Tjarh....det ved jeg ikke. Det kommer vel meget an på hvad man bruger hhv. meditation og rosenkransbøn til.
Fra min synsvinkel er der meget meditation som jeg er LANGT mere skeptisk overfor end rosenkransbøn. I det hele taget synes jeg at mange i protestantiske kredse stejler lidt for meget over selve ideen med rosenkransen, og påstår at det bare er at lade munden løbe (det sjove er så at de samme glad og gerne reciterer trosbekendelsen mens de tænker på alt mulig andet end dén ).
Jeg er, som lutheraner, skeptisk overfor visse dele af rosenkransbønnen. Men jeg HAR faktisk haft en rosenkrans som jeg havde fået i gave og var ret glad for (den er desværre blevet væk I må egentlig gerne bede for at jeg må finde den - hvis jeg var romersk-katolik havde jeg bedt Skt. Antonius (mener jeg det er?) om hjælp - nu beder jeg jer ). Men den brugte jeg rigtig, rigtig tit! Naturligvis bad jeg ikke den del af den der var Maria-bønner og bønner til eks. ærkeenglene. Men princippet i at have et værktøj som hjælper dig til at få struktur i dit bønsliv synes jeg er fantastisk!
Hvis meditation så også gør det - knock yourself out. Whatever brings you closer to God, sådan vælger jeg at se på det...
Puha, hva? Hvor er den gamle stridslystne Mark blevet af?
"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne" -Grundtvig
Jonas35
Bruger
Reg.: 26/08/2008
Sted: Århus
Lige hvad jeg ville høre
Jeg så et interview med David Lynch, hvor han snakkede om meditation, og det var virkelig spændende. Han kan virkelig sælge varen
Og at rosenkransen og meditation skulle være to sider af samme sag (rent åndeligt) er det bare super! Det vil jeg gå i gang med hurtigst muligt. Er stadig i gang med at lære versene til rosenkransen udenad ... på latin.
Ændret af Jonas35 (17/11/200822:44)
Men han blev gennemboret for vore overtrædelser og knust for vore synder. Han blev straffet, for at vi kunne få fred, ved hans sår blev vi helbredt
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Oprindeligt skrevet af: JesusFreakDK
Tjarh....det ved jeg ikke. Det kommer vel meget an på hvad man bruger hhv. meditation og rosenkransbøn til.
Fra min synsvinkel er der meget meditation som jeg er LANGT mere skeptisk overfor end rosenkransbøn. I det hele taget synes jeg at mange i protestantiske kredse stejler lidt for meget over selve ideen med rosenkransen, og påstår at det bare er at lade munden løbe (det sjove er så at de samme glad og gerne reciterer trosbekendelsen mens de tænker på alt mulig andet end dén ).
Jeg er, som lutheraner, skeptisk overfor visse dele af rosenkransbønnen. Men jeg HAR faktisk haft en rosenkrans som jeg havde fået i gave og var ret glad for (den er desværre blevet væk I må egentlig gerne bede for at jeg må finde den - hvis jeg var romersk-katolik havde jeg bedt Skt. Antonius (mener jeg det er?) om hjælp - nu beder jeg jer ). Men den brugte jeg rigtig, rigtig tit! Naturligvis bad jeg ikke den del af den der var Maria-bønner og bønner til eks. ærkeenglene. Men princippet i at have et værktøj som hjælper dig til at få struktur i dit bønsliv synes jeg er fantastisk!
Hvis meditation så også gør det - knock yourself out. Whatever brings you closer to God, sådan vælger jeg at se på det...
Puha, hva? Hvor er den gamle stridslystne Mark blevet af?
Hej JesusFreak! - now you're talking ! - jeg ønsker mig faktisk også sådan en krans, jeg tror den kunne være en god hjælp til at samle tankerne.
Min koncentrationsevne er nemlig ikke hvad den har været - og har for øvrigt altid været dårlig ..
øhlenschlæger
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Oprindeligt skrevet af: Jonas35
Jeg så et interview med David Lynch, hvor han snakkede om meditation, og det var virkelig spændende. Han kan virkelig sælge varen
Lige for en god orden skyld, så er Lynch fortaler for transcendental meditation, der har udspring i - og har et kraftigt element af - hinduisme. Kristen meditation har efter min mening et ganske andet indhold og mål, så Lynchs erfaringer kan næppe bruges til at sige noget om kristen meditation.
I øvrigt findes der efterhånden et par protestantiske alternativer til den katolske rosenkrans, som måske kunne være interessante for nogle. Fx kristuskransen.
kristina
Ordstyrer
Bruger
Tak for hjælpen, Øhlenschläger, det var netop den jeg havde i tankerne, men glemte at indsætte linket.
Kristuskransen ( http://www.ballelarsen.dk/Kristuskransen.htm ) er nok ikke et redskab, som alle kristne har brug for, men for de af os, der har problemer med at strukturere og disciplinere deres personlige andagtsliv, tror jeg den kan være en god hjælp til fordybelse i Guds ord. ..
Godt det snart er jul, den skal på min ønskeseddel !
steffenlaursen
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Kristen meditation har Kristus som centrum. Og netop derfor er rosenkransen et så godt eksempel på kristen meditation. Jeg har ingen erfaring med anden form for meditation.
Eksempel på kristen meditation (fokus kan lægges forskelligt, og man behøver naturligvis ikke at tænke over alle de ting som jeg har skrevet her - de er kun et udpluk af den rigdom der er i rosenkransen - men hvis vi kan bede uden at tænke, gør vi det nok forkert): Den glædesfulde rosenkrans. Den starter, som alle de andre rosenkranse sådan her:
Korset I Faderens og Sønnens og Helligåndens navn. Trosbekendelsen
Første perle Ære være Faderen...
De tre små perler Fadervor Hil dig Maria... og velsignet dit livs frugt Jesus, som forøge vor tro. Hellige Maria... Hil dig Maria... og velsignet dit livs frugt Jesus, som styrke vort håb. Hellige Maria... Hil dig Maria... og velsignet dit livs frugt Jesus, som opflamme vor kærlighed. Hellige Maria...
Her beder vi om tro, håb og kærlighed, vi mediterer over hvordan Kristus giver disse gaver til sin Kirke, og beder om at de må realiseres i vores eget liv.
Herefter beder vi på alle de store perler: Ære være Faderen... Idet vi husker på det mysterium vi har mediteret over, takker vi Treenigheden. [i]Eventuelt bedes Fatima-bønnen her: Kære Jesus, tilgiv os vores synder, frels os fra Helvedes ild, og led alle sjæle ind i Himlen, især dem der trænger mest til din nåde.
På første dekade Fadervor Hil dig Maria... og velsignet dit livs frugt Jesus, som du undfangede ved Helligånden. Hellige Maria... x10
Vi husker på englens besøg hos Maria, hans hilsen (Hil dig Maria, fuld af nåde), hvordan Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og vi beder om at Marias ord må være vores ord, så vi kan undfange Kristus i vore hjerter.
På anden dekade Fadervor Hil dig Maria... og velsignet dit livs frugt Jesus, som du bar under dit besøg hos Elisabeth. Hellige Maria... x10
Herfra er anden del af Maria-bønnen hentet: Velsignet er du blandt kvinder, og velsignet er dit livs frugt. Vi betragter hvordan Maria, den nye pagts ark drager op i Judæas bjergland, og bringer Kristus til sin slægtning Elisabeth, og hvordan Helligånden får barnet Johannes til at springe af fryd. Vi beder om at den samme Ånd må fylde os
Og så fremdeles.
Formålet med meditationen er at Kristus skal blive nærværende i vores eget liv (og hvem er en bedre vejleder end hans mor? ), ikke at få en ud-af-kroppen oplevelse eller sådan noget.
Jonas35
Bruger
Men kan man sige at begge dele giver den samme følelse og fornemmelse bagefter?
Det eneste jeg ved er at: efter meditation føler man sig mere frisk i hverdagen, problemerne føles som en last der stiger af én, og ens horisont udvidere sig, og man er b.la. bedre til at udtænke ideer.
Sker dette også når man beder med sin rosenkrans?
Men han blev gennemboret for vore overtrædelser og knust for vore synder. Han blev straffet, for at vi kunne få fred, ved hans sår blev vi helbredt
kristina
Ordstyrer
Bruger
Det eneste jeg ved er at: efter meditation føler man sig mere frisk i hverdagen, problemerne føles som en last der stiger af én, og ens horisont udvidere sig, og man er b.la. bedre til at udtænke ideer.
Hej Jonas
Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, for jeg har ikke prøvet det, men generelt vil jeg sige, at der er grund til at overveje sit formål med meditationen, men man går i gang: om det primært er at stresse af og komme til at føle sig bedre tilpas, eller om hensigten er at nå frem til en dybere indsigt i Guds ord - Bibelen -
Meditation som dyrkes af førstenævnte grund ville jeg ikke anbefale, selv om den "virker", for den indebærer en stor risiko, at man kommer til at åbne sit sind for en religiøsitet, der fører bort fra troen på Jesus.
Jonas35
Bruger
Det gør skam ikke noget at du ikke kan svare, da det heller ikke var dig jeg spurgte.
Efter min mening, er det du siger, noget værre vrøvl. Skulle man drages væk fra troen på Kristus fordi man mediteret? Meditation handler om at finde nogle af kroppens indre fysiske "kræfter", så at sige. Det er jo en menneskelig funktion og egenskab som Gud har velsignet os med.
At du får meditation til at lyde som noget farlig der får én til vende Kristus ryggen, er meget vel kun fordi at du frygter det du ikke forstår.
Ændret af Jonas35 (19/11/200816:29)
steffenlaursen
Bruger
Nogle gange vil det være et resultat af det, ja.
Jeg tror dog ikke ikke at hverken Jesus eller hans mor i længden vil bryde sig særlig meget om at blive brugt udelukkende som en "teknik" til at få det bedre... Udgangspunktet for en rosenkrans er kærlighed til Gud og til Maria.
kristina
Ordstyrer
Bruger
Det gør skam ikke noget at du ikke kan svare, da det heller ikke var dig jeg spurgte.
Efter min mening, er det du siger, noget værre vrøvl. Skulle man drages væk fra troen på Kristus fordi man mediteret? Meditation handler om at finde nogle af kroppens indre fysiske "kræfter", så at sige. Det er jo en menneskelig funktion og egenskab som Gud har velsignet os med.
At du får meditation til at lyde som noget farlig der får én til vende Kristus ryggen, er meget vel kun fordi at du frygter det du ikke forstår.
Hej Jonas
Helt uvidende om meditation er jeg nu ikke!
Og jeg vil stadig advare mod al ikke-kristen meditation.
Jeg håber du vil tage dig tid til at læse, og tænke over, denne artikel fra Dialogcenteret om transcendental meditation (yoga) :
Jonas35
Bruger
Steffen: Meget enig. Jeg tror også at jeg hellere vil komme i gang med rosenkransen, så snart jeg har lært de nødvendige vers, og lægge min interresse til meditation, til side.
steffenlaursen
Bruger
Man kan vel sige at jeg er katolsk... for jeg er ikke helt katolik endnu; det tager et års tid at konvertere, og det er jeg kun cirka halvvejs i. Men mit kristendomssyn er dybt katolsk.
Faktisk er jeg stadig medlem af Folkekirken (på papiret).
Carrie
Bruger
Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Oprindeligt skrevet af: steffenlaursen
Man kan vel sige at jeg er katolsk... for jeg er ikke helt katolik endnu; det tager et års tid at konvertere, og det er jeg kun cirka halvvejs i. Men mit kristendomssyn er dybt katolsk.
Faktisk er jeg stadig medlem af Folkekirken (på papiret).
Hvorfor tager det et års tid? Der er intet negativt i min undren...jeg tænker bare - hos Gud eksisterer tid slet ikke, så for mig er det uforståeligt at det skulle tage et år?
Carrie
<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3
Nej, det er vel kontemplation/mental bøn. Men jeg er ret sikker på at det faktisk er det samme som hvad "almindelige" mennesker vil kalde meditation. Jeg synes rosenkransen er svær, men man føler sig mærkeligt "ny" når man er færdig med den..
Prædik altid evangeliet, om nødvendigt, brug ord - Sankt Frans af Assisi
Jonas35
Bruger
Jep. Heldigvis. At blive katolik er ikke en hobby, og hvis man er konvertit, så er det klart at præsten skal sætte én ind i den katolske tro. Hvis man bliver døbt katolik som baby, må man gå ud fra at forældrene også er katolikker, og det er dermed deres pligt at følge deres barn igennem den katolske kirkes lære, men at en der beslutter sig for at blive katolik som ung, voksen eller gammel, ved meget vel slet ikke ved hvad det går ud på.
Ja, jeg sys også at det er godt at man får noget undervisning. For det katolske og det protestantiske er meget forskelligt, så det kan være at man går ind til noget andet end man troede hvis man ikke har fået undervisningen.
Jeg sys så at "gejlet"(= geil, som på tysk betyder liderlighed??!) viser at vi har den fulde hele sandhed, og ikke bare dele af den. Den katolske spiritualitet er jo meget rig, fordi den har eksisteret i 2000 år ("at kende historien er at holde op med at være protestant" -en eller anden engelsk biskop jeg ikke husker navnet på) og er Jesus selv, som er alle menneskers gud og ikke bare de få, så man kan udtrykke sin spiritualitet på uendeligt mange måder.