Hej Martin,
Katolikker tænder lys i deres kirker
Ja, det er rigtigt. Det er et smukt og meget visuelt element i nogle former for katolsk bøn. Mange protestantiske kirker og kirkelige foreninger er også begyndt at bruge det.
for, at folk skal se hvor hellige/gode de er
Og det viser jo så at man godt kan tage en universitetsuddannelse uden at man derfor behøver at have et klap forstand på det man har uddannet sig i.
Lærer man virkelig tankelæsning på teologistudiet så man kan se folks (ja faktisk en hel trosretnings) motiver for at udføre den ene eller anden handling?
Man kunne også forestille sig at det at tænde et lys er en hjælp for nogle til at samle tankerne, og til at give deres bøn et ydre, fysisk udtryk...
Efter at katolikker har skriftet, kan de blive påbudt at skulle tænde et lys (af den slags der koster penge)
Om man kan blive pålagt at tænde et lys af sin skriftefader ved jeg ikke, jeg har aldrig hørt om det før, men det kan da godt ske at det er hændt. Jeg kan da sige så meget at i vores kirke koster et lys 5 kr., som går til hjælpeorganisationen Caritas. Jeg kan ikke se, hvad der er så skændigt ved det. Men som sagt har jeg aldrig hørt om noget sådant, og alternativt kan man jo tage sit eget lys med hjemmefra.
Mvh. Steffen