Menu
Hvem er online
2 registrerede (tau, Kristenliv) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#9965 - 20/03/2003 10:39 `Fornemmelse for snyd' på DR1
Andreas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Café,

Her er en pressemeddelelse om programmet "Fornemmelse for snyd", der bliver sendt på DR1 kl. 20.30 i aften. Journalisten Øjvind Kyrø har sammen med et dommerpanel bestående af advokaten Merethe Stagetorn, atomfysikeren Preben Wilhjelm og hjerneforskeren Peter Lund Madsen undersøgt forskellige medier, magikere og andre, der påstår at have overnaturlige evner. Den forhenværende tryllekunstner James Randi, der har udlovet en million dollars til enhver, der kan bevise at besidde overnaturlige evner, medvirker også.

I øjeblikket er der en stor interesse for åndemanere og New Age-inspirerede magikere, og som kristen er jeg glad for, at disse personers påstande endelig bliver udsat for en kritisk undersøgelse. Jeg har desværre ikke selv mulighed for at se programmet i aften, men vil forsøge at optage det, så jeg kan kommentere det i morgen.

http://presse.dr.dk/presse/Article.asp?articleID=13546

[...]

Fornemmelse for snyd (1:4)

Der sker noget i Danmark. I en af verdens bedst uddannede befolkninger tror man som aldrig før på åndemagter, astrologi og pendulsvingeri. Hvor nemt kan vi narres? Det spørgsmål stiller tilrettelæggeren Øjvind Kyrø i fire programmer, hvor amerikaneren James Randi udlover en million dollars til den person, som kan sandsynliggøre, at han eller hun har overnaturlige evner.

Interessen for det alternative, det okkulte, florerer som aldrig tidligere. På store messer sælges overtroen. På tv-stationerne tænkes der i åndernes magt, der spekuleres i fornemmelse for mord, og der gættes med den sjette sans.

"Fornemmelse for snyd" viser gennem fire programmer, at mange af de psykologiske teknikker, som benyttes af tryllekunstnere på scenen, i alternative kredse præsenteres som overnaturlige evner eller direkte som udtryk for åndernes magt. Viser det sig, at personerne kan sandsynliggøre, at de besidder de overnaturlige evner, de mener, de har, så indkasserer de en million dollars fra amerikaneren James Randi.

James Randi
James Randi er tidligere tryllekunstner, der ikke tror på andet end sin sunde fornuft. Han har gjort det til en livsopgave at afsløre svindlere og humbugmagere og hjælpe deres ofre til at forstå, hvorfor – og hvordan – de er blevet narret. Amerikaneren James Randi er frygtet verden over blandt folk med påståede overnaturlige evner. Han har viet sit liv til at afsløre såkaldte okkulte fænomener. Gennem fem år har han udlovet en million dollars til den, som kan bevise sine overnaturlige evner. Til dags dato har ingen kunne klare en test og få udbetalt pengene. James Randi er selv gammel tryllekunstner, og som en af verdens bedste rejste han jorden rundt og duperede folk med sine evner. Han betegner de fleste, der hævder at have overnatuelige evner som kyniske plattenslagere, der kun er ude efter folks penge. Gennem de seneste år har han været tilknyttet de store amerikanske universiteter som konsulent ved paranormale forsøg. Han har blandt andet afsløret den kendte gaffel-bøjer Urio Geller, som en behændig illusionist uden andre okkulte evner end den viden hans hjælpere forsyner ham med.

Dommerpanel
Sammen med advokaten Merethe Stagetorn, atomfysikeren Preben Wilhjelm og hjerneforskeren Peter Lund Madsen udfordrer programmet danskere med påståede overnaturlige evner til at deltage i en række forsøg. De tre er programmets uvildige dommerpanel.

Mange kendte danskere fra det okkulte overdrev stiller op til kameraet for at vise deres evner. Det er her, vi møder en af landets mest benyttede erhvervsastrologer, der råder virksomheder ved nyansættelser og investeringsstrategier.

Ånderne, som kan bringe os i forbindelse med fortiden, findes overalt, så de clairvoyante medier kendt fra tv-skærmen stiller op til homeparties, hvor familie og venner samlet omkring bordet kan opleve kontakten med blandt andet afdøde slægtninge. Med og uden skjult kamera følger vi kontakten til det hinsides og undersøger, om det er så overnaturligt, som det ser ud.

Jordstråler og ansigtstydning
Står det til formanden for Miljø- og Jordstråleforeningen burde ingen dansker med fornuften i behold lægge sig til at sove i sin bolig før den er undersøgt af foreningens jordstrålefolk, der alle har specielle evner til at finde frem til de farligste stråleområder i boligerne. Programmet følger med skjult kamera besøget af flere jordstrålefolk, der hver opmåler den samme bolig og giver et bud på, hvor sengen skal stå, hvis man vil undgå dødelige sygdomme. Foreningens formand indvilliger også i at deltage i en test aftalt med dommerpanelet. Men noget kommer i vejen.

Tests i første program
Personalet på Svendborg Sygehus troede, at de deltog i en test, hvor en astrolog skulle vise, hvor godt han kunne beskrive deres personlighed. Men i virkeligheden var det personalet selv, der blev testet for at vise, hvor nemme vi er at snyde, hvis vi er indstillet på at høre noget godt om os selv. Resultatet var overraskende, og flere medarbejdere blev så skuffede, at de fremover vil afvise enhver form for påstande om overnaturlige evner.

Ansigtstyder Andre Corell hævder, at han kan tyde flere sygdomsforløb alene på en persons ansigtsform. Han baserer sin viden på Schweizeren Carl Huters teorier omkring ansigtslæsning.
Andre Corell undersøgte en kvindelig medarbejder fra "Fornemmelse for Snyd" på en alternativ messe i K.B. Hallen. Blandt mente han at kunne se, at hun har et usædvanligt stærkt seksualliv. Han ansigtstydning kommenteres af en af Danmarks førende anatomiske eksperter - professor Bojsen-Møller. Professoren tilbageviser stort set alle teorier, der sammenkæder en persons udseende med psykiske karakteristika. Men for at bevise, at han mener at have ret indvilligede Andre Corell i at stille op til en test foran dommerpanelet bestående af atomfysikeren Preben Wilhjelm, advokat Merethe Stagetorn og hjerneforsker Peter Lund Madsen. Forsøget går ud på at udpege, hvem der har sukkersyge i en gruppe på i alt 12 personer - alene ved at tyde ansigtstrækkene.
Hvordan det går kan ses i programmet.

Tryllekunsteren Niels Krøjgaard påstår, han har overnaturlige evner og inviterer tilfældige gæster ned i sit magiske rum, hvor han overbeviser deltagerne om sine evner. Det er her han overfører sine okkulte kræfter til en kvindelig pelssorterer, der bliver i stand til at bøje en gaffel mellem fingrene uden besvær. Men er der virkelig overnaturlige kræfter på spil - eller er det hele "nur behändichkeit". Niels Krøjgaard viser, at de fleste med overnaturlige evner blot er personer med middelmådige evner som tryllekunstnere.

Medvirkende:
Preben Wilhjelm, atomfysiker
Merethe Stagetorn, advokat
Peter Lund Madsen, hjerneforsker
Niels Krøjgaard, tryllekunstner
James Randi, tryllekunstner, Florida, USA

[...]

Pressemeddelelsen er offentliggjort 27.02.03 / 11.06

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#9966 - 20/03/2003 14:00 Re: `Fornemmelse for snyd' på DR1 [Re: Andreas]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Andreas

Det skal helt klart ses!

Med venlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#9967 - 20/03/2003 14:13 Harme over tv-program [Re: Andreas]
Andreas
Bruger

Café,

Allerede før udsendelsen "Fornemmelse for snyd" er blevet vist, har en række personer fra det alternative behandler-miljø klaget over de afsløringer, som programmet kommer med. Politiken citerer formanden for Clairvoyant Foreningen, Gitte Walther:

"»Vi er blevet narret ind i det under falske forudsætninger. Vi fik at vide, at der var tale om et neutralt program, som var kritisk og forbrugervenligt. Men jeg blev ikke informeret om, at jeg skulle deltage i nogen test. Jeg har set råklippet af det program, jeg er med i, og det er helt tydeligt, at de udelukkende har brugt de sekvenser, hvor jeg siger noget, som kan tilbagevises«, siger Gitte Walther."

Hvordan havde Gitte Walther forestillet sig, at et program skulle være "kritisk og forbrugervenligt" uden at få lov til at teste de evner, som det skulle forholde sig kritisk til? Jeg skal ikke kunne udtale mig om, hvorvidt programmet "udelukkende har brugt de sekvenser, hvor ... [hun] siger noget, som kan tilbagevises", da jeg endnu ikke har set det, men umiddelbart forekommer det mig, at hvis man kommer med tilpas mange gæt, vil man altid få nogle rigtige, og i så fald er det fuldkommen legitimt at give de forkerte gæt overvægt.

Senere i artiklen siger journalisten, Øyvind Kyrø, at han ser behandlernes "reaktion som udtryk for, at de ikke er vant til at blive udsat for kritisk journalistik i den branche", hvilket jeg er enig i. Programmer som "Åndernes magt" og "Klarsyn" har længe fungeret som mikrofonholdere for det alternative miljø, og når de nu pludselig bliver udsat for kritisk undersøgelse, er det klart, at de opfatter det negativt.

Hele artiklen kan læse på Politikens hjemmeside:

http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=262309

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#9968 - 20/03/2003 15:02 Re: `Fornemmelse for snyd' på DR1 [Re: malli]
MariaMaria
Bruger

Reg.: 22/01/2003
Sted: København

Hej Andreas.. ja det skal jeg godt nok også se..

men jeg tænkte på noget, hvis en kristen kom med i programmet og Gud lavede et eller andet mirakkel, måske helbredte en. Hvordan kan det så bevises at det er Gud?? Det er jo langt ude, for det kan jo ikke videnskabeligt bevises. og de vil komme med undskyldner som at det var personens egen tro som overbevidste ham og bla bla bla.. Så ligemeget hvad, vil det sikkert bare bortforklares.

MariaMaria

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#9969 - 20/03/2003 15:50 Re: `Fornemmelse for snyd' på DR1 [Re: MariaMaria]
Andreas
Bruger

Café,

MariaMaria skrev:

[...]

MM>men jeg tænkte på noget, hvis en kristen kom med i programmet og Gud lavede et
>eller andet mirakkel, måske helbredte en. Hvordan kan det så bevises at det er Gud??
>Det er jo langt ude, for det kan jo ikke videnskabeligt bevises. og de vil komme med
>undskyldner som at det var personens egen tro som overbevidste ham og bla bla bla..
>Så ligemeget hvad, vil det sikkert bare bortforklares.

Lad mig starte med at sige, at jeg også gerne så en kritisk undersøgelse af mange kristne såkaldte helbredere. Det er min opfattelse, at man, især i de karismatiske kirker, ser mere eller mindre fingerede helbredelser som `tegn fra Gud', og bruger dem til at understøtte doktriner, der ikke er at finde i Bibelen. Det kunne være rart at få `ryddet op' i meget af dette, så vi kan se, hvilke mirakuløse helbredelser vi kan bruge til at argumentere for den kristne tro, og om vi overhovedet bør bruge helbredelser.

Faktisk er der blevet lavet forsøg, hvor man har udelukket muligheden af, at det er folks egen tro, der har helbredt dem. F.eks. har man ladet mennesker rundt omkring i verden bede for øget graviditet for halvdelen af en godt 200-mennesker stor gruppe af kvinder under behandling for manglende frugtbarhed. De bedende fik kun udleveret billeder af kvinderne, og kvinderne blev ikke fortalt, at nogen bad for dem. I gruppen af kvinder, som igen bad for, blev 26% gravide efter behandlingen, hvorimod så mange som 50% af de kvinder, der blev bedt for, blev gravide. Dette eksperiment blev rapporteret af det videnskabelige magasin New Scientist i artiklen "Prayer doubles IVF success rate".

[...]

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#9970 - 20/03/2003 16:15 Re: `Fornemmelse for snyd' på DR1 [Re: Andreas]
MariaMaria
Bruger

Hej Andreas.. Waw.. det er godt nok fedt at læse.. det er virkelig et mirakel..

sådanne undersøgelser burde der være flere af..

MariaMaria

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#9971 - 20/03/2003 19:44 I aften? [Re: Andreas]
Ajita
Bruger

Reg.: 08/02/2003
Det står da ikke på DR´s hjemmeside:

TV i dag

Mvh.
Theological

Ajita Krishna Dasa Medlem af ISKCON teistiskforum.dk

Til toppen 
#9972 - 20/03/2003 19:46 Re: I aften? [Re: Ajita]
Ajita
Bruger

Reg.: 08/02/2003
Jo, det står på den side, du bragte, men ikke i deres officielle program?

Ajita Krishna Dasa Medlem af ISKCON teistiskforum.dk

Til toppen 
#9973 - 20/03/2003 22:59 Re: I aften? [Re: Ajita]
Andreas
Bruger

Café,

Theological skrev:

Th>Det står da ikke på DR´s hjemmeside:

Nej, det lader til, at de fleste programmer er blevet udskudt for at gøre plads til dækningen af krigen i Irak. Hvilket vist må siges at være held i uheld (programmerne, ikke krigen!), da jeg havde glemt at sætte min video til at optage programmet. Det må vi så have til gode til en anden gang.

[...]

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#9974 - 20/03/2003 23:18 Re: `Fornemmelse for snyd' på DR1 [Re: MariaMaria]
Andreas
Bruger

Café,

MariaMaria skrev:

MM>Hej Andreas.. Waw.. det er godt nok fedt at læse.. det er virkelig et mirakel..
>sådanne undersøgelser burde der være flere af..

Faktisk lader der til at være en stigende interesse for videnskabelige studier af mirakler. Sidste år skrev teologen Niels Christian Hvidt i en kronik i dagbladet Politiken:

"Nylige, primært nordamerikanske, undersøgelser, der også giver genklang i Nordeuropa, går et skridt videre i forhold til de undersøgelser, lægekommissionerne i Vatikanet og Lourdes har foretaget i århundreder, der ikke kunne observere det uforklarlige, mens det skete. De nye undersøgelser søger nu at genskabe den uforklarlige virkning og efterprøve dens effekt ved forsøg. Der er tale om undersøgelser af, hvorvidt forbøn for syge mennesker kan have en positiv effekt på patienters helbredelsesforløb. Den første undersøgelse fandt sted i 1982-83 på San Francisco University Hospital under ledelse af Randolph C. Byrd, og resultaterne blev publiceret i juli 1988 i Southern Medical Journal.

Navnene på de 393 hjertepatienter i Byrds forsøg blev af en computer delt i to grupper - en forsøgsgruppe og en kontrolgruppe. For at tage højde for placebo vidste hverken læger eller patienter, hvilke patienter der var i hvilken gruppe. Begge grupper modtog fuldstændigt samme behandling. Med én forskel: Forsøgsgruppens navne blev delt ud til en gruppe troende mennesker, der i en periode forpligtede sig til i fortrolighed at bede for netop de patienter. Forsøgs- og kontrolgruppernes behandlingsforløb blev vurderet efter samme point-skala, og så viste det sig, at de patienter, der blev bedt for, havde det klart bedre end kontrolgruppen! ...

Julenummeret af British Medical Journals var helt helliget undersøgelsen af `det paranormale'. Lederen sammenfatter en af undersøgelserne således: `Leonard Leibovici påbegyndte sit eksperiment ved at lægge afstand til forestillingen om, at tiden er lineær. I et dobbeltblindet randomiseret forsøg bad han mennesker om at bede for patienter, der havde været i hans hospital for flere år siden. Sammenlignet med fraværet af forbøn bevirkede en kort bøn et betydeligt bedre resultat. Leibovici siger, at `fjern, tilbagevirkende forbøn… skulle tages i betragtning i klinisk praksis.’ Han er stadig positivist af sind og påpeger, at James Lind opdagede midlet mod skørbug århund-reder før opdagelsen af ascorbinsyre. Visionære indbydes til at forklare Leibovicis resultater på bmj.com.'"

(Hvidt N.C., "En unaturlig forklaring", Kroniken, Politiken 4/6 2002, 2. sek., pp. 9-10)

I mellemtiden er Hvidt desuden blevet ansat af det store danske medicinalfirma Lundbeck i forbindelse med et forskningsprojekt om bøns helbredende virkning:

"Medicinalfirmaet H. Lundbeck, der ikke mindst er kendt for fremstillingen af de såkaldte lykkepiller mod depression, går nu helt andre veje i helbredelsens hellige navn. Den danske medicinalgigant har netop bebudet, at de betaler for et forskningsprojekt, der om tre år skal munde ud i en afhandling om bønners mirakuløse helbredende virkning. ... Manden bag forskningen er teologen Niels Christian Hvidt, og anledningen er, at flere anerkendte universiteter igennem de seneste ti år har bevist, at medicinsk behandling kombineret med forbøn giver bedre resultater, end den medicinske behandling kan præstere alene." (Lundager T., 2002, "Medicinalfirma støtter helbredende bøn", Politiken, 1. sek.)

[...]

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#9975 - 22/03/2003 03:35 Re: `Fornemmelse for snyd' på DR1 [Re: Andreas]
Sandheds-søger
Bruger

Sted: Danmark
Denne tråd lugter lidt, fordi alternative folk bliver hængt ud som snydere mens kristne folk der bruger bøn ikke bliver hængt ud som som snydere.

Man kan narre folk på mange måder indenfor næsten et hvilkensomhelst emne. I nogle tilfælde for at få deres penge i andre tilfælde for at få deres sjæl ved at give gratis tilbud, hvilket kan være meget fristende og betydelig mere belastende end at blive af med nogle penge.

Der findes faktisk rigtig mange mennesker der er reelle både i kristne kredse og i alternative kredse, faktisk de fleste. Det er mit indtryk. Men mange af disse er bedøvende ligeglade med at fremvise beviser, hvorfor skulle de det? Der er ingen gund til at bevise sine egne erfaringer, og kan man i det hele taget bevise erfaringer?

Iøvrigt er jeg da ganske enig i bønnens kraft ligeså vel som jeg er enig i meget andet, f.eks kunstens og poesiens kraft, og netop poesien er meget stærk i mange alternative kredse. Mit eget område er musik. Med kunst, musik og poesi kan man udtrykke alt det der ikke kan forklares og dog bliver forklaret ved kunsten, musikken og poesien. Hvis folk så vil have en anden forklaring - et bevis - så kan de ikke få det, fordi det er ikke meningen at det skal forklares på anden måde. Det skal opleves som det er, og sådan er det også med meget andet. Folk har f.eks. været klar over bønnens kraft længe før der var nogle videnskabsmænd der gjorde det legitimt at tro på bønnens kraft. At være klar over noget er en enorm styrke.

MVH,
Lars Peter

Ændret af Sandheds-søger (22/03/2003 04:09)

Til toppen 
#9976 - 22/03/2003 10:00 `bedøvende ligeglade med at fremvise beviser'? [Re: Sandheds-søger]
Andreas
Bruger

Café,

Lars Peter skrev:

LP>Denne tråd lugter lidt, fordi alternative folk bliver hængt ud som snydere mens
>kristne folk der bruger bøn ikke bliver hængt ud som som snydere.

Det er i så fald noget Lars bør tage op med DRs ledelse, der har stået for programmet "Fornemmelse for snyd".

Men faktisk nævnte jeg i et tidligere indlæg, at jeg anser det for en mulighed, at der også i det kristne miljø bliver brugt mere eller mindre fingerede helbredelser, og at jeg gerne så en kritisk undersøgelse af dette. Hvis en journalist lavede et indslag, der kritisk undersøgte påståede kristne mirakler, ville jeg som kristen støtte det, og ikke, som det alternative miljø gøre, bekæmpe det. Jeg er overbevist om, at når eventuelle fejlagtige påstande er blevet ryddet af vejen, vil sandheden stadig støtte det, jeg tror på, og har ikke meget tiltro til folk, der ikke engang tør lade deres påstande blive undersøgt.

[...]

LP>Der findes faktisk rigtig mange mennesker der er reelle både i kristne kredse og i
>alternative kredse, faktisk de fleste. Det er mit indtryk. Men mange af disse er
>bedøvende ligeglade med at fremvise beviser, hvorfor skulle de det? Der er ingen
>gund til at bevise sine egne erfaringer, og kan man i det hele taget bevise erfaringer?

Det er meget muligt, at man ikke kan "bevise erfaringer", men i programmet undersøger man netop folk fra det alternative miljø, der påstår, at deres evner er mere end "erfaringer", og at de kan "bevise[s]".

LP>Iøvrigt er jeg da ganske enig i bønnens kraft ligeså vel som jeg er enig i meget
>andet, f.eks kunstens og poesiens kraft, og netop poesien er meget stærk i mange
>alternative kredse.

Igen, det er muligt, at "poesien er meget stærk i mange alternative kredse", men det er ikke det, programmet undersøger. Jeg tvivler på, at "Åndernes magt" ville have fået en så stor succes, hvis det i stedet havde heddet "Poesiens magt". :-)

LP>Mit eget område er musik. Med kunst, musik og poesi kan man udtrykke alt det der
>ikke kan forklares og dog bliver forklaret ved kunsten, musikken og poesien. Hvis folk
>så vil have en anden forklaring - et bevis - så kan de ikke få det, fordi det er ikke
>meningen at det skal forklares på anden måde.

Lars bør læse pressemeddelsen jeg sendte igen: Programmet handler ikke om "kunst, musik og poesi", men om folk, der påstår at kunne modtage oplysninger fra de døde, og at kunne afgøre, om man lider af sukkersyge, blot ved at se på ens ansigt. Sådanne påstande kan tjekkes, og det er det programmet gør.

[...]

Tak til Lars for hans indlæg.

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#9977 - 22/03/2003 11:19 Mirakelkommision. [Re: Andreas]
Anonym
Anonym

Hej Andreas

jeg hopper ind her med en kommentar..

Jeg kan tilslutte mig dine ord om at :

Men faktisk nævnte jeg i et tidligere indlæg, at jeg anser det for en mulighed, at der også i det kristne miljø bliver brugt mere eller mindre fingerede helbredelser, og at jeg gerne så en kritisk undersøgelse af dette.

DET ER RIGTIGT.
Jeg er ganske sikker på at man i iver efter at se Guds kraft gribe ind, kan fremprovokere tilsyneladende ægte resultater, enten ved at se noget der ikke er, eller at den syge bevidst/ubevidst føler at "nu er jeg rask"...ISÆR fordi man siger:
TRO at du er helbredt, du skal TAKKE FOR AT DU ER helbredt.
Enhver kan nok se hvad dette kan føre med sig af selvbedrag og lyven for sig selv og hinanden. ?....

Endnu et argument for min påstand er : Der er mange kristne, som bliver hvidglødende af vrede og indignation over den katolske mirakelkommission, som går ind og undersøger påståede mirakler. Hvad er de bange for.............................................................................?

De burde tænke at et ægte Guds mirakel vil blive anerkendt som dette...

Jeg synes faktisk det er sund fornuft at man har læger som går ind og kigger nærmere på de påståede helbredelser, så man kan skille skidt fra kanel. Det er også derfor man undersøger sagerne, - det er bestemt ikke for at være på tværs.
Mirakler/helbredelser er meget vigtige i katolsk sammenhæng, fordi der fx. kræves et beviseligt forbønssvar i en kommende helgens navn, for at saligkåringen kan finde sted. Det betyder at mirakler tages meget seriøst som den ægte Guds gave det er, mens alt det falske menneskeværk med indbildte og påståede mirakler er affald som man skal holde sig langt fra.

Jeg tror ikke Gud er spor vred eller indigneret over denne kommissions arbejde. Tværtimod. Til gengæld tror jeg at Han raser over de fingerede helbredelser som laves for at vinde mennesker for Ham. Målet helliger ikke midlet.

Hvis nogen vil læse lidt om den katolske mirakelkommisions arbejde og indhold, er her et link til et par sider, skrevet i et sprog alle kan forstå. Men nu er vi i "det kloge forum", så det er måske helt overflødigt at bekymre sig om sproget..

http://www.catholic-web.dk/Miraklet01.htm

Jeg synes det er så sundt og godt at man fx. opstiller kriterier for et mirakel osv. og ikke bare falder på halen for enhver situation som bare ANTYDNINGSVIS kunne MINDE OM at LIGNE.....!!!!!!!!!!
Gud har slet ikke brug for at vi fejer sten og skepsis og undersøgelser og kritik af vejen for Ham!!!!!!!!!!!!!! Det er at undervurdere Hans almagt, at tro at vi kristne skal "gelejde" mennesker til at sluge mere eller mindre troværdige helbredelser.

bedste hilsener
søster B

Til toppen 
#9978 - 22/03/2003 13:24 Re: `bedøvende ligeglade med at fremvise beviser'? [Re: Andreas]
Sandheds-søger
Bruger

Andreas skrev:

... Hvis en journalist lavede et indslag, der kritisk undersøgte påståede kristne mirakler, ville jeg som kristen støtte det, og ikke, som det alternative miljø gøre, bekæmpe det. ...

En sådan generalisering af det alternative miljø er et eksempel på svindel. Generaliseringen er åbenlys løgn og alligevel ikke så åbenlys da det bliver skrevet som om det var en selvfølgelig kendt sag, hvilket gør det forbløffende let at falde for det på trods af åbenlysheden. Meget smart.

Man må vist sige, at der til alle tider har været svindlere vel sagtens inden for et hvilket som helst emne. Nogle bliver svindlere bilver afsløret, andre ikke. Intet nyt under solen der.

Andreas skrev:
Igen, det er muligt, at "poesien er meget stærk i mange alternative kredse", men det er ikke det, programmet undersøger. Jeg tvivler på, at "Åndernes magt" ville have fået en så stor succes, hvis det i stedet havde heddet "Poesiens magt". :-)

Desværre har du ret. Poesiens magt er efter min mening meget større (selvom jeg er helt med på at der kan være ånder tilstede).

Lars bør læse pressemeddelsen jeg sendte igen: Programmet handler ikke om "kunst, musik og poesi", men om folk, der påstår at kunne modtage oplysninger fra de døde, og at kunne afgøre, om man lider af sukkersyge, blot ved at se på ens ansigt. Sådanne påstande kan tjekkes, og det er det programmet gør.

OK.

Tak for svarene.

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#9979 - 22/03/2003 23:38 Re: `Fornemmelse for snyd' på DR1 [Re: Andreas]
Anonym
Anonym

Andreas citerede:
Manden bag forskningen er teologen Niels Christian Hvidt, og anledningen er, at flere anerkendte universiteter igennem de seneste ti år har bevist, at medicinsk behandling kombineret med forbøn giver bedre resultater, end den medicinske behandling kan præstere alene." (Lundager T., 2002, "Medicinalfirma støtter helbredende bøn", Politiken, 1. sek.)

Der findes, Andreas, et udtryk som hedder: "Der findes løgn, forbandet løgn og statistik". På de danske skeptikeres hjemmeside findes en artikel som behandler emnet kritisk og bl.a. afviser at der findes reelt bevis på at forbøn markant kan øge ufrivilligt barnløses chancer for at opnå gravidetet.

Du er derfor nok nødt til at gå lidt mere i dybden med den påstand at "flere anerkendte universiteter" har bevist at forbøn virker.

mvh - Vagn Bro

Til toppen 
#9980 - 23/03/2003 10:14 Re: Mirakelkommision.
Andreas
Bruger

Café,

Søster B skrev:

[...]

SB>Jeg er ganske sikker på at man i iver efter at se Guds kraft gribe ind, kan
>fremprovokere tilsyneladende ægte resultater, enten ved at se noget der ikke er, eller
>at den syge bevidst/ubevidst føler at "nu er jeg rask"

Enig. Og ateister er alt for villige til at pege på sådanne `helbredelser' som en undskyldning for at afvise alle mirakler.

[...]

SB>Der er mange kristne, som bliver hvidglødende af vrede og indignation over den
>katolske mirakelkommission, som går ind og undersøger påståede mirakler.

Jeg tvivler ikke på, at nogle kristne "bliver hvidglødende af vrede og indignation over den katolske mirakelkommission", men er ikke så sikker på, at der er tale om "mange". Jeg har selv nævnt netop "den katolske mirakelkommission" positivt et par gange her på caféen, og har aldrig mødt modstand fra andre kristne. Selvom jeg er uenig med mirakelkommisionen i deres katolske syn på Bibelen, er jeg enig med dem i deres bekræftelse af Kristus såvel som af mirakler, og værdsætter deres arbejde.

Faktisk har jeg en kronik om mirakler af den katolske teolog Niels Christian Hvidt liggende på harddisken, som jeg sendte til caféen for et godt stykke tid siden. Men mit indlæg blev slettet, da JesusNet skulle bruge mere plads, og da der under alle omstændigheder er kommet flere cafégæster til siden da, har jeg besluttet at sende den igen.

[...]

SB>Hvis nogen vil læse lidt om den katolske mirakelkommisions arbejde og indhold, er
>her et link til et par sider, skrevet i et sprog alle kan forstå. Men nu er vi i "det kloge
>forum", så det er måske helt overflødigt at bekymre sig om sproget..
>
>http://www.catholic-web.dk/Miraklet01.htm

Tak til Søster B for dette link. Specielt kunne jeg godt lide dette citat om sammenhængen mellem videnskab og teologi:

"Det er ikke alene muligt at arbejde videnskabeligt med mirakler; det er påkrævet! Hvis videnskaben kun kan arbejde med emner, den kan forklare, ville den ikke gøre nogen fremskridt. Videnskabelig erkendelse forudsætter, at man beskæftiger sig med materiale og emner, man ikke kan redegøre for. Hvis man fx havde sagt: Vi forstår ikke, hvordan elektrisk strøm fungerer, ergo kan vi ikke forske videre i det, så havde vi aldrig haft strøm i dag. I virkeligheden udvider troen videnskabens horisont. Gennem flere generationer har videnskaben hævdet, at universet ikke har haft nogen begyndelse i tiden. Også teologer følte sig nødsaget til at acceptere det som et faktum og kunne ikke anføre anden kilde til troen på, at verden har en begyndelse end den kristne åbenbaring. I dag hævder videnskaben det modsatte, end den gjorde før, nemlig at det er videnskabeligt bevist, at verden har en begyndelse."

[...]

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#9981 - 23/03/2003 14:40 Re: Mirakelkommision. [Re: Andreas]
Anonym
Anonym

Hej Andreas

Jeg tvivler ikke på, at nogle kristne "bliver hvidglødende af vrede og indignation over den katolske mirakelkommission", men er ikke så sikker på, at der er tale om "mange". Jeg har selv nævnt netop "den katolske mirakelkommission" positivt et par gange her på caféen, og har aldrig mødt modstand fra andre kristne.

Spørg kristne som hører til i de karismatiske kredse, men det er selvfølgelig som du siger, ikke ret mange..

Men der mener de ofte at det er absurd og til grin at en kommission går ind og kigger nærmere på omstændighederne ved en tilsyneladende guddommelig helbredelse. Måske er de bange for at man finder ud af at ikke alle helbredelser er ægte og guddommelige, men måske enten er indbildte eller direkte forfalskede.
For hvis antallet af guddommelige helbredelser falder, vil det nemlig kollidere med deres ide om at Jesu helbredelser i Bibelen er mere end tegn der siger noget om Guds storhed.

Men altså..du har derfor nok ret i at det heldigvis ikke er ret mange kristne som er imod at man undersøger hvad der er ægte guddommelig helbredelse, og hvad der ikke er.

med venlig hilsen
søster B.

Til toppen 
#9982 - 23/03/2003 14:53 Re: Mirakelkommision. [Re: Andreas]
kristina52
Bruger

Reg.: 14/03/2003
- jeg vover mig lige frem med en lille personlig tilståelse til jer her på "kloge-forummet"

Jeg er egentlig ikke så bange for den megen snyd og bedrag, som finder sted: helbredelser som alligevel ikke virker, tryllekunster som giver sig ud fra at være andet end tryllekunster osv. Det er i min begrebsverden ikke så meget værre værre end snyd og bedrag på alle mulige andre områder, hvor der udbydes og sælges ting og sager, som ikke holder hvad de lover.

En del af det bliver afsløret, andet ikke. Slemt nok, helt bestemt, men så er det heller ikke værre!

Det der skræmmer helt, helt voldsomt er de mirakler, der er ægte mirakler,
mirakler som virker, men som ikke kommer fra Gud. Djævelen er mere intelligent end noget menneske - jeg er overbevist om, at hans IQ sprænger en hver skala. Og han er i stand til at love guld og grønne skove, og helbredelser og ønskejobbet og den udkårnes gunst og you name it. Og han kan også holde hvad han lover!

Det forfærdende er, at han ikke gør det gratis og at han er helt parat til at give henstand mht. betalingen, som er vores sjælefrelse. Vi skal bøde med vores sjæl. Det eneste vi skal gøre i denne verden til gengæld for miraklet er at komme til at elske gaven mere end giveren, jfr. fristelsen i ørkenen). Det kunne så let ske ..

Tænk hvis vi på dommens dag skulle høre de frygtelige ord " bort fra mig, jeg har aldrig kendt jer " - når vi nu har uddrevet ånder og gjort andre store gerninger i Jesu navn ...

Herre, giv os indsigt, lær os at skelne, lær os at glæde os over og takke for alle de gaver, som kommer fra dig, og hjælp os til at forsage og afvise alle djævelens fristelser.

kristina

*.. falske kristus'er og falske profeter .. skal gøre store tegn og undere .. * Matt 24,24

Til toppen 
#9983 - 23/03/2003 15:14 Re: Mirakelkommision / korrektion [Re: kristina52]
kristina52
Bruger

p.s. - jeg kom desværre lige for sent til at rette en meningsforstyrrende fejl:

Det eneste vi skal gøre i denne verden til gengæld for miraklet er at komme til at elske gaven mere end giveren

Der skulle have stået: at komme til at elske gaven mere end Gud

kristina

*.. falske kristus'er og falske profeter .. skal gøre store tegn og undere .. * Matt 24,24

Til toppen 
#9984 - 23/03/2003 15:25 Re: Mirakelkommision. [Re: kristina52]
Anonym
Anonym

Hej Kristina

det der bl.a. kan være galt ved at lave falske guddommelige helbredelser er at man risikerer at give ikke troende et billede af en Gud de ikke kan tro på bagefter.

Hvis man siger, halløj du er helbredt, halleluja, uden at vide at det er sandt, hvilket man jo ikke kan tjekke midt i et helbredelsesmøde - og det så viser sig at være løgn, hvordan mon så den bedragede føler det ? Ikke mindst hvis de pågældende svarer med : Jamen hvis du ikke bliver ved med at tro at du er helbredt, og tro på Jesus, så kan du miste helbredelsen igen....
Så ligger der en kæmpestor og ubærlig byrde og anklage og skyld på det i forvejen tyngede og sårbare menneske. Når dette bedragede menneske (selvom den falske helbredelse måske ikke bevidst var falsk) igen mærker sygdommen, som altså slet ikke har været helbredt, tror det jo at det ikke tror nok på Jesus. For hvis det troede ville det jo ikke mere være sygt...
Sådan et menneske falder nok fra troen inden det rigtig kom i gang.
...............................
Jeg er enig med dig i at der sker helbredelser og opfyldelse af ønsker med en anden giver end Gud. Det er satan i diverse forklædninger og sammenhænge som gør disse ting, for at holde mennesker væk fra Gud. Han lokker dem til at se på de gaver han har, så de ikke går videre og hen til Gud. Disse gaver findes i clairvoyance, healing, numerologi osv. alt det som giver lykke, indsigt, viden og osv. Men gaver..er det i virkeligheden ikke... for man betaler den pris at man ikke opnår et forhold til Gud, men i stedet nøjes med efterligninger. Hvis man kommer langt nok ind i dette univers, vil man måske slet intet have med Gud at gøre.
Dør man i den opfattelse..så er man doomed.

...søster B...

Til toppen 
#9985 - 23/03/2003 15:26 Re: Mirakelkommision / korrektion [Re: kristina52]
Anonym
Anonym

tænkte jeg nok
Er som du ser - helt enig.

kh søster B

Til toppen 
#9986 - 24/03/2003 11:03 Re: Mirakelkommision. [Re: kristina52]
MariaMaria
Bruger

AMEN..

det er så rigtig.. det er mere skræmmende at satan lusker og lyver og lover guld og grønne skove..

MariaMaria

Til toppen 
#9987 - 25/03/2003 09:55 To 27/3 kl. 20.30 [Re: Andreas]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Programmet "Fornemmelse for snyd" er nu programsat første gang torsd. 27. marts kl. 20.30 på DR1.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#9988 - 25/03/2003 18:59 Re: Mirakelkommision.
Josefin
Bruger

Reg.: 13/03/2003
Hej allesammen

Det er jo meget rosværdigt, at undersøge hvad der er rundt omkring. Men har man som jeg, mange år tilbage, fået brændt fingrene fordi man var nysgerrig i den alternative verden, så passer man på med at involvere sig yderligere. Sige hvad man vil, men af erfaring ved jeg at der er også kræfter man ikke skal lege med. At lave en kommision der undersøger tingene er rosværdigt så længe de har et rent motiv og går ærligt til værks.
Men siger ikke Jesus, at tungetale mv. skal forgå? (og det andet) Ikke såda nat nogle ikke evt. kan have det men generelt?
Og hvorfor være bange for undersøgelser, da Gud er sandhed?
Josefin

Til toppen 
#9989 - 25/03/2003 19:03 Re: `bedøvende ligeglade med at fremvise beviser'? [Re: Sandheds-søger]
Andreas
Bruger

Café,

Lars Peter skrev:

[...]

AP>>... Hvis en journalist lavede et indslag, der kritisk undersøgte påståede kristne
>>mirakler, ville jeg som kristen støtte det, og ikke, som det alternative miljø gøre,
>>bekæmpe det. ...

LP>En sådan generalisering af det alternative miljø er et eksempel på svindel.
>Generaliseringen er åbenlys løgn og alligevel ikke så åbenlys da det bliver skrevet som
>om det var en selvfølgelig kendt sag, hvilket gør det forbløffende let at falde for det på
>trods af åbenlysheden. Meget smart.

Jeg tager Lars' anklager om "svindel" og "løgn" meget alvorlige, da han ikke blot beskylder mig for have taget faktuelt fejl, dvs. sagt ting, der er forkerte, men også for at have taget moralsk fejl, dvs. vidst, at det jeg sagde, var forkert.

Jeg må derfor forlange af Lars, at han viser, både (1) at min "generalisering" er forkert; og (2) at jeg vidste dette, da jeg skrev mit indlæg. Enten dette, eller han må trække sin påstand tilbage.

Jeg må desuden tilføje, at jeg langtfra er den eneste, der har generaliseret det alternative miljø som bekæmpende kritikken i programmet "Fornemmelse for snyd". Artiklen "Harme over tv-program" i Politiken omtaler, at "Alternative behandlere er vrede over DR-dokumentar-serien", og tilføjer, at "Samtlige medvirkende ... har klaget", uden at nævne en eneste fra det alternative miljø, der har støttet op om programmets kritik.

Internetsiden Alternativ.dk ("klik i dag - rask i morgen"), som om nogen må siges at kunne repræsentere det alternative miljø, havde også en kritik af programmet, som de dog lader til at have fjernet igen. Heller ikke hér var der nogen, der hilste den kritiske undersøgelse velkommen.

Iøvrigt kunne det være interessant at høre, hvilken tilknytning Lars selv har til det alternative miljø, samt hvorfor han heller ikke har givet udtryk for glæde over programmets eftersyn.

[...]

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#9990 - 25/03/2003 19:49 Tungetale skal forgå. [Re: Josefin]
Anonym
Anonym

Hej Josefin

lige ang. det med at Jesus taler om at tungetale skal forgå:

Jeg tror Han ønsker at sige at vi skal se på Ham, og ikke blive mere optaget af selve tungetalen, det at "kunne" tale i tunger..For som med helbredelser og andet godt ovenfra, kan vi så let forfalde til at glemme giveren.

Jeg mener derfor ikke at Han siger at tungetale skal forstumme/ophøre med at forekomme. (det siger du heller ikke, men måske kunne man tro at det var dét Han mente.)

Mkh søster B

Til toppen 
#9991 - 26/03/2003 00:47 Re: `Fornemmelse for snyd' på DR1
OSAT
Bruger

Reg.: 03/01/2003
Til Vagn Bro !

Når du skriver til Andreas

Du er derfor nok nødt til at gå lidt mere i dybden med den påstand at "flere anerkendte universiteter" har bevist at forbøn virker.

så vil det let blive misforstået. Man skal altid være forsigtig med at anvende ordet bevise (for det bliver forstået som at noget er sandt), det er meget bedre at bruge ordet sandsynliggøre, for det er jo det, der er tale om.

Når man laver statestik på det materiale man havde med de gravide, så skal man jo afgøre, hvor mange extra graviditeter der skal til, før man ikke længere tror, at det er tilfældighed alene, der er årsagen.

Denne grænse lægges subjektivt - og så kan man naturligvis bagefter objektivt afgøre, om man er over eller under grænsen - men det bliver afgørelsen jo ikke objektiv af .

Tilbage står vi med materialet der viser en klart større graviditetsfrekvens hos dem der blev bedt for, med et så meget højere tal, at det kun er relativt sjældent, at tallet er så højt, når det kun er tilfældighed, der er årsag - men alligevel er det ikke højere, end man må være noget forsigtig i sin konklusion, som jeg med sindsro ville turde formulere:

Vi har et spinklet grundlag for at antage, at forbøn kan øge chancen for at blive gravid - men vi må foretage uderligere undersøgelser for at dette, for at kunne sandsynliggøre forbønnens virkning på et bedre grundlag.

Iøvrigt er jeg enig med dem, der har påpeget, at man da som kristen kun kan være interesseret i, at sandheden kommer frem.

Hvorfor ikke undersøge om kristne bruger færre nervepiller, ikke rammes så ofte af kræft osv. - lad dem blot komme i gang.

Hilsen OSAT

Til toppen 
#9992 - 26/03/2003 07:58 Re: Tungetale skal forgå.
malli
Bruger

Hej Søster B

Jeg kan ikke lige finde hvad du svarer på, men har udelukkende læst dit svar.... så jeg håber ikke at min besvarelse er helt hen i vejret

Du skriver: "Jeg tror Han ønsker at sige at vi skal se på Ham, og ikke blive mere optaget af selve tungetalen, det at "kunne" tale i tunger..For som med helbredelser og andet godt ovenfra, kan vi så let forfalde til at glemme giveren.

Jeg mener derfor ikke at Han siger at tungetale skal forstumme/ophøre med at forekomme. (det siger du heller ikke, men måske kunne man tro at det var dét Han mente.) "

Mht at tungetalen skal forgå er det fra Paulus tale om kærligheden; nævnte skrifsted bruges i nogle kredse (læs J.V.) til at "dokumentere" at tungetalen ikke har sin berettigelse i vor tid. Men skriftstedet er taget ud af sin kontest. Jeg er godt klar over at det er ikke din hensigt . Jeg tager hele skriftstedet (næsten) med, da det efter min mening er noget af det smukkeste der står i biblen, bær over med min bibelfundamentalisme

Kærligheden
v1 Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. v2 Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. v3 Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet.

v4 Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. v5 Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. v6 Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. v7 Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt.

v8 Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. v9 For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, v10 men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. v11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, forstod jeg som et barn, tænkte jeg som et barn. Men da jeg blev voksen, aflagde jeg det barnlige. v12 Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.

v13 Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden.

Paulus skriver foruden at tungetalen skal forgå, skal også kundskab og profetiske gaver forgå, for vi erkender stykkevis (og profeterer stykkevis) men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. Det eneste fuldkomne i universet er Herren Jesus Kristus eller Gud om du vil, de øvrige ting er fragmenter af Hans kærlighed som han har givet os til opbyggelse, viden osv. SÅ LÆNGE VI ER HER!

Når først Jesus har hentet os i skyen får vi ikke længere brug for disse ting, for så er vi alle eet med Herren i kærligheden, der er evig.

Jeg tror du har ganske ret i at vi ikke skal være focuseret på tungetalen, helbredelser ja ALT.............boglig viden, visdom, specielle bede-teknikker, åndelig krigsførelse, mirakler osv og så glemme giveren! Paulus indleder med "Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde ! "

Vi må heller ikke glemme menneskene. Vi kan jo ikke elske Gud og hade vores bror.
Kort sagt KÆRLIGHEDEN er det vigtigste. Guds kærlighed til os. Vores kærlighed til Gud og vores næste.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#9993 - 26/03/2003 08:43 Re: Tungetale skal forgå. [Re: malli]
kristina52
Bruger

Kære Malli,

Ja og Amen, lutter dejlige ord! Også dem du slutter med:

Vi må heller ikke glemme menneskene. Vi kan jo ikke elske Gud og hade vores bror.
Kort sagt KÆRLIGHEDEN er det vigtigste. Guds kærlighed til os. Vores kærlighed til Gud og vores næste.

Mon vi kan komme lidt videre derfra og sammen finde ud af hvem vores næste er?

kristina

Til toppen 
#9994 - 26/03/2003 17:29 Du - en Bibelfanatiker ;-) [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hej Malli

det var et dejligt indlæg fra dig. Meget interessant og glad.

Jeg elsker også Paulus ord om :
v1 Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. v2 Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet. v3 Og om jeg så uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brændes, men ikke har kærlighed, gavner det mig intet.KAN DET SIGES BEDRE ???? AMEN.

Du har ret i at det om tungetalen bare handler om at det her på jorden skal forgå, og det evige Guds rige vil bestå. Det er sjovt at være enig med en Bibelfanatiker som dig Jeg kalder dig det, fordi jeg ved du er det, og er glad for det, ikke sandt ?

Gud velsigne dig og bevare dig.

Mkh søster B

Til toppen 
#9995 - 26/03/2003 17:32 Martin Luther og de andre.. [Re: kristina52]
Anonym
Anonym

Hej Kristina.

Spørg Luther...

...........................................................................................søster........B...............

Til toppen 
#9996 - 26/03/2003 18:07 Re: Martin Luther og de andre..
Josefin
Bruger

Reg.: 13/03/2003
Hej alle der!

Hvor er det skønt at høre, at I har sådan bibelkundskab, det glæder mig hver gang=)! I må bære over med mig, hvis jeg nogen gange siger eller feljtolker eller misopfatter, da jeg jo først er igang med at lre det den rette måde, ik´. Men man er jo nødt til at spørge, så man ved hvor der er det ene og det andet...

Ens næste det mener jeg er alle man møder, men ikke at forglemme sine "brødre og søstre" =). At uanset standpunkt, tro, race og andet vise kærlighed.
Mvh. Josefin

Til toppen 
#9997 - 26/03/2003 18:54 Re: Du - en Bibelfanatiker ;-)
malli
Bruger

Hej Søster B

Hvilken kompliment, jeg takker. Jo jeg er simpelthen VILD med at læse i Guds Ord....der er ikke noget at sige til at det er verdens mest læste bog - det ene guldkorn efter det andet! Det skyldes nok den geniale forfatter

Må du også være velsignet

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#9998 - 26/03/2003 19:04 Re: Tungetale skal forgå. [Re: malli]
chemnitz
Bruger

Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
Hej Malli
jeg er enig med dig i, at problemet i dette skriftsted ikke er, om tungetalen alene hørte aposteltiden til. Den handler om, hvordan de skulle forholde sig til tungetalen i korinth.

Men det er alligevel et spørgsmål, hvorvidt tungetalen er givet til alle kristne til alle tider, eller om den primært blev givet til de første menigheder som en stadfæstelse af apostlenes autoritet, ligesom i øvrigt med de andre store undere og tegn.

I ApGer. 5,12 hører vi om, at det er ved APOSTLENES hænder, der skete tegn og undere.
I APGER 8 hører vi om, at Filip, der jo ikke var apostle ikke kunne formidle Helligåndens synlige kendetegn, de måtte have fat i apostlene, selvom Filip selv kunne gøre undere. Simon forsøge at købe denne mydnighed fra apostlene. JEg mener det vidner om, at det kun har været apostlene, der kunne videregive denne gave som et tegn på deres myndighed. Idag har vi ikke apostle, men skal holde os til apostlenes ord i skriften.
I Apger 10-12 hører vi om, hvordan Peter kom til Cornelius og prædikede og om, hvordan Helligånden kom over folk, så de talte i tunger. da han kommer hjem til jerusalem i kap 11 siger han bla: vers 15: "Og næppe var jeg begyndt at tale, før helligånden kom over den , ligesom den kommer over os i den første tid". Det indikerer for mig at se, at den ikke kom over dem på den måde mere. I vers 17 knytter han denne begivenhed til da de selv kom til tro. Allerede på det tidspunkt var tungetalefænomenet ebbet ud i Jersualem.
Vi hører kun om tungetalen igen i 1. korintherbrev, men måske er den da allerede forsvundet i Jerusalem. I de andre breve nævnes den ikke.
I 2. kor 12,12 skriver Paulus at de undere, tegn og mægtige gerninger han har gjort er tegnet på, at han er apostel. Det er altså ikke noget, der skal følge de kristne generelt, men et tegn på apostolatet i den første tid.
I hebræerbrvet kap 2, vers 3-4 knyttes undere og tegn og den synlige tildeling af helligånden også til Jesus og dernæst til dem, der havde set og hørt ham, apostlene.

Alt i alt, tror jeg ikke, at det er en del af Guds husholdning, at tungetalen skal eksistere til alle tider i den kristne kirke. Ligesom tegn og undere var den primært knyttet til den første kirke, ligesom Israel heller ikke gik over det røde hav eller sendte plager over egypten igen og igen. Det var engangsstadfæstelser af Guds magt. Derefter holdt de fast ved omskærelsen, loven, profeterne og påsken. Ligeledes skal vi også holde fast ved apostlenes lære, ved fællesskabet, ved brødsbrydelsen og ved bønnerne, lære folk alt, hvad Jesus har befalet og døbe i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn. Det er det vi skal gøre til alle tider.

mvh. Chemnitz

Til toppen 
#9999 - 26/03/2003 20:52 Re: Martin Luther og de andre..
Anonym
Anonym

Kære Søster B!

Med fare for at blive beskyldt for at forfølge dig (det omvendte vil være mindst lige så sandt), må jeg sige, at jeg blev meget overrasket over, at en katolik kan give det svar - det er flot !

Men jeg vil da som lutheraner tilføje: Spørg hellere også Jesus !

Kærlig hilsen Sven Aage

Til toppen 
#10000 - 26/03/2003 20:55 Re: Martin Luther og de andre.. [Re: Josefin]
Anonym
Anonym

Kære Josefin!

Det har du da ganske ret i, enhver der behøver din hjælp, er din næste.

Kærlig hilsen Sven Aage

Til toppen 
#10001 - 26/03/2003 22:41 Re: Martin Luther og de andre..
Anonym
Anonym

Kære Sven Aage -

jeg ønsker ikke at forfølge dig. Jeg har bare et sydlandsk (østerlandsk ?) temperament... ...Gud hjælpe mig...

...jeg må desværre sige at jeg ikke mente det med Luther som noget positivt..
Det var en indforstået joke til Kristina, som er inkarneret protestant.

Luther var jødehader og var af den opfattelse, at din næste findes inden for landets/regionens grænser.
Fattige i andre lande var ikke hans næste.

Tja. Mærkeligt nok.
..derfor min joke. Vi skiftes til at drille hinanden.

Øh..men tak alligevel...jeg mener da også at jeg har sagt mange ting som også I tror på.

mkh søster B

Til toppen 
#10002 - 27/03/2003 00:35 Re: Martin Luther og de andre..
kristina52
Bruger

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Spørg Luther...

OK, fin ide, long distance call på mobilen, der står den virker overalt - eller
måske hellere luftpost c/o Abraham . Ved du hvor meget porto der skal på ?

kristina

Til toppen 
#10003 - 27/03/2003 01:04 Re: Martin Luther og de andre..
kristina52
Bruger

Kære Sven Aage, du skriver at enhver der behøver din hjælp er din næste.

Ja, og som om det ikke var nok, læs Lukas kapitel 10:

. v36 Hvem af disse tre synes du var en næste for ham, der faldt i røvernes hænder?« v37 Den lovkyndige svarede: »Han, som viste ham barmhjertighed.« Og Jesus sagde: »Gå du hen og gør ligeså!«

Altså den overfaldne mands næste var sameritaneren, som hjalp ham.
Måske var det bare mig, der blev overrasket, men det var først for nylig det gik
op for mig hvad der egentlig stod her i Luk.10

kristina

Til toppen 
#10004 - 27/03/2003 08:50 Re: Tungetale skal forgå. [Re: chemnitz]
malli
Bruger

Hej Kim

Hvad med Jesu udsendelsestale: "»Gå ud i alverden og prædik evangeliet for hele skabningen. v16 Den, der tror og bliver døbt, skal frelses; men den, der ikke tror, skal dømmes. v17 Og disse tegn skal følge dem, der tror: I mit navn skal de uddrive dæmoner, de skal tale med nye tunger, v18 og de skal tage på slanger med deres hænder, og drikker de dødbringende gift, skal det ikke skade dem; de skal lægge hænderne på syge, så de bliver raske.«Dette tolker jeg som noget altid gældende. Vi kan godt blive enige om at ikke alle har tungetalen, Paulus omtaler denne som en nådegave på lige fod med nådegaven til at helbrede.

Jeg er ikke helt med på hvad du referer til i Apg. 8, for der står i 8,5-7:" Filip kom ned til Samaria og prædikede Kristus for dem: og skarerne var alle som een optaget af det, Filip sagde, da de hørte om og så de tegn, som han gjorde. Thi der var mange, som havde urene ånder, og ånderne for ud underhøje skrig; og mange lamme og halte blev helbredt".....senere er det så at apostlene i Jerusalem sender Peter og Johannes derhen, og de beder om at få Helligånden "thi den var ikke faldet på nogen af dem, men de var blot døbt i Herren Jesu navn" (v.16) - ved håndspålæggelse modtager de så Helligånden. Det var således apostlene der modtog Helligånden gennem Filip.

Endvidere "I Apger 10-12 hører vi om, hvordan Peter kom til Cornelius og prædikede og om, hvordan Helligånden kom over folk, så de talte i tunger. da han kommer hjem til jerusalem i kap 11 siger han bla: vers 15: "Og næppe var jeg begyndt at tale, før helligånden kom over den , ligesom den kommer over os i den første tid".

I den første tid SÅ de jo ildtunger. Helligånden var så kraftig at de opførte sig som berusede, jeg mener ikke at det er tungetalen der refereres til.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#10005 - 27/03/2003 11:36 Re: Martin Luther og de andre..
MariaMaria
Bruger

så vil jeg som pinse-dingse sige.. spørg heller KUN jesus..

hihi

MariaMaria

Til toppen 
#10006 - 27/03/2003 13:32 Re: Martin Luther og de andre.. [Re: kristina52]
Anonym
Anonym

Kære Kristina22 !

Selvom vi nok er kommet lidt langt væk fra hovedtråden, så er det en meget vigtig detalje, du peger på. Og som næsten overalt i Bibelen er tingene ikke altid lige som vi forestiller os, snarere omvendt.

I sagen om den barmhjertige samaritaner: Offeret for røveriet, ja hans næste var samaritaneren.

Jamen ? Hvem hjalp hvem her ? Vi ville ved første øjekast sige, at det var offeret, der havde brug for hjælp, og det var samaritaneren, der hjalp offeret - og det var det selvfølgelig også.

Men når vi så får øje på det, som du peger på, og man tænker sig om, ja så vender Gud det hele på hovedet og siger:

Det var også samaritaneren, der havde brug for hjælp fra offeret, nemlig til at yde en kærlighedsgerning.

Jeg har faktisk brugt denne beretning til at argumentere for, at vi hellere skulle sætte prispå de personer, der ligger som "vandrette grøntsager", i stedet for at slå dem ihjel før de er blevet født - for de er med til at fremprovokere kærlighedshandlinger hos os andre, som bliver nødt til at tage os af dem.

Kærlig hilsen Sven Aage

Til toppen 
#10007 - 27/03/2003 13:57 Re: Sameritaneren ..
kristina52
Bruger

Kære Sven Aage,

Det var også samaritaneren, der havde brug for hjælp fra offeret, nemlig til at yde en kærlighedsgerning.

Jeg har faktisk brugt denne beretning til at argumentere for, at vi hellere skulle sætte prispå de personer, der ligger som "vandrette grøntsager", i stedet for at slå dem ihjel før de er blevet født - for de er med til at fremprovokere kærlighedshandlinger hos os andre, som bliver nødt til at tage os af dem

JA! Lige netop! Netop det prøvede jeg også at forklare min gamle mor, som lå hjælpeløs på plejehjemmet og ville dø, fordi hun var til ulejlighed.

Desværre magtede hun aldrig dette svære: At tage imod. Yde kunne hun, og ville hun. Det kneb mere med at tage imod. Og det er svært at lære det, når man først er blevet gammel. Det er vist ikke nogen detalje, det her, men noget meget væsentligt, og noget vi skal besinde os på, inden vi selv ligger der.

For hvordan kan vi tage imod Guds kærlighed og.nåde, hvis vi har vanskeligheder ved at modtage hjælp fra medmennesket, som er vores næste ? Det er faktisk lige så ukærligt ikke at ville modtage, som ikke at ville give.

Lige netop i vores magtesløshed kan Jesus komme ind og bo ved troen i vores hjerter.

kristina
.

Til toppen 
#10008 - 27/03/2003 18:12 Re: `Fornemmelse for snyd' på DR1 [Re: OSAT]
Anonym
Anonym

OSAT skrev:
Man skal altid være forsigtig med at anvende ordet bevise (for det bliver forstået som at noget er sandt), det er meget bedre at bruge ordet sandsynliggøre, for det er jo det, der er tale om.

Tak for din korrektion. Jeg er helt enig i at jeg ikke burde have brugt ordet "bevis", og jeg kan vist i øvrigt tilslutte mig synspunkterne i hele dit indlæg.

mvh - Vagn Bro

Til toppen 
#10009 - 27/03/2003 18:38 Re: Tungetale skal forgå. [Re: chemnitz]
Carsten
Bruger

Reg.: 05/11/2001
Hej Chemnitz,
Du er for sent ude med din teologi!!! Der bliver i den kristne kirke i dag, både i DK og på verdensplan profeteret og talt i tunger, og Gud bekræfter stadig sit ord med tegn og undere, præcis som Han lovede...

Mvh. Carsten

Til toppen 
#10010 - 27/03/2003 20:07 `Løgn, forbandet løgn og statistik'?
Andreas
Bruger

Café,

Vagn Bro skrev:
>Andreas citerede:

AP>> Manden bag forskningen er teologen Niels Christian Hvidt, og anledningen er, at
>> flere anerkendte universiteter igennem de seneste ti år har bevist, at medicinsk
>> behandling kombineret med forbøn giver bedre resultater, end den medicinske
>> behandling kan præstere alene." (Lundager T., 2002, "Medicinalfirma støtter
>> helbredende bøn", Politiken, 1. sek.)

VB>Der findes, Andreas, et udtryk som hedder: "Der findes løgn, forbandet løgn og
>statistik". På de danske skeptikeres hjemmeside findes en artikel som behandler emnet
>kritisk og bl.a. afviser at der findes reelt bevis på at forbøn markant kan øge ufrivilligt
>barnløses chancer for at opnå gravidetet.

Jeg kendte godt til denne artikel, og vil gerne takke Vagn for at have givet mig en mulighed til at diskutere den.

Først skal det siges, at forfatteren, Mogens Winther, kun stilling til forsøget omkring forbønnens virkninger, og behandler derfor ikke de andre forsøg, som også er blevet nævnt. Desuden lader han ikke til at have gjort sig den store umage med at finde ud af, hvor resultaterne kommer. I hans artikel henviser han, med reference til Kristeligt Dagblad, til Journal for Reproductive Medicine. Men der findes ikke nogen sådan journal: Journalen hedder Journal of Reproductive Medicine, hvilket Winther ville have fundet ud af, hvis han havde ledt efter artiklen, og ikke blot citeret Kristeligt Dagblads artikel.

Winther konkluderer, at fordi prøvernes resultater ikke adskiller sig fra gennemsnittet med mere end "tre sigma", kan de trygt tilskrives tilfældige variationer. Men som "OSAT" også har gjort opmærksom på, er der ikke nogen klar og utvetydig grænse for, hvor meget man kan tilskrive tilfældighed. En af mine bekendte, der er i gang med sin Ph.D.-afhandling, har gentagende gange blevet forsinket, fordi for mange mus i kontrolgruppen adskilte sig fra gennemsnittet med mere end én sigma.

Tre sigma hører absolut til den øverste grænse, og svarer til et konfidensniveau på 99%. Dvs. at der er én chance ud af hundrede, for at udfaldet skyldes tilfældigheder. Winther afviser eksperimentet med forbøn, fordi det `kun' har et konfidensniveau på ca. 97%, dvs. der er 3% sandsynlighed for, at det skyldes tilfældigheder. Så jeg er enig med "OSAT": Forskellen er stor nok til at være betydningsfuld, selvom man godt kunne ønske sig den højere.

Det lader også til, at andre anser afvigelsen for at være høj nok. I artiklens abstrakt kaldes forskellen for `statistisk bemærkelsværdig':

http://www.jreprodmed.com/abs/jrm1137.htm [...]

Title: Does Prayer Influence the Success of in Vitro Fertilization-Embryo Transfer?: Report of a Masked, Randomized Trial
Authors: Kwang Y. Cha, M.D., Daniel P. Wirth, J.D., M.S., and Rogerio A. Lobo, M.D. [...]

Conclusion: A statistically significant difference was observed for the effect of IP on the outcome of IVF-ET, though the data should be interpreted as preliminary. (J Reprod Med 2001;46:781-787) [...]

og angiveligt var reviewerne enige i dette. Selv kommentaren på Skepdic.com, som Winther henviser til, medgiver, at resultatet var `statistisk bemærkelsværdig':

http://www.skepdic.com/prayer.html [...]

I don't question that the researchers were able to establish a "statistically significant difference" between the IP and no-IP groups. The researchers went to quite a bit of trouble to do their controlled, double-blind experiment. They even had the one's doing the praying in a different country from those getting the in vitro fertilization. [...]

men afviser derefter resultatet af filosofiske grunde:

David Hume gave an elegant argument on miracles that applies to intercessory prayer (IP); for, by asking an SB [Supernatural Being] to intervene in the ordinary course of natural events one is requesting an SB to perform a miracle. As Hume argued, to believe miracles have been witnessed is to go against all one's experience that there is an inexorable order and lawfulness to our sense perceptions. All our rules of reasoning are based upon this experience. We would have to abandon them to believe in miracles. Likewise, we would have to abandon any hope of experiencing, much less understanding, the world we perceive, if it were possible that any event could follow any other event based on the will of SBs. Only if our experience of events following other events is constant and consistent can we perceive and understand the world. And, if you don’t like Hume’s approach, there is Kant’s: only if we experience events as causal can we have any experience at all.

Hvad angår Humes indsigelse, bør man ikke basere sin virkelighedsopfattelse på, om man kan presse det observerede ned i et forudindtaget billede af, hvordan verden ser ud. De første, der så nordlys på himlen, har sikkert også følt, at det gik imod deres følelse af `lov og orden' i universet. Men dette fik dem ikke til at ignorere, hvad de så, og i dag ved vi en hel del mere om, hvad nordlys er, og hvad der forårsager det.

Kants indsigelse om kausalitet ignorerer netop det, som undersøgelsen under diskussion viser: Gud forårsager undertiden graviditeter, motiveret af andres forbøn. At denne opførsel ikke kan beskrives med en naturlov er ikke mere ødelæggende for videnskaben end det faktum, at ingen lov kan forudsige, hvad jeg vil skrive i et indlæg som dette, eller hvornår jeg vil rejse mig for at fylde mit glas op.

Hvad der virkeligt er farligt for videnskaben, er krav om, at man skal ignorere de konklusioner, som observationerne ellers klart peger imod, blot fordi disse strider mod filosofiske antagelser om, hvordan verden bør være.

[...]

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#10011 - 27/03/2003 22:35 Hume om mirakler [Re: Andreas]
gnomen
Bruger

Reg.: 02/12/2001
Lige en hurtig kommentar til Humes argument mod mirakler:

Det slog mig, da jeg første gang læste dette argument, at det synes at stride fuldstændigt mod den pointe, Hume ellers er mest kendt for at have fremført - at vi ikke på nogen måde kan begrunde, at forbindelsen mellem årsag og virkning er nødvendig. Han skriver:

"It appears, then, that this idea of a necessary connexion among events arises from a number of similar instances which occur of the constant conjunction of these events [...] This connexion, therefore, which we feel in the mind, this customary transition of the imagination from one object to its usual attendant, is the sentiment or impression from which we form the idea of power or necessary connexion." - David Hume, Enquiry Concerning Human Understanding, rev. af P. H. Nidditch, Oxford University Press, 3rd ed., 2000, s. 59, oprindelig fremhævelse

Men hvis forbindelsen mellem årsag og virkning virkelig er kontingent (en "følelse i bevidstheden"), så kunne naturlovene sagtens have været anderledes, og der er intet logisk i vejen for, at verden i morgen opfører sig fundamentalt anderledes, end den har gjort hidtil - ja, der er faktisk slet ikke tale om love i nogen interessant forstand, men blot generalisationer over observationer. Med andre ord: Mirakler skulle ifølge ovenstående være fuldt ud mulige.

Egentlig synes jeg, at skeptikerens argument mod mirakler alt for ofte godtages alt for hurtigt af alt for mange. Man må ikke glemme, at det argument, han fremfører, forudsætter en forståelse af naturlovene som nødvendige forbindelser mellem begivenheder - noget som han bør argumentere for

Det var bare det.

Mvh.

Martin

PS: Jeg missede desværre "Fornemmelse for snyd", fordi jeg lod mig overtale til i stedet at høre et (i øvrigt ikke særligt intereesant) foredrag om det onde, så hvis nogen så programmet, ville det være fedt at høre nogle kommentarer

Til toppen 
#10012 - 28/03/2003 01:50 `Fornemmelse for snyd': Første afsnit [Re: Andreas]
Andreas
Bruger

Café,

Jeg har netop set det første afsnit af serien "Fornemmelse for snyd", og vil, som lovet, komme med mine kommentarer til det.

HOROSKOPER
Jeg kom desværre først ind i programmet et par minutter efter det var startet, hvor James Randi var i gang med at forklare den såkaldte Barnum-effekt. Barnum-effekten er, kort fortalt, at hvis man hører noget positivt om sig selv, vil man være tilbøjelig til at tro på det, end hvis det havde været negativt. For at illustrere dette viste man et forsøg, hvor en række medarbejdere i en virksomhed hver havde modtaget et horoskop, som de fik at vide var specielt udregnet til dem, på baggrund af deres fødselsdata. Uden at snakke sammen skulle medarbejderne nu læse deres horoskop og bedømme, hvor godt det passede på dem. Dernæst skulle alle bytte horoskop med deres sidemand, og det blev nu afsløret, at alle havde fået den samme tekst!

Langt de fleste havde givet horoskopet en god bedømmelse, og afsløringen vakte en hel del latter. Ud fra de uddrag af horoskopet, som man som seer havde hørt, vil jeg mene, at forsøget snarere illustrerede, hvor let vi har ved at tro på noget, hvis blot det er tilstrækkeligt generelt, men under alle omstændigheder illustrerede det programmets pointe: Vi har ikke en særlig god `fornemmelse for snyd'.

Dette var ihvertfald det budskab, som James Randi ønskede at få frem. Han påstod, at vi ligefrem ønskede at blive bedraget, og brugte som eksempel et lille barns benovelse over en tryllekunst. Personligt synes jeg ikke, at dette var et særligt velvalgt eksempel (hvor mange børn tror alvorligt på, at den voksne kan hive sin pegefinger af, eller hive en mønt ud af næsen på dem?), og i det hele taget virkede Randi lidt for ivrig for at beskrive hele menneskeheden som en uvidende og godtroende masse, der falder for tricks, som kun nogle få udvalgte (læs: Randi) kan gennemskue.

ANSIGTSLÆSNING
Næste punkt var ansigtslæsning. Programmet sammenlignede det med frenologi, der har været brugt til at retfærdiggøre indespæringer af mennesker, baseret på pandevinkler og buler i hovedet. Ansigtstyderen André Corell blev bedt om at give sin vurdering af DRs kvindelige medarbejder, og han kom frem til, at der var tale om en intelligent pige med en stor nysgerrighed, ordenssans, rygproblemer og et højt sexbehov. En lektor ved anatomi, hvis navn jeg desværre ikke fik fat i, kommenterede klippet og bemærkede, at dette var nogle ret generelle ting, som de fleste kunne nikke genkendene til (inklusiv rygproblemerne, som de fleste danskere i en eller anden grad lider af). Ellers gjorde han ikke meget andet end at fortælle, at de træk, som Corell begrundede sin diagnose med (ørene og næsens form, hovedets bredde, hårgrænsen, etc.) ikke kunne bruges til at sige noget om de ting, som Corell gjorde.

Denne del af programmet var ret ensformig, og bød ikke på de store overraskelser: Hvis det var sådan, at den gængse lægevidenskab accepterede det alternative miljøs syn på menneskekroppen, ville dette syn næppe blive kaldt `alternativt'. Det var ikke helt klart, hvorfor man havde valgt at bruge lektorens kommentarer, og uden yderligere uddybelse kom de mere til at fremstå som et autoritets-argument. Så ville det have været mere interessant at høre fra programmedarbejderen, om diagnosen havde passet på hende. Corells svar var dog direkte idiotisk: Siden lektoren kun kiggede på det anatomiske, kom han naturligvis til nogle andre konklusioner. Jeg skal ikke udtale mig for andre, men denne seer undrede sig ihvertfald over, hvordan læsning af øjne, ører og hårgrænse kunne involvere andet end anatomi.

Corell blev præsenteret for programmets faste dommerpanel (se første indlæg i denne tråd), hvor de sammen diskuterede betingelserne for den test, han skulle udsættes for. Corell påstod at kunne afgøre folks helbredstilstand alene ud fra deres ansigter, og panelet ville have, at han skulle undersøge 12 forskellige mennesker og finde ud af, hvem der havde sukkersyge. Corell værgede sig ved dette, for, som han sagde, ville de sukkersyge jo være under behandling, og derfor ikke syge alligevel. Peter Lund Madsen prøvede at forklare, at bugspytkirtlen (der hos sukkersyge ikke producerer nok insulin) ikke forandres under insulinbehandling, men Corell insisterede på, at det alligevel gjorde "et eller andet". Han tilføjede også et yderligere forbehold: Siden har så fintfølende, kunne han også risikere at udpege nogen, som havde sukkersyge uden at vide det. Med alle disse forbehold blev de alligevel enige om at udføre forsøget, og dommerpanelet fastsatte 9-10 rigtige identifikationer som succeskriterium (hvilket, hvis Vagn læser dette, faktisk svarer meget godt til det niveau på 2 sigma, som forsøget om forbøn levede op til).

Da Corell blev konfronteret med forsøgspersonerne, blev han alligevel betænkelig, gav udtryk for sine tidligere forbehold, og annoncerede derefter, at forsøget ikke ville kunne gennemføres alligevel. Men dommerpanelet sagde, at disse allerede var blevet fremsatte og var blevet optaget på bånd, og insisterede på, at forsøget skulle fortsætte, hvilket Corell indvilligede i. Forsøget gik i gang, og man så ham udvælge nogle forskellige personer ud, som han havde diagnosticeret med sukkersyge - her kunne jeg godt have tænkt mig at høre, hvilke karakteristika han gik efter, men enten nævnte han dem ikke, eller også var de blevet klippet ud. Da forsøget var slut, og det skulle afgøres, hvor mange rigtige diagnoser Corell havde fremsat, var resultatet dårligt: Corell havde ikke fundet alle de sukkersyge, og havde diagnosticeret nogle af raske som havende sukkersyge. Alt i alt havde han kun fået 6 `fuldtræffere', lige så meget, som hvis han havde valgt nogle tilfældige ud. For at være helt sikker, sendte man derefter de mennesker, som Corell fejlagtigt havde sagt var sukkersyge, til lægen, hvor det viste sig, at de virkelig ikke havde sukkersyge.

URI GELLER
Den sidste del af programmet handlede om ungarsk/østrigske Uri Geller, der påstår at kunne bøje skeer med tankens kraft. Programmet forklarede, at man kan købe `bøje-skeer' i en velasorteret spøg og skæmt-butik, og viste også et klip, hvor Geller var i Johnny Carsons show. Man havde sørget for, at Gellers assistenter ikke havde fået nogen mulighed for at røre ved de objekter, der skulle bruges, og lige pludselig fungerede Gellers evner ikke nær så godt. Han skulle gætte, hvilken af seks beholdere der var vand i, og sad og beklagede sig over ikke at `være i stødet'. Carson forsikrede ham om, at han skam ikke forsøgte at presse ham, og Geller reagerede: "Jo, du sidder og siger: Ta' en af dem...", hvortil Carson replicerede "Jo... men er det ikke det, der er hele pointen med det her?", hvilket fremkaldte en del latter blandt publikum.

KONKLUSION
Alt i alt et godt program, som på trods af nogle skønhedsfejl ihvertfald også skal ses næste uge.

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#10013 - 28/03/2003 09:15 Re: `Fornemmelse for snyd': Første afsnit [Re: Andreas]
kristina52
Bruger

Kære Andreas, tak for din udførlige TV-anmeldelse . Jeg så også det meste af udsendelsen (gab, gab!) og er enig med dig i din vurdering.

Jeg sad og spekulerede på en bøjet te-ske, som jeg for mange år siden fik fremvist af en (særdeles troværdig) bekendt, som havde fået den af en (særdeles troværdig) bekendt, der angivelig selv fik bøjet den mens hun på TV mediterende fulgte Gellers instruktion.

Desværre fik jeg ingen forklaring på det fænomen - det havde jeg ellers glædet mig til. Men hvis du er på igen næste gang som udsendt anmelder, gider jeg ikke se næste udsendelse. .

kristina

Til toppen 
#10014 - 28/03/2003 09:33 Re: Hume om mirakler [Re: gnomen]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Hej "Gnomen"
Du skriver:
"Men hvis forbindelsen mellem årsag og virkning virkelig er kontingent (en "følelse i bevidstheden"), så kunne naturlovene sagtens have været anderledes, og der er intet logisk i vejen for, at verden i morgen opfører sig fundamentalt anderledes, end den har gjort hidtil - ja, der er faktisk slet ikke tale om love i nogen interessant forstand, men blot generalisationer over observationer. Med andre ord: Mirakler skulle ifølge ovenstående være fuldt ud mulige"

Jeg forstår ikke rigtigt (betydningen af) dette argument eller Humes udsagn i citatet for den sags skyld. Hvordan kan "en følelse i bevidstheden" påvirke naturlovene?
Hvordan kan naturlovene være afhængige af, hvordan vi opfatter dem?
Tænker du her på Newtons love, Lysets hastighed, eller hvad?
Jeg har brug for, at du uddyber argumentet lidt.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#10015 - 29/03/2003 14:11 Re: `bedøvende ligeglade med at fremvise beviser'? [Re: Andreas]
Sandheds-søger
Bruger

Andreas,

OK, jeg konstaterer at du skrev i god tro, altså må jeg karakterisere din generalisering af det alternative miljø som ubetænksomhed eller manglende omtanke.

Det alternative miljø inkluderer mange mennesker i mange forskellige fag, alt fra deltidsbeskæftigede til fuldtidsbeskæftigede. At pålægge alle disse mennesker en bestemt antikritisk holdning udfra at nogle personer klager over at de er blevet uetisk behandlet i forbindelse med en TV-udsendelse er meningsløs. Men hvis de medvirkende åbenbart er blevet inviteret til en fjernsyns-udsendelse under falske forudsætninger vil en kritk komme helt af sig selv, og være beretiget vil jeg nok sige.

Nu ser det så ud til, at der har været en udsendelsesrække "Åndernes Magt" som bekræftiger åndernes eksistens, og så kommer der åbenbart en anden række som afviser noget sådant. Pendulet svinger fra den ene side til den anden. Jeg fik aldrig set "Åndernes Magt", selvom den blev omtalt meget her på JesusNet, men jeg deltog ivrigt i debatten om emner der blev taget op herinde i den forbindelse. Jeg tvivler ligeledes på at jeg vil se den nye udsenselsesrække. Det skyldes alene den grund at jeg ser meget lidt fjernsyn, næsten ingenting. Til gengæld sidder jeg så her på intenettet, sådan er der så meget.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#10016 - 31/03/2003 15:57 Re: `Fornemmelse for snyd': Første afsnit [Re: kristina52]
Andreas
Bruger

Café,

Kristina skrev:

Kr>Kære Andreas, tak for din udførlige TV-anmeldelse . Jeg så også det meste af
>udsendelsen (gab, gab!) og er enig med dig i din vurdering.

[...]

Kr>Men hvis du er på igen næste gang som udsendt anmelder, gider jeg ikke se
>næste udsendelse. .

Tak, men jeg kan ikke garantere, at min næste anmeldelse bliver lige så udførlig. Jeg skrev primært min sidste anmeldelse med tanke på Martin, der ikke havde fået set programmet. Jeg tror, at jeg for fremtiden vil antage, at folk har set programmet, og så blot koncentrere mig om hovedpunkterne.

[...]

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#10017 - 01/04/2003 21:59 Re: Tungetale skal forgå. [Re: malli]
chemnitz
Bruger

Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
hej malli
Ang. Mark. 16. Jeg mener ikke at denne tekst siger, at det altid skal følge de troende. teksten bliver for mig at se opfyldt i de første menigheder som en satdfæstelse af apostlenes myndighed, hos dem, der kom til tro dengang. det betyder ikke, at der ikke også kan forekomme sand tungetale snere, men jeg mener ikke, der her er et altid gældende løfte. Der står ikke, at den altid skal følge de troende, og set i lyset af de øvrige skriftsteder, mener jeg at den primære funktion af Helligåndens overnaturlige manifestation er holdt op. En anden ting er, at jeg godt vil bevivle Markus 16's tilhørsforhold til Bibelen. der er simpelthen for mange af de ældste håndskrifter, der ikke har denne slutning på markus med. Derfor vil jeg i hvert tilfælde ikke bygge teologi på denne tekst alene.

Ang. apger 8: Da apostlene i Jerusalem hørte, at Samaria havde taget imod Guds ord, sendte de Peter og Johannes ned til dem. v15 Da de kom derned, bad de for dem om, at de måtte få Helligånden; v16 for den var endnu ikke kommet over nogen af dem, de var kun blevet døbt i Herren Jesu navn. v17 De lagde så hænderne på dem, og de fik Helligånden. v18 Men da Simon så, at Ånden blev givet ved apostlenes håndspålæggelse, kom han med penge til dem
-jeg mener at det klart fremgår, at det var samaritanerne der fik helligånden ved apostlenes hænder. Filip havde kun myndighed til at udføre undere, ikke til selv at overgive Helligåndens synlige fylde. Det var et tegn på den apostolske myndighed.

I ApGer 11 står der: Da mindedes jeg Herrens ord, at han har sagt: Johannes døbte med vand, men I skal døbes med Helligånden. v17 Når nu Gud har givet dem den samme gave, som vi fik, da vi var kommet til tro på Herren Jesus Kristus, hvordan skulle jeg så kunne hindre Gud i noget?
- der er her tale om en gave de fik, da Peter talte
i kap 10 står der: Mens Peter endnu talte, kom Helligånden over alle, der hørte ordet. v45 Og de troende af jødisk herkomst, som var kommet derhen sammen med Peter, undrede sig over, at Helligåndens gave også blev udgydt over hedninger; v46 for de hørte dem tale i tunger og lovprise Gud.
Jeg mener det er forholdsvis klart af sammenhængen, at det er tungetalen, der er tale om. Hvis der var ildtunger, ville de nok være nævnt.

En anden ting, som også gør denne beretning interessant er, at tungetalenog Helligåndens konkrete manifestation kommer uden, at disse mennesker har bedt om det. Peter har ikke sagt noget som helst om denne gave, men den kommer til dem alligevel, ved at peter prædiker om Jesus og det han har gjort. Det er for mig at se noget ulig almindelig pinespraksis, men ikke ulig Paulus forståelse af Helligånden. Gal 3,1-5

mvh. Chemnitz

Til toppen 
#10018 - 01/04/2003 23:36 Re: Martin Luther og de andre.. [Re: MariaMaria]
Anonym
Anonym

Kære MariaMaria !

Det må jeg, som ærke-lutheraner, give dig helt ret i, Jesus kan ikke erstattes af nogen anden - og det er vi vel alle fælles om i troen - ik' ?

Jeg synes at både Søster B og især Luther har sagt meget fornuftigt, og jeg mener personligt, at han var en Guds mand, sendt på et tidspunkt i historien, hvor han pegede på nogle meget vigtige forhold i vort Gudsforhold, vort forhold til Kirken mm - men han var ikke Apostel, og da slet ikke en ny Jesus - han tog også fejl ind imellem - og han syn på jøder var forfærdeligt - hans sprog ofte latrinært - men hvor har jeg meget at takke ham for.

Kærlig hilsen Sven Aage

Til toppen 
#10019 - 01/04/2003 23:39 Re: Sameritaneren .. [Re: kristina52]
Anonym
Anonym

Kære Kristina !

Det hørt !!!!!

Kærlig hilsen Sven Aage

Til toppen 
#10020 - 01/04/2003 23:42 Re: Martin Luther og de andre..
Anonym
Anonym

Hej Sven Aage,

tak for de pæne ord..og ja, jeg er enig i at Luther nok var sendt af Gud, til at pege på den del af Kirkens tro, som var direkte vranglære.
Min pointe har bare været, at det er forfærdeligt at det skulle få så katastrofale følger, som at vesten er nærmest afkristnet siden da. Men man kan selvfølgelig sige, at det er begrænset hvor meget sand kristen tro der fandtes på dét tidspunkt..det har jeg egentlig ikke så stor idé om!?

Jeg har desuden læst lidt i hans katekismus, og der er jo utrolig meget sand kristen tro i dét! Ret skal være ret.

Guds fred,
søster B

Til toppen 
#10021 - 03/04/2003 01:53 Re: `Løgn, forbandet løgn og statistik'? [Re: Andreas]
OSAT
Bruger

Reg.: 03/01/2003
Til Andreas

Godt gået - når du skriver

Hvad der virkeligt er farligt for videnskaben, er krav om, at man skal ignorere de konklusioner, som observationerne ellers klart peger imod, blot fordi disse strider mod filosofiske antagelser om, hvordan verden bør være.

rører du ved et kæmpe problem - det er sandsynligvis langt større end de fleste går rundt og tror.

Hilsen OSAT

Til toppen 
#10022 - 03/04/2003 21:22 `Fornemmelse for snyd': Andet afsnit [Re: Andreas]
Andreas
Bruger

Café,

Selvom jeg havde krydset både dato og tidspunkt af, glemte jeg det, og gik derfor igen glip af de første ti minutter af programmet. Jeg er begyndt at tro, at åndelige kræfter forsøger at forhindre mig i at se det. :-)

Faktisk var det denne forklaring clairvoyanten Gitte Walther brugte, da hun hørte, hvor dårligt hun havde klaret sig med sine forudsigelser. Hun kaldte bl.a. en mand for single, selvom han havde været gift med sin kone i adskillige år (10 år, eller deromkring), men garanterede ham for, at han nok skulle få børn en dag (i virkeligheden havde han allerede tre børn). Folkene bag programmet tilbød hende at vise sine evner for dommerpanelet, og hun foreslog, at de benyttede hendes interview med programmets `forsøgskaniner' som data. Derefter blev hun vist et bånd med interviewene, sammenholdt med fakta, hvilket overraskede hende meget.

Intervieweren spurgte hvorfor hun var overrasket, og foreslog "måske fordi du troede, at du havde været i kontakt med ånderne?" Til dette var Gitte Walther helt tavs i nogle sekunder, før hun med at smil fortalte, at hun skam havde været i kontakt med ånder, det "vidste" hun. Hun foreslog derefter, at programmet var ude på at sabotere den alternative branche, og at de til dette formål havde påkaldt deres egne ånder, der havde hvisket Gitte Walther de forkerte ting i øret! Dette er ikke noget, jeg finder på.

Man hørte også en professionel tryllekunstner fortælle om de teknikker, man bruger til at `lokke' informationer ud af folk, så de tror, at man fik dem fra ånder (`cold reading', hedder det i fagsprog), og man så derefter nogle klip fra programmet "Klarsyn", hvor det var tydeligt, at disse teknikker blev brugt. Det, der gjorde mest indtryk på mig, var dog interviewet med en ung mand, der i mange år havde været beskæftiget i den alternative branche som clairvoyant, men som havde trukket sig ud igen, fordi han ikke længere kunne leve med at narre folk. Og sig selv, for den sags skyld. Han havde åbenbart også selv troet, at han var clairvoyant, og havde behøvet psykologhjælp for at "komme tilbage til virkeligheden", som han udtrykte det. Selv opgaver som opvask og fjernsynskigning havde været krævende for ham i den tid.

Han havde også måttet vinke farvel til mange af de goder, der fulgte med et ry som succesfuld clairvoyant. Han fortalte, at han havde oplevet at have haft stor magt over folk, og at der havde været mange smukke piger, der havde haft lyst til at være sammen med ham, da de troede han havde overnaturlige evner. Det kunne været meget interessant at vide, hvor mange teenage-drenge der netop nu er i gang med en søgning efter "cold reading" på Google, i håbet om at finde nogle gode score-tricks til weekenden. ;-)

Andre kommentarer er velkomne.

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#10023 - 04/04/2003 08:10 Re: `Løgn, forbandet løgn og statistik'? [Re: Andreas]
Anonym
Anonym

Kære Andreas

Jeg har først nu set dit indlæg og vil lige kvittere.

Det er interessant at forbønnens eventuelle virkning nu tilsyneladende gøres til genstand for naturvidenskabelig forskning.

mvh - Vagn Bro

Til toppen 
#10024 - 04/04/2003 10:25 Re: `Fornemmelse for snyd': Andet afsnit [Re: Andreas]
MariaMaria
Bruger

Hej Andreas..

ja jeg så det også, men manglede også de første 10 min.. pudsigt nok..

det var et meget stærkt program, ikke mindst fordi det også gav mig mange tanker.. jeg har altid troet at de virkelig påkaldte satans ånder, og virkelig var i satans klør.. men nu ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal tro.. altså, forstår i mig.. jeg har troet på at de kunne spå, og de kunne finde ud af ting, og alt det der.. men nu tvivler jeg.. faktisk har det sat gang i mange tanker.. og ikke mindst det ham den fyren sagde.. at folk virkelig blev hjernevasket til at tro at de virkelig kunne alt det der.. så begyndte jeg også at se på mig selv, og blev bange for at jeg var blevet hjernevasket selv.. please bed for mig..

MariaMaria

Til toppen 
#10025 - 05/04/2003 16:03 Re: `Fornemmelse for snyd': Andet afsnit [Re: MariaMaria]
ezmaralda
Bruger

Reg.: 16/03/2003
Hej

Jeg har det lidt på samme måde. Jeg har også troet at det var satans ånder som blev hidkaldt. Måske er det det også, men måske tillod Gud ikke dem at give de rigtige oplysninger for at afsløre noget i offentlighed og for at give os noget at tænke over.

Man hører da også om at "ånden i glasset", kontakt til ånder på andre måder, satanistiske arrangementer ol ikke kan gennemføres hvis der er kristne til stede.... hvem ved hvad der skete med damen i "fornemmelse for snyd" hendes påståede evner virkede i hvert fald ikke.

Men det var nu lidt skræmmende at hun stadig var overbevist om at hun havde ret...

Den unge mand til sidst gjorde også meget stor indtryk på mig --- hvor mange af dem mon har det sådan hvis de skal være ærlige over for sig selv???

venlig hilsen Ester (Esmaralda)

Til toppen 
#10026 - 05/04/2003 16:07 Re: `Løgn, forbandet løgn og statistik'? [Re: OSAT]
ezmaralda
Bruger

Hej

Ja det er vist et kildent emne. Og hvorfor skal man egentlig fortrænge de ting der peger imod ens videnskabelige teori??? Blev man ikke mere troværdig hvis man var ærlig og sagde at det ikke var det hele der stemte overens?

Til toppen 
#10027 - 05/04/2003 16:11 Re: Sameritaneren .. [Re: kristina52]
ezmaralda
Bruger

Hej kristina

Du skrev:
For hvordan kan vi tage imod Guds kærlighed og.nåde, hvis vi har vanskeligheder ved at modtage hjælp fra medmennesket, som er vores næste ? Det er faktisk lige så ukærligt ikke at ville modtage, som ikke at ville give.

At tage imod hjælp fra sine medmennesker ER at tage imod Guds kærlighed og nåde. Gud sender meget oftere et medmenneske end han sender et mirakkel.

TAg dog imod den hjælp du kan få og se det som Guds måde at hjælpe dig på.

(Det er ikke til dig kristina for jeg fornemmer at det også er din mening)

Til toppen 
#10028 - 05/04/2003 18:37 Re: `bedøvende ligeglade med at fremvise beviser'? [Re: Sandheds-søger]
Andreas
Bruger

Café,

Tak til Lars for trække sine anklager om "svindel" og "løgn" tilbage.

Hvad angår hans afvisning af min generalisering af det alternative miljø, har jeg allerede givet mine grunde i et tidligere indlæg. Hvis Lars ønsker at diskutere dette emne med mig, må han begynde at besvare mine argumenter i stedet for blot at afvise dem.

Denne diskussion lader ikke til at føre nogen vegne, og medmindre der kommer noget nyt materiale frem, vil jeg lade dette være mit sidste indlæg til Lars om dette emne.

Tak til Lars for hans kommentarer.

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#10029 - 05/04/2003 22:56 Re: Sameritaneren .. [Re: ezmaralda]
kristina52
Bruger

Hej Ester,

Enig, det er det jeg mener.

Det betyder dog ikke, at jeg altid kan leve op til det.

Jeg har nemlig tit problemer med at nedkæmpe mit gamle, naturliige, syndige selv, der prøver at overbevise mig om, at jeg bør gøre noget til gengæld for alt det jeg hver dag modtager fra Gud og mennesker.

Så må jeg - igen - hen og have fat i min Bibel !

kristina

Til toppen 
#10030 - 07/04/2003 10:31 Re: `Fornemmelse for snyd': Andet afsnit [Re: ezmaralda]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark

Jeg har det lidt på samme måde. Jeg har også troet at det var satans ånder som blev hidkaldt.

Det tror jeg også det i nogle tilfælde er. Men det forhindrer jo ikke at der også er tale om fup. Satan er "løgnens far" som Jesus siger. Det betyder at han vildleder og forvirrer - ikke mindst dem som selv tror at de har overnaturlige kræfter. Nogle er nok selv klar over at de fupper (som eksemplet med den unge clairvoyante, som havde vendt det ryggen igen), mens andre selv er inderligt overbeviste om at de har forbindelse med hjælpsomme ånder eller særlige kræfter. Det bekræftede James Randi jo også. Uanset hvad så er der i begge tilfælde tale om Djævelsk bedrag.

Jeg bemærkede at da Gitte Walter blev konfronteret med hendes klienters reaktioner, kvitterede hun med at sige at producenten måske selv havde allieret sig med andre ånder som modarbejdede hende !!! Hvor er vi så henne? Dermed har hun jo selv sagt at ånderne ikke er til at stole på da de åbenbart gør hvad de får besked på - eller hvad? Sandheden er måske nærmere omvendt: Gitte Walter og hendes kollegaer bliver trukket rundt i manegen til stor morskab for hele åndeverdenen.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#10031 - 09/04/2003 02:13 Re: `bedøvende ligeglade med at fremvise beviser'? [Re: Andreas]
Sandheds-søger
Bruger

Tak til Lars for trække sine anklager om "svindel" og "løgn" tilbage.

Hvad angår hans afvisning af min generalisering af det alternative miljø, har jeg allerede givet mine grunde i et tidligere indlæg. Hvis Lars ønsker at diskutere dette emne med mig, må han begynde at besvare mine argumenter i stedet for blot at afvise dem.

I mit forrige indlæg medgav jeg at din bemækning kunne betragtes som tankeløshed eller ubetænksomhed. Det er denne bemærkning vi taler om:

Hvis en journalist lavede et indslag, der kritisk undersøgte påståede kristne
>>mirakler, ville jeg som kristen støtte det, og ikke, som det alternative miljø gøre,
>>bekæmpe det. ...

Nu fastholder du det og dermed ryger ideen om at det bare er tankeløshed. Hvordan din påstand så skal fortolkes kan så også være ligemeget. Du må have haft temmelig travlt hvis du virkelig skulle have været i kontakt med så mange (tusinder) af mennesker som din generalisering af det alternative miljø indbefatter (det drejer sig jo dog om en påstand om generelt at beskæftige sig med at bekæmpe kritiske undersøgelser af påståede mirakler, hvilket efter min mening er en absurd påstand), og der har intet været i dine indlæg som viser et sådant kendskab til miljøet og du har ikke givet nogen omtale af at du skulle have lavet et så omfattende research arbejde. Disse argumenter mangler totalt og at forlange at jeg skulle besvare sådanne manlende argumenter er utroligt, for at sige det mildt.

Du har sagt masser af andre interessante ting, som jeg ikke på nogen måde har argumenteret imod eller modsagt, men din ovenfor omtalte generalisering er en helt anden historie og ødelægger seriøsiteten i dine iøvrigt velgennemtænkte indlæg.

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#10032 - 10/04/2003 22:30 `Fornemmelse for snyd': Tredje afsnit [Re: Andreas]
Andreas
Bruger

Café,

Nu er der ingen tvivl længere: Fjendtlige åndemagter forsøger virkelig at forhindre mig i at se dette program. :-) Jeg havde helt glemt, at det blev sendt i dag, og det var et rent lykketræf, at jeg fik tændt for fjernsynet et par minutter inde i programmet.

I dag handlede det om jordstråler og aurarer. Dommerpanelet havde truffet aftale med Dansk Jordstråleforening (eller et lignende navn - jeg fik desværre ikke taget notater), der skulle sende to-tre jordstrålemålere, som, uafhængigt af hinanden, skulle finde de steder i en lejlighed, hvor de farlige jordstråler befandt sig, og hvor man derfor ikke burde placere en seng. Men nogle dage efter modtog panelet et brev fra foreningen, der nu mente, at det "psykiske press" ved at deltage i en test ville ødelægge målernes evner.

I stedet hyrede man målere fra tre uafhængige firmaer, der skulle måle den samme lejlighed, uden at vide, at de indgik i en test, og at deres resultater ville blive sammenlignet med kollegaernes. For dem, der har fulgt programmet, var resultatet forudsigeligt: Alle tre firmaer `fandt frem' til vidt forskellige strålesteder, og når resultaterne blev lagt ind over hinanden, lod hele lejligheden til at være propfyldt med farlige stråler. Kun ét sted var der to af firmaerne, der havde samme resultat.

Det interessante var reaktionerne, da målerne mødte hinanden, og blev præsenteret for de vidt forskellige resultater. Målerne fra ét firma, et midaldrende ægtepar, blev meget fortørnede. De havde placeret ét strålested midt i stuen, hvorimod et andet firma havde placeret et i hvert hjørne. Manden påpegede, en smule anklagende, at hans tegning skam ikke var komplet, og at de også havde fornemmet andre strålesteder, som dog ikke var blevet tegnet ind.

En af de andre målere, en halvskaldet, gråhåret mand, lod ikke til at tage uenighederne så tungt: Kunden skulle blot have tillid til den, hun havde mest tillid til (den lader jeg stå et øjeblik). Den sidste måler, en mand i tredverne med briller, havde den - i mine øjne - mest fornuftige holdning: Han mente, at han havde gjort sit arbejde rigtigt, og at de andre målere derfor måtte tage fejl. Han tilføjede dog, at folkene bag programmet burde have fortalt ham, at der også var andre målere involveret i lejligheden, da han i så fald ville have dobbelttjekket det hele, bare for en sikkerheds skyld (han havde åbenbart ikke lyttet til Dansk Jordstråleforening, der jo vidste, at den slags oplysninger ødelægger målernes evner). Adspurgt om dette betød, at hans oprindelige målinger havde været forkerte, kom han med et meget forvirrende svar, som vist nok gik ud på, at lejligheden havde mange strålesteder, og at han ville kunne have fundet flere. Personligt syntes jeg det var et udemærket forbrugerråd til folk, som alligevel tror på den slags: Fortæl din jordstrålemåler, at du også har hyret andre målere, så får din lejlighed et ekstra tjek. ;-)

Anden del af programmet handlede om apparater, der angiveligt kunne fotografere folks auraer. Denne del var ikke helt så spændende, og højdepunktet bestod i, at aurafotografen fortalte en mand, der lige havde været på en tre uger lang ferie, at han var stresset og nok havde brug for en ferie. Dernæst fortalte en af forsøgsdeltagerne, der i øvrigt var ansat ved Dansk Rumforskningsinstitut (eller noget i den retning - jeg tog stadig ikke notater), hvordan man kunne bruge spændingerne i hænderne til at konstruere lignende aurafotoer. Dette var dog en smule forvirrende, da det forrige klip netop havde vist ham og hans kollega, der forgæves forsøgte at få tilladelse til at undersøge et aura-kamera. Så havde de fået fat i et andet, eller havde han selv gættet sig frem til, at `sådan fungerer det nok' - og hvor relevant var det så?

I forbindelse med det første program kritiserede jeg James Randi fordi han lod til at have den elitistiske holdning, at det er de uvidende masse, der falder for fupnumre, og at de derfor har brug for nogle få overlegne mennesker til at hjælpe dem. Men i dette afsnit modsagde Randi mig (eller sig selv), da han sagde, at det typisk var højtuddannede mennesker, der ikke har forstand på, hvad der foregår i den virkelige verden `nede på gaden', som tilskriver diverse ting til det overnaturlige. Han drog en direkte sammenligning med de religiøse (læs: alle religiøse), der tilskriver uforklarlige ting til Guds uforståelig vilje som en undskyldning for ikke at tænke over dem. Dette undrede mig, da godt 90% af alle mennesker tror på det overnaturlige i en eller anden forstand. Enten var Randi dybt forvirret over, hvem der falder for fupmagerne, eller også havde han en meget bred definition af "højtuddannede mennesker", der dækker størstedelen af Jordens befolkning.

PS. Nu vi er ved den alternative verden, vil jeg anbefale et andet program, der er mindre seriøst, men til gengæld langt sjovere. Det hedder "Åndehullet" og bliver sendt om fredagen på DR2 og genudsendt om onsdagen på DR1. Der er dømt god, dansk satire, og ifølge DRs omtale synes selv clairvoyanten Steen Kofoed fra "Åndernes magt", at det er sjovt.

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#10033 - 10/04/2003 22:47 Re: `jordstråler m.v. [Re: Andreas]
kristina52
Bruger

Hej Andreas,

Hjertelig tak for endnu en forbrugervenlig anmeldelse! Jeg var ikke hjemme og fik
ikke set udsendelsen, men jeg har stærkt på fornemmelsen, at den ikke var nær så underholdende som dit referat.

Det mindste man kan forlange af den slags udsendelser er da, at de er morsomme,
synes jeg

kristina

Til toppen 
#10034 - 10/04/2003 23:22 Re: `jordstråler m.v. [Re: kristina52]
malli
Bruger

Hej Kristina

På torsdag er der focus på astrologi.....kan en astrolog gennemskue en morders horoskop! Det bliver så interessant at se hvad Hjerne-Madsen & co. finder frem til.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#10035 - 18/04/2003 16:01 Var der nogle, der så sidste afsnit? [Re: Andreas]
Andreas
Bruger

Café,

Efter troskyldigt at have kommet med resuméer af og kommentarer til de tidligere afsnit af "Fornemmelse for snyd", var jeg fast besluttet også at se og skrive om det sidste afsnit, der blev sendt i går. `Desværre' skulle jeg tilbringe aftenen i venners lag, og havde derfor sat min videomaskine til at optage programmet, før jeg tog hjemmefra. Forestil jer min overraskelse, da jeg tjekkede båndet i formiddags, blot for at finde ud af, at maskinen slet ikke havde optaget noget! (Ikke et ord om ånde onder :-))

Jeg fik altså ikke set det sidste afsnit, der ellers handlede om astrologi. Men måske der er andre cafégæster, der fik set det, og som kunne fortælle, hvad der skete?

Guds fred,
Andreas

Til toppen 
#10036 - 18/04/2003 18:05 Re: Var der nogle, der så sidste afsnit? [Re: Andreas]
malli
Bruger

Hej Andreas

Øhh jeg fik desværre heller ikke set udsendelsen, men mener at de bliver genudsendt.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær