2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#99826 - 07/12/2008 21:41
Re: ID-bevægelsen er ikke en trojansk hest
[Re: hoeg]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
hej kristina!
Jesus gik ikke rundt med en lovrulle. Jesus sagde ikke: ”Hold lovene, så skal I nok bliver frelst”. Nej, Jesu budskab rækker ud over alle love og regler. Bibelens budskab er, at Gud elsker sine mennesker så højt, at Han deler sine lidelser med os for at udfri os fra det onde.
Hej igen, hoeg, jeg glemte lige en ting: Du har helt ret i, at Jesus ikke sagde "Hold budene, så skal I blive frelst". Kristendommen er ganske rigtigt ikke en lovreligion. Vi kan ikke blive frelst ved at holde loven, det er den lukkede vej til Guds rige. Så vi skal ikke holde budene for at blive frelst, men fordi vi ér blevet frelst! Hvis vi ser bort fra Jesu påbud og forbud, synder vi på nåden, som det kaldes, og så falder vi ud af nåden og følger vores egen vej, bort fra Gud! Dette står helt centralt i kristendommen, så måske vil du overveje det igen? Jesus deler ikke sine lidelser med os! Han har stillet sig selv imellem Guds domsvrede over vores synd, så al vreden faldt på ham, som selv var uden synd, i stedet på os, som fortjente den. Syndens løn er død, og Jesus døde vores død og blev forbandet og forladt af Faderen fordi han på sit kors, bærende verdens synd, blev den største synder af alle. Men døden kunne ikke fastholde ham, fordi han selv var syndfri, og derfor tilintetgjorde han døden. For os! For at vi kan leve! kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#99827 - 07/12/2008 22:27
Re: Er ID-bevægelsen en trojansk hest?
[Re: LarsBj]
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Hov LarsBj - jeg fik aldrig svaret dig på #99560, hvor du skrev: I ovenstående indlæg bruger du flere gange ordet "videnskabelig" om ID. Vi har diskuteret det før, så du har jo nok dine grunde.
Hvordan kvalificerer ID sig til betegnelsen "videnskab"?
Hvordan adskiller ID sig videnskabsteoretisk fra astrologi og krystalterapi og andre pseudovidenskabelige tankegange?
Hvad kræver du af et område for at det kan påberåbe sig begrebet "videnskabelighed"? Min grund til at kalde ID for videnskabelig er i denne samhæng, at det er dette område vi befinder os i og at det er ID-bevægelsens egen selvforståelse, som man - uanset holdning - jo må respektere. Om det så holder rent videnskabsteoretisk er en anden sag, som selvfølgelig kan diskuteres og anfægtes - afhængigt at hvilket videnskabssyn man har. Når du spørger om hvor ID adskiller sig fra astrologi og krystalterapi, så har jeg svært ved at se relevansen i det spørgsmål. ID tager trods alt udgangspunkt i faktuel viden og ikke i metafysiske forestillinger.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#99828 - 07/12/2008 22:40
[Re: kristina]
|
GlobalModerator
Bruger
|
Prøv at læse hvad Jesus i sin bjergprædiken siger om loven ("men jeg siger jer ... ") Matt. 5,17-48 er da netop "lovtekster" - uden for diskussion!
Er det nu rigtigt, Kristina? Jeg mener det er en misforståelse at læse Jesu bjergprædiken som "livsvejledning" al den stund, at alle Jesu bud her er fuldstændig umulige at efterleve. Jesus tydeliggør gennem sin bjergprædiken, at Guds lov er krav om total hellighed - noget som intet menneske er i stand til at efterleve eller opfylde. Bjergprædikenen viser, hvor umuligt det er at basere sit gudsforhold på efterlevelse af Guds lov. Den vej er lukket for ethvert menneske. Frelsesvejen er en anden, nemlig som Jesus siger det i Matt. 5,20: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget. Hvordan kan man overgå den tids mest pligtopfyldende og fromme mennesker? Ved at indrømme og indse, at jeg står magtesløs overfor Guds ultimative vilje. Ved at indrømme at jeg på ingen måde står eller nogensinde kan komme til at stå mål med Guds krav til mig. Jeg er helt og holdent afhængig af Guds nåde.
|
|
Til toppen
|
|
|
#99829 - 07/12/2008 22:41
[Re: asas]
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Når du spørger om hvor ID adskiller sig fra astrologi og krystalterapi, så har jeg svært ved at se relevansen i det spørgsmål. ID tager trods alt udgangspunkt i faktuel viden og ikke i metafysiske forestillinger.
Tak for svaret! Dit svar viser relevansen i mit spørgsmål! Astrologi tager udgangspunkt i konkret viden: Nemlig himmellegemernes position på himmelen til bestemte tider på året. Det kræver videnskabelige målinger af solens placering i forhold til stjerner og planeter, for man kan jo ikke se himmellegemerne, når solen passerer p.g.a. lyset. Ud fra dette tolker man betydningen og tillægger den supernaturlige egenskaber, nemlig fastlæggelse af skæbnen. ID tager udgangspunkt i observationer af organismer og deres opbygning. Det kræver videnskabelige instrumenter, da man ikke kan se de mindste enheder og ikke kan se slægtskab uden videnskabelige studier. På baggrund af dette tolker man betydningen og inddrager en supernaturlig skaber. Kan du klart skelne de to eksempler? mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#99830 - 07/12/2008 22:50
[Re: ]
|
GlobalModerator
Bruger
|
Men så meget forstår jeg dog, at du - endda efter en meget lang tænkepause - med fuldt overlæg tilsyneladende vil rejse tvivl om, hvorvidt Bibelens skabelsesberetning er sand - og dermed hvorvidt vi i det hele taget kan stole på Bibelen. Det synes jeg ikke er en fair udlægning af hoegs ærinde. Jeg er helt enig med hoeg i, at Bibelens skabelsesberetning ikke gør krav på at blive læst og forstået bogstavelig som en faktisk beskrivelse af verdens tilblivelse. Går vi til den anden ende af Bibelen, så læser du vel heller ikke Åbenbaringens beskrivelse af det nye Jerusalen bogstaveligt? Fx at vi skal gå på guldgader ...? Jeg tror vi skal passe meget på med at læse Bibelen uden at reflektere over hvilket udgangspunkt og formål de forskellige tekster er skrevet med. Bibelen er jo ikke en bog, der er skrevet med Guds egen hånd og dumpet ned fra himlen til os. Sådan som fx muslimerne opfatter Koranen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#99832 - 07/12/2008 23:20
|
Bruger
Reg.: 01/02/2008
Sted: Esbjerg
|
Astrologi tager udgangspunkt i konkret viden: Nemlig himmellegemernes position på himmelen til bestemte tider på året. Det kræver videnskabelige målinger af solens placering i forhold til stjerner og planeter, for man kan jo ikke se himmellegemerne, når solen passerer p.g.a. lyset.
Ud fra dette tolker man betydningen og tillægger den supernaturlige egenskaber, nemlig fastlæggelse af skæbnen.
Astrologi har ikke haft noget med videnskaben at gøre siden Niels Bohrs tid. Det bliver ikke beregnet ud fra målinger, som det gjorde førhen, og siden hele universet er i en konstant bevægelse, passer de forskellige stjernetegn heller ikke mere. Astrologi i dag, har endnu mindre med videnskab at gøre, end det havde bare for ca. 100 år siden. Om ID har noget med videnskab at gøre, skal jeg dog ikke forsøge at gøre mig klog på. 
Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#99833 - 07/12/2008 23:21
|
GlobalModerator
Bruger
|
ID tager udgangspunkt i observationer af organismer og deres opbygning. Det kræver videnskabelige instrumenter, da man ikke kan se de mindste enheder og ikke kan se slægtskab uden videnskabelige studier. På baggrund af dette tolker man betydningen og inddrager en supernaturlig skaber.
Kan du klart skelne de to eksempler? Ja, jeg mener ikke det er en rimelig sammenstilling. Astrologien har opbygget en overnaturlig filosofi baseret på nogle helt tilfældige og ulogiske metafysiske antagelser. ID forsøger ikke noget i den retning, men forholder sig alene til hvad der kan iagttages og hvilke naturlige slutninger det giver anledning til. ID beskriver sig selv som en videnskabsteoretisk position, som kun vil forholde sig til strengt videnskabelige argumenter.
|
|
Til toppen
|
|
|
#99834 - 07/12/2008 23:26
Tråden lukkes
[Re: Jerrt]
|
GlobalModerator
Bruger
|
Da dette debatemne nu er nået over de 100 indlæg er det i følge vores praksis på tide at lukke af. Men debatten kan selvfølgelig fortsættes i nye emner.
|
|
Til toppen
|
|
|
#99835 - 08/12/2008 07:02
|
Logikeren
Anonym
|
Men så meget forstår jeg dog, at du - endda efter en meget lang tænkepause - med fuldt overlæg tilsyneladende vil rejse tvivl om, hvorvidt Bibelens skabelsesberetning er sand - og dermed hvorvidt vi i det hele taget kan stole på Bibelen. Det synes jeg ikke er en fair udlægning af hoegs ærinde. Jeg er helt enig med hoeg i, at Bibelens skabelsesberetning ikke gør krav på at blive læst og forstået bogstavelig som en faktisk beskrivelse af verdens tilblivelse. Går vi til den anden ende af Bibelen, så læser du vel heller ikke Åbenbaringens beskrivelse af det nye Jerusalen bogstaveligt? Fx at vi skal gå på guldgader ...? Jeg tror vi skal passe meget på med at læse Bibelen uden at reflektere over hvilket udgangspunkt og formål de forskellige tekster er skrevet med. Bibelen er jo ikke en bog, der er skrevet med Guds egen hånd og dumpet ned fra himlen til os. Sådan som fx muslimerne opfatter Koranen. Hvorfor skulle vi ikke gå på guldgader? For Gud er alting vel muligt!
|
|
Til toppen
|
|
|
#99836 - 08/12/2008 08:50
|
Logikeren
Anonym
|
hoeg: - Gud har fastlagt love for menneskers tilværelse. Ja! Og disse love kan intet menneske bryde. Det er naturlovene, der er hele grundlaget for at mennesker og universet kan eksistere. Logikeren: - Mener du virkelig, hvad du skriver her? At de love, som Gud i Bibelen har fastlagt for menneskene, er identiske med naturlovene, som intet menneske kan bryde?
hej Logiker!
Bibelen oplyser selvfølgelig ikke noget om naturkræfter, tyngdekraft etc. Men ifølge Bibelen har Gud skabt hele den virkelighed, vi kender til, herunder naturkræfterne-/lovene, der er grundlaget for at mennesker kan eksistere i den fysiske verden, vi kender.
Logikeren: - Kan du så ikke forklare mig, hvordan syndefaldet kunne finde sted? Syndefaldet burde jo ikke kunne finde sted, hvis intet menneske kunne bryde Guds love?
Syndefaldet har selvfølgelig ikke noget at gøre med, at noget menneske har brudt fysikkens love.
Du skriver, at "en kristendom baseret på indsigt i naturlovene fører dig ud i de mest absurde påstande."
Ja, det er absurd og jeg har ikke påstået noget sådant.
Med venlig hilsen hoeg Hej Hoeg Det synes begrænset, hvad du og jeg kan blive enige om. Så jeg er naturligvis glad for, at du i dette tilfælde kan se det absurde i din påstand. Jeg vil imidlertid undlade at gå ind i en forvirrende diskussion om, hvad du har påstået og ikke påstået i dine debatindlæg. Dine indlæg i denne tråd taler efter min opfattelse for sig selv i denne sag - og det vil jeg så lade dem gøre! Tale for sig selv! Men jeg synes det er helt fint, hvis du her virkelig lægger afstand til dine egne påstande. Jeg må imidlertid indrømme, at jeg nogen gange har lidt svært ved at finde ud af, hvad du mener. Det eneste, jeg efterhånden føler mig helt sikker på, er at uanset hvad - så er og forbliver du en varm tilhænger af ID-bevægelsen.
Ændret af Logikeren (08/12/2008 09:04)
|
|
Til toppen
|
|
|
#99837 - 08/12/2008 10:02
|
Bruger
|
Ja, jeg mener ikke det er en rimelig sammenstilling. Astrologien har opbygget en overnaturlig filosofi baseret på nogle helt tilfældige og ulogiske metafysiske antagelser. ID forsøger ikke noget i den retning, men forholder sig alene til hvad der kan iagttages og hvilke naturlige slutninger det giver anledning til.
Nej! Ikke NATURLIGE slutninger! ID postulerer en intelligent DESIGNER. Det er en størrelse, der ikke kan påvises med naturlige metoder. Og der er intet videnskabeligt belæg for at tro, der findes en designer. Der er ingen observationer af denne. Denne abstraktion svarer til astrologiens påkaldelse af en ikke-observerbar sammenhæng mellem himmellegemer og skæbne. Du kan kun fastholde din holdning til ID som en videnskab ved at se bort fra, at de forsøger at argumentere for noget super- eller overnaturligt. Altså se bort fra. at konsekvensen er noget, der ligger ud over naturvidenskaben! mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#99838 - 08/12/2008 10:19
Re: lov og evangelium
|
Ordstyrer
Bruger
|
Prøv at læse hvad Jesus i sin bjergprædiken siger om loven ("men jeg siger jer ... ") Matt. 5,17-48 er da netop "lovtekster" - uden for diskussion!
Er det nu rigtigt, Kristina? Jeg mener det er en misforståelse at læse Jesu bjergprædiken som "livsvejledning" al den stund, at alle Jesu bud her er fuldstændig umulige at efterleve. Jesus tydeliggør gennem sin bjergprædiken, at Guds lov er krav om total hellighed - noget som intet menneske er i stand til at efterleve eller opfylde. Bjergprædikenen viser, hvor umuligt det er at basere sit gudsforhold på efterlevelse af Guds lov. Den vej er lukket for ethvert menneske. Frelsesvejen er en anden, nemlig som Jesus siger det i Matt. 5,20: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget. Hvordan kan man overgå den tids mest pligtopfyldende og fromme mennesker? Ved at indrømme og indse, at jeg står magtesløs overfor Guds ultimative vilje. Ved at indrømme at jeg på ingen måde står eller nogensinde kan komme til at stå mål med Guds krav til mig. Jeg er helt og holdent afhængig af Guds nåde. Hej Asbjørn - - jeg er fuldstændig enig med dig, så hvis du ikke er fuldstændig enig med mig, må det være fordi jeg har udtrykt mig misforståeligt! Netop det, at Jesus har gjort det krystalklart, at Guds hellige lov kan intet menneske overholde, driver os i armene på Ham som vor Herre og Frelser. Jeg mener, at det er vigtigt, at vi indser at loven er umulig at overholde, og det ville den jo sådan ikke være, hvis vi reducerede den til, at vi skal elske Gud og vor næste på egne betingelser, dvs. uden lovens vejledning. Så jeg mener nok, vi kan kalde loven for livsvejledning! - at den er en vejledning, et værn og et spejl (lovens tre brug!) som vi kan spejle os i og se at vi er fortabte syndere - og netop, som du skriver, afhængige af evangeliet om Jesus som vor frelse. Loven er ubønhørlig og nådesløs! Og, tak og lov: Evangeliet om Guds nådige indgriben med frelse i Kristus er ubetinget! - for vi har det herlige løfte fra Jesus, at den der kommer til mig, vil jeg aldrig vise bortDet véd jeg godt, at vi er enige om, men det kan vist ikke siges for tit!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#99839 - 08/12/2008 10:27
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Lars Det er vi jo så desværre ikke enige om 
|
|
Til toppen
|
|
|
#99840 - 08/12/2008 10:28
[Re: kristina]
|
GlobalModerator
Bruger
|
Hej Kristina - det kan vi jo så ikke være spor uenige om 
|
|
Til toppen
|
|
|
#99841 - 08/12/2008 12:10
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kristina - det kan vi jo så ikke være spor uenige om Nej, det kunne jeg da heller ikke forestille mig!  Men glemte du ikke at hefte ende på tråden? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#99842 - 08/12/2008 15:11
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
LarsBj: Du (netmissionæren) kan kun fastholde din holdning til ID som en videnskab ved at se bort fra, at de forsøger at argumentere for noget super- eller overnaturligt. Altså se bort fra. at konsekvensen er noget, der ligger ud over naturvidenskaben! hej Lars!
hej Lars!
ID forsøger altså ikke at argumentere for noget super- eller overnaturligt. ID søger alene at påvise, at der er sket et design. Hvem designeren kan være er uvedkommende for et ID-projekt. Det med at "konsekvensen er noget, der ligger ud over naturvidenskaben" er ikke noget ukendt eller specielt for ID. Det gælder for eksempel naturlovenes oprindelse og indbyrdes finstemthed. Her er det karakteristisk, at naturvidenskaben rejser spørgsmål, den ikke selv er i stand til at besvare med den naturvidenskabelige metode.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#99843 - 08/12/2008 15:51
|
Logikeren
Anonym
|
ID forsøger altså ikke at argumentere for noget super- eller overnaturligt. ID søger alene at påvise, at der er sket et design. Hvem designeren kan være er uvedkommende for et ID-projekt. ID-bevægelsen forsøger ikke at argumentere for noget super- eller overnaturligt, skriver du. Noget super- eller overnaturligt som f.eks. Bibelens Gud. Ja - for ID-bevægelsen vil det da sikkert være en enorm sejr, hvis det en dag viser sig, at den mest sandsynlige forklaring er, at den "intelligente designer" er en avanceret civilisation, som fra et sted i Universet har sat livet i gang på Jorden som led i et spændende forsøgsprojekt. For så vil ID-bevægelsen da være kommet et stort skridt nærmere "afskaffelsen" af Bibelens Gud. Men netop derfor forstår jeg ikke, hvorfor du og andre kristne kan agitere vedholdende og varmt for ID-bevægelsens "evangelium". Det er mig en gåde!
Ændret af Logikeren (08/12/2008 16:05)
|
|
Til toppen
|
|
|
#99844 - 08/12/2008 16:46
|
Bruger
|
Hej Lars Det er vi jo så desværre ikke enige om Jeg ved ikke rigtigt, hvad vi er uenige om, for jeg kan ikke se af dine indlæg, hvordan du skelner mellem astrologi og ID! Det giver simpelthen ingen mening at påstå, at en strategi, der går ud på, at noget er designet på en uforklarlig vis kan være videnskab. Konsekvensen er jo, at et-eller-andet-har-modarbejdet-naturlovene. Og det falder ikke inden for naturvidenskab! Helt bortset fra, at videnskab altid går ud på at finde en forklaring! mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
|