Hej med jer. Jeg har svært ved at vurdere hvordan jeg skal opfatte de andre gerne af kristendommen som skyder op i Danmark. Tag nu for eksempel en hjemmeside som oplevjesus.dk. Bagmændene er kommer ikke i folkekirken, men er vidst fra en frikirke i Holstebro. Nogen der kender noget til oplevjesus? og hvordan de adskiller sig fra IM?
Hm.. Jeg har en god ven der kommer der, og har selv været til et møde om evolotionsteologien. Det meste af min viden stammer fra min vens udtalelser.
Det er svært at sige, hvordan du skiler sig ud fra IM da alle IM kredse ikke er ens.
Lederen har været gode venner med Hedegard, men dette er forbi nu. Menigheden er ret lille.
Den største forskel er nok at meningheden er for ånds- og voksendåb og imod barnedåb. Derudover praktisere lederen Torben Søndergard ofte sin heldbredeleses-nådegave på gågaden i Holstebro sammen med deres evangalitionsfremstød. Jeg ved ikke hvad Torben mener om Folkekirken, men er sikker ikke positiv overfor alt hvad der foregår i folkekirken.
Jeg er ikke enig i alt hvad de mener om dåb, men dette er det eneste modstridende en person, som har stærke LM røder kan sige.
Tag til nogle møder og se med egne øjne hvordan det er eller læs på deres hjemme side og drag din holdning og konklution derfra.
Mvh Mathias Mogensen
"Kun døde fisk flyder med strømmen" "Kristen lys kan ikke skujles"
Må helligåndens lys stråle gennem os alle så enhver kan se vi er kristne
Laugesen
Bruger
Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
Hej Matthias
Oprindeligt skrevet af: Mathias_M
Det er svært at sige, hvordan du skiler sig ud fra IM da alle IM kredse ikke er ens.
Vi er lutheranere, de er karismatikere/herlighedteologiske.
Den største forskel er nok at meningheden er for ånds- og voksendåb og imod barnedåb.
Og at de ikke erkender at kristne synder. Kristne er befriet fra synden på den måde at de ikke synder med vilje også, men kun "ubevidst". Hvilket jeg mener er imod skriften bl.a. omkring Rom. kap 7.
Men læs med en ven eller en du stoler på en bog af hans (helst ikke alene, taler af erfaring her ), og du kan selv se hvor forskellige i er? Flere er lagt ud på nettet.
Jeg vil anbefale dig at læse Anne's indlæg i den tråd som Nikolaj har linket til, den er ganske rammende. Se evt her.
Men primært så læser de meget bogstaveligt "du må ikke" tingene, og skærper dem oveni købet, som eksempelvis det med at kysse! Der er meget lidt fokus på nåden og kærligheden. Grundlæggende er nåden noget du modtager i frelsen, og kun der, derefter gælder dine gerninger. Men sjovt nok, så har jeg endnu ikke hørt Torben nævne "du skal elske din nælste som dig selv" buddet eller dennes konsekvenser, men jeg venter stadig i spænding, og jeg ved han læser med
Derudover praktisere lederen Torben Søndergard ofte sin heldbredeleses-nådegave på gågaden i Holstebro sammen med deres evangalitionsfremstød.
Det er rigtigt. Hvad synes du forresten om det?
Jeg ved ikke hvad Torben mener om Folkekirken, men er sikker ikke positiv overfor alt hvad der foregår i folkekirken.
De er skeptiske, meget endda! Har personligt oplevet at blive kaldt, ihvertfald indirekte "ikke kristen" fordi jeg kom i folkekirken. Ikke en taktik de bruger så meget mere, men de har gjort.
Jeg er ikke enig i alt hvad de mener om dåb, men dette er det eneste modstridende en person, som har stærke LM røder kan sige.
Stadig??
Guds fred og god jul Kærligst Laugesen
Ændret af Laugesen (25/12/200815:48)
Overgiv din vej til Herren, stol på ham, så griber han ind. SL 37,5
Selv har jeg været til nogle møder med Torben Søndergaard, dog ikke alene, for de kan have det med at presse sig lidt på grundlæggende er at de som Jakob siger, lægger mere vægt på "du må ikke". Jeg snakkede med Torben efter hans tale, og vi kom ind og snakkede om rygning, og han sagde at jeg ikke kunne komme ind i himmelen hvis jeg røg, hvilket understreger "du må ikke" Ellers synes jeg der er ting jeg både kan stå inde for, og ting jeg er imod, i den forstand at jeg synes det er ærgeligt at det centrale, det allervigtigste i kristendommen, er der for lidt vægt på - nemlig nåden og kærligheden. Der er i langt højere grad vægt på helbredelser, som det også meget tydeligt fremgår af hjemmesiden - hvad kan man have imod det? Det er tydelig herlighedsteologi, og problemet ligger i af ens tro ikke alene er baseret på "tillid til det man ikke kan se" men i stedet "på oplevelser som ikke er af denne verden". Indgriben fra den åndelige verden er altså ofte en væsentlig støtte i ens tro - så hvis man pludselig ikke oplever konkret bønhørelse og helbredelser, hvad så?
Det kan give noget af en nedtur i éns liv med Gud, og det vigtigste er IKKE at syge bliver helbredt, bliver raske, nej - det vigtigste er at de har/får Jesus i deres hjerte. Paulus helbreder en mand EFTER at han har vurderet at han har tro til at blive frelst - for det er det vigtigste.
Rettelse = Jeg mente: "Det er svært at sige, hvordan han skiler sig ud fra IM da alle IM kredse ikke er ens"
Men det er rigtig hvad du siger, som jeg går ud fra så vil jeg holde lidt igen med at høre hvad han siger..
Om deres evanglitons fremstød: Bravo, lad endelig få Guds evangelium spredt til alle. Og jeg er godt bevist om at der kan følge problemer med ved at praktisere nådegaver, men mener at han gør det rigtigt ved at praktisere sin nådegave. Jeg ved ikke hvordan det konkrekt foregår.
Ja, han er tidligere herlighedsteolog, om han er det ved jeg ikke. Han har været et farlig mand.
Jeg kun været til et af hans møder, og udtaler mig derfor på dårlig baggrund.
Hvis Torben stadig har sine hårde "du må ikke" holdninger, så vil jeg tage mere afstand fra ham.
"Og at de ikke erkender at kristne synder. Kristne er befriet fra synden på den måde at de ikke synder med vilje også, men kun "ubevidst". Dette udsagn er helt forkert kristendom, og er tror jeg er enig med dig der. Hvis han stadig mener det så skal man ikke høre på ham.
En af mine gode venner kender ham godt og fortæller at den store kritik han få, får han pga. af hans fortid. Han er tidligere herlighedsteolog, men er det ikke nu. Vi har snakket om ham. Barnedåb/åndsdåb uenigheden er jo selv en væsenlig ting, men jeg acceptere at jeg ikke kan blive enig. ( har en pinsemand som rumbo på min efterskole, så kender søvnløse nætter ;)) Self. er der teologi ved de forskellige dåbssyn, og er derfor ikke enige
Jeg vil gerne vide hvornår du har hørt ham sige de forskellige ting, tror ikke det har været inde for det sidste år.
Jeg er også skebtisk over for folkekirkens forskel på teologi og praktisk.
Min holdning er man skal forholde sig kritisk overfor al kristendom, ikke bar suge alt "kristendom" råt, men overveje og selv læse dig frem i bibelen til hvad der skal menes om hvad.
Jeg har læst noget af indlægne du henviser til, men vil læse det hele nu.
Til bh1989: Ja, de problemer du fortæller om er ofte i herlighedsteologi, men jeg sætter spørgsmål ved om han stadig er herlighedsteolog? Er der nogen der ved det?
Mvh. Mathias M.
Ændret af Mathias_M (28/12/200815:44)
"Kun døde fisk flyder med strømmen" "Kristen lys kan ikke skujles"
Må helligåndens lys stråle gennem os alle så enhver kan se vi er kristne
Hej Alle sammen Jeg kender godt Torben, og kan også se at I har misforstået nogle af hans udtalelser. Hvis I vil vide noget om ham, hans menighed og hans holdninger, så lad vær med at spørge alle mulige andre, men gå i stedet direkte til ham. Hvis du vil have noget at vide om Anders Fogh og hans holdninger, vil du jo heller ikke gå til Pia Kjærsgaard, for så er du da helt sikker på at få nogle misvisende oplysninger. Derfor vil jeg opfordre jer til at gå direkte til Torben, og spørge ham hvad han rent faktisk mener. V.h...
Ændret af Kefas (29/12/200816:22) Kontaktoplysninger fjernet
Laugesen
Bruger
Reg.: 21/11/2006
Sted: Ødsted
Hej Disciple
Oprindeligt skrevet af: disciple
Hej Alle sammen Jeg kender godt Torben, og kan også se at I har misforstået nogle af hans udtalelser. Hvis I vil vide noget om ham, hans menighed og hans holdninger, så lad vær med at spørge alle mulige andre, men gå i stedet direkte til ham. Hvis du vil have noget at vide om Anders Fogh og hans holdninger, vil du jo heller ikke gå til Pia Kjærsgaard, for så er du da helt sikker på at få nogle misvisende oplysninger. Derfor vil jeg opfordre jer til at gå direkte til Torben, og spørge ham hvad han rent faktisk mener. V.h...
Jeg har nogle spørgmål til paven? Hvordan afleverer jeg lige dem?
Det er ok at omtale en lære/lærer både på godt og ondt. Hvis vi derimod omtalte ham (i det her tilfælde Torben) som privat person var det noget ganske andet.
Grunden til at vi går til hinanden og ikke altid til "manden" eller "kilden" er jo den at vi ikke altid formår at skelne. Der er mange områder jeg intet ved om, og hvis jeg så spørger ophavsmanden, jamen så får jeg jo svar derefter. Hvorimod hvis jeg spørger andre, så er chancen for et nuanceret svar det, desto større. Dermed ikke sag at de ikke også kan tage fejl, men det er vidst det man kalder at reflektere med andre?
Så nej, jeg mener faktisk ikke at vi behøver gå til en person direkte. Men nu du siger det så har jeg skrevet mails til Torben og jeg har mødt ham. Så helt på bar bund er jeg altså ikke.
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Oprindeligt skrevet af: disciple
Hvis du vil have noget at vide om Anders Fogh og hans holdninger, vil du jo heller ikke gå til Pia Kjærsgaard, for så er du da helt sikker på at få nogle misvisende oplysninger.
Hvis jeg gerne vil vide, hvad Anders Fogh mener i morgen, så vil jeg nok spørge Pia Kjærsgaard, hvad hun mener i dag. Det plejer at holde stik.
mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
Hej Alle... Jeg er en del af Holstebro Husmenighed.. Jeg synes nu også at i skal skrive til ham og finde ud af hvad han enlig mener istedet for at, som mange har tralvt med at sige at man dømmer..