0 registrerede () og
5
gæster online.
|
2620 Brugere
23 Fora
7469 Tråde
119518 Indlæg |
|
#101212 - 07/02/2009 12:22
Re: Lige fornuftsstridigt?
[Re: henoch]
|
Bruger
Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
|
Hej Henoch TalkOrigins har en udmærket artikel om de metoder, man bruger, når man skal bestemme astronomiske afstande: Her Jeg håber også, hoeg vil læse den. Hvis hans særlige kreationist-filter giver ham en 404, når han prøver at slå op på TalkOrigins  så kan han Google "measuring astronomical distances" eller lignende. Der er masser på nettet. hilsen matthias
"Vernunft ... ist die höchste Hur, die der Teufel hat" - M. Luther
|
|
Til toppen
|
|
|
#101214 - 07/02/2009 13:20
Re: Kan vi stole på lysets hastighed?
[Re: hoeg]
|
Bruger
Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
|
Hej hoeg
Jeg har startet en ny tråd om lyshastighed og ung jord.
hilsen matthias
"Vernunft ... ist die höchste Hur, die der Teufel hat" - M. Luther
|
|
Til toppen
|
|
|
#101251 - 08/02/2009 00:41
[Re: Tryllethomas]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Svaret er at universet til stadighed udvider sig. Da udvidelsen er jævnt spredt ud i al rum, betyder det at lys udsendt fra en stjerne milioner af lysår væk ændrer frekvens grundet udvidelsen af det rum lyset passerer.
Populært sagt betyder det at jo fjernere et objekt jo hurtigere bevæger det sig væk fra os.
Det er dette rødskift der kan anvendes til at måle afstanden. Denne målte afstand kan sløres af stjernens egenbevægelse i forhold til observatøren, hvorfor man skal vurdere rødskiftets størrelse inden man kan fæstne en sikkerhed på en afstand beregnet på denne måde.
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#101289 - 08/02/2009 23:19
[Re: kongstad]
|
Bruger
Reg.: 05/02/2009
Sted: Skjern
|
Hvis jeg forstår dig rigtig afgøres afstanden ud fra farven på lyset. Farven på lyset siger vel kun noget om hastigheden ikke afstanden. Man skal selvfølgelig også forudsætte at lysetshastighed er konstant.
MVH Thomas
Hvor gammel var Adam da han blev skabt? Hvor gammel var jorden da den blev skabt?
|
|
Til toppen
|
|
|
#101300 - 09/02/2009 11:35
[Re: ChristianF]
|
Bruger
Reg.: 05/02/2009
Sted: Skjern
|
Hej chistianF Du siger at evolutionsteorien passer ialt ikke helt. Du kunne jo f.eks prøve at møde op til fordrag på universitetet i århus iaften eller tirsdag og høre om forbudt arkæologi. fund som videnskaben idag ikke kan få til at passe ind i den nuværende teori. Så vidt jeg kan se er disse fund ikke sat igang af kreasionisme. Hvis det måske kan øge din interesse. tjek evt. linket http://forbudt-arkaeologi.dk/mvh Thomas
Hvor gammel var Adam da han blev skabt? Hvor gammel var jorden da den blev skabt?
|
|
Til toppen
|
|
|
#101304 - 09/02/2009 13:07
|
Bruger
Reg.: 22/01/2008
Sted: Sabro
|
Hej trylle-thomas Du siger at evolutionsteorien passer ialt ikke helt. Du kunne jo f.eks prøve at møde op til fordrag på universitetet i århus iaften eller tirsdag og høre om forbudt arkæologi. fund som videnskaben idag ikke kan få til at passe ind i den nuværende teori. Så vidt jeg kan se er disse fund ikke sat igang af kreationisme. Hvis det måske kan øge din interesse. tjek evt. linket http://forbudt-arkaeologi.dk/ Jeg har altså svært ved at forstå, at i kreationister er fuldstændig ukritiske over for hvad som helst, der kritiserer evolutionsteorien. Mange gange virker det som om, at I er ligeglade, om folk bliver hinduer, Hare Krishna-tilhængere, muslimer, mormoner, Jehovas Vidner eller kristne - bare man ikke er evolutionstilhænger. Denne gang promoverer du så en fundamentalistisk hindu, der mener, at moderne mennesker har eksisteret i mange millioner og måske milliarder af år. Han mener i øvrigt også, at andre menneskeracer end homo sapiens vandrer rundt i ødemarken. For mig at se er Cremos og Thomsons verdensbillede langt sværere at forene med det kristne verdensbillede end Darwins. For at nå frem til den meget gamle alder på moderne mennesker, må han og Thomson hive en masse fund frem fra 1800 og begyndelsen af 1900-tallet, hvor fundene i næsten alle tilfælde er forsvundet, og hvor det videnskabelige samfund har haft gode grunde til at afvise dem. Wikipedia om Cremo talkorigins om Cremo Jeg ved godt, at jeg har lovet en forklaring på, hvordan man måler afstanden til fjerne galakser. Jeg skal være sammen med min fysikerven i aften i en bibelkreds, og hun har lovet at tage nogle grafer med. I øvrigt synes jeg, at kongstad har henvist til nogle rimelig forståelige artikler, hvor det bliver forklaret. Det det grundlæggende kommer ned til er: Er du parat til at stole på, hvad dine sanser fortæller dig, eller mener du, at naturlovene grundlæggende er så forskellige i andre dele af universet, at man ikke kan stole på sine målinger og sanser. Med venlig hilsen Henoch
|
|
Til toppen
|
|
|
#101305 - 09/02/2009 13:07
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Du kunne jo f.eks prøve at møde op til fordrag på universitetet i århus iaften eller tirsdag og høre om forbudt arkæologi. Ja, det vil sikkert være sjovt. Mødet er arrangeret af Leif Asmark, der også er abbed i Hare Krishna, eller hvad det nu hedder, når man er chefmunk i denne religion. Bogen om "forbudt arkæologi" er ligeledes fra HK. Sikkert ikke sundt for unge kristne! mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#101306 - 09/02/2009 13:32
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Fordi universet hele tiden udvises ser det for en observatør på et givent punkt i universet ud som om objekter i universet bevæger sig væk fra ham.
På de nære distancer mangler denne effekt idet udvidelsen vokser proportionelt med afstanden til observatøren.
Men over lange afstande er egenbevægelsen kun en lille del af den samlede observerede hastighed, derfor observerer vi at jo fjernere et objekt er fra os, jo hurtigere bevæger det sig væk fra os.
Og spørgsmålet om lysets hastighed er ikke kun en antagelse, det er noget der kan testes, og som er blevet testet.
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#101307 - 09/02/2009 14:28
|
Bruger
Reg.: 26/12/2008
|
Hej chistianF Du siger at evolutionsteorien passer ialt ikke helt. Du kunne jo f.eks prøve at møde op til fordrag på universitetet i århus iaften eller tirsdag og høre om forbudt arkæologi. Hej Tryllethomas. Jeg har desværre to andre møder, de to aftenener hvor det afholdes i København... men jeg ved heller ikke om du virkelig ønsker mig eller andre overbevist om hans konspirationsteori mod tusindvis af uafhængige forskere og professorer på feltet i hele verden - eller hans nidkære overgivelse til Krishna og vedisk filosofi, hvoraf han opfordrer til en tro på devolution i stedet for en tillid til evolutionen? Enhver forskers arbejde skulle jo gerne kunne stå alene - bare sjovt at han får alt hvad han laver til at passe så godt med vedisk filosofi. Du kunne jo tjekke søstersiden: http://www.forbiddenarcheology.com/, hvor du også kan se ham præsentere sin opfølger: "HUMAN DEVOLUTION: A VEDIC ALTERNATIVE TO DARWIN'S THEORY", hvor han kaster sig ud i at forklare, hvordan hans såkaldt videnskabelige arbejde, bekræfter hans vediske filosofi. Oversat citat: "Vi undergik ikke en evolution fra materie; i stedet undergik vi en devolution eller vi kom ned, fra en verden af ren bevidsthed, ånd." "siger Cremo. Han baserer hans svar på moderne videnskab [dvs.: Cremos videnskab] og verdens store visdomstraditioner, inkl. vedisk filosofi fra det antikke indien."Kunne hans argumenter ikke være rigtige på trods af hans aktive arbejde for at fremme vedisk lære? Jo selvfølglige kunne de det. Men hvem tror du på? Enhver kritik fra seriøse videnskabsfolk bekræfter dig jo blot i konspirationsteorien eller hvad? Indtil du sætter dig ind i hvordan hans tilsyneladende imponerende intelligens og overbevisende materiale desværre ikke kan stå for en almindelig grundig gennemgang, så hænger den i luften. Men på overfladen er det så spændende og tiltrækkende som selv de bedste UFO-historier. Men er du sikker på at du vil anbefale det til andre? Mvh ChristianF
Ændret af ChristianF (09/02/2009 15:01)
|
|
Til toppen
|
|
|
#101336 - 10/02/2009 10:17
Denne debattråd låses
[Re: hoeg]
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Hej venner
Så har vi passeret loftet på de 100 indlæg under dette debatemne. Jeg vil bede jer afslutte debatten eller fortsætte den i et nyt emne.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#101338 - 10/02/2009 11:57
[Re: henoch]
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
henoch: - For at nå frem til den meget gamle alder på moderne mennesker, må han og Thomson hive en masse fund frem fra 1800 og begyndelsen af 1900-tallet, hvor fundene i næsten alle tilfælde er forsvundet, og hvor det videnskabelige samfund har haft gode grunde til at afvise dem.
hej henoch!
Det skulle ikke undre mig, om man fortsat finder "fejlplacerede" fossiler, herunder for eksempel plantepollen i kambriske aflejringer. Sådanne "fejlplacerede" fund gemmes dybt i skuffer og skabe og offentligheden hører intet. Ja, jeg er både mistroisk og skeptisk og mine tendenser i denne retning er blevet forstærket her i tiden efter Roskilde Bank og IT Factory.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#101446 - 12/02/2009 09:29
Debattråden lukket
[Re: asas]
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Denne debattråd er nu lukket for flere indlæg, da den har paseret 100 indlæg. Tak for en god og sober debat om et emne, som ellers godt kan få sindene i kog.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
|