig selv); men der er også noget, der gør det svært at tro på en Gud: hans tavshed, først og fremmest.

Men er Jesus af Nazaret opspind? - så vanskeligt det kan være at tro på ham, så er det i mine øjne langt vanskeligere at bortforklare ham. Hvad skulle den alternative forklaring på ham være?

Mange er så optaget af, om de nu selv føler sig "troende", at de helt har glemt det egentlige spørgsmål: Er det tro-værdigt? Holder det vand?

Jeg har mødt utallige indvendinger imod kristendommen. Og nogle af dem har næsten taget livet af mig. Men så snart de skal beskæftige sig med det afgørende spørgsmål, så taber de pusten: Hvem var Jesus af Nazaret egentlig?

1. Var han en kynisk bedrager? - en folkeforfører, der udmærket godt vidste, at han var et almindeligt menneske, men som tændte på magt? Så er det bare sært, at han kørte den så langt ud, at han lod sig myrde for sit magttrip.

2. Var han en velmenende fantast? - en sværmer med et messiaskompleks? Så er det bare sært, at han samtidigt formulerede en sammenhængende livsvisdom, der vendte op og ned på verden. Der er ikke noget i evangelierne, der tyder på en gal mand. Og hvis hans visdom i virkeligheden ikke var hans egen, men evangelisternes konstruktion, så måtte de jo være de rene genier. Og desuden allesammen være enten kyniske bedragere eller gale mænd.

3. Har han aldrig eksisteret? - så skylder man en forklaring på den første menighed, på det Nye Testamente (evangelierne er skrevet inden for øjenvidnernes levetid) osv.

4. Er han aldrig opstået? - så skylder man en forklaring på både den tomme grav, på disciplenes møde med den opstandne osv.

Det er selvfølgelig kun overskrifter. Hvert enkelt argument kræver en længere smøre. Min pointe er blot: Der er ikke rigtig nogen alternativ forklaring på Jesus af Nazaret, der holder vand.

Det er ikke min mening at påstå, at der slet ikke er vanskeligheder i troen på Jesus. Men alt i alt giver det faktisk bedst mening at regne med, at Jesus virkelig var den, han sagde, han var.

Og det er derudfra, vi kommer til alt det andet: For hvis Jesus var den, han sagde han var, så er Gud også den, Jesus siger, han er. Og så er apostlene og profeterne det, han siger, de er.

Nej, det er ikke opspind. Det er den bedst sammenhængende forklaring.

Men så kommer der (for nogle af os) sommetider en overraskelse: Det løser faktisk mindre, end man lige troede. For bag vore gode spørgsmål og vores gode indvendinger (som virkelig har krav på et svar!) ligger der desværre også noget klamt, som i virkeligheden helst ikke vil have svar på sine spørgsmål. Jo, vi mener virkelig vore spørgsmål alvorligt; men det, Paulus kalder "fjendskabet imod Gud", ligger også intakt i den kristne. Og det er (tror jeg) det, der gør vore indvendinger så langt mere overvældende og uoverskuelige, end de egentlig behøver at være.

Det kan godt være, at du slet ikke kan genkende din situation i denne lille tilføjelse. Det skal du bare være taknemmelig for, for selv om vores medfødte fjendskab imod Gud ligger dybt i os allesammen, så er det slet ikke sikkert, at det får lige dén konsekvens. Det kan godt give sig andre udslag.

Men alt i alt: Jeg vil opmuntre dig til, at du ikke blot lader dig overvælde af følelsen af "Er det bare opspind?" - der kan være mange grunde til, at den virker så overvældende; men de er først og fremmest personlige, individuelle og psykologiske. Teksterne selv giver faktisk ikke ret mange grunde til at tvivle på det! Og måske vil det være en idé at læse et par gode bøger om kristendommens holdbarhed!

Så kan vi altid derfra møde alle vore personlige og individuelle vanskeligheder med den.


Leif Andersen

Skrevet af:
Leif Andersen

Lagt på nettet 17.02.2004

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også