Menu
Hvem er online
2 registrerede (tau, Kristenliv) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#99569 - 17/11/2008 20:10 Er nasheed en synd?
MartinMalloy
Bruger

Reg.: 16/11/2008

Jeg er for nyligt begyndt at høre arabisk musik, og jeg synes det har en behagelig lyd etc.
Problemet er at nogle af sangene har religiøse undertoner (muslimske).

Mit spørgsmål er: Er det en synd at høre muslimsk musik?

Prædik altid evangeliet, om nødvendigt, brug ord
- Sankt Frans af Assisi

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#99574 - 17/11/2008 21:22 Re: Er nasheed en synd? [Re: MartinMalloy]
Jalokin
Anonym

Oprindeligt skrevet af: MartinMalloy
Er det en synd at høre muslimsk musik?

Velkommen til \:\)

Hvis man kigger i debatten og svar-arkivet på JesusNet, finder man mange "er det en synd at ..."-spørgsmål.

Jeg tror det er et forkert spørgsmål at stille. Det forudsætter at der er en begrænset mængde handlinger der kan kategoriseres som synd. Og så har det en undertone af "kan jeg forsvare at gøre det her?".

Men hvis man er kristen og ønsker at følge Jesus, så vil spærgsmålet snarere være "Jesus døde for mig. Gavner dette mit forhold til ham? Er det en måde at prise ham på?".

Jeg aner ikke hvad nasheed er, men man kan jo forestille sig at man bliver påvirket i en lovisk forståelse af religion, og at Jesu død langsomt træder mere og mere i baggrunden.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#99575 - 17/11/2008 21:30 Re: Er nasheed en synd? [Re: ]
Sammy
Bruger

Reg.: 24/09/2007
Sted: København
 Citat:
Jeg aner ikke hvad nasheed er, men man kan jo forestille sig at man bliver påvirket i en lovisk forståelse af religion, og at Jesu død langsomt træder mere og mere i baggrunden.

Ja, specielt hvis man ikke forstår hvad de synger:o).. Nasheed synges på arabisk..

Mvh

Til toppen 
#99625 - 19/11/2008 21:31 Re: Er nasheed en synd? [Re: Sammy]
Nygaard
Bruger

Reg.: 08/04/2008
Sted: Herning
Det er altid en god rette linje for livet at have som mål at komme tættere på Gud. Men det at høre musik med religiøse undertoner, på et sprog man ikke forstår, tror jeg ikke er nogen skade til. Jeg bryder mig ikke selv om den slags musik, men kan godt lide AC/DC. Flere af dem har udtalt, at de er satanister. Men så længe det ikke er omvendelses prædikner de spiller, ser jeg ikke noget galt i at høre det. Jeg tror også man skal passe på at i kristne ikke lukker os inde og nægter at gøre andet end det der direkte styrker vores forhold med Gud. Det er i hvert fald ikke sådan jeg forstår missionsbefalingen (Matt 28,19)
Dermed ikke sagt at du bare skal lukke alt ind. Tænk over din problematik og mener du, at du kan høre det uden det har en effekt på dig. Så bliv ved, det er mit råd:D

At leve Gud nær er min lykke

Til toppen 
#99631 - 20/11/2008 00:56 Re: Er nasheed en synd? [Re: Nygaard]
Sammy
Bruger

Hej Nygaard:o)

Nu ved jeg ikke om dit svar er stilet til mig eller Jakob..

Jeg er ikke kristen, hvilket selvfølgelig kan have betydning for mit forhold til andre religioner..

Personligt har jeg ikke problemer med at høre religiøs musik, selvom det ikke er jødisk, så længe det ikke er noget der fuldstændigt går imod min religion.. Musik der f.eks. hylder flergudsdyrkeri, lytter jeg ikke til..

Muslimsk musik har jeg som udgangspunkt ikke problemer med.. De tilbeder G-D, omend på en anden måde end jeg gør, så reelt ikke noget problem.. Specielt musik lavet over Rûmï (en persisk sufi) holder jeg meget af..

Jeg tror lidt at nogle folks afstandstagen fra at overhovedet at forholde sig til andre religioner, skyldes usikkerhed over sin egen tro og/eller manglende erkendelse af, at der ikke går noget af at lade sig inspirere af andre.. Mange af de store religiøse tænkere i alle religioner, lod sig inspirere af andre religiøse tænkere fra andre religioner.. Thomas Aquinas var f.eks. inspireret af RaMBaM (Maimonides) og ibn Rushd (henholdsvis jødedom og Islam), ligesom ibn Rushd var inspireret af RaMBaM (og alle tre af Aristoteles), hvor RaMBaMs børn var inspireret af sufismen (muslimsk mystik) og så videre og så videre..

Så, mit budskab er at man ikke skal være så bange for at forholde sig til andre inspirationskilder:o)

Mvh

Til toppen 
#99632 - 20/11/2008 01:41 Arabisk [Re: Sammy]
Jalokin
Anonym

Oprindeligt skrevet af: Sammy
Ja, specielt hvis man ikke forstår hvad de synger:o).. Nasheed synges på arabisk..

Jojo, men jeg kan jo ikke udelukke at MartinMalloy forstår en smule arabisk...

Til toppen 
#99635 - 20/11/2008 10:25 Re: Arabisk [Re: ]
Sammy
Bruger

Hej Jalokin:o)

Nu kan vi forhåbentlig få svaret fra Martin selv;o)

En smule arabisk er dog ikke nok til at kunne forstå arabisk i sammenhæng.. Jeg kan en smule arabisk, men det betyder ikke at jeg fatter meget af hvad sange handler om, når jeg hører dem på arabisk.. Mange af ordene kan jeg genkende fra hebraisk og så er der de arabiske vendinger jeg selv kan, men.. Amr Diabs poetiske skildringer af kærligheden fortaber sig lidt for mig alligevel;o)..

Mvh

Til toppen 
#99641 - 20/11/2008 15:40 Re: Arabisk [Re: Sammy]
Carrie
Bruger

Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Hej trådstarter.

Om det er synd? Det tror jeg, du kan få svar på i en dialog mellem dig og Gud.

Efeser. 5,15

15Pas derfor nøje på, hvordan I lever. Vær ikke uvidende, men lev klogt og besindigt. 16Udnyt enhver mulighed for at gøre det gode. 17Lev ikke planløst, men prøv at forstå, hvad der er Herrens vilje med jer.
18Drik jer ikke fulde i vin; det fører kun til udskejelser. Men lad jer derimod fylde af Helligånden! 19Lad jeres fællesskab komme til udtryk i salmer, hymner og åndelige sange. Syng og spil af hjertet for Herren 20og tak altid vor Gud og Far for alle ting i vor Herres Jesu Kristi navn!

Jeg elsker det bibelcitat.

Gavner det dit forhold med Jesus at høre Arabisk musik med islamiske undertoner? Eller i værste fald, lægger det en dæmper på jeres forhold??

For mig ville det ikke gavne. Derfor lader jeg være. Jeg tror godt det kunne gavne for nogle. Hvis man bliver mere glad af at høre forskellig musik f.eks. så kan det jo være fint. Det skal jeg ikke kunne sige om det er for dig.

Mvh Carrie

<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3

In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti

Til toppen 
#99653 - 20/11/2008 19:43 Re: Arabisk [Re: Sammy]
MartinMalloy
Bruger

Reg.: 16/11/2008
Nejjeg forstår ikke arabisk, men en del af de sange jeg hører er faktisk på engelsk (Både Sami Yusuf og Yusuf Islam har skrevet muslimske sange på engelsk(=Cat Stevens))

Jeg kan bare godt lide "lyden" og prøver på ikke at fokusere alt for meget på lyrikken.

Prædik altid evangeliet, om nødvendigt, brug ord
- Sankt Frans af Assisi

Til toppen 
#99657 - 21/11/2008 08:37 Re: Arabisk [Re: MartinMalloy]
Nygaard
Bruger

Reg.: 08/04/2008
Sted: Herning
Jeg vil stadig mene at det ikke er nogen synd at høre den musik du hører. Mange ting er ikke en synd men ikke alt gavner. Find ud af hvordan du har det med det og bliv så enig med dig selv om hvilken musik du vil høre.

At leve Gud nær er min lykke

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær