Menu
Hvem er online
2 registrerede (tau, Kristenliv) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#99611 - 19/11/2008 16:42 To hurtige katolske spørgsmål..
MartinMalloy
Bruger

Reg.: 16/11/2008
Idag sagde min religionslærer nogle ting om den katolske kirke som undrede mig rigtigt meget, fordi de ikke stemmede overens med min opfattelse af kirken.
De er: "Katolikker tænder lys i deres kirker for, at folk skal se hvor hellige/gode de er" og "Efter at katolikker har skriftet, kan de blive påbudt at skulle tænde et lys (af den slags der koster penge)"

Jeg ville ikke begynde at "lege" apologetiker, for hun har studeret teologi, og jeg var ikke sikker på om det var rigtigt eller ej, er det virkelig det?

Prædik altid evangeliet, om nødvendigt, brug ord
- Sankt Frans af Assisi

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#99614 - 19/11/2008 17:13 Re: To hurtige katolske spørgsmål.. [Re: MartinMalloy]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Martin,

Citat:
Katolikker tænder lys i deres kirker

Ja, det er rigtigt. Det er et smukt og meget visuelt element i nogle former for katolsk bøn. Mange protestantiske kirker og kirkelige foreninger er også begyndt at bruge det.

Citat:
for, at folk skal se hvor hellige/gode de er

Og det viser jo så at man godt kan tage en universitetsuddannelse uden at man derfor behøver at have et klap forstand på det man har uddannet sig i.

Lærer man virkelig tankelæsning på teologistudiet så man kan se folks (ja faktisk en hel trosretnings) motiver for at udføre den ene eller anden handling?

Man kunne også forestille sig at det at tænde et lys er en hjælp for nogle til at samle tankerne, og til at give deres bøn et ydre, fysisk udtryk...

Citat:
Efter at katolikker har skriftet, kan de blive påbudt at skulle tænde et lys (af den slags der koster penge)

Om man kan blive pålagt at tænde et lys af sin skriftefader ved jeg ikke, jeg har aldrig hørt om det før, men det kan da godt ske at det er hændt. Jeg kan da sige så meget at i vores kirke koster et lys 5 kr., som går til hjælpeorganisationen Caritas. Jeg kan ikke se, hvad der er så skændigt ved det. Men som sagt har jeg aldrig hørt om noget sådant, og alternativt kan man jo tage sit eget lys med hjemmefra.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#99619 - 19/11/2008 19:32 Re: To hurtige katolske spørgsmål.. [Re: steffenlaursen]
Jaric
Bruger

Reg.: 30/04/2004
Sted: Albertslund
Jeg vil tilslutte mig Steffens svar, rigtig mange tænder lys i deres kirker, men hvorfor de gør det tror jeg hellere man må spørge dem om på en rar og høflig måde, hvis man vil have et svar, istedet for at komme med sådanne spekulationer.
Men det vil ikke være første gang, en religionslærer siger noget vås, det gjorde vores i gymnasiet også - og man kan godt klare teologistudiet og stadig vide meget, meget lidt om eksempelvis katolicismen.

(c)Jars of Clay: "I'm enough a cynic to believe."

Til toppen 
#99624 - 19/11/2008 21:19 Re: To hurtige katolske spørgsmål.. [Re: Jaric]
Nygaard
Bruger

Reg.: 08/04/2008
Sted: Herning
Jeg kan forestille mig at hun snakkede om gamle dage måske?? altså din lærer.. For den gang kunne man blive påbudt at betale penge for sin tilgivelse. og til det med at tænde lys for syns skyld så tror jeg da der er mange alle steder på jorden der gør noget foran andre mennesker for syns skyld. Fx at tænde lys men også så meget andet.

At leve Gud nær er min lykke

Til toppen 
#99626 - 19/11/2008 21:46 Re: To hurtige katolske spørgsmål.. [Re: Nygaard]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
 Oprindeligt skrevet af: Nygaard
Jeg kan forestille mig at hun snakkede om gamle dage måske?? altså din lærer.. For den gang kunne man blive påbudt at betale penge for sin tilgivelse.

Det har nu aldrig være tilfældet, men det er en almindelig misforståelse af afladshandlen, der handler om noget andet.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#99627 - 19/11/2008 22:39 Re: To hurtige katolske spørgsmål.. [Re: øhlenschlæger]
MartinMalloy
Bruger

Reg.: 16/11/2008
Jeg har tænkt på om det har noget at gøre med kirkens "smukke" ;\) martyr-tradition, at ligesom et martyrium er en måde at sige "Det her tror jeg så meget på at jeg kan og vil være offentlig omkring det", og ikke en måde at sige, "se hvor god jeg er"?

Skulle måske have skrevet at jeg er igang med at konvertere til katolicismen.

Prædik altid evangeliet, om nødvendigt, brug ord
- Sankt Frans af Assisi

Til toppen 
#99628 - 19/11/2008 23:46 Re: To hurtige katolske spørgsmål.. [Re: MartinMalloy]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
 Oprindeligt skrevet af: MartinMalloy
Skulle måske have skrevet at jeg er igang med at konvertere til katolicismen.

Epidemien breder sig. \:p ;\)

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#99629 - 20/11/2008 00:39 Re: To hurtige katolske spørgsmål.. [Re: Nikolaj]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Markerne er hvide til høst ;\)

Til toppen 
#99638 - 20/11/2008 12:57 Re: To hurtige katolske spørgsmål.. [Re: Jaric]
Kefas

Administrator
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Og så er det med at tænde lys i kirken jo slet ikke noget, som hverken den romersk-katolske eller ortodokse kirke er ene om.

Fx var jeg med til en påskenatsmesse i Rumænien i år, hvor alle deltagende tændte et lys og gik med rundt omkring kirken (i blæst og regn). Det var der ikke noget nyt i for mig - det gør man også i nogle folkekirkemenigheder i Danmark, ligesom lysgloben og lignende anordninger, hvor menigheden under eller før gudstjenesten kan tænde et lys, er blevet meget populære.

Peter Guldager Dahl
Netmissionær
peter@jesusnet.dk

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær