1 registrerede (Maijannes) og
7
gæster online.
|
2620 Brugere
23 Fora
7468 Tråde
119516 Indlæg |
|
#118399 - 07/05/2012 18:13
Kristne og våben
|
Bruger
Reg.: 01/02/2008
Sted: Esbjerg
|
Min mand og jeg har i længere tid haft kontakt til en kristen bror i Peru. Han arbejder som bodyguard på ture i junglen, hvor de ofte krydser grænsen til Columbia, og derfor skal han bære skarpladt våben. Han har fortalt at han en enkelt gang har været nød til at true en mand med sit gevær, men har heldigvis aldrig stået i en situation hvor han har været nød til at bruge det. Men de Columbianske guerillastyrker er ikke kendt for at vise nåde, så han kan let komme i en situation hvor det kan blive nødvendigt.
Han har det ikke godt med, som kristen, at skulle gå med skarpladt våben, så han prøver på at finde et andet job, men det er ikke lykkes ham endnu.
Det er tydeligt at der ikke er noget forbud mod at bære våben i biblen, da disciplene gik med våben. Men når først man har et våben er der større sandsynlighed for at bruge det. Det kan vi se rundt omkring i verden, men også i biblen hvor Peter huggede et øre af en vagt. (Joh.18,10)
Det 5. bud siger klart at man ikke må slå ihjel, og vores kristne ven har sagt at hvis han havner i den situation hvor han er nød til at bruge sit våben, vil han først affyre et advarselsskud, og hjælper det ikke vil han gå efter at såre personen. Men i kampens hede kan det jo hurtigt gå galt...
Dertil kommer Jesu eget ord i Matt.5,39: Men jeg siger jer, at I ikke må sætte jer til modværge mod den, der vil jer noget ondt. Men slår nogen dig på din højre kind, så vend også den anden til.
Generelt mener jeg ikke at kristne bør bære våben, men der kan være situationer hvor det kan være nødvendigt. Hvornår er det ok at gå med våben? Og hvad hvis man havner i en situation hvor man skal bruge det?
Ændret af VNielsen (07/05/2012 18:16)
Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#118401 - 08/05/2012 09:49
Re: Kristne og våben
[Re: VNielsen]
|
Administrator
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Århus
|
Det er et svært spørgsmål, men jeg mener ikke, at jeres kristne ven gør noget forkert ved at bære våben. Så vidt jeg kan forstå, så er det af sikkerhedsmæssige årsager, en mulighed for at kunne forsvare sig selv og dem, han skal beskytte.
Peter overreagerede nok, da han skar øret af den romerske soldat, men han havde et sværd. Han var tæt på Jesus, men var bevæbnet. Et sted, der indikerer, at disciplene var bevæbnede med Jesu velsignelse er Luk 22,35-38, hvor Jesus opfordrer disciplene til at anskaffe sig sværd, hvor det viser sig, at de allerede har to.
Med andre ord: I situationer, hvor det er nødvendigt, er det også OK for en kristen at være bevæbnet til selvforsvar.
Når Jesus beder os om at vende den anden kind til og ikke sætte os til modværge, så er det for at stille tingene på spidsen: Vi skal møde onde hensigter med det gode, men det er ikke ensbetydende med, at vi skal finde os i voldelige overgreb.
|
|
Til toppen
|
|
|
#118411 - 08/05/2012 21:23
[Re: Kefas]
|
Bruger
Reg.: 01/02/2008
Sted: Esbjerg
|
Jeg mener heller ikke vores ven gør noget forkert, men nu var det lige hans historie der fik mig til at tænke over det.  Jeg har slet ikke haft tænkt på skriftstedet i Lukasevangeliet, men det ser ud til du har ret. Men de første kristne var jo også forfulgte, ligesom der stadig er mange der er, så der var en god grund til at kunne forsvare sig selv, ligesom vores kristne ven også har. Selvom vi har div. bandekriminalitet, rockerproblemer, osv. her i Danmerk, mener jeg ikke det kan sammenlignes med guerillabanderne i Columbia eller andre lign. steder i verden, så her er der ikke nogen grund til at gå med våben. Steder som fx her i Danmark mener jeg derfor at man som kristen ikke bør bære våben. Men så er spørgsmålet: Hvor går grænsen? Jeg er ikke helt sikker på jeg ved hvor jeg selv står...
Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#118414 - 09/05/2012 09:25
[Re: VNielsen]
|
Administrator
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Århus
|
Nu er det også kun meget få mennesker i Danmark, der har lov til at bære våben. Nogle bærer våben, så vi andre slipper for det (politi og militær) fordi de skal opretholde lov og orden (se for resten Rom 13,4, hvor Paulus skriver noget om myndigheders magtanvendelse) - og så er der dem, der bruger våben til fredelige formål, fx jagt.
Jeg tror, det må være et samvittighedsspørgsmål for den enkelte, hvor grænsen går. Men jeg tror, du har ret i, at de fleste civile danskere - kristne eller ej - vil have svært ved at forsvare at bære et våben.
|
|
Til toppen
|
|
|
#118441 - 11/05/2012 14:59
[Re: Kefas]
|
Bruger
Reg.: 11/05/2012
Sted: Ribe
|
Hej  Et andet eksempel: Både sygepersonel - og selv feltpræsten - bærer våben i en krigszone. De har jo også helt andre opgaver end at slås, men har alligevel et våben til selvforsvar.
|
|
Til toppen
|
|
|
|