Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 9 gæster online.

Statistik
2506 Brugere
23 Fora
7054 Tråde
115502 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#99720 - 29/11/2008 13:19 Nisser.
Anonym
Anonym

Hej brevkasse.
Jeg har nu i et par år været lidt inde omkring troen på Jesus.
Jeg har været til en del cellegruppemøder, og en del i frikirken. Stadig har jeg ofte ondt i troen men har svært ved at opsøge de kristne.
Jeg mener selv det er fordi at de menneskelige blokeringer udgør min tøven. Jeg foretrækker egenhændigt at bede til Jesus, og er også begyndt at opføre mig som Jesus lytter og er til.
Men nu fortæller de i 24 Nordjyske, at at en frimenighedspræst protesterer over Nisser her i julen, grundet at det er afgudsdyrkelse, og siger at Nisser opfattes som dæmoner.
Min historie fortæller mig, at Nisser hører med til julen, og er altså ikke noget jeg tilbeder som afgudsdyrkelse. Jeg må ærligt tilstå, at sådanne udmeldinger vækker bekymringer fordi jeg absolut ikke mener der ligger noget ondt i Nisser. Nisser forbinder jeg og min familie med glæde op til højtiden her i julen.
Så kommer synd jo ind i billedet. Det er min opfattelse af Bibelen at ingen kan synde hvis IKKE de har fået evangeliet fortalt at deres handlinger er lig med synd. Så tænker jeg, Jamen er det nu forbudt at Nisser er en del af julen fremover så? Bibelen er jo sand... Så går det jo hen og bliver en synd nu. Er det ikke også noget med at Djævelen brugte loven til at gøre menneskene fristet til synd? Jeg begynder at få rigtig ondt i troen.

Med venlig hilsen
Thomas.

Til toppen 
#99775 - 01/12/2008 21:55 Re: Nisser. [Re: Anonym]
Susanne_K
Brevkasseredaktør
Bruger

Reg.: 13/06/2007
Sted: Fyn
Kære Thomas!

Tak for dit spørgsmål. Lad mig begynde med at sige, at det er meget forskelligt, hvad kristne tænker om nisser. Nogen vil ikke have dem inden for deres dør, fordi de ikke har noget med selve julens kerne at gøre. Mens andre har nisser til at pynte og de lægger intet andet i dem end at de synes de er hyggelige. Præcis som du og din familie, og jeg selv med, for den sags skyld. Men nisser har i bund og grund intet med julen egentlige budskab og fokus at gøre. Hvilket som sagt får nogle til at tage helt afstand fra at have dem stående i deres hjem.

Fra gammel tid, er nisser tæt knyttet til overtro, som betød, at man skulle sørge for at holde sig gode venner med nisserne for at der ikke skulle ske ulykker. Om der er nogen som har det sådan for alvor i dag ved jeg ikke, personligt har jeg har ikke mødt det. Overtro, og den slags, skal vi naturligvis tage afstand fra, og ikke holde os til andet end troen på den eneste sande Gud.
Hvis du begynder at dyrke nisserne som selve julens mening, så de får lov til at flytte dit fokus væk fra det, at Gud blev menneske for at frelse os mennesker. Så vil jeg kalde det afgudsdyrkelse. Og det skal vi holde os fra. Nogen gange kan det kræve at vi må skille os af med ting. For nogen er det måske nisserne der skal ud mens det for en anden er noget helt andet, som er med til at trække os væk fra at have Jesus i centrum i vores liv. her gælder det for enhver at vi skal være vågne og opmærksomme, hvad det er vi lader få indflydelse i vores liv.

Du skriver også at du mener at ingen kan synde med mindre de har fået det fortalt gennem evangeliet. Det vil jeg også gerne skrive lidt omkring. – Jo ethvert menneske synder, fordi arvesynden i os får os til at gøre det.
I Rom.3;23 står der:” Alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud” Sådan gælder det for et hvert menneske. Det er rigtigt at ikke alle er klar over det, fordi de ikke har set det endnu. De har ikke mødt Guds lov så det er blevet klart for dem at de gør syndige og onde ting. Og at det er umuligt at frelse sig selv.
- Og det er Gud der bruger loven, Ikke Djævlen. Fra først af er den tænkt som et godt værn omkring menneskelivet. Men Gud bruger også loven til at tvinge os til at se at vi er syndere og det umulige i at vi skulle kunne frelse os selv. For derigennem at få os til at åbne os for evangeliet om at: ”Således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver som tror på ham ikke skal fortabes men have evigt liv.” Johs. 3;16
For det er netop det evangeliet er, at Gud ønsker at frelse hvert eneste menneske fra fortabelse, ved tro på hans søn og kun på den måde. Jesus har fuldbragt det, som vi ikke selv magter at gøre, nemlig frelse os, ved at tage vores straf.
Djævlen vil til enhver tid prøve at friste os, og få os væk fra Guds vej for os, og ved nogen har han måske held af at bruge nisserne. Her må hver enkelt af os tænke efter og er der noget, som stå i vejen for vores forhold til Gud, må vi bekende det for Gud og bede om hans tilgivelse. Og han har lovet at han vil give os den. I 1. Johs. brev 1;9 står der sådan her: ”Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed.” Og det løfte holder Gud! Fordi han elsker os.

Thomas jeg håber at dette hjalp dig lidt!
Må Jesus være med dig og give dig og dine en velsignet advents og juletid.

Kærlig hilsen
Susanne K

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær