Kære tvivler!
Tak for dit brev. Du skriver flere gange, at du er ligeglad. Jeg betvivler ikke, at det er sådan du føler dig, men det er vanskeligt at få øje på. På mig virker dit brev, som om, du er alt andet end ligeglad. Jeg fornemmer, at du har meget du slås med, men det er ikke muligt, at læse ud af dit brev, hvad det er.
Det ovennævnte gør også, at det er meget vanskeligt, at give dig et svar. Det er nemlig meget vanskeligt at blive klar over, hvad du konkret ønsker svar på.
Det er helt ok, at du har skrevet, også selvom det måske ikke er så let for os, at besvare. Det er nemlig vigtigt, at prøve at sætte ord på ens tanker og følelser. Om ikke andet, så for sin egen skyld, for det er en måde, at finde frem til, hvor problemet ligger.
Min fornemmelse er, at dine vanskeligheder ikke er noget, du er rendt ind i her og nu, men at det er noget du har kæmpet med over en længere periode. Måske er der sket noget i dit liv, som skaber den vrede, som du taler om.
Alle disse ting, kan det være meget vanskeligt at få fat omkring, og måske ikke mindst i en anonym spørgekasse. Min første opfordring til dig, er derfor, at hvis du mener det alvorligt med dit spørgsmål, at du finder en person, som du kan tale med. Det skal være en person, som du har fortrolighed til, og som ikke lader sig påvirke af, at du måske ikke er tilfreds med svaret.
Du spørger også, om du skal følge synden. Jeg ved ikke, hvad det du beder mig om. Er det grønt lys til, at slå mennesker ihjel eller røve en bank?
Uanset hvad, så er det aldrig nogen god ide, at følge synden. Vores store problem er desværre bare det, at vi har så meget lyst til det som Gud kalder synd (bagtalelse, pengebegær, løgn, fråseri o.s.v.), så synden alt for let overrumpler os. Ja, som du selv skriver, der er arvesynden, som bevirker, at synd, ikke bare er noget jeg gør, men noget som er en del af mig.
Du synes ikke, at det er så slemt, det du gør. Det gjorde morderen heller ikke, han havde kun slået en ihjel og kendte flere der havde slået mere en 10 ihjel. Alligevel er et drab et drab, og bliver straffet som sådan. Synd er synd og bliver straffet som sådan, eller du bliver frelst af Jesus.
En ting er, at du ville miste dit sociale netværk og kristne venner. Det skal du nok komme over. Det er langt alvorligere, at du mister forbindelsen med Jesus. Uden Jesus, er der intet håb om frelse, for der er ikke nogen anden, der har givet sit liv for os.
Med håb om, at du gør alvor af, at finde en god kristen vejleder at tale med.
Hilsen
Jørgen Bloch
Jørgen Bloch