1 registrerede (TClynhans) og
9
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116399 Indlæg |
|
#99988 - 22/12/2008 03:15
Kristne synder ikke!?!
|
Bruger
Reg.: 22/12/2008
|
Det har måske været diskuteret før, men jeg vil tillade mig at undre mig lidt over Sprints tolkning af 1. johannes brev som snakker om synd. Her Hvorfor er det at vi altid skal tolke så meget, hvorfor tager man ikke bare bibelen som den er. 1. johannes brev kap 3, 4-10 står der således: Enhver, som gør synden, begår også lovbrud, for synd er lovbrud. v5 I ved, at han blev åbenbaret for at bære vore synder, og der er ikke synd i ham. v6 Enhver, som bliver i ham, synder ikke; enhver, som synder, har ikke set ham og kender ham ikke.
v7 Kære børn, lad ingen føre jer vild. Den, der gør retfærdigheden, er retfærdig, ligesom han er retfærdig. v8 Den, der gør synden, er af Djævelen, for Djævelen har syndet fra begyndelsen. Derfor blev Guds søn åbenbaret: for at tilintetgøre Djævelens gerninger.
v9 Enhver, som er født af Gud, gør ikke synd; for Guds sæd bliver i ham, og han kan ikke synde, fordi han er født af Gud. v10 Derved bliver det åbenbart, hvem der er Guds børn, og hvem der er Djævelens børn: enhver, som ikke gør retfærdighed, er ikke af Gud, lige så lidt som den, der ikke elsker sin broder.
Læg mærke til det sidste, ikke mindst: "Enhver som er født af Gud gør ikke synd, han kan ikke synde". og "derved bliver det åbenbaret hvem der er Guds børn og hvem der er Djævelens børn"... Jeg synes da det står ganske klart at kristne ikke syndere... Hvordan skal vi så forholde os til det? Synder jeg virkelig aldrig som kristen, eller er jeg ikke kristen? Jeg tror ikke vi skal bekymre os for alt det som vi ikke gør bevidst, men de syndere vi har i vores liv som vi når vi lever sammen med Gud bliver opmærksomme på skal vi stræbe efter at komme af med: "Så vær da fuldkomne, som jeres himmelske fader er fuldkommen!« (Matt. 5,48) siger Jesus selv... Og hvorfor skulle Jesus sige til kvinden grebet i hor: »Gå, og synd fra nu af ikke mere.« (Joh. 8,11), hvis han vidste at det kunne hun aldrig gøre. Så ville det jo nærmest være en hån mod hende... Nogle gange bruger man også argumentet at Paulus siger at han er den største synder af alle, men hvis man spørger græsk-kyndige vil de sige at i 1. tim 1, 15 er det mindst lige så rigtigt (hvis ikke det rigtige) at oversætte med "var" den største synder, som også den nye hverdagsdansk oversætter det med... (selvfølgelig med henblik på hans fortid som forfølger af de kristne) Jesus kalder os også netop til at omvende os, til at gå bort fra det gamle liv. Og hvad var det der kendetegnede det gamle liv? det var netop synden som også bliver påpeget i 1. johannes brev, 3... Charles Finney, den gode gamle amerikanske vækkelsesprædikant kommer med et spændende imput: "»Jeg er gift med en mand, som slet ikke lever med Gud. Min mand har heller ikke været god ved mig og børnene gennem lang tid. Nu er det sådan, at jeg har mødt en mand i vores kirke, som jeg snakker rigtig godt med, og der skete desværre det, at vi gik i seng sammen. Men jeg har omvendt mig fra det og bedt om tilgivelse. Mine venner synes, at jeg skal lade mig skille fra min mand og blive gift med ham i kirken. Han er jo rigtig god ved mig og ved mine børn, og så er han en kristen, så det vil jo nok være bedre for os. Hvad siger du til det?« John Bevere svarede hende: »Du har aldrig omvendt dig. Du har aldrig omvendt dig fra at være sammen med ham.« »Jo det har jeg. Jeg har omvendt mig. Jeg er virkelig ked af det, jeg har gjort, og har grædt og alt muligt.« »Nej, du har ikke omvendt dig. Men godt, lad mig stille dig et spørgsmål: Hvis du vidste, at der blev holdt et sexorgie nede på gaden - altså at mange mennesker kom og havde sex med hinanden, ville du så gå derned og være en del af det?« Hun svarede med det samme: »Uh nej, aldrig! Det kunne jeg aldrig finde på! Føj da, hvor ulækkert! Det kunne jeg da virkelig aldrig finde på!« »Når du har den samme holdning til det, du har gjort med den mand, da har du omvendt dig, men ikke før.«Kvinden havde aldrig omvendt sig, for hun længtes stadig efter det, hun havde gjort. Han forsætter: »Jeg kender nogle mennesker, som hævder at være kristne, som ville fryde sig over at gå tilbage til deres gamle levevis, hvis ikke de frygtede at ødelægge deres omdømme. Men hør: Hvis de føler det på den måde, kan de ikke hævde at være kristne; de hader ikke synden. Hvis de længes efter deres gamle levevis, viser de, at de aldrig virkelig har omvendt sig, for at omvende sig består altid i at ændre synspunkter og følelser. Hvis de i sandhed var omvendt, ville de med væmmelse vende sig fra disse ting i stedet for at ønske dem. I stedet for at længes efter Ægypten [deres gamle liv] og ønske at vende tilbage til deres gamle venner og fester, ville de finde deres største fornøjelse i at adlyde Gud.« Et lille oplæg til diskussion. Håber det kan give stof til eftertanke, jeg er selv en smule oprevet over det lige nu  Venlist Dennis Højgaard...
|
|
Til toppen
|
|
|
#99989 - 22/12/2008 08:57
Re: Kristne synder ikke!?!
[Re: Hojgaard]
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
... klippet ...
Charles Finney, den gode gamle amerikanske vækkelsesprædikant kommer med et spændende imput:
"»Jeg er gift med en mand, som slet ikke lever med Gud. Min mand har heller ikke været god ved mig og børnene gennem lang tid. Nu er det sådan, at jeg har mødt en mand i vores kirke, som jeg snakker rigtig godt med, og der skete desværre det, at vi gik i seng sammen. Men jeg har omvendt mig fra det og bedt om tilgivelse. Mine venner synes, at jeg skal lade mig skille fra min mand og blive gift med ham i kirken. Han er jo rigtig god ved mig og ved mine børn, og så er han en kristen, så det vil jo nok være bedre for os. Hvad siger du til det?« John Bevere svarede hende: »Du har aldrig omvendt dig. Du har aldrig omvendt dig fra at være sammen med ham.« »Jo det har jeg. Jeg har omvendt mig. Jeg er virkelig ked af det, jeg har gjort, og har grædt og alt muligt.« »Nej, du har ikke omvendt dig. Men godt, lad mig stille dig et spørgsmål: Hvis du vidste, at der blev holdt et sexorgie nede på gaden - altså at mange mennesker kom og havde sex med hinanden, ville du så gå derned og være en del af det?« Hun svarede med det samme: »Uh nej, aldrig! Det kunne jeg aldrig finde på! Føj da, hvor ulækkert! Det kunne jeg da virkelig aldrig finde på!« »Når du har den samme holdning til det, du har gjort med den mand, da har du omvendt dig, men ikke før.«Kvinden havde aldrig omvendt sig, for hun længtes stadig efter det, hun havde gjort.
... klippet ... Uhyggelig følelseskold rårgivning må jeg sige. Tænk at sammenligne kvindens længsel efter en mand som er god mod hende og hendes børn med et sexorgie nede på gaden. Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#99991 - 22/12/2008 09:07
[Re: Sandheds-søger]
|
Bruger
Reg.: 24/09/2007
Sted: København
|
Lars Peter Tænk at sammenligne kvindens længsel efter en mand som er god mod hende og hendes børn med et sexorgie nede på gaden. Sin mand.. Det er ikke engang en tilfældig mand, men den mand hun elsker.. Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#99992 - 22/12/2008 10:15
|
Bruger
|
... klippet ...
Charles Finney, den gode gamle amerikanske vækkelsesprædikant kommer med et spændende imput:
"»Jeg er gift med en mand, som slet ikke lever med Gud. Min mand har heller ikke været god ved mig og børnene gennem lang tid. Nu er det sådan, at jeg har mødt en mand i vores kirke, som jeg snakker rigtig godt med, og der skete desværre det, at vi gik i seng sammen. Men jeg har omvendt mig fra det og bedt om tilgivelse. Mine venner synes, at jeg skal lade mig skille fra min mand og blive gift med ham i kirken. Han er jo rigtig god ved mig og ved mine børn, og så er han en kristen, så det vil jo nok være bedre for os. Hvad siger du til det?« John Bevere svarede hende: »Du har aldrig omvendt dig. Du har aldrig omvendt dig fra at være sammen med ham.« »Jo det har jeg. Jeg har omvendt mig. Jeg er virkelig ked af det, jeg har gjort, og har grædt og alt muligt.« »Nej, du har ikke omvendt dig. Men godt, lad mig stille dig et spørgsmål: Hvis du vidste, at der blev holdt et sexorgie nede på gaden - altså at mange mennesker kom og havde sex med hinanden, ville du så gå derned og være en del af det?« Hun svarede med det samme: »Uh nej, aldrig! Det kunne jeg aldrig finde på! Føj da, hvor ulækkert! Det kunne jeg da virkelig aldrig finde på!« »Når du har den samme holdning til det, du har gjort med den mand, da har du omvendt dig, men ikke før.«Kvinden havde aldrig omvendt sig, for hun længtes stadig efter det, hun havde gjort.
... klippet ... Uhyggelig følelseskold rårgivning må jeg sige. Tænk at sammenligne kvindens længsel efter en mand som er god mod hende og hendes børn med et sexorgie nede på gaden. Mvh, Lars Peter Ja hvor er har bare tarvelig. Hvorfor kan hun da ikke bare få lov at gifte sig med ham? Hvor er han da kold. Måske er han netop den der har været mest kærlig over for hende ved at formane hende til at slippe hendes lyst...? Men ja, det var heller ikke det der var så meget pointen i mit indlæg....
|
|
Til toppen
|
|
|
#99995 - 22/12/2008 10:21
|
Bruger
|
Hvad er så pointen, at der ikke er tilgivelse;o)?
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#99996 - 22/12/2008 10:40
[Re: Sammy]
|
Bruger
|
Hvad er så pointen, at der ikke er tilgivelse;o)?
Mvh
Nej tværtimod. Hans pointe er vel den samme som der beskrives i Johannes Åbenbaring: "Husk derfor på, hvorfra du er faldet, og omvend dig, og gør de gerninger, du først gjorde; ellers kommer jeg over dig og flytter din lysestage fra dens plads, hvis ikke du omvender dig."
|
|
Til toppen
|
|
|
#99998 - 22/12/2008 10:59
|
Bruger
|
Hvad jeg ikke forstår er, at hun har mødt sin mand i kirken (går ud fra at han er kristen?), men alligevel må hun ikke være gift med ham?
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#100000 - 22/12/2008 11:02
|
Bruger
|
Hvad jeg ikke forstår er, at hun har mødt sin mand i kirken (går ud fra at han er kristen?), men alligevel må hun ikke være gift med ham?
Mvh
Prøv at læse det igen: Der er to mænd i historien. 1. hendes ægtemand som hun er gift med, men som ikke lever med Gud... 2. Manden fra kirken som er sød og rar og som hun gik i seng med... nu ville hun jo gerne kunne skille sig fra hendes ægtemand for at leve sammen med ham fra kirken. For at understrege min pointe med synden kommer lige et skriftsted mere: 1. Johannesbrev kapitel 2 vers 4: ”Den, der siger: “Jeg kender ham (Jesus),” men ikke holder hans bud, er en løgner, og sandheden er ikke i ham.”
|
|
Til toppen
|
|
|
#100003 - 22/12/2008 13:12
|
Bruger
|
Heh, det er altid godt at vågne helt før man læser indlæg:o)..
Tak for rettelsen..
Så må jeg jo nok erkende at jeg ser lidt anderledes på tingene.. Hvis hun vitterligt har det dårligt med at hendes mand ikke er troende, så burde hun jo nok slet ikke have gift sig med ham i første omgang.. Og hun bør slet ikke dyrke sex med andre mænd, så længe hun er i et forhold.. Den slags kan "smutte", men hvis hun vedbliver med at gøre det, så har hun et problem..
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#100005 - 22/12/2008 14:51
|
Bruger
|
... klippet ...
... klippet ... Uhyggelig følelseskold rårgivning må jeg sige. Tænk at sammenligne kvindens længsel efter en mand som er god mod hende og hendes børn med et sexorgie nede på gaden. Mvh, Lars Peter Ja hvor er har bare tarvelig. Hvorfor kan hun da ikke bare få lov at gifte sig med ham? Hvor er han da kold. Måske er han netop den der har været mest kærlig over for hende ved at formane hende til at slippe hendes lyst...? Men ja, det var heller ikke det der var så meget pointen i mit indlæg.... Ifølge den historie du skrev, udviste prædikanten ingen interesse for kvinden og hendes problem. Hun har fortalt at hendes ægtemand ikke er god ved hende og hendes børn. Hvad det egentlig vil sige ved vi ikke. Det kan være alt fra at han slår hende og børnene halvt fordærvet hver dag til at de blot går hinanden på nerverne, dog med den tvist at hun faktisk sagde, at han ikke er god ved hende og børnene. Samtidig deler han ikke hendes tro. Så har hun fundet en anden mand som er god ved hende og børnene, hvilket må betyde at han har været sammen med både hende og børnene. Samtidig deler han hendes tro. Hun har yderligere været i seng med denne anden mand. I stedet for at interessere sig for hende og hendes problem begynder prædikanten at moralisere over at hun har været i seng med den anden mand. OK, måske gik jeg for vidt ved ligefrem at kalde det "uhyggelig følelseskold rårgivning". Men konstruktivt er det ihvertfald ikke efter min mening. Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#100006 - 22/12/2008 14:53
|
Bruger
|
Lars Peter Tænk at sammenligne kvindens længsel efter en mand som er god mod hende og hendes børn med et sexorgie nede på gaden. Sin mand.. Det er ikke engang en tilfældig mand, men den mand hun elsker.. Mvh Der var tale om en anden mand, men jeg kan se at du har fået det opklaret i nogle af de andre indlæg. Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#100007 - 22/12/2008 14:57
|
Bruger
|
... klippet ...
... klippet ... Uhyggelig følelseskold rårgivning må jeg sige. Tænk at sammenligne kvindens længsel efter en mand som er god mod hende og hendes børn med et sexorgie nede på gaden. Mvh, Lars Peter Ja hvor er har bare tarvelig. Hvorfor kan hun da ikke bare få lov at gifte sig med ham? Hvor er han da kold. Måske er han netop den der har været mest kærlig over for hende ved at formane hende til at slippe hendes lyst...? Men ja, det var heller ikke det der var så meget pointen i mit indlæg.... Ifølge den historie du skrev, udviste prædikanten ingen interesse for kvinden og hendes problem. Hun har fortalt at hendes ægtemand ikke er god ved hende og hendes børn. Hvad det egentlig vil sige ved vi ikke. Det kan være alt fra at han slår hende og børnene halvt fordærvet hver dag til at de blot går hinanden på nerverne, dog med den tvist at hun faktisk sagde, at han ikke er god ved hende og børnene. Samtidig deler han ikke hendes tro. Så har hun fundet en anden mand som er god ved hende og børnene, hvilket må betyde at han har været sammen med både hende og børnene. Samtidig deler han hendes tro. Hun har yderligere været i seng med denne anden mand. I stedet for at interessere sig for hende og hendes problem begynder prædikanten at moralisere over at hun har været i seng med den anden mand. OK, måske gik jeg for vidt ved ligefrem at kalde det "uhyggelig følelseskold rårgivning". Men konstruktivt er det ihvertfald ikke efter min mening. Hun må da have brug for at få redet trådene ordentligt ud. Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#100008 - 22/12/2008 14:58
|
Bruger
|
... klippet ...
... klippet ... Uhyggelig følelseskold rårgivning må jeg sige. Tænk at sammenligne kvindens længsel efter en mand som er god mod hende og hendes børn med et sexorgie nede på gaden. Mvh, Lars Peter Ja hvor er har bare tarvelig. Hvorfor kan hun da ikke bare få lov at gifte sig med ham? Hvor er han da kold. Måske er han netop den der har været mest kærlig over for hende ved at formane hende til at slippe hendes lyst...? Men ja, det var heller ikke det der var så meget pointen i mit indlæg.... Ifølge den historie du skrev, udviste prædikanten ingen interesse for kvinden og hendes problem. Hun har fortalt at hendes ægtemand ikke er god ved hende og hendes børn. Hvad det egentlig vil sige ved vi ikke. Det kan være alt fra at han slår hende og børnene halvt fordærvet hver dag til at de blot går hinanden på nerverne, dog med den tvist at hun faktisk sagde, at han ikke er god ved hende og børnene. Samtidig deler han ikke hendes tro. Så har hun fundet en anden mand som er god ved hende og børnene, hvilket må betyde at han har været sammen med både hende og børnene. Samtidig deler han hendes tro. Hun har yderligere været i seng med denne anden mand. I stedet for at interessere sig for hende og hendes problem begynder prædikanten at moralisere over at hun har været i seng med den anden mand. OK, måske gik jeg for vidt ved ligefrem at kalde det "uhyggelig følelseskold rådgivning". Men konstruktivt er det ihvertfald ikke efter min mening. Hun må da have brug for at få redet trådene ordentligt ud. Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#100010 - 22/12/2008 15:23
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Højgaard. Velkommen hertil.  For nu at vende tilbage til dit oprindelige indlæg, så vil jeg sige, at jeg er uenig med dig. Hvorfor skal vi altid tolke så meget, spørger du? Ja, det kommer jo an på, hvad man mener med "tolke". Det forekommer mig, at man nærmest er begyndt at bruge dette ord i betydningen "fordreje". Men sådan behøver det jo ikke at være. Det kan jo også betyde at finde ud af, hvad en tekst siger. Men i øvrigt synes jeg, at Sprint har givet et godt svar på spørgsmålet i den artikel, du linker til. Det er jo værd at bemærke, at det ikke kun er de steder, som du regner op, som står i Bibelen, men også de steder, der beskriver synden som en virkelighed også i den kristnes liv: "Hvis vi siger, at vi ikke har synd, fører vi os selv på vildspor, og sandheden er ikke i os." (1.Joh. 1,8.) Og i v.9 tales der om, "hvis vi bekender vore synder", hvilket vel ikke skulle være nødvendigt, hvis man var syndfri - jf. også, at Johannes med sit "vi" inkluderer sig selv. Også Paulus peger på dette. Hvorfor skulle han ellers skrive så mange formaninger til sine menigheder, hvis de var syndfrie? Og der er vel at mærke ikke tale om, at de ikke var kristne. Han tiltaler dem jo som "brødre" og "hellige" (jf. fx 1.Kor. 1,2). Så jeg vil tilslutte mig Sprints forståelse: Vi har både det nye og det gamle menneske i os. Det nye menneske er født af Gud og synder ikke - som Johannes siger - men det gamle menneske er ikke født af Gud. Mht. Paulus i 1.Tim. 1,15, som er / var den største af alle syndere. Jeg er lidt nysgerrig efter, hvilke græskkyndige, du tænker på / har hørt om, som siger, at det er lige så rigtigt, eller evt. rigtigere, at oversætte med "var" i stedet for "er"? På græsk står der "eimi" (jeg er) i nutid. Det kan ikke oversættes med "jeg var". Men det er rigtigt, at vi kaldes til at omvende os fra vores gamle liv. Det er dog ikke det samme som, at vi kan blive syndfri. Men det skal heller ikke blive en sovepude, at vi jo aldrig bliver syndfri. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#100011 - 22/12/2008 15:29
|
Bruger
|
Okay, når man bringer citater så har citaterne som regel et fokus. Jeg kender ikke hele historien. Jeg kender ikke hele situationen, jeg har bare fået den fortalt. Om den er sand eller usand, om han sagde mere til kvinden ved jeg jo intet om. Men en ting er fokus i denne historie. Det er at kvinden er gennemskuet, hun har garanteret brug for hjælp, men først af alt har hun brug for at høre sandheden for at komme på ret køl...
Pointen med hele mit oplæg var stadig en diskussion om hvorledes det skal forstås om kristne ikke synder bevidst, eller ej. Denne historie er med til at vise hvordan det kan være svært at give slip på syndige handlinger...
|
|
Til toppen
|
|
|
#100013 - 22/12/2008 16:23
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Men det er rigtigt, at vi kaldes til at omvende os fra vores gamle liv. Det er dog ikke det samme som, at vi kan blive syndfri. Men det skal heller ikke blive en sovepude, at vi jo aldrig bliver syndfri.
Mvh. Anne.
Tak tak  tak for dit svar. Er nok også enig med dig i en eller anden facon, men jeg er nok bare af den holdning at mange kristne (incl mig selv) forholder sig alt for passive over for synden. Som kristne skal vi hade synden, og vi kan ikke bare undskylde os med at "vi bliver jo aldrig frie for synd" Vi kan ikke bare ignorere de steder hvor jesus befaler os til at omvende os fra vores gamle liv. Envidere er vi kaldet til at skille os ud fra denne verden. Som bonhoeffer også pointerer er nåden både gratis og dyr. Gratis fordi vi får den for intet, men dyr fordi den kalder ud i et retfærdigt liv hvor Jesus er herre og ikke synden. og dyr fordi vi med glæde sælger alt vi ejer for at følge kristus?!? Dyr fordi nogle mennesker bliver dræbt for Jesu navns skyld. Gode gerninger og kamp mod synden i vores liv, eller mangel på samme får aldrig indflydelse på vores liv, men vi er ikke født på ny for at forsætte det gamle liv med synd, men vi er født på ny for at tage vort kors op og følge Jesus, og for at være " fuldkomne, som vores far i himlen er fuldkommen" (matt. 5, 48) Det er de steder jeg henviser til fra bibelen som jeg godt kunne tænke mig en "tolkning" eller "udlægning" af mht hvem den græskkyndige jeg snakker om er, så tænker jeg på ivar larsen (bibelen på hverdagsdansk) og i forhold til tolkning er problemet jo bare at det desvære ofte ses at der tolkes ting ud af bibelen som kun er formodninger og ikke noget der egentlig kan underbygges...
Ændret af Hojgaard (22/12/2008 16:24)
|
|
Til toppen
|
|
|
#100022 - 22/12/2008 22:56
Beklager at der er tre (næsten) ens indlæg fra min side
|
Bruger
|
Det drejer sig om disse 3: Mit indlæg på tidspunktet 12/22/08 02:51 PM Mit indlæg på tidspunktet 12/22/08 02:57 PM Mit indlæg på tidspunktet 12/22/08 02:58 PM
Jeg troede blot at jeg havde redigeret og rettet i det samme indlæg, men det er altså blevet sendt 3 gange. Det tredje indlæg er jo så det rigtige.
Beklager!
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#100028 - 23/12/2008 04:20
|
Bruger
|
Hej Hojgaard.. og i forhold til tolkning er problemet jo bare at det desvære ofte ses at der tolkes ting ud af bibelen som kun er formodninger og ikke noget der egentlig kan underbygges... Hvor langt vil du menes der skal gå med dette? At gøre op med tolkninger der egentlig ikke kan underbygges? Hvad hvis det rokker ved Jesus? Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#100032 - 23/12/2008 21:19
|
Bruger
|
Hej Hojgaard.. og i forhold til tolkning er problemet jo bare at det desvære ofte ses at der tolkes ting ud af bibelen som kun er formodninger og ikke noget der egentlig kan underbygges... Hvor langt vil du menes der skal gå med dette? At gøre op med tolkninger der egentlig ikke kan underbygges? Hvad hvis det rokker ved Jesus? Mvh Hvis det Jesus står for, og det som Kristne betegner Jesus er bygget på tvivlsomme tolkninger vil jeg meget gerne vide det... Det er ikke noget jeg er stødt på... Men mange emner; dåb, helligånden og flere emner splitter ofte kirken i denne vestlige verden (sikkert også andre steder) Det er vel netop fordi bibelen kan tolkes på forskellige måder... og fordi folk gør det... Man glemmer at lade ånden lede sig igennem bibelen..
|
|
Til toppen
|
|
|
#100038 - 23/12/2008 23:06
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Hej Højgaard Men mange emner; dåb, helligånden og flere emner splitter ofte kirken i denne vestlige verden (sikkert også andre steder) Det er vel netop fordi bibelen kan tolkes på forskellige måder... og fordi folk gør det... Man glemmer at lade ånden lede sig igennem bibelen.. Ja, eller også har man en forkert opfattelse af, hvad det vil sige at lade Ånden vejlede sig. Jeg tror f.eks. ikke, at Helligånden først og fremmest vejleder gennem mavefornemmelser eller pludselige personlige indfald. Men det er der tilsyneladende nogen, der mener (måske ubevidst). Jeg tror, at vi finder Helligåndens vejledning mere sikkert ved at studere Bibelens ord grundigt, tage højde for den traditionelle tolkning, og lytte til udlæggere, som vi kan have tillid til. Det er en god baggrund for at danne sig en mening om, hvordan teksten skal tolkes. Men målet må altid være, at Bibelen skal tolkes efter sin egen ånd, som altså er Helligånden. Skriften skal være sin egen fortolker, som Luther ville sige. Jeg tror, at Helligånden vejledning kommer mere ud fra Bibelen end ind til den. Altså Helligåndens vejledning er ikke noget ekstra, som skal tilsættes Bibelens ord, for at de bliver til at forstå. Derimod er Helligåndens vejledning noget, der kan udledes af Bibelen. Ikke at Bibelen altid er pærelet at forstå. Men generelt mener jeg, at Bibelens ord klargører mere, end de forvirrer, hvis man ellers er interesseret i at høre dem. Og når det er svært at forstå, så tror jeg i hvert fald aldrig, den rigtige løsning er at overlade det til éns mavefornemmelse at afgøre, hvad der er den rigtige tolkning. Hver en sten i Bibelen er blevet vendt mange gange af mange andre før mig, så det er en rigtig god idé at undersøge, hvordan andre (både nulevende og hedengangne) har tolket det, jeg bakser med. Ikke at de nødvendigvis har ret, men man må være ydmyg over for, at det nok er mere sandsynligt, end at man selv ene af alle har ret. Og så behøver man i hvert fald ikke begynde fra et nulpunkt og opfinde den dybe tallerken forfra hver gang. mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#100135 - 28/12/2008 17:39
|
Bruger
Reg.: 24/05/2005
|
mht hvem den græskkyndige jeg snakker om er, så tænker jeg på ivar larsen (bibelen på hverdagsdansk)
That explains it... Som Anne siger betyder "eimi" "jeg er". "Jeg var" hedder noget ganske andet. og i forhold til tolkning er problemet jo bare at det desvære ofte ses at der tolkes ting ud af bibelen som kun er formodninger og ikke noget der egentlig kan underbygges... Som eksempelvis din antagelse af at kristne ikke begår synd?  Men jo, jeg er enig. Og jeg synes at dette observeres oftere blandt de ikke-"teologiske" kirker (pinse, baptist, osv), end blandt de teologisk skolede (bibeltro lutherske, den romersk-katolske kirke, østkirken...)
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#100136 - 28/12/2008 17:42
|
Bruger
|
Fordi hun er gift i forvejen  Og skilsmisse er ikke tilladt. Hvad Gud har sammenføjet (nemlig ved ægteskabet) må intet menneske adskille.
|
|
Til toppen
|
|
|
#100145 - 28/12/2008 22:18
[Re: JesusFreakDK]
|
Bruger
|
Hej JF..
Men manden må vel godt lade sig skille..
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#100151 - 29/12/2008 02:37
|
Bruger
|
Hej Sammy! "Tjoh", bliver svaret  For lige præcis ved utroskab er det rigtigt at Jesus har givet tilladelse til (men ikke påbud om eller opfordring til) skilsmisse. Læg dog mærke til at Han heller intet siger om evt. tilladelse til at blive gengift bagefter - hverken for den skadelidte eller skadevolderen. Visse teologer betragter dennee tavshed som en indirekte tilladelse (a la udtrykket "qui tacet, consentire vide") til at den skadelidte gifter sig igen. Af diverse årsager synes jeg at dette er meget tyndt, men det bliver en længere debat at komme ind på. Mvh JF
|
|
Til toppen
|
|
|
#100256 - 02/01/2009 14:57
|
Bruger
Reg.: 24/10/2008
Sted: Sædding
|
Jeg kender ingen, heller ikke mig selv, som efter de har omvendt sig har levet et syndfrit liv.
En ting er at begå synd, en anden ting er at bekende den, og tage afstand fra den.
Hvis jeg begår en synd, som jeg er klar over, men ikke får den tilgivet, samt tager afstand fra (læs: hader) den, bliver jeg ikke frelst.
Som kristen kan man ikke leve med/i en synd. fx fraskilt og gift igen.
Paulus siger: "Syndens løn er død" med andre ord: Synden skaber død. Hvis man ikke bekæmper og hader synd i alle den mange former, vil de avle død og fortabelse. Det er noget som Heliigånden må minde mig om ofte, og hvor jeg må konstant bede Gud om at kæmpe mod synden og give mig evnerne til at hade al synd. Jeg kan ikke i mig selv hade synd, da mit gamle menneske ELSKER synd, kun Gud kan få mig til at hade synd.
Rom. 6,25 Men Gud ske tak ved Jesus Kristus, vor Herre! Med mit sind tjener jeg da Guds lov, men med kødet syndens lov. Her kommer Paulus til den erkendelse at synden er i hans liv(kød/ gamle menneske), men at han med sit hjerte lever efter Guds vilje. Læs hele Rom 7, da den siger meget om dette emne
Man kan hade synd, og gøre nok så meget bekæmpende, men fri fra synden kommer vi ikke, fordi vores gamle om syndige menneske stadig lever i os, side om side med Jesus. Hvis vi selv kunne blive fri fra synden, så kan vi frelse os selv og har ikke brug for Jesus frelse. For at blive fri fra synd, blive frelst, skal vi bruge Jesus frelse, som sætter fri fra synd, og når man er i Jesus frelse er man fri fra synd(retfærdig) i forhold til Gud!
Halleluja for det!
Mvh Mathias
"Kun døde fisk flyder med strømmen" "Kristen lys kan ikke skujles"
Må helligåndens lys stråle gennem os alle så enhver kan se vi er kristne
|
|
Til toppen
|
|
|
#100450 - 07/01/2009 20:30
|
Bruger
Reg.: 10/09/2008
|
Det har måske været diskuteret før, men jeg vil tillade mig at undre mig lidt over Sprints tolkning af 1. johannes brev som snakker om synd. Her Hvorfor er det at vi altid skal tolke så meget, hvorfor tager man ikke bare bibelen som den er. 1. johannes brev kap 3, 4-10 står der således: Enhver, som gør synden, begår også lovbrud, for synd er lovbrud. v5 I ved, at han blev åbenbaret for at bære vore synder, og der er ikke synd i ham. v6 Enhver, som bliver i ham, synder ikke; enhver, som synder, har ikke set ham og kender ham ikke.
v7 Kære børn, lad ingen føre jer vild. Den, der gør retfærdigheden, er retfærdig, ligesom han er retfærdig. v8 Den, der gør synden, er af Djævelen, for Djævelen har syndet fra begyndelsen. Derfor blev Guds søn åbenbaret: for at tilintetgøre Djævelens gerninger.
v9 Enhver, som er født af Gud, gør ikke synd; for Guds sæd bliver i ham, og han kan ikke synde, fordi han er født af Gud. v10 Derved bliver det åbenbart, hvem der er Guds børn, og hvem der er Djævelens børn: enhver, som ikke gør retfærdighed, er ikke af Gud, lige så lidt som den, der ikke elsker sin broder.
Læg mærke til det sidste, ikke mindst: "Enhver som er født af Gud gør ikke synd, han kan ikke synde". og "derved bliver det åbenbaret hvem der er Guds børn og hvem der er Djævelens børn"... Jeg synes da det står ganske klart at kristne ikke syndere... Hvordan skal vi så forholde os til det? Synder jeg virkelig aldrig som kristen, eller er jeg ikke kristen? Jeg tror ikke vi skal bekymre os for alt det som vi ikke gør bevidst, men de syndere vi har i vores liv som vi når vi lever sammen med Gud bliver opmærksomme på skal vi stræbe efter at komme af med: "Så vær da fuldkomne, som jeres himmelske fader er fuldkommen!« (Matt. 5,48) siger Jesus selv... Og hvorfor skulle Jesus sige til kvinden grebet i hor: »Gå, og synd fra nu af ikke mere.« (Joh. 8,11), hvis han vidste at det kunne hun aldrig gøre. Så ville det jo nærmest være en hån mod hende... Nogle gange bruger man også argumentet at Paulus siger at han er den største synder af alle, men hvis man spørger græsk-kyndige vil de sige at i 1. tim 1, 15 er det mindst lige så rigtigt (hvis ikke det rigtige) at oversætte med "var" den største synder, som også den nye hverdagsdansk oversætter det med... (selvfølgelig med henblik på hans fortid som forfølger af de kristne) Jesus kalder os også netop til at omvende os, til at gå bort fra det gamle liv. Og hvad var det der kendetegnede det gamle liv? det var netop synden som også bliver påpeget i 1. johannes brev, 3... Charles Finney, den gode gamle amerikanske vækkelsesprædikant kommer med et spændende imput: "»Jeg er gift med en mand, som slet ikke lever med Gud. Min mand har heller ikke været god ved mig og børnene gennem lang tid. Nu er det sådan, at jeg har mødt en mand i vores kirke, som jeg snakker rigtig godt med, og der skete desværre det, at vi gik i seng sammen. Men jeg har omvendt mig fra det og bedt om tilgivelse. Mine venner synes, at jeg skal lade mig skille fra min mand og blive gift med ham i kirken. Han er jo rigtig god ved mig og ved mine børn, og så er han en kristen, så det vil jo nok være bedre for os. Hvad siger du til det?« John Bevere svarede hende: »Du har aldrig omvendt dig. Du har aldrig omvendt dig fra at være sammen med ham.« »Jo det har jeg. Jeg har omvendt mig. Jeg er virkelig ked af det, jeg har gjort, og har grædt og alt muligt.« »Nej, du har ikke omvendt dig. Men godt, lad mig stille dig et spørgsmål: Hvis du vidste, at der blev holdt et sexorgie nede på gaden - altså at mange mennesker kom og havde sex med hinanden, ville du så gå derned og være en del af det?« Hun svarede med det samme: »Uh nej, aldrig! Det kunne jeg aldrig finde på! Føj da, hvor ulækkert! Det kunne jeg da virkelig aldrig finde på!« »Når du har den samme holdning til det, du har gjort med den mand, da har du omvendt dig, men ikke før.«Kvinden havde aldrig omvendt sig, for hun længtes stadig efter det, hun havde gjort. Han forsætter: »Jeg kender nogle mennesker, som hævder at være kristne, som ville fryde sig over at gå tilbage til deres gamle levevis, hvis ikke de frygtede at ødelægge deres omdømme. Men hør: Hvis de føler det på den måde, kan de ikke hævde at være kristne; de hader ikke synden. Hvis de længes efter deres gamle levevis, viser de, at de aldrig virkelig har omvendt sig, for at omvende sig består altid i at ændre synspunkter og følelser. Hvis de i sandhed var omvendt, ville de med væmmelse vende sig fra disse ting i stedet for at ønske dem. I stedet for at længes efter Ægypten [deres gamle liv] og ønske at vende tilbage til deres gamle venner og fester, ville de finde deres største fornøjelse i at adlyde Gud.« Et lille oplæg til diskussion. Håber det kan give stof til eftertanke, jeg er selv en smule oprevet over det lige nu  Venlist Dennis Højgaard... Det er vidst noget af et stort selvbedrag, hvis man mener, at kristne ikke synder (Og her tænkes både på de ubevidste og bevidste) Jeg indrømmer da gerne, at teksten hos 1.joh er en af de vanskeligste jeg har stødt på. Hvis den gode Johannes bevidst mente, at kristne virkelig ikke synder så har det da virkelig slået klug for ham. Vi må huske at vi lever uden for paradis og dermed i den faldne verden. Og den faldne verden er jo netop kendetegnet ved død og synd. Og da vi lever i verden er vi også en del af denne verdens livsvilkår.
|
|
Til toppen
|
|
|
#100454 - 08/01/2009 09:26
[Re: Krogh]
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Jeg indrømmer da gerne, at teksten hos 1.joh er en af de vanskeligste jeg har stødt på. Hvis den gode Johannes bevidst mente, at kristne virkelig ikke synder så har det da virkelig slået klug for ham. Vi må huske at vi lever uden for paradis og dermed i den faldne verden. Og den faldne verden er jo netop kendetegnet ved død og synd. Og da vi lever i verden er vi også en del af denne verdens livsvilkår. Det er vel også det, Johannes mener, når han i selvsamme brev skriver: "Hvis vi siger, at vi ikke har synd, fører vi os selv på vildspor, og sandheden er ikke i os. Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed. Hvis vi siger, at vi ikke har syndet, gør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i os." (1.Joh. 1,8-10). mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#100456 - 08/01/2009 10:10
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
|
Det er vel også det, Johannes mener, når han i selvsamme brev skriver: "Hvis vi siger, at vi ikke har synd, fører vi os selv på vildspor, og sandheden er ikke i os. Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed. Hvis vi siger, at vi ikke har syndet, gør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i os." (1.Joh. 1,8-10).
Jeg kan huske en gang, vi tidligere debatterede lige nøjagtig den her passage i 1. Joh., hvor der var en eller anden teolog, der forklarede, at det græske ordvalg i den sammenhæng, du citerer fra, henviser til en kortvarig handling, mens det i passagen om at Guds børn synder ikke, der er det et andet ordvalg, der henviser til et længerevarende forløb eller en tilstand. Så for at sige det lidt groft: Den danske oversættelse er for ringe 
|
|
Til toppen
|
|
|
#100457 - 08/01/2009 11:32
[Re: KajQrd]
|
Bruger
Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
|
Jeg kan huske en gang, vi tidligere debatterede lige nøjagtig den her passage i 1. Joh., hvor der var en eller anden teolog, der forklarede, at det græske ordvalg i den sammenhæng, du citerer fra, henviser til en kortvarig handling, mens det i passagen om at Guds børn synder ikke, der er det et andet ordvalg, der henviser til et længerevarende forløb eller en tilstand. Så for at sige det lidt groft: Den danske oversættelse er for ringe Det kan jeg også huske  Mener nu det var stud. teologi, da jeg mener det var JF der bragte det frem. Men den er god nok, der er to ord for samme ting, synd er ikke bare synd.
Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind. SL 37,5
|
|
Til toppen
|
|
|
#100541 - 13/01/2009 03:33
|
Bruger
Reg.: 14/06/2008
|
Ikke enhver synd er til døden siger Paulus. Og når kvinden i det hele taget søger en lærers råd er hun ikke død af den synd hun har begået.
Men havde hun deltaget i sexorgie nede på gaden havde det nok slået hendes tro ihjel. Så havde hun ikke søgt råd
Jesus tror jeg aldrig ville fortælle den historie, som den mand der selv har fundet på. For hans historie modbeviser det han kalder sin pointe, at begge dele er lige slemme. Den er ikke fra Gud vel.Den er et rungende malm!
Ændret af Retriever (13/01/2009 03:52)
|
|
Til toppen
|
|
|
#102891 - 30/03/2009 15:40
|
Bruger
Reg.: 24/03/2008
|
Ifølge den historie du skrev, udviste prædikanten ingen interesse for kvinden og hendes problem. Hun har fortalt at hendes ægtemand ikke er god ved hende og hendes børn. Hvad det egentlig vil sige ved vi ikke. Det kan være alt fra at han slår hende og børnene halvt fordærvet hver dag til at de blot går hinanden på nerverne, dog med den tvist at hun faktisk sagde, at han ikke er god ved hende og børnene. Samtidig deler han ikke hendes tro.
Så har hun fundet en anden mand som er god ved hende og børnene, hvilket må betyde at han har været sammen med både hende og børnene. Samtidig deler han hendes tro. Hun har yderligere været i seng med denne anden mand.
I stedet for at interessere sig for hende og hendes problem begynder prædikanten at moralisere over at hun har været i seng med den anden mand. OK, måske gik jeg for vidt ved ligefrem at kalde det "uhyggelig følelseskold rårgivning". Men konstruktivt er det ihvertfald ikke efter min mening.
Mvh, Lars Peter Jeg er tilbøjelig til at give dig ret her: Vist har hun syndet og vist kræver synden omvendelse men John Beveres tilgang mangler efter min mening empati. Hun VED godt der er et problem hun HAR prøvet at omvende sig og får at vide at hendes omvendelse ikke er god nok og ikke lever op til een eller anden standard, som predikanten selv og ikke Gud har sat(der er ikke nogen speciel standard for omvendelse i bibelen; der hvor omvendelse på nogen måde står beskrevet er der tale om simpel bekendelse og ophør med at synde: "De omvendte sig i det de bekendte deres synder." og et andet sted:"Den der bekender sine synder og ophører med dem finder nåde."). Hun siger hendes rigtige mand ikke er god ved hende og børnene det kan spænde lige fra urrimelige krav over mishandling eller incest. Jeg håber jeg ville være en bedre sjælesørger end det, tage hendes parti og derved hjælpe hende til at blive HELT fri.
|
|
Til toppen
|
|
|
#102897 - 30/03/2009 22:29
[Re: quelvar]
|
Bruger
Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
|
Hej Quelvar Jeg er egentligt enig md dig. Men hvad mener du med dette? Jeg håber jeg ville være en bedre sjælesørger end det, tage hendes parti og derved hjælpe hende til at blive HELT fri. Helt fri fra? Må Gud velsigne dig Kærligst Laugesen
Ændret af Laugesen (30/03/2009 22:30)
Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind. SL 37,5
|
|
Til toppen
|
|
|
#104305 - 26/06/2009 03:59
[Re: Laugesen]
|
Bruger
Reg.: 14/06/2008
|
For mig at forstå, så handler Johannes ord om hvordan den der er født af Gud ikke kan synde, om at "Alting virker til bedste for den der tror".
Hvad vi læser om her, det er Jesu vaskelse af disciplenes fødder. Når fødderne er rene, så er hele legemet rent. Altså at ens gang er ren, at man handler i god tro. Derved retter Helligånden ens gang ind således at det virker til gode, også om man har været ufuldkommen undervejs. For uden synd er vi ikke.
For når fødderne er rene, så er hele legemet rent. Peter beder om at få hele legemet vasket, og det er nok samme misforståelse der fører folk til at konkludere at kristne skulle være helt uden synd udfra johannes tekst. Således forholder det sig ikke, som andre breve jo gør opmærksom på.
|
|
Til toppen
|
|
|
|