1 registrerede (Maijannes) og
7
gæster online.
|
2620 Brugere
23 Fora
7468 Tråde
119516 Indlæg |
|
#118399 - 07/05/2012 18:13
Kristne og våben
|
Bruger
Reg.: 01/02/2008
Sted: Esbjerg
|
Min mand og jeg har i længere tid haft kontakt til en kristen bror i Peru. Han arbejder som bodyguard på ture i junglen, hvor de ofte krydser grænsen til Columbia, og derfor skal han bære skarpladt våben. Han har fortalt at han en enkelt gang har været nød til at true en mand med sit gevær, men har heldigvis aldrig stået i en situation hvor han har været nød til at bruge det. Men de Columbianske guerillastyrker er ikke kendt for at vise nåde, så han kan let komme i en situation hvor det kan blive nødvendigt.
Han har det ikke godt med, som kristen, at skulle gå med skarpladt våben, så han prøver på at finde et andet job, men det er ikke lykkes ham endnu.
Det er tydeligt at der ikke er noget forbud mod at bære våben i biblen, da disciplene gik med våben. Men når først man har et våben er der større sandsynlighed for at bruge det. Det kan vi se rundt omkring i verden, men også i biblen hvor Peter huggede et øre af en vagt. (Joh.18,10)
Det 5. bud siger klart at man ikke må slå ihjel, og vores kristne ven har sagt at hvis han havner i den situation hvor han er nød til at bruge sit våben, vil han først affyre et advarselsskud, og hjælper det ikke vil han gå efter at såre personen. Men i kampens hede kan det jo hurtigt gå galt...
Dertil kommer Jesu eget ord i Matt.5,39: Men jeg siger jer, at I ikke må sætte jer til modværge mod den, der vil jer noget ondt. Men slår nogen dig på din højre kind, så vend også den anden til.
Generelt mener jeg ikke at kristne bør bære våben, men der kan være situationer hvor det kan være nødvendigt. Hvornår er det ok at gå med våben? Og hvad hvis man havner i en situation hvor man skal bruge det?
Ændret af VNielsen (07/05/2012 18:16)
Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.
|
|
Til toppen
|
|
|