Menu
Hvem er online
1 registrerede (TClynhans) og 9 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116399 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#88370 - 17/11/2007 10:22 Jøden Jesus!
Birkedal
Bruger

Reg.: 26/10/2007
Jeg er jo stadigvæk meget ny i viden omkring Jesus, Gud og troen. Jeg er endnu ikke nået til Jesus i Bibelen men jeg læser jo en masse indlæg her på siderne og det sætter jo også tanker i gang og dermed kommer alle de underlige spørgsmål! Her er endnu et:
Jesus var jo jøde, men Guds søn! Gud som siger vi skal tro på ham og hans søn. Vil det så ikke sige at vi som kristne er på vildspor når vi ikke er jøder? Eller vil det så sige at overfor Gud er der ingen forskel om man er jøde eller kristen. Hvis Guds søn var jøde kan man så gå ud fra at Gud elsker jøderne mere end os krisne?

Ja undskyld mine spørgsmål men lige nu undre jeg mig. Jeg vil gerne vide om min tros baggrund men det stiller også bare en masse spørgsmål for jeg synes ikke altid at tingene hænger logisk sammen! Jeg er lidt i vildrede for min hjerne fortæller mig at jødernes tro er den "rigtige"

God formiddag fra
Birk

Til toppen 
#88377 - 17/11/2007 17:41 Re: Jøden Jesus! [Re: Birkedal]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Birk

Hvis éns mor er jøde, så er man også selv jøde. Og Jesu mor var jøde. Om man tror på jødedommen eller ej ændrer egentlig ikke på, om man er jøde, for jøderne er lige så meget en etnisk gruppe som en religiøs gruppe. Der findes jo også jøder, som er kristne (messianske) eller ateister, eller som tror på helt andre religioner, som f.eks. Leonard Cohen, der er buddhist.

Og så er det jo i øvrigt også vigtigt at huske på, at kristendommen begyndte som en retning indenfor jødedommen. Så det giver da ganske god mening, at både Jesus og de første kristne var jøder.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#88378 - 17/11/2007 17:41 Re: Jøden Jesus! [Re: Birkedal]
Sammy
Bruger

Reg.: 24/09/2007
Sted: København

Hej Birk..

Jeg kan selvfølgelig ikke svare for de kristne, men jeg vil da gerne prøve at give et jødisk perspektiv, og så må du selv finde ud af hvad du synes virker mest fornuftigt:o)

I jødedommen ser vi alle som sønner og døtre af G-D.. Uanset om du er jøde eller ej.. Derfor er det da heller ikke forkert at kalde Jesus for G-Ds søn, selvom det i en jødes øre lyder lidt udvandet.. Nærmest som at kalde dig selv for menneske og insinuere noget specielt ved det..

Jeg tror ikke det har den store betydning hvad du er, men hvordan du handler.. Om du handler af et godt eller et dårligt sind.. Selvfølgelig er der forskellige bud for jøder i forhold til ikke-jøder, men det skal man nu ikke lægge for meget i.. De er der af en anden grund, som ikke har så meget betydning for dig..

Jeg ved ikke om vores tro er mere rigtig end så mange andre.. Den er rigtig for os, men ikke nødvendigvis for 'jer'..

Håber det kunne give lidt afklaring..

Mvh

Til toppen 
#88409 - 19/11/2007 02:10 Re: Jøden Jesus! [Re: Birkedal]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Hej Birkedal \:\)

Ja, jeg var egentlig på vej i seng, og dette bliver mit sidste indlæg i "aften", men dette her skal ikke have lov at stå til i morgen - dertil er det for vigtigt!

"Jesus var jo jøde, men Guds søn! Gud som siger vi skal tro på ham og hans søn. Vil det så ikke sige at vi som kristne er på vildspor når vi ikke er jøder? Eller vil det så sige at overfor Gud er der ingen forskel om man er jøde eller kristen."

Det er sidstnævnte der er rigtig \:\)
"Her kommer det ikke an på at være jøde eller græker, på at være træl eller fri, på at være mand og kvinde, for I er alle én i Kristus Jesus,"
- Galaterbrevet, kapitel 3, vers 28.
Den nye pagt er anderledes end den gamle pagt, og vi der hører Jesus til skal ikke lægge os ind under den gamle pagt, for at tilhøre Ham. Ja, Biblen går endda så vidt som til at kalde en sådan praksis for ugudelig og at sætte sig udenfor nåden:

"Se, jeg, Paulus, siger jer, at hvis I lader jer omskære, vil Kristus intet gavne jer. Jeg vidner igen, at enhver, som lader sig omskære, er forpligtet til at holde hele loven. I er afskåret fra Kristus, I der søger at blive retfærdige ved loven. I er faldet ud af nåden."
-Galaterbrevet 5:2-4.

At lade sig omskære var, og er stadig så vidt jeg er orienteret, tegn på at man nu er blevet en del af det jødiske folk og har påtaget sig at holde HELE Moseloven; alle 613 bud. Det er lovretfærdighed, og dette udelukker per definition kristentro, fordi kristentro er, surprise, troen på Kristus og Hans frelse som bringes os gratis, uden lovgerninger.
Så det man siger når man lader sig omskære og bliver rabbinsk jøde er at man er perfekt og er i stand til at overholde hele Loven, eller sagt med andre ord: At man er god nok i sig selv.
Derved har man sat sig udenfor nåden og akkumulerer Guds vrede indtil dommens dag.
Gud bevare os alle fra den skæbne!

"Hvis Guds søn var jøde kan man så gå ud fra at Gud elsker jøderne mere end os krisne?"

Nej. Som lige før vist er der ikke forskel overfor Gud om hvorvidt man er jøde, "græker" (brugt i sammenhængen om alle ikke-jøder), osv. Alle er lige for Gud, og alle kristne er lige, fordi vi alle er i Kristus.
At Jesus blev født ind i det jødiske folk var der flere grunde til:

1: Kun i dette folk ville Hans mission give mening. Man havde i århundreder ventet den Messias Gud ville sende, fordi Loven og GTs profeter havde talt om Ham. Det ville ikke give mening, eksempelvis, for Gud at blive født ind i en overklassefamilie fra Athen, eller en høvdingeslægt i Norden. Kun blandt det jødiske folk kunne hans mission vinde genklang.

2: Det jødiske folk var/er udvalgt af Gud til at være et "lys for hedningene" (alle ikke-jøder). Derfor måtte Verdens Lys komme til dette folk, for at Evangeliets lys kunne gå ud derfra.
At langt størstedelen af Guds udvalgte folk så nægtede at tage imod Ham, ja endda slog Ham ihjel ændrer ikke ved noget. Det var jo en del af Guds plan fra starten.
Men det betyder at den nøglerolle jøderne var tiltænkt i udbredelsen af Evangeliet blev kraftigt formindsket efterhånden som de gode nyheder nåede til Romerrigets fjerneste egne, drevet ganske vist af apostle som var jøder, men lige så stille begyndte de jødekristne at dø bort på naturlig vis, uden at nye generationer stod klar til at tage over. Og dermed var det der oprindeligt var tænkt som et jødisk missionsprojekt til verden blevet til løse forsamlinger af hedningekristne.
Men vi er stadig mange kristne der brænder for at række Evangeliet tilbage til det folk det udgik fra, nemlig jøderne. I Danmark er det primært Israelsmissionen, samt Ordet og Israel. Og det mentale billede jeg har, som er det der driver mig videre, er at se det kødelige Israel (altså de der tilhører det jødiske folk) blive en del af det åndelige Israel (forsamlingen af ALLE Jesus-troende), og tage den rolle som Gud havde tiltænkt dem i første omgang.

"Jeg er lidt i vildrede for min hjerne fortæller mig at jødernes tro er den "rigtige" "

Dette ville jeg gerne give et godt svar på, men jeg er ikke helt sikker på hvad du mener? \:\)
Mener du at din hjerne fortæller dig at Jesus højst var et godt menneske, men Han var ikke Gud (som Han selv hævder), eller at den rabbinske jødedom (jeg skelner personligt mellem messianske jøder (som er kristne) og rabbinske jøder (som er de der normalt kaldes "jøder") ) har fat i den lange ende?
Svarer gerne - men vil gerne lige vide præcis hvad du tænker på \:\)

Nåh, nu vil jeg se dyner. Sov godt!

Mvh \:\)

JF

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#95544 - 09/05/2008 04:13 Re: Jøden Jesus! [Re: JesusFreakDK]
Zainab
Bruger

Reg.: 09/05/2008
"Jeg er lidt i vildrede for min hjerne fortæller mig at jødernes tro er den "rigtige" "

så vidt som jeg ved kan man ikke konvetere til jødedommen, som man kan konvetere til kristendommen eller islam eller buddismen.

Enten er man født jøde, eller er man det ikk...

Til toppen 
#95546 - 09/05/2008 09:02 Re: Jøden Jesus! [Re: Zainab]
Sammy
Bruger

Salaam Zainab..

Det kan du nu godt, men det frarådes en ikke-jøde at konvertere, med mindre man ikke kan afstå fra det.. Og så er det en lang og hård process at komme igennem, så det er de færreste der gør det..

Pga. at der er folk der gifter sig ud af 'stammen', er der jødiske sjæle der fødes i ikke-jødiske kroppe.. De vil opleve at længes hjem til Torah, uden altid at kunne forklare det..

Mvh

Til toppen 
#95568 - 09/05/2008 23:11 Re: Jøden Jesus! [Re: Zainab]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Du kan godt konvertere til jødedommen, jo.

Jøde kan man være enten af fødsel (etnisk jøde), hvis man konverterer (religiøs jøde), eller begge dele.
Men en der konverterer til jødedommen er lige så meget jøde som en der blev født som jøde.

JF

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#96342 - 05/06/2008 01:48 Re: Jøden Jesus! [Re: JesusFreakDK]
Zainab
Bruger

Reg.: 09/05/2008
ok .

Det havde vores religionslærer på HF ellers sagt man ikke kunne det

Til toppen 
#96353 - 05/06/2008 08:47 Re: Jøden Jesus! [Re: Zainab]
Sammy
Bruger

Hej Zainab..

Så må du hilse og fortælle din religionslærer på HF, at han/hun bør søge nyt arbejde eller i hvert fald afholde sig fra at undervise i jødedom;o)..

Både Torah og Mishnah taler om at man skal respektere og ære konvertitten, underligt hvis man ikke kan konvertere..

Mvh

Til toppen 
#96940 - 08/07/2008 22:37 Re: Jøden Jesus! [Re: Zainab]
Ito_sven
Bruger

Reg.: 08/09/2007
Sted: Odense
Hej Zainab,

Jeg kan egentlig godt forstå hvorfor du mener at man burde være jøde, hvis nu Jesus virkelig var jøde. For det første var Jesus virkelig jøde, det vil jeg slet ikke sætte spørgsmålstegn ved.
Når man læser i de fire evangelier er det helt klart at Jesus var jøde og opførte sig som en sand jøde. Det der gør at de jødiske leder er vrede på Jesus er det faktum, at han tillader at kalde sig selv Guds Søn, ja ligefrem sidestille sig selv med Gud. Samtidig med det afslører han deres falkshed, som de har gemt under deres egne love; som ikke havde noget steds hjemme i lovbøgerne, det vil sige det vi kalder 1-5 Mosebøger.

Hvis man tror på Jesus som Guds Søn og vores stedfortræder ved hans korsfæstelse, men samtidig mener, at man burde være jøde ligesom Jesus, er der rent faktisk to muligheder:

1. At man bliver messiansk jøde, hvor man stadig holder flere eller dele af lovforskrifterne.

2. At man bliver Syvende Dags Adventist (SDA). De ser sig selv de moderne jøder. Det er den kristne kirke, som har den bedste forståelse af det jødiske offersystem og helligdomstjenesten, som pegede hen på Jesu død på korset for menneskets skyld. Det er også den kirke der ligger sig tættest op af den jødiske tro. Samtidig tror SDA fuldt og helt på frelse ved nåde uden gerninger.

Lige nu er jeg ved at gennemgå Romerbrevet skrevet som en daglig andagtsbog, hvor Paulus skriver meget om forholdet mellem jøderne og hedningerne, hvorfor er budskabet og frelsen lige pludselig gået fra jøderne og over til hedningerne. Bogen er på engelsk og skrevet af George Knight "Walking with Paul through the book of Romans". Den bog kan varmt anbefales.

Jeg håber det var svar på nogle af de tanker du går med.
Med venlig hilsen
Sven

Til toppen 
#96945 - 09/07/2008 13:28 Re: Jøden Jesus! [Re: Birkedal]
brahmamurti
Bruger

Reg.: 11/05/2006
Kristendom udspringer oprindeligt fra Essæerne, som ekisterede før år 0.

Det var en gruppe jøder, som havde fundet frem til en lære, som var åndelig usund. Denne lære blev senere optaget i kristendom(den kan findes i Bjergprædiken) og det var planen at introducere kristendom for Romerriget. Hensigten var at ødelægge Romerriget med en for dem usund religion/tro. Planen virkede perfekt!

Hvad er det da, der er så usundt i denne lære?

v3 »Salige er de fattige i ånden,
for Himmeriget er deres.
v4 Salige er de, som sørger,
for de skal trøstes.
v5 Salige er de sagtmodige,
for de skal arve jorden.
v6 Salige er de, som hungrer og tørster efter retfærdigheden,
for de skal mættes.
v7 Salige er de barmhjertige,
for de skal møde barmhjertighed.
v8 Salige er de rene af hjertet,
for de skal se Gud.
v9 Salige er de, som stifter fred,
for de skal kaldes Guds børn.
v10 Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed,
for Himmeriget er deres.

Vend den anden kind til, elsk din fjende, elsk din næste som dig selv, osv.

Følger man disse formaninger, er det klart, at man får problemer, hvis man fx er i krig, eller hvis man skal afværge et problem.

Bliver man forfulgt, så er det bare grund til at føle sig velsignet, thi det betyder jo bare at Himmeriget er deres.

Er det ikke åbenlyst, at dette er skadelig for enhver civilisation, som har fjender?

Vh

Til toppen 
#96962 - 09/07/2008 21:01 Re: Jøden Jesus! [Re: brahmamurti]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Jødernes problem i år 70 var ikke ligefrem at de vendte den anden kind til. Romerrigets fald var ikke ligefrem et resultat af at de vendte den anden kind til.

Jeg tror ikke at der nogensinde har været nogen kristen nation der har læst disse ord som fordrende for forsvars-politiske beslutninger.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#99667 - 21/11/2008 15:13 Re: Jøden Jesus! [Re: Sammy]
Nygaard
Bruger

Reg.: 08/04/2008
Sted: Herning
 Oprindeligt skrevet af: Sammy
Pga. at der er folk der gifter sig ud af 'stammen', er der jødiske sjæle der fødes i ikke-jødiske kroppe.. De vil opleve at længes hjem til Torah, uden altid at kunne forklare det..

Øh mener du det seriøst?? altså at der er folk som længes mod et sted her på jord, hvor de aldrig har været og (måske) aldrig har hørt om. For det lyder altså bare vildt underligt. Kan du komme med belæg fortælle mig om mennesker der har det sådan?

Mvh

At leve Gud nær er min lykke

Til toppen 
#99668 - 21/11/2008 16:00 Re: Jøden Jesus! [Re: brahmamurti]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej brahmamurti

De ord, som du citerer fra Jesu bjergprædiken, er ikke, som du antager, formaninger eller påbud, men derimod saligprisninger.

Læser vi Skriften i sin helhed ser vi, at det ikke er forbudt at gå i krig. Heller ikke dødsstraf er der bibelsk belæg for at forbyde.

Der står i det femte bud: Du må ikke slå ihjel, men det bud er - på samme måde som de øvrige af de ti bud, talt til enkeltpersoner.

Hvis myndighederne erklærer en fjende krig, er det en anden sag:

Alle skal underordne sig under de myndigheder, som står over dem, for der findes ingen myndighed, som ikke er fra Gud, og de, som findes, er forordnet af Gud.

Den, som sætter sig op imod dem, der har en myndighed, står derfor Guds ordning imod, og de, der gør det, vil pådrage sig dom.

De styrende skal jo ikke skræmme dem, der gør det gode, men dem, der gør det onde. Vil du slippe for at frygte myndighederne, så gør det gode, og du vil blive rost af dem; v4 for de er Guds tjenere til dit eget bedste. Men gør du det onde, må du frygte.

Ikke for ingenting bærer myndighederne sværd; de er Guds tjenere og skal lade vreden ramme dem, der gør det onde. Derfor skal man underordne sig, ikke kun for vredens, men også for samvittighedens skyld.

Derfor betaler I jo også skat, og de styrende er Guds tjenere, når de tager vare på det.

Giv alle, hvad I skylder dem: den, der har krav på skat, skat; den, der har krav på told, told; den, I skylder frygt, frygt; den, I skylder ære, ære.

Disse ord skrev Paulus til meningheden i Rom (Rom. 13,4-7) og romerne brugte på den tid netop halshugning (sværdet) til at eksekvere dødsstraffe med (i modsætning til jøderne, som foretog henrettelser ved korsfæstelse ..)

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#99677 - 23/11/2008 00:44 Re: Jøden Jesus! [Re: Nygaard]
Sammy
Bruger

Hej Nygaard:o)

Citat:
Øh mener du det seriøst?? altså at der er folk som længes mod et sted her på jord, hvor de aldrig har været og (måske) aldrig har hørt om. For det lyder altså bare vildt underligt. Kan du komme med belæg fortælle mig om mennesker der har det sådan?

Nej, ikke folk der længes mod et sted her på jorden hvor de aldrig har været.. Men derimod mod det sted her på jorden, hvor de var vidne til at G-D overrakte Torah til Israels folk..

Og ja, jeg kan bl.a. tage udgangspunkt i mig selv;o).. Jo mere jeg læste Torah, jo mere længtes jeg tilbage til netop det tidspunkt hvor vi var vidne til at G-D overrakte Torah til Moshe rabenu på Sinaj-bjerget.. Alle andre konvertitter jeg har talt med, har det på samme måde.. Som om vi hører kaldet på os og bare længes efter at vende hjem..

Mvh

Til toppen 
#99684 - 24/11/2008 03:07 Re: Jøden Jesus! [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej Kristina!

Citat:
Disse ord skrev Paulus til meningheden i Rom (Rom. 13,4-7) og romerne brugte på den tid netop halshugning (sværdet) til at eksekvere dødsstraffe med (i modsætning til jøderne, som foretog henrettelser ved korsfæstelse ..)

Du tager fejl; Det var romerne som ved særlige lejligheder benyttede sig af korsfæstelse. Jøderne anvendte hovedsaligt stening som henrettelsesmetode.

mvh Tom

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#99685 - 24/11/2008 09:58 Re: Jøden Jesus! [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Tak Tom, jeg huskede forkert, du har fuldstændig ret!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#99940 - 17/12/2008 12:44 Re: Jøden Jesus! [Re: Birkedal]
Bravo
Bruger

Reg.: 16/12/2008
Sted: Vejle
 Oprindeligt skrevet af: Birkedal
Jeg er jo stadigvæk meget ny i viden omkring Jesus, Gud og troen. Jeg er endnu ikke nået til Jesus i Bibelen men jeg læser jo en masse indlæg her på siderne og det sætter jo også tanker i gang og dermed kommer alle de underlige spørgsmål! Her er endnu et:
Jesus var jo jøde, men Guds søn! Gud som siger vi skal tro på ham og hans søn. Vil det så ikke sige at vi som kristne er på vildspor når vi ikke er jøder? Eller vil det så sige at overfor Gud er der ingen forskel om man er jøde eller kristen. Hvis Guds søn var jøde kan man så gå ud fra at Gud elsker jøderne mere end os krisne?

Ja undskyld mine spørgsmål men lige nu undre jeg mig. Jeg vil gerne vide om min tros baggrund men det stiller også bare en masse spørgsmål for jeg synes ikke altid at tingene hænger logisk sammen! Jeg er lidt i vildrede for min hjerne fortæller mig at jødernes tro er den "rigtige"

God formiddag fra
Birk

Hej Birk..

Vil gerne give dig mit svar på dit spørgsmål..

Er personligt også i gang med GT og er kommet til slutningen af mosebøgerne... Forstår din fortvivlelse fuldt ud... Hvis man læser mosebøgerne isoleret kan det virke som om at det kun er jøderne der bliver frelst... Det tror jeg dog ikke er tilfældet.. Hvis man ligger mærke til det kan man mange forskellige steder læse om hedninger (mennesker der ikke er født jøde) som er Gudsfrygtige og tror på den levende Gud.. Jeg tror på alle måder at disse mennesker også bliver frelst... Her snakker jeg kun før Jesu død og opstandelse...

Før Jesu død havde Gud en pagt med det israelske folk der sagde at hvis de fulgte ham og holdt hans bud ville de blive frelst.. For mig at se var mange af disse regler f.eks. med ofringer som du må have læst 100 af på nuværende tidspunkt som handlinger der skulle pege frem mod Jesus... Min måde at se det på er at jøderne blev frelst ved at tro på Gud og følge hans bud fordi de på den måde så frem mod Jesus der skulle komme og være deres frelser.. Da Jesus døde var det så startskudet for den nye pagt som Gud stiftede med alle mennesker i hele verdenen.. Her er pagten at man skal tage imod Guds nåde igennem Jesu død og opstandelse.. Jesus døde for vores synder og vi kan derfor ikke blive stillet til regnskab for dem, hvis vi altså tager imod Jesus som vores frelser.. Den gamle pagt som Gud havde med jøderne eksisterer altså ikke længere, det er kun den nye pagt der tæller.. Derfor er det ikke jødedommen som tro der har den rigtige tro, men derimod alle der tror på Jesus (også jøder der tror på Jesus)...

Der er ingen tvivl om at der er noget særligt ved det jødiske folk (sagt som etnisk gruppe) og landet Israel... Gud bruger stadig folket og landet som sit praktiske forkyndingsfolk, hvis man kan kalde det.. Israels status som Guds folk findes altså stadig, men det er ikke her frelsen til evigt liv ligger.. Den ligger igennem Jesus.. Gud lover at alle jøder (den etniske gruppe) også skal omvende sig og igen følge den levende Gud og tro på Jesus, når de sidste tider kommer..

Håber du kan bruge mit svar til noget.. Uddyber gerne hvis du har brug for det..

Hilsen Bravo

Yeshua hu Adon!

Til toppen 
#99941 - 17/12/2008 12:50 Re: Jøden Jesus! [Re: brahmamurti]
Bravo
Bruger

Reg.: 16/12/2008
Sted: Vejle
 Oprindeligt skrevet af: brahmamurti
Kristendom udspringer oprindeligt fra Essæerne, som ekisterede før år 0.

Det var en gruppe jøder, som havde fundet frem til en lære, som var åndelig usund. Denne lære blev senere optaget i kristendom(den kan findes i Bjergprædiken) og det var planen at introducere kristendom for Romerriget. Hensigten var at ødelægge Romerriget med en for dem usund religion/tro. Planen virkede perfekt!

Så mener du at kristendommen er pure opspind, at Jesus aldrig har levet? eller at lige saligprisningerne er noget nogle mennesker har proppet ind i kristendommen??

Yeshua hu Adon!

Til toppen 
#99982 - 21/12/2008 14:42 Re: Jøden Jesus! [Re: Birkedal]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Birkedal,

Israels hus er et udvalgt folk, men de forstod ikke at Kristus var den lovede Messias som GTs profeter forudsagde skulle komme. Derfor forkastede de Ham. Kristus kom for at fuldkomme moseloven, derfor er den afsluttet og jøderne kan ikke opnå frelse ved den. De må som alle andre mennesker vende sig til Jesu Krisi Forsoning og udøve omvendelse og tro på Ham, hvis de vil opnå frelse i Guds rige. Vores Himmelske Fader og Hans Søn, Jesus Kristus, elsker Israels hus og engang vil også Juda stamme vende sig til ham igen. Men hos Gud er der ingen personsanseelse, han elsker den der øver ret og som er ren af hjertet og uden svig som Nathanael fordum, uanset om han er fra Europa, Israel, Amerika eller Afrika .. Ja, han elsker alle mennesker uanset deres fejl og ufuldkommenheder. Hvorfor skulle vi ellers komme til Kristus, hvis vi følte os fordømt for vore fejl og synder? Det er ihvertfald derfor at jeg kommer til Ham. Jeg har gennem mit liv lært ham at kende, ikke som en streng herre der fører nøje regnskab over mine synder, men en kærlig, langmodig, tålmodig og overbærende Herre, som ønsker at hjælpe mig med at overvinde de dårlige ting i mit liv og som igen og igen giver mig en chance.

Mvh
John

Til toppen 
#99983 - 21/12/2008 15:04 Re: Jøden Jesus! [Re: Buus]
Sammy
Bruger

Hej John:o)

Jeg er da glad for at Torahen siger noget andet end dig, så jeg tager dine udtalelser helt roligt.. Det er godt at vi, jøder, kan læse at Torahen er givet alene til jøderne, at den vil vare evigt og at folkeslagene en dag vil vende sig til os, fordi G-D er med os;o).. Og her taler vi om den dag hvor Moshiach vitterligt kommer, ikke for 2000 år siden;o)..

Mvh

Til toppen 
#99986 - 21/12/2008 19:35 Re: Jøden Jesus! [Re: Sammy]
Buus
Bruger

Hej Sammy,

Fred være med dig og vi må jo tro som vi vil, men jeg tror på at Kristus var Messias. Hvad så med de andre stammer af Israels hus? Er de allesammen fortabte eller hvor blev de af ;\)

Mvh
John

Til toppen 
#99990 - 22/12/2008 09:02 Re: Jøden Jesus! [Re: Buus]
Sammy
Bruger

Hej John:o)

Skal du være velkommen til;o)

Ja, hvad med dem? I følge din tro må de jo være fortabte, ikke;o)..

I følge jødedommen frygter vi ikke for dem, de skal nok komme hjem igen:o).. Vi har jo allerede fundet efterkommerne af to af dem, etiopiske og indiske grupper af israelitter:o)..

Mvh

Til toppen 
#100076 - 27/12/2008 00:47 Re: Jøden Jesus! [Re: Sammy]
Buus
Bruger

Hej Sammy \:\)

I lige måde og tak for det. Handlefrihed og frihed til at tro hvad man vil politisk og religiøst mm. er et princip som sættes højt i den kirke som jeg tilhører og som vi tror på er en af Guds største gaver til alle mennesker. Vi tror på at de ti tabte stammer (fra det nordlige rige) som blev ført i fangenskab af assyrerne engang vil vende tilbage. Vi tror også på at Gud står bag grundfæstelsen af Israel, som en stat, og at det er opfyldelse af profeti.

Vi tror ikke på den almindelige lære om én himmel og ét helvede, enten eller, men på forskellige grader af frelse. Når de tabte stammer vender tilbage vil de i allerhøjeste grad ikke være fortabte. Israel har særlige løfter fra Gud og dem tror vi på at han er ved at opfylde lige nu. Mht. Jesus Kristus så tror vi på at han var gamle testamentes Jahve, som kom til jorden og påtog sig et fysisk legeme i tidens midte for at udvirke en fuldkommen forsoning for alle mennesker. Vi tror på at han er den som gav Israel loven og at loven derfor er fuldkommet ved ham. Alt dette er jo meget kontroversielt på dette forum, for vi tror jo ikke på samme måde som mange andre kristne, og måske er det også kontroversielt for dig, men det er hvad jeg tror på.

Mvh
John

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær