29.11.2005 12:00 Age: 14 yrs

Aslan vender tilbage

En dag finder de fire børn Peter, Susan, Edmund og Lucy ved en tilfældighed indgangen til det fortryllede land Narnia. I det forunderlige Narnia hersker den onde heks Jadis, og da det lykkes hende at tage et af børnene til fange, ser det sort ud. Men alle får nyt håb, da Aslan kommer til hjælp – Aslan, den mægtige løve, som skabte landet Narnia. 

Narnia Aslan profil 210

Sådan lægger det danske forlag Borgen op til historien i en kendt børneroman, som netop er blevet filmatiseret af Disney. Romanen er skrevet af forfatteren C.S. Lewis og hedder "Løven, heksen og garderobeskabet".

Den stort anlagte filmatisering, som kan måle sig med filmatiseringen af Ringenes Herre, får premiere i danske biografer juledag.

Bogen, der indgår i Narnia-serien, er et fantasifuldt og spændende eventyr. Men bag den eventyrlige fortælling anes en dybere mening.

Forfatteren C.S. Lewis, der var forfatterkollega og ven med forfatteren til Ringenes Herre, lagde ikke skjul på, at han var kristen, og det skinner igennem i bogen og filmen på flere måder.

Billedtale og eventyr

Store dele af "Løven, heksen og garderobeskabet" er en 'billedlig' gengivelse af det bibelske påskedrama. Men der er også en del elementer, som blot er eventyr. Vi gør vold på romanen, hvis alt tolkes som billeder på kristendommen.

Romanens højdepunkt er Aslans død og opstandelse. Der er i Narnia en ældgammel lov, som siger, at heksen har ret til enhver, der har forrådt en anden. Heksen gør derfor krav på Edmund. Aslan giver hende ret. Ingen kan gå imod den ældgamle lov, så hun har ret til at tage forræderen Edmund med sig.

Men det viser sig, at der er en endnu ældre lov, som heksen ikke kender. Aslan forklarer et sted:

"Hvis hun havde kunnet se lidt længere tilbage, ind i den stilhed og det mørke, som var, før tiden blev til, så ville hun der have fundet en anden lov. Så ville hun have vidst, at når en, som aldrig har begået noget forræderi, frivilligt ofrer sit liv i en forræders sted, da revner det gamle offeralter, og selv døden begynder at arbejde baglæns."

Skildringen af Aslans offer er forfærdelig og storslået. Han bliver hånet og spottet. Tavs og frivilligt lader han det ske - til pigernes store undren. Senere møder pigerne den opstandne Aslan, som ikke er noget spøgelse, men helt sig selv, blot levende igen.

På disse og mange flere måder er der klare paralleller til beretningerne i Det Nye Testamente om Jesus, der døde i stedet for skyldige og derefter opstod og blev levende.


Lagt på nettet 29.11.2005

comments powered by Disqus

Samtalerum

I Samtalerummet kan du chatte direkte med en troende og erfaren kristen. Det er helt privat og du kan være anonym.

Når samtalerummet er åbent ser du denne fane i bunden af siden:

Læs også