#99046 - 17/10/200815:05At vende den anden kind til
Randi
Bruger
Reg.: 19/09/2008
Sted: københavn
Kære alle
Der er jo en hel del gode ting i biblen og udfra flere af de svar, der er her på siden, kan jeg også se at der er flere af jer der er ret gode til at "vende den anden kind til ". Tit giver det også ret god mening, i forhold til noget af det der bliver skrevet her på siden
Men bruger I dette i forhold til når der bliver sat, spørgsmåls tegn ved jeres tro, livsstil m.m. som har udspring i jeres kristne overbevisning.
Personlig har jeg udviklet en langt større tålmodighed i løbet af de sidste 5 uger, hvor temaet har været nu skal jeg forklare dig hvorfor Jesus kun findes til jul og påske.
Men nu er dej jo også en ret stor hjælp at vide at de tager fejl
VH Randi
"Fra hans indre skal der rinde strømme af levende vand" (Joh.7.38)
#99050 - 17/10/200816:17Re: At vende den anden kind til
[Re: Randi]
Carrie
Bruger
Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
Kære Randi.
Min evne til at "vende anden kind til" kom med tålmodigheden. Jeg kan godt sige dig - da jeg blev kristen, jeg var jo nærmest en kampsoldat!
Det er til et punkt også fint, at være af Jesu "hær". Men når tingene pludselig udspringer af vrede og frustration, så er det virkelig, at man (JEG) skal lære, at vende den anden kind til.
Jeg har lært meget af skriftstedet: Som verden har hadet mig, sådan skal den også hade jer, for I er mine disciple.
Selvom det måske lyder tosset, så kan jeg slappe af i det skriftsted
Du spørger om det, at vende den anden kind til. bliver brugt hvis man får stillet spørgsmål til ens tro og livsstil. Der vil jeg sige, nej. Ikke nødvendigvis.
Jeg er blevet utrolig god (hvis jeg selv skal sige det) til at se, hvad personers agenda er. Ønsker de at forstå mig? Vil de virkelig vide hvorfor jeg lever og tror som jeg gør? Eller har de egentlig lukket helt af, og vil bare have bekræftet at jeg er så latterlig, som de synes?!
Sidstenævnte, der vender jeg anden kind til. Førstenævnte bruger jeg utrolig lang tid på
Jeg tror også det er det, Jesus mener, når han siger vi skal ryste støvet af fødderne og gå videre. Hvis folk egentlig ikke vil lytte eller forstå, men blot affeje og gøre til grin.
Mvh Carrie
<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3
Jeg oplever ofte hvordan folk taler om hævn - hvis nogen har gjort noget dårligt imod dig, skal du også gøre noget dårligt mod den person. Jeg har aldrig forstået den måde at tænke på og det har faktisk intet med kristendom at gøre. Jeg synes det er at gå i meget små sko, at ville hævn. Når nogen latterliggør mig eller det jeg står for, er jeg lige så dum som den person, hvis jeg nedværdiger mig til at gøre det samme..
#99060 - 18/10/200809:22Re: At vende den anden kind til
[Re: angela]
Randi
Bruger
Oprindeligt skrevet af: angela
Jeg oplever ofte hvordan folk taler om hævn - hvis nogen har gjort noget dårligt imod dig, skal du også gøre noget dårligt mod den person. Jeg har aldrig forstået den måde at tænke på og det har faktisk intet med kristendom at gøre. Jeg synes det er at gå i meget små sko, at ville hævn. Når nogen latterliggør mig eller det jeg står for, er jeg lige så dum som den person, hvis jeg nedværdiger mig til at gøre det samme..
Angela
hej Angela
Du misforstår mig vist, det jeg gerne vil høre i forhold til mit indlæg er mere hvad andre her på denne side gør i forhold til når de møder personer. Der gerne vil forklare at Jesus er blot en historisk person, men hvis jeg nu lige følger dette her meditations program eller andet i den tankegang, så er min lykke gjort. Det med at vend den anden kind til, ser ikke ud til at virke særlig godt så får jeg jo hele historien om helings m.m. betydning.Det med "hævn" er slet ikke i min tankegang, det er jo blot at de ikke forstår hvordan man blot kan tro på Jesus udfra oplevelser m.m.
Personlig prøver jeg på at lytte tålmodig, mens at der er en klar regel, som ikke er til diskussion Hold fingrene væk fra min datters tro.
Kristendommen er jo en overbevisning, man er kommet frem til på forskellige måder, jeg kan jo ikke sige ser her er den....
Håber at det giver mere mening.
VH Randi
Undskyld at jeg misforstod hvor du ville hen med dit indlæg.
Jeg har også svært ved at sidde og lytte til venner og bekendtes beretninger om forskellige healere og kloge koner. Men mine historier om de helbredelser jeg har set og oplevet gennem Kristus på Berntsen møder, synes jo lige så gak, gak i deres øren, som deres historier gør i mine.
En kollega fortalte mig en dag at hun var blevet helbredt for gigt af en klog kone. Min kollega havde haltet på den ene fod i årevis og nu var problemet pludseligt væk. Jeg synes det var svært at finde den rigtige grimasse frem, for naturligvis var jeg da glad på hendes vegne over at problemet med gigten i foden nu var løst og på den anden side ærgede det mig at det ikke var et menneske som Hans Berntsen der havde bedt for hende og at hun af den vej var blevet helbredt og havde mødt Kristus.
En af mine veninder opsøgte sidste år, en clarevoiant der angiveligt kunne sætte hende i forbindelse med hendes elskede afdøde far. Jeg reagerede ret volsomt på den besked og kaldte det vist nok for satans værk, hvilket resulterede i at hun aldrig siden har talt med mig om sin oplevelse.
Det er svært at "sælge" Jesus. Det ukendte, det mørke, det vildt overnaturlige er langt mere spændende - både når det skal opleves og når det skal fortælles videre, det er ihvertfald min oplevelse. Jeg tror den bedste måde at vinde folks interesse på, er ved at vise sin egen glæde og begejstring.
#99065 - 18/10/200815:36Re: At vende den anden kind til
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Oprindeligt skrevet af: Randi
Kære alle
Der er jo en hel del gode ting i biblen og udfra flere af de svar, der er her på siden, kan jeg også se at der er flere af jer der er ret gode til at "vende den anden kind til ". Tit giver det også ret god mening, i forhold til noget af det der bliver skrevet her på siden
Men bruger I dette i forhold til når der bliver sat, spørgsmåls tegn ved jeres tro, livsstil m.m. som har udspring i jeres kristne overbevisning.
Personlig har jeg udviklet en langt større tålmodighed i løbet af de sidste 5 uger, hvor temaet har været nu skal jeg forklare dig hvorfor Jesus kun findes til jul og påske.
Men nu er dej jo også en ret stor hjælp at vide at de tager fejl
Ja, det er sandelig en stor hjælp at vide!
Det med at vende den anden kind til - - jeg tror ikke der er mange skriftsteder, der bliver skamredet og misbrugt så meget som netop det!
Det bruges såmænd også af mennesker, der generer deres medmennesker på det groveste, i ord eller gerninger, fysisk eller psykisk, og så oven i købet tillader sig at opfordre deres offer til at vende den anden kind til!
Jeg opfatter mere dit indlæg som om du står spørgende over for, hvad man dog skal sige til dem, der undrer sig over vores tro - over at vi måske siger nej til invitationer i kirketiden, fordi vi hellere vil i kirke osv.
Og måske endda spørger hvordan i alverden vi dog kan tro på noget, der står i en fleretusind år gammel bog.
ALtså: Hvordan kan vi dog få "de andre" til at begribe - eller endnu bedre: dele vores tro og selv komme med på Vejen til det evige liv!
Svaret er: Det kan vi ikke!
Hvis ikke Gud ved Helligånden griber ind i deres liv, kan vi prædike og forklare og argumentere og komme med løfter og/eller trusler - hvad som helst - lige til Jesus kommer igen - intet gavner det! Jeg vil næsten sige: tværtimod!
Hvis nogen viser ægte interesse/nysgerrighed og gerne vil vide mere om kristendommen, så tror jeg det bedste man kan gøre er at henvise til de steder, hvor Gud har sat os stævne og lovet at møde os:
I Ordet og sakramenterne!
Med andre ord: fortælle at der er søndagsåbent i vores kirker, og at det bare gælder om at rådspørge et kristent menneske, de har tillid til, så de ikke forvilder sig ind i den første den værste kirke eller trossamfund, hvor der gives stene for brød, eller (endnu værre) serveres usundt slik!
Jeg så lige at du skrev: ".. det er jo blot at de ikke forstår hvordan man blot kan tro på Jesus udfra oplevelser m.m."
- og vil bare trøste med, at der ikke står skrevet, at vi skal have særlige Helligånds-oplevelser eller følelser! Ordene oplevelse og følelse er ikke nævnt i Bibelen.
Der står heller ikke, at vi skal forstå - og hvem kan også det?
Tro er tillid og overbevisning. Hverken oplevelse eller forståelse! Og troen kommer af det der høres. Det står der!
Jeg tror faktisk på at vi, sammen med Herren kan gøre en hel del, at vi er Hans redskaber. Jeg tror på at vi selv skal sige ja til Kristus, han kaster sig ikke bare frådende over os og indtager vores liv - tænk hvor forfærdeligt det ville være - ikke selv at have sagt ja?
Hvis andre kan se Kristus i os, se den glæde og den kærlighed vi har, vil de måske selv åbne sig og Kristus vil stå parat til at tage imod dem.
Gud ønsker at så mange som muligt skal blive frelst den sidste dag og derfor er Han tålmodig med os. Handlede det ikke om vores Ja, vores Tro, ville Han vel bare lade Helligånden komme over os alle nu og her, hvorfor vente på at vi blev klar.. ???
#99069 - 18/10/200817:17Re: At vende den anden kind til
kristina
Ordstyrer
Bruger
[quote=angela]Jeg tror faktisk på at vi, sammen med Herren kan gøre en hel del, at vi er Hans redskaber. Jeg tror på at vi selv skal sige ja til Kristus, han kaster sig ikke bare frådende over os og indtager vores liv - tænk hvor forfærdeligt det ville være - ikke selv at have sagt ja?
Hvis andre kan se Kristus i os, se den glæde og den kærlighed vi har, vil de måske selv åbne sig og Kristus vil stå parat til at tage imod dem.
Gud ønsker at så mange som muligt skal blive frelst den sidste dag og derfor er Han tålmodig med os.
Handlede det ikke om vores Ja, vores Tro, ville Han vel bare lade Helligånden komme over os alle nu og her, hvorfor vente på at vi blev klar.. ??? [quote]
Ja, netop, Gud ønsker at alle bliver frelst. Men troen udspringer ikke fra os selv, den skabes i os af Gud ved Helligånden!
"Det vil sige: Jeg tror, at jeg ikke af egen evne og kraft kan tro på Jesus Kristus, min Herre, eller komme til ham, men Helligånden har kaldet mig ved evangeliet, har oplyst mig med sine gaver, har helliget og opholdt mig i den rette tro... ". (cit. Den lille katekismus)
”For gennem ordet og sakramenterne som midler skænkes Helligånden, der virker tro, hvor og når det behager Gud, hos dem, som hører evangeliet om, at Gud ikke for vore fortjenesters skyld, men for Kristi skyld retfærdiggør dem, der tror, at de tages til nåde for Kristi skyld.” (cit. Den Augsburgske Bekendelse artikel 5)
Du har ganske ret i, at "Kristus ikke kaster sig frådende over os ... - netop ikke!
Vi bliver indbudt, men vil vi ikke have med ham at gøre, bliver vi fri.
Og vi kan ikke selv "gøre os klar", eller på eget initiativ beslutte os til at sige ja ..
Som der står skrevet: Vi elsker fordi han elskede os først
#99072 - 18/10/200822:53Re: At vende den anden kind til
[Re: kristina]
Randi
Bruger
Oprindeligt skrevet af: kristina [/quote
Ja, det er sandelig en stor hjælp at vide!
Det med at vende den anden kind til - - jeg tror ikke der er mange skriftsteder, der bliver skamredet og misbrugt så meget som netop det!
Det bruges såmænd også af mennesker, der generer deres medmennesker på det groveste, i ord eller gerninger, fysisk eller psykisk, og så oven i købet tillader sig at opfordre deres offer til at vende den anden kind til!
Jeg opfatter mere dit indlæg som om du står spørgende over for, hvad man dog skal sige til dem, der undrer sig over vores tro - over at vi måske siger nej til invitationer i kirketiden, fordi vi hellere vil i kirke osv.
Og måske endda spørger hvordan i alverden vi dog kan tro på noget, der står i en fleretusind år gammel bog.
ALtså: Hvordan kan vi dog få "de andre" til at begribe - eller endnu bedre: dele vores tro og selv komme med på Vejen til det evige liv!
Svaret er: Det kan vi ikke!
Hvis ikke Gud ved Helligånden griber ind i deres liv, kan vi prædike og forklare og argumentere og komme med løfter og/eller trusler - hvad som helst - lige til Jesus kommer igen - intet gavner det! Jeg vil næsten sige: tværtimod!
Hvis nogen viser ægte interesse/nysgerrighed og gerne vil vide mere om kristendommen, så tror jeg det bedste man kan gøre er at henvise til de steder, hvor Gud har sat os stævne og lovet at møde os:
I Ordet og sakramenterne!
Med andre ord: fortælle at der er søndagsåbent i vores kirker, og at det bare gælder om at rådspørge et kristent menneske, de har tillid til, så de ikke forvilder sig ind i den første den værste kirke eller trossamfund, hvor der gives stene for brød, eller (endnu værre) serveres usundt slik!
Jeg så lige at du skrev: ".. det er jo blot at de ikke forstår hvordan man blot kan tro på Jesus udfra oplevelser m.m."
- og vil bare trøste med, at der ikke står skrevet, at vi skal have særlige Helligånds-oplevelser eller følelser! Ordene oplevelse og følelse er ikke nævnt i Bibelen.
Der står heller ikke, at vi skal forstå - og hvem kan også det?
Tro er tillid og overbevisning. Hverken oplevelse eller forståelse! Og troen kommer af det der høres. Det står der!
Kære Kristina
Hvis nu det blot var undren over at man kunne have denne tro på Jesus, så ville det på mange måder være mere let, fordi undren tit hænger sammen med positiv nysgerrighed. Men det er mere den anden vinkel hvor person blot vil overbevise en om at man tager fejl, at Biblen blot er en bog og Gud er noget der høre fortiden til. Men der har du ret, de personer kan man ikke få til at forstå, jeg kan jo ikke tage min egen overbevisning og sige prøv den
Men jeg har dog lige fundet et ret godt middel, mod ens dejlige venner der i den bedste mening gerne vil have mig til at forstå Jesus blot er en super ting til Jul og påske. Man skal blot sørge for at der er minimum en mere ved middags selskabet der også er kristen. Lige afprøvet i dag og det virker perfekt Det er åbenbart ret skræmmende at møde hel to personer på samme tid, der siger de tror på Jesus.
I forhold til at få andre til at dele troen, det er bestemt vigtigt, men det er ikke der jeg er lige nu Men det kan jo være jeg få overskud til det, nu har jeg jo fundet ud af hvordan jeg stopper "20 etiske spørgsmål til den ny kristne".
Kristina, hvad mener du med at serveres usundt slik i kirken, ?
Til dette Tro er tillid og overbevisning. Hverken oplevelse eller forståelse! Og troen kommer af det der høres. Det kan jeg jo kun være enig
VH Randi
#99073 - 18/10/200823:02Re: At vende den anden kind til
Randi
Bruger
hej Randi.
Undskyld at jeg misforstod hvor du ville hen med dit indlæg.
Jeg har også svært ved at sidde og lytte til venner og bekendtes beretninger om forskellige healere og kloge koner. Men mine historier om de helbredelser jeg har set og oplevet gennem Kristus på Berntsen møder, synes jo lige så gak, gak i deres øren, som deres historier gør i mine.
En kollega fortalte mig en dag at hun var blevet helbredt for gigt af en klog kone. Min kollega havde haltet på den ene fod i årevis og nu var problemet pludseligt væk. Jeg synes det var svært at finde den rigtige grimasse frem, for naturligvis var jeg da glad på hendes vegne over at problemet med gigten i foden nu var løst og på den anden side ærgede det mig at det ikke var et menneske som Hans Berntsen der havde bedt for hende og at hun af den vej var blevet helbredt og havde mødt Kristus.
En af mine veninder opsøgte sidste år, en clarevoiant der angiveligt kunne sætte hende i forbindelse med hendes elskede afdøde far. Jeg reagerede ret volsomt på den besked og kaldte det vist nok for satans værk, hvilket resulterede i at hun aldrig siden har talt med mig om sin oplevelse.
Det er svært at "sælge" Jesus. Det ukendte, det mørke, det vildt overnaturlige er langt mere spændende - både når det skal opleves og når det skal fortælles videre, det er ihvertfald min oplevelse. Jeg tror den bedste måde at vinde folks interesse på, er ved at vise sin egen glæde og begejstring.
Hilsen Angela
Hej Angela
Tak for dit svar, jeg har endnu tålmodigheden til at høre om alt fra heling til naturvidenskaben, hvis blot de kunne forstå, at jeg har fundet vejen hjem til Gud og jeg har klart ikke brug for at afprøve 10 andre veje :).
VH Randi
#99074 - 18/10/200823:15Re: At vende den anden kind til
[Re: Carrie]
Randi
Bruger
Oprindeligt skrevet af: Carrie
Kære Randi.
Min evne til at "vende anden kind til" kom med tålmodigheden. Jeg kan godt sige dig - da jeg blev kristen, jeg var jo nærmest en kampsoldat!
Det er til et punkt også fint, at være af Jesu "hær". Men når tingene pludselig udspringer af vrede og frustration, så er det virkelig, at man (JEG) skal lære, at vende den anden kind til.
Jeg har lært meget af skriftstedet: Som verden har hadet mig, sådan skal den også hade jer, for I er mine disciple.
Selvom det måske lyder tosset, så kan jeg slappe af i det skriftsted
Du spørger om det, at vende den anden kind til. bliver brugt hvis man får stillet spørgsmål til ens tro og livsstil. Der vil jeg sige, nej. Ikke nødvendigvis.
Jeg er blevet utrolig god (hvis jeg selv skal sige det) til at se, hvad personers agenda er. Ønsker de at forstå mig? Vil de virkelig vide hvorfor jeg lever og tror som jeg gør? Eller har de egentlig lukket helt af, og vil bare have bekræftet at jeg er så latterlig, som de synes?!
Sidstenævnte, der vender jeg anden kind til. Førstenævnte bruger jeg utrolig lang tid på
Jeg tror også det er det, Jesus mener, når han siger vi skal ryste støvet af fødderne og gå videre. Hvis folk egentlig ikke vil lytte eller forstå, men blot affeje og gøre til grin.
Mvh Carrie
Hej Carrie
Dit citat her : skal ryste støvet af fødderne og gå videre. Hvis folk egentlig ikke vil lytte eller forstå, men blot affeje og gøre til grin.
Har du helt ret i, som du kan læse i mit svar til Kristina, så har jeg fundet en måde at lukke for dem hvis agenda ikke er at forstå eller lytte meget dejligt.
VH Randi
#99076 - 19/10/200809:13Re: At vende den anden kind til
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Randi - det er lige det samme resultat jeg er kommet til - - det er bestemt ingen fest at sidde og være helt-alene-kristen f.eks. i en hardcore newage forsamling.
Lige i hast et hurtigt svar på dit spørgsmål her:
Citat:
Kristina, hvad mener du med at serveres usundt slik i kirken?
Usundt slik kalder jeg at nøjes med at fortælle en del af sandheden. Evangeliet uden loven. At fortælle det, som menigheden så gerne vil høre, det som "kildrer deres ører" ...
Det jeg havde i tankerne var de steder (jeg håber, at det kun er få) hvor præster i deres prædikener fortæller at Gud er idel kærlighed (det ér sandt så sandt!) og at Jesus er vores bedste ven (så sandt så sandt!) og at han tilgiver os uanset hvor store syndere vi er (det gør han!) - - men undlader at komme ind på, at det er livsfarligt at ville klare sig uden ham.
Vi har brug for at høre HELE sandheden!
Vi har et par eksempler - bl.a. fra en nu afgået biskop, som har afskaffet både ham den Trælse og gode menneskers forfærdende risiko for fortabelse ..
"Tak for dit svar, jeg har endnu tålmodigheden til at høre om alt fra heling til naturvidenskaben, hvis blot de kunne forstå, at jeg har fundet vejen hjem til Gud og jeg har klart ikke brug for at afprøve 10 andre veje :)."
Oplever du virkelig at folk prøver at overbevise dig i en anden retning, når du har fortalt dem om dine oplevelser med Kristus? Jeg oplever generelt respekt omkring mit valg af tro, men det betyder jo ikke at vi ikke kan debatterer diverse religioner, sekter, healere mv.
#99081 - 19/10/200812:54Re: At vende den anden kind til
kristina
Ordstyrer
Bruger
"Og vi kan ikke selv "gøre os klar", eller på eget initiativ beslutte os til at sige ja .."
Her er jeg dybt uenig, men det vidste du nok jeg ville være.
Hilsen Angela
Ja, det vidste jeg godt, og det er netop her vandene skilles.
Jeg tror på, at det er Gud, og Ham alene, der åbner vores hjerter og skaber troen i os.
Hvis vi siger ja til indbydelsen, er det et under, som skyldes Guds indgriben alene og ikke vores egen beslutning eller medvirken. Derfor har vi ikke noget at være stolte af, intet vi kan takke os selv eller tage æren for.
Hvis vi derimod afviser Guds indbydelse, er det vores eget ansvar, da Han vil, at alle siger ja!
"Jeg tror på, at det er Gud, og Ham alene, der åbner vores hjerter og skaber troen i os."
Hvorfor Kristina, er Han så tålmodige med os - hvorfor skynder Han sig ikke bare åbne vore hjerter og skabe tro?
"Hvis vi derimod afviser Guds indbydelse, er det vores eget ansvar, da Han vil, at alle siger ja!"
Her mener du altså at det er muligt at takke nej til invitationen og afvise Gud? Hvordan får du det til at hænge sammen med din påstand, at vores vores egen beslutning ikke har noget at sige?
Jeg er ikke stolt og jeg tager ikke æren, jeg er dybt taknemmelig fordi jeg har fået lov at være i Hans nærhed.
#99083 - 19/10/200815:46Re: At vende den anden kind til
kristina
Ordstyrer
Bruger
"Jeg tror på, at det er Gud, og Ham alene, der åbner vores hjerter og skaber troen i os."
Hvorfor Kristina, er Han så tålmodige med os - hvorfor skynder Han sig ikke bare åbne vore hjerter og skabe tro?
Hvis vi derimod afviser Guds indbydelse, er det vores eget ansvar, da Han vil, at alle siger ja!"
Her mener du altså at det er muligt at takke nej til invitationen og afvise Gud? Hvordan får du det til at hænge sammen med din påstand, at vores vores egen beslutning ikke har noget at sige?
Jeg er ikke stolt og jeg tager ikke æren, jeg er dybt taknemmelig fordi jeg har fået lov at være i Hans nærhed.
Angela
Jeg kan ikke svare dig på, hvorfor Gud ikke skynder sig, men måske er der en antydning af et svar i Ingemanns salme om sølvsmeden, der selv sidder ved smeltediglen og lutrer sølvet - og venter - http://www.dendanskesalmebogonline.dk/salme/612
Og jeg har ikke skrevet, at vores beslutning intet har at sige, tværtimod koster det livet i Guds rige at afvise indbydelsen.
Men jeg har prøvet at give udtryk for, at jeg ikke tror at noget menneske ved egen kraft på Guds vegne kan udstede indbydelsen og sende den til sin egen adresse, men at det alene skyldes Guds forudgående indgriben, når et menneske i kommer til sand frelsende kristentro.
Syndefaldet har fundet sted og er årsag til, at vi alle fødes med ryggen til vores Skaber - som som Guds fjender - og at vi hverken kan eller vil omvende os selv.
"Jeg kan ikke svare dig på, hvorfor Gud ikke skynder sig"
Gud er tålmodig med os, fordi Han gerne vil at så mange som muligt skal frelses - det står i bibelen!
"Men jeg har prøvet at give udtryk for, at jeg ikke tror at noget menneske ved egen kraft på Guds vegne kan udstede indbydelsen og sende den til sin egen adresse"
Gud sidder ikke og sender invitationer ud. Han har sendt allerede for længe siden den i Jesus Kristus og Han venter kun på at vi tager imod - vi har vores egen frie vilje.
#99086 - 19/10/200818:31Re: At vende den anden kind til
kristina
Ordstyrer
Bruger
Vi er stadig ikke enige, Angela.
At Gud har tålmodighed, det er vi enige om, han sidder ved smeltediglen, som der står i den salme jeg linkede til.
Men at vi har vores frie vilje er vi ikke enige om. Vi har den i nogen grad i vores liv her i verden, hvor vi - dog begrænset af ydre og indre omstændigheder - han vælge, hvordan vi reagerer på livets tilskikkelser.
Men mht. omvendelse til kristen tro - nej, her kan vi intet stille op. Intet normalt menneske vil vælge sin egen død, og at blive omvendt til at tilhøre Kristus kræver, at vores selvberoende "gamle Adam" dør, og at vi fødes på ny af vand og ånd.
Vi kan ikke føde os selv, og det kunne vi heller ikke, da vi kom til verden ud af moders liv!
Det kan vi læse om i Joh. 3,1-8 om Jesus og Nikodemus.
Jeg tror vi må erkende, at vi har forskellige opfattelser her. Jeg tror det ene, mens du tror det andet - ivirkeligheden er det jo bare fanastisk at vi begge har Jesus i vores liv.
#99098 - 20/10/200814:15Re: At vende den anden kind til
Randi
Bruger
Kære alle Det med at være åben om sin tro, gør at man også åbner om for omgivelsernes påvirkninger. jeg er medlem af en net side som handler om adoption der har lige været en ret heftig debat i forhold til tro, men en af dem der er med på denne side sendte mig dette at læse: Filipperbrevet kap. 1, vers 27 til 30. Hvilket må man sige giver super mening både i forhold til den debat der var på adoptions nettet, men også i forhold til mit spørgsmål her på siden.
jeg vil bestemt huske den del af Filipperbrevet næste gang, jeg har følelsen af at befinde mig i storm vejr i forhold til holdningen om tro.
VH Randi
Ændret af Randi (20/10/200814:34)