Menu
Hvem er online
1 registrerede (TClynhans) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116399 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#99729 - 29/11/2008 18:15 Hvem er han der kommer der Parans bjerge?
Marumba
Bruger

Reg.: 02/07/2008
Hej (:

Kunne godt bruge lidt forklaring til den bibelske forklaring, da en muslim specifikt henleder til dette:

Den ventede Profet Muhammed skulle komme fra Arabien
5. Mosebog 33:1-2 kombinerer referencer til Moses, Jesus og Muhammad.
De fortæller om Gud (dvs. Guds åbenbaring), som skal komme fra Sinaj, fra Se’ir ”fremstrålede han” (sandsynligvis en landsby nær Jerusalem), og som skinner frem fra Parans bjerge.
Ifølge 5. Mosebog 21:21 var det i Parans vildnis, at Ismail bosatte sig (dvs. Arabien og i særdeleshed Mekka).
I ”King James” versionen af Biblen nævnes også, at de valfartende pilgrimme passerede gennem Ba’ca-dalen (et andet navn for Mekka), se Salmernes Bog 84:4-6.
Esajas’ Bog 42:1-13 fortæller om dem, som Gud elsker. Hans udvalgte budbringer, der vil nedkalde en lov, som ventes på øerne, og som ”ikke skal fejle eller blive afskrækket, til han har etableret lov på jorden”. Vers 11 forbinder den ventede med Ke’dars afkom. Hvem er Ke’dar? Ifølge 5. Mosebog 25:13 var Ke’dar Ismails anden søn, stamfader til profeten Muhammad.

Er Muhammads udvandring fra Mekka til Medina omtalt i Biblen?
Habakkuks Bog 3:3 fortæller om Gud (altså Guds hjælp) kommende fra Te’man (en oase nord for Medina jf. J. Hasting’s Dictionary of the Bible) og “den hellige” fra Parans bjerge. Den hellige person, som migrerede fra Paran (Mekka), og som blev entusiastisk modtaget i Medina, var ingen andre end Muhammad. Faktisk er hændelsen om profetens udvandring, samt hans tilhængeres forfølgelse, levende berettet i Esajas’ Bog 21:13-17. Dette afsnit spår om slaget ved Badr, i hvilket ganske få dårligt bevæbnede troende mirakuløst besejrede Ke’dars mægtige ”mænd”, som forsøgte at udslette Islam og underkue deres egne folk, der i mellemtiden var blevet muslimer.

Til toppen 
#99734 - 29/11/2008 23:13 Re: Hvem er han der kommer der Parans bjerge? [Re: Marumba]
Sammy
Bruger

Reg.: 24/09/2007
Sted: København

Hej Marumba:o)

Jeg vil da gerne prøve at forklare det.. Personligt mener jeg ikke at hverken Muhammad eller Jesus er forudsagt i Torah eller resten af NaCh (i hvert fald ikke i en positiv sammenhæng), men lad os bare kigge lidt på det du har citeret:

Angående 5. Mosebog 33,1-2..

Der står (og her benytter jeg mig af Artscrolls oversættelse):

And this is the blessing that Moses, the man of G-D, bestowed upon the Children of Israel before his death.
He said: HaShem came from Sinai - having shone forth to them from Seir, having appeared from Mount Paran, and then approached with some of the holy myriads - from His right hand He presented the fiery Torah to them.

Ok, først og fremmest så er det en del af den afsluttende velsignelse som Moshe gav til Israel (hvilket fremgår ret tydeligt af vers 1).. Dernæst så er det ikke en forsudsigelse, men en (gen)fortælling om hvad der skete ved Sinaj, da Torahen blev givet til Israel.. Læg mærke til at det er i fortid.. Verset, på hebraisk, starter med ויאמר - vayomar.. Vav'et - ו - indikerer at det er en datid, da vav foran en fremtidsbøjning "vender" tiden (yomar er normalt fremtid), så det bliver i datid.. Derefter følger resten datiden, altså nutid er i forhold til datiden og så fremdeles..

Altså er 5. Mosebog 33,1-2 ikke om Muhammad eller al-Qurân..

Hvad angår Paran, så ligger det på Sinaj-halvøen.. Og at tale om "Arabien", specielt på den tid, er et meget vidt begreb..

Angående Salme 84, så er det vers 7 der er tale om.. Bacha (bet, chaf, alef) betyder "torne" og er et ordspil på "bachah" (bet, chaf, heh) der betyder "tårer".. Tornenes dal er der tale om.. Og igen, læs konteksten.. Man kan ikke bare rive vers ud af sammenhæng og så præsentere dem selvstændigt.. Der er ikke tale om pilgrimme i den salme..

Hvad angår Esajas 42, så spørg dig selv om tjeneren er og læs det foregående kapitel, specielt vers 25 (41,25) der siger:

"I have inspired someone from the north, and he has come; he calls out in My Name from where the sun rises....."

Her taler vi altså om nord og øst, ikke om syd, så igen.. Det kan ikke være Muhammad.. Altid læs konteksten..
Og den omtalte forbindes ikke med Kedar, ikke mere end han forbindes med resten af lovsangen.. Der er tale om at der skal være lovsang forskellige steder, bl.a. i de byer hvor "Kedar" (efterkommerne af ham) hviler..

Citat:
Habakkuks Bog 3:3 fortæller om Gud (altså Guds hjælp) kommende fra Te’man (en oase nord for Medina jf. J. Hasting’s Dictionary of the Bible) og “den hellige” fra Parans bjerge. Den hellige person, som migrerede fra Paran (Mekka), og som blev entusiastisk modtaget i Medina, var ingen andre end Muhammad.

Igen, Paran er på Sinaj-halvøen, ikke Mekka:o).. Hvad angår Teyman (תימן), så betyder det "syd" (bibelsk hebraisk - moderne hebraisk er det "darom").. Det kan også være Yemen der er tale om, men det giver ikke mening i denne sammenhæng.. Verset lyder:

א-וה מתימן יבוא וקדוש מהר-פארן סלה

"G-D fra syd kom og Hellig fra Paran-bjerget" Helt ordret oversat.. Paran-bjerget er Sinaj-bjerget, hvor Moshe modtog Torahen..

Citat:
Esajas’ Bog 21:13-17. Dette afsnit spår om slaget ved Badr, i hvilket ganske få dårligt bevæbnede troende mirakuløst besejrede Ke’dars mægtige ”mænd”, som forsøgte at udslette Islam og underkue deres egne folk, der i mellemtiden var blevet muslimer.

Det er sandt at det er en forudsigelse om det arabiske folk, men der står bl.a. i vers 16: "... All the glory of Kedar will be enden:...".. Mig bekendt oplevede araberne en del hæder ved og efter Badr.. Så tvivler på at det er det der er tale om..

Håber det gav lidt hjælp:o)

Mvh

Til toppen 
#99737 - 29/11/2008 23:46 Re: Hvem er han der kommer der Parans bjerge? [Re: Marumba]
henoch
Bruger

Reg.: 22/01/2008
Sted: Sabro
Hej Marumba

Jeg er hverken teolog eller historiker, men jeg har forsøgt at lave en lille smule research på internettet og i min Bibel, så er der sikkert nogle mere vidende mennesker, der kan supplere mig.
 Citat:
5. Mosebog 33:1-2 kombinerer referencer til Moses, Jesus og Muhammad.
De fortæller om Gud (dvs. Guds åbenbaring), som skal komme fra Sinaj, fra Se’ir ”fremstrålede han” (sandsynligvis en landsby nær Jerusalem), og som skinner frem fra Parans bjerge.
Ifølge 5. Mosebog 21:21 her menes vist 1. Mos 21:21 henochs rettelse var det i Parans vildnis, at Ismail bosatte sig (dvs. Arabien og i særdeleshed Mekka).

For det første, så ignorerer forklaringen med Moses, Jesus og Muhammed, at der er yderligere to stednavne (Meribat-Kadesh og Moab), der er nævnt på lige fod med de tre første. Muslimerne har vist ikke nogle vigtige profeter at forbinde med disse områder. Se´ir ved man ikke hvad er. Men der er ingen grund til at tro, at det er en landsby ved Jerusalem. Sandsynligvis er det et andet stednavn i Negev-ørkenen tæt ved Sinai.
Paran refererer ifølge Wikipedia om Paran til et område i Negev-ørkenen. Ud over at Hagaj og Ismael blev sendt til Paran, så var David også i Paran og Moses skal have fremsagt hele Deuteronom (5. Mosebog) omkring Paran (5.Mos. 1,1). Der er ikke noget bibelsk vidnesbyrd om, at Moses og israelitterne skulle have været i nærheden Medina. Sinai og alle de andre geografiske steder, der er nævnt i "Mosebøgerne" er langt længere nordpå oppe i Negevørkenen. Parans bjerge kan altså ikke referere til Mekka eller Medina eller noget arabisk. I stedet for at referere til sig selv, Jesus og Muhammed tror jeg, at Moses alene refererer til sig selv og blot nævner nogle af de steder, han har vandret rundt og talt Guds ord gennem de seneste 40 år.
 Citat:
I ”King James” versionen af Biblen nævnes også, at de valfartende pilgrimme passerede gennem Ba’ca-dalen (et andet navn for Mekka), se Salmernes Bog 84:4-6.

For det første noterer jeg mig, at der er en anden stavemåde (Baka-dalen) i den danske Bibel. Dernæst vil jeg anse det for udelukket, at pilgrimmene på Korasønnernes og Davids tid skulle kunne vandre tusindvis af kilometer ned på Arabiens halvø, når Israel konstant var i krig med alle deres naboer på den tid.
 Citat:
Esajas’ Bog 42:1-13 fortæller om dem, som Gud elsker. Hans udvalgte budbringer, der vil nedkalde en lov, som ventes på øerne, og som ”ikke skal fejle eller blive afskrækket, til han har etableret lov på jorden”. Vers 11 forbinder den ventede med Ke’dars afkom. Hvem er Ke’dar? Ifølge 5. Mosebog 25:13 var Ke’dar Ismails anden søn, stamfader til profeten Muhammad.

Der står altså ikke "Ke´dars afkom", men lejrene hvor Ke´dar bor. Ifølge Wikipedia om Kedar er der 4 forskellige jødiske betydninger af Kedar. De 3 af dem har ingen forbindelse med Muhammed. Jeg synes, det er mest sandsynligt, at Kedar refererer til et nomadesamfund som er kendt på Esajas´ tid.
 Citat:
Habakkuks Bog 3:3 fortæller om Gud (altså Guds hjælp) kommende fra Te’man (en oase nord for Medina jf. J. Hasting’s Dictionary of the Bible) og “den hellige” fra Parans bjerge. Den hellige person, som migrerede fra Paran (Mekka), og som blev entusiastisk modtaget i Medina, var ingen andre end Muhammad.

Teman lå i den sydlige del af Edoms land. Igen er vi i Negevørkenen. En oase "Nord for Medina" må altså siges at være en underdrivelse.
 Citat:
Faktisk er hændelsen om profetens udvandring, samt hans tilhængeres forfølgelse, levende berettet i Esajas’ Bog 21:13-17. Dette afsnit spår om slaget ved Badr, i hvilket ganske få dårligt bevæbnede troende mirakuløst besejrede Ke’dars mægtige ”mænd”, som forsøgte at udslette Islam og underkue deres egne folk, der i mellemtiden var blevet muslimer.

Esajas-stedet ser for mig ud til at være en domstekst om en beduin-gruppe kaldet Kedar på linje med alle de andre domstekster om alle mulige folkeslag, man kan finde i den første del af Esajas-bogen. Hvis der skulle være tale om en profeti om indbyggerne i Mekka ca. 1500 år senere, så passer det dårligt, at "al Kedars herlighed skal forsvinde". Så vidt jeg har forstået, så overgav Mekkas beboere sig til Islam efter at Muhammed og hans tilhængere fra Medina havde tævet dem på slagmarken, og Mekka med Kaaba´en endte med at blive centrum for den islamiske religion og kultur.

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær