2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#98983 - 15/10/2008 23:35
Re: Hvorfor begraver man aborter???
[Re: angela]
|
Bruger
Reg.: 09/10/2006
Sted: Randers
|
Det vidste jeg ikke de gjorde. Det lyder da lidt mærkværdigt. Hvad har "forældrene" sagt til det? Lusker Herlev sygehus sig ind på kirkegården om natten og graver et hul?
<3 Mor til den dejligste dreng - Noah Joshua 160406 <3
In Nomine Patris Et Filii Et Spiritus Sancti
|
|
Til toppen
|
|
|
#98991 - 16/10/2008 11:14
[Re: Randi]
|
Bruger
Reg.: 04/04/2007
Sted: Jylland
|
Hej Randi.
Tak for de gode links. Jeg kan godt forstå hvis denne praksis skaber forvirring - jeg er i hvertfald godt og grundigt forvirret selv.
Vi møder en sygehus præst (Tom Kjær) der har været med til at indfører denne begravelses praksis og vi høre ham sige; "Jeg vil til min dødsdag kæmpe for den frie abort. Jeg har set, hvad kvaksalveraborter gør ved kvinder, og mødt så mange abortsøgende, at jeg ved, at der kan være mange gode grunde til at vælge abort. Der er nogle, der har beskyldt vores ordning for at være af samme skuffe som antiabortretorikken. Men vi vil ikke sættes i bås med abortmodstandere. Vi vil netop ikke præsentere de kvinder, der vælger provokeret aborter inden uge 12, for muligheden for en særskilt begravelse. Abortmodstandere ville elske, at man skulle bede alle kvinder om at tage stilling til, hvad man skulle gøre med fostret, fordi det kan være en måde at give det aborterede foster en bestemt status. Omvendt synes jeg, vi har et stærkt argument imod de abortmodstandere, der siger, at aborter bare er noget, der bliver smidt ud af Lykkeland: Nej, det bliver faktisk bortskaffet på en værdig måde. Dét tager brødet ud af munden på de folk, der vil føre Gud i marken mod den frie abort,"
Han vil altså ikke som præst og talerør for Gud, sættes i bås med dem der mener at livet er helligt. Han siger at han vil kæmpe for fri abort til sin dødsdag, ene og alene fordi han har set hvad kvaksalveraborter gør ved kvinder. Interessant nok synes det ikke at betyde ret meget hvad aborter som bliver udført på de danske hospitaler i dag, gør ved de små børn - Man tager livet fra dem! Der er intet værdigt ved den eksekvering af små børn der finder sted på de danske sygehuse. Man suger som bekendt det lille menneske ud gennem et plasticrør, et plasticrør der er så lille, at barnets lemmer flåes fra dets krop.
Jeg er rystet!!!! - det samme burde alle andre kristne medlemmer af den danske folkekirke være. Hvis dette er den almindelige holdning i folkekirken i dag, kan den ligeså godt nedlægges.
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#98992 - 16/10/2008 11:55
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Randi Tak for de tre interessante links, som jeg blev glad for at læse. Især var det opmuntrende, at den generelle abortkvotient, (antal aborter pr. 1.000 kvinder i den fertile alder (15-49 år), er faldet de sidste 10 år fra 14,1 i 1992 til 12,2 i 2006. Jeg havde nemlig frygtet, at tallet var stigende. Og så synes jeg, det er rigtig godt, at der kan skabes opmærksomhed om muligheden for, at fostrene kan begraves. Uanset hvad man mener om abortlovgivningen (forbud eller frihed) tror jeg, at debatten om begravelse af fostre kan vække til eftertanke hos mange .. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#98993 - 16/10/2008 12:24
|
Bruger
Reg.: 19/09/2008
Sted: københavn
|
Hej Randi.
Tak for de gode links. Jeg kan godt forstå hvis denne praksis skaber forvirring - jeg er i hvertfald godt og grundigt forvirret selv.
Vi møder en sygehus præst (Tom Kjær) der har været med til at indfører denne begravelses praksis og vi høre ham sige; "Jeg vil til min dødsdag kæmpe for den frie abort. Jeg har set, hvad kvaksalveraborter gør ved kvinder, og mødt så mange abortsøgende, at jeg ved, at der kan være mange gode grunde til at vælge abort. Der er nogle, der har beskyldt vores ordning for at være af samme skuffe som antiabortretorikken. Men vi vil ikke sættes i bås med abortmodstandere. Vi vil netop ikke præsentere de kvinder, der vælger provokeret aborter inden uge 12, for muligheden for en særskilt begravelse. Abortmodstandere ville elske, at man skulle bede alle kvinder om at tage stilling til, hvad man skulle gøre med fostret, fordi det kan være en måde at give det aborterede foster en bestemt status. Omvendt synes jeg, vi har et stærkt argument imod de abortmodstandere, der siger, at aborter bare er noget, der bliver smidt ud af Lykkeland: Nej, det bliver faktisk bortskaffet på en værdig måde. Dét tager brødet ud af munden på de folk, der vil føre Gud i marken mod den frie abort,"
Han vil altså ikke som præst og talerør for Gud, sættes i bås med dem der mener at livet er helligt. Han siger at han vil kæmpe for fri abort til sin dødsdag, ene og alene fordi han har set hvad kvaksalveraborter gør ved kvinder. Interessant nok synes det ikke at betyde ret meget hvad aborter som bliver udført på de danske hospitaler i dag, gør ved de små børn - Man tager livet fra dem! Der er intet værdigt ved den eksekvering af små børn der finder sted på de danske sygehuse. Man suger som bekendt det lille menneske ud gennem et plasticrør, et plasticrør der er så lille, at barnets lemmer flåes fra dets krop.
Jeg er rystet!!!! - det samme burde alle andre kristne medlemmer af den danske folkekirke være. Hvis dette er den almindelige holdning i folkekirken i dag, kan den ligeså godt nedlægges.
Angela
Hej Angela jeg er ikke forvirret over noget af det der er fremme her, mine links er blot til Carrie, så hun lige kunne læse lidt om det der skrevet om emnet. At jeg er imod abort er ikke hvis klart ud fra andre indlæg her på siden, men vi har tydelig forskellige måde at anskue denne situation på. Jeg mener at råd, vejledning, oplysning om hvilken hjælp, der er hvis man er gravid uden at det er planlagt er vejen frem. En stor del af de graviditeter der er uplanlagt kunne undgås ved at man fulgte et ret godt råd om at sex høre sammen med ægteskab.  For mig er kirken og måske mest vigtigt troen meget mere et blot spørgsmålet om abort, det er her jeg finder styrke og ro, det er her jeg kan se at omsorg, kærlighed, tillid, håb, ydmyghed og måske mest vigtigt guds nærhed er tilstede. Så kirken bør bestemt ikke nedlægges. Jeg har den holdning at hvis der flere, der kommer til at dele troen til Jesus, så påvirker det også resten af vores samfund. Personlig oplever jeg at spørgsmålet om fri abort tit bliver brugt som et spørgsmål ,der bliver slynget ud, lige så snart man nævner at troen har en betydning. Det er desværre en god afledning fra det væsentlige ,som resten af det kristne budskab også indeholder. Men det virker kun hvis man lader sig rive med af den meget heftige stemning, uenighed om dette emne tit skaber. Men blot til overvejelse hvis der er en kvinde som overvejer abort, tror du så hun vil lytte mest til den person der fortæller hende om hvordan hun slår sit barn ihjel eller til den person der fortæller om sit personlige forhold til Jesus og h vordan det påvirker ens liv. Herunder at man er imod abort og nævner andre muligheder adoption, hjælp af det sociale system, tilbud om personlig støtte og måske lige så vigtig hvilken glæde det er at blive mor. Mit indlæg er ikke fordi jeg nu vil indgå i en stor debat om dette emne, ikke at det ikke er vigtigt. Men min stilling og mening om dette emne er hvis klar. Jeg er imod abort, men for medmenneskelighed, omsorg for ens næste og omsorg og en hjælpen hånd er tit mere brugbart end, anklager og fordømmelse. Kærlig Hilsen Randi
Ændret af Randi (16/10/2008 12:27)
"Fra hans indre skal der rinde strømme af levende vand" (Joh.7.38)
|
|
Til toppen
|
|
|
#98994 - 16/10/2008 13:01
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Angela Han [sygehuspræst Tom Kjær] vil altså ikke som præst og talerør for Gud, sættes i bås med dem der mener at livet er helligt. Han siger at han vil kæmpe for fri abort til sin dødsdag, ene og alene fordi han har set hvad kvaksalveraborter gør ved kvinder. Interessant nok synes det ikke at betyde ret meget hvad aborter som bliver udført på de danske hospitaler i dag, gør ved de små børn - Man tager livet fra dem! Der er intet værdigt ved den eksekvering af små børn der finder sted på de danske sygehuse. Man suger som bekendt det lille menneske ud gennem et plasticrør, et plasticrør der er så lille, at barnets lemmer flåes fra dets krop.
Jeg er rystet!!!! - det samme burde alle andre kristne medlemmer af den danske folkekirke være. Hvis dette er den almindelige holdning i folkekirken i dag, kan den ligeså godt nedlægges. Jeg er også rystet! Rystet over det du skriver! Det er ikke mit indtryk at sygehuspræsten er en kyniker, men snarere et barmhjertigt menneske, som ser det som en tung pligt at udføre provokerede aborter, fordi det for ham at se er at vælge det mindste af to onder. Og hvad har det nu at gøre med mit åndelige hjem i denne verden, min kære folkekirke? I den hørte jeg evangeliet om Guds kærlighed i Kristus forkyndt, og kom derved til bevidst tro på min dåbs nåde. Det under kunne ingen hardcore "pro lifer" have udvirket, det er jeg helt sikker på. Jeg er fortsat principielt imod provokerede aborter af ufødte, men er i lige så høj grad for barmhjertighed mod de syndere, som ér blevet født, incl. ufrivilligt gravide kvinder. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#98995 - 16/10/2008 13:11
|
Bruger
|
Hej Randi.
Det var ikke min mening at få dig til at fremstå som forvirret, så undskyldt, hvis jeg har givet dig det indtryk. Jeg er selv forvirret og kan se udfra debatten/de indlæg du henviser til, at der er en del forvirring/uafklarede spørgsmål.
Jeg er derudover stort set enig i det du skriver. Jeg går også ind for mere oplysning, støtte til unge mødre, bedre/mere nuanceret sexual oplysning osv. Jeg er helt enig med dig i at sex før ægteskab bør frarådes, ikke bare fordi at bibelen siger det, men fordi man selv uanset tro, kan se fornuften i det. Jeg dømmer ikke den svage kvinde der benytter retten til fri abort, men jeg ser gerne den ret fjernet, da den er i uoverensstemmelse, med alt hvad jeg finder rigtigt. Jeg ville ikke som præst kunne forkynde Guds ord for mennesker og samtidigt kæmpe for retten til at slå små børn ihjel - det gir ingen mening. Kirken skal hvis den skal eksisterer, afspejle det der er sandt. Den skal bygge på Guds ord, ikke menneskers forskellige holdninger.
Den præst der udtaler sig i de omtalte artikler, burde hjælpe kvinder der angre til at søge tilgivelse, istedet for at støtte denne grufulde handling.
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#98996 - 16/10/2008 13:16
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina.
Jeg tillader mig lide at kommenterer her;
"Især var det opmuntrende, at den generelle abortkvotient, (antal aborter pr. 1.000 kvinder i den fertile alder (15-49 år), er faldet de sidste 10 år fra 14,1 i 1992 til 12,2 i 2006."
For ti år siden kunne man ikke købe abortpiller i håndkøb. Salgstallene for disse piller er eksploderet de seneste år - de bliver nærmest solgt som vingummi. Det er meget tankevækkende at der til trods for det store forbrug af abortpiller, stadig udføres 15,000 aborter om året - så nej, tallet er ikke faldende desværre, faktisk lige modsat.
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#98997 - 16/10/2008 13:26
|
Bruger
|
Hej Kristina.
Tom Kjær er er sygehuspræst, ansat indenfor folkekirken. Hvis han repræsenterer den generelle holdning blandt folkekirkepræster ser det skidt ud, vil jeg mene. I stedet for at tage skarpt afstand fra handlingen provokeret abort, vil han kæmpe for retten til fri abort til sin dødsdag. Det ville efter min mening have klædt ham at gøre tydelig opmærksom på at han ikke udtalte sig som præst her, men som privat person - for jeg kan ikke forestille mig at han ville sige det samme fra en prædikestol i Guds hus.
Du skriver altid om det mindste af to onder - er du flink at forklare hvad der her menes? Og kan den undskyldning bruges i andre sammenhænge hvor andre levende mennesker er involverede også?
"Det under kunne ingen hardcore "pro lifer" have udvirket, det er jeg helt sikker på."
Synes ellers du har fortalt tidligere, at din præst også beder for de ufødte - altså er han vel også pro-liv, men det var måske ikke igennem ham du blev overbevist?.
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#98998 - 16/10/2008 14:03
|
Bruger
|
Hej alle. Randi - tak skal du have, det var pænt af dig, at sætte mig ind i tingene  Jeg må dog erklære mig enig med Angela i denne sag. Vi kan simpelthen ikke begynde at bøje Guds ord, og gøre liv mindre vigtigt "bare" fordi vi ved, at der bliver udført grumme ting, hvis ikke vi hjælper dem af med deres barn!! Det er absurd. Det er kynisk! Det er det samme som at støtte Christiania, for hvis ikke vi gør det, så bliver der taget og solgt stoffer på gaderne i KBH. Det holder ikke. Alligevel er mange af den mening! Det er forfærdeligt, at se hvilke kvaksalverier der sker - der hvor fri abort ikke er lovligt. Men vi kan simpelthen ikke gå ind og gøre det okay, for at sådanne ikke finder sted. Verden er ond! Og husk altid! Vi er i verden, men ikke af verden - vi er under Guds nåde. Så lad være at blive af verden og moraliser den! Der står i efeserbrevet 5 15: Derfor må I nøje overveje hvad det er I gør. Opfør jer ikke som de uvise, men lev klogt og besindigt. Udnyt tiden til at gøre det gode, for I lever i en ond verden. Vær ikke tankeløse, med prøv at forstå hvad der til enhver tid er Herrens vilje. Drik jer ikke fulde, for det får jer bare til at skeje ud. Nej, lad jer fylde af helligånden så opmuntrer I hinanden med lovsange, salmer og åndelige sange. Lovsyng Herren i jeres hjerter, og sig altid tak til Gud, Faderen, for alt hvad I har fået vores Herre, Jesus Kristus. VI skal gøre det gode! For verden er ond. Vi skal ikke begynde at udføre det onde på en mere human måde. Nej, vi skal gøre det gode. Mvh Carrie
|
|
Til toppen
|
|
|
#98999 - 16/10/2008 15:08
[Re: Carrie]
|
Bruger
|
Hej Carrie.
Jeg er glad for at jeg ikke er den eneste her, der ikke synes at man skal legaliserer alt det der alligevel foregår i det skjulte. Er også helt enig med dig i sagen om Christiania.
"VI skal gøre det gode! For verden er ond. Vi skal ikke begynde at udføre det onde på en mere human måde. Nej, vi skal gøre det gode."
Godt skrevet.
Hilsen Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#99000 - 16/10/2008 15:21
|
Bruger
|
Hej Carrie.
Jeg er glad for at jeg ikke er den eneste her, der ikke synes at man skal legaliserer alt det der alligevel foregår i det skjulte.Hilsen Angela Kære Angela Måske du ikke læste den sidste del af mit indlæg, her det lige igen : Jeg er imod abort, men for medmenneskelighed, omsorg for ens næste og omsorg og en hjælpen hånd er tit mere brugbart end, anklager og fordømmelse.
[b]Hvilket betyder at jeg er imod abort, men blot ikke mener at et angreb mod dem der har valgt en abort eller dem der er en del af det er den bedste løsning. Ellers kan jeg jo henvise til mit første indlæg til dig  Dette her var den vigtige del: For mig er kirken og måske mest vigtigt troen meget mere et blot spørgsmålet om abort, det er her jeg finder styrke og ro, det er her jeg kan se at omsorg, kærlighed, tillid, håb, ydmyghed og måske mest vigtigt guds nærhed er tilstede. Så kirken bør bestemt ikke nedlægges.Kærlig Hilsen Randi
|
|
Til toppen
|
|
|
#99001 - 16/10/2008 15:43
|
Bruger
|
Hej Randi.
Du skriver;
"Jeg er imod abort, men for medmenneskelighed, omsorg for ens næste og omsorg og en hjælpen hånd er tit mere brugbart end, anklager og fordømmelse."
Jeg er enig. Vi kan dog ikke komme udenom at der findes noget der hedder synd, det er ikke mig eller dig der skal dømme, men Gud. Jeg ser dog ikke noget fordømmende eller anklagende i at påpege at noget ihverfald strider imod det som kristendommen står for - her i blandt drab.
Vi kan godt passe os selv alle sammen, men hvem gavner det? Måske er din håndsrækning, din måde at leve på, dine råd, det der ændre alverden for en anden der netop ikke har mødt Jesus. Det er ikke lige fedt hvordan vi lever vores liv, men det er dejligt at vide at vi kan få tilgivelse når vi fejler - ingen af os er fejlfrie. Jeg synes det begynder at blive en anelse farligt, når folkekirkepræster ikke vil sige at abort er syndigt - i såfald beder ingen om tilgivelse og ingen får den.
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#99002 - 16/10/2008 16:19
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Angela Synes ellers du har fortalt tidligere, at din præst også beder for de ufødte - altså er han vel også pro-liv, men det var måske ikke igennem ham du blev overbevist? Hmmm - nu tror jeg ikke, at mennesker kan omvende andre mennesker, det kan hun Gud selv. Men ja, jeg kom til tro ved Guds hellige Ånds indgriben i mit liv ved Ordet som formidlet i kirken - ved præsters forkyndelse af Ordet, og også ved undervisning, Bibelstudier, ved deltagelse i nadveren og på mange andre måder. Og vi - også jeg! - beder tit i kirkebønnen for det ufødte liv, såvel som for alle mennesker i nød. Jeg er naturligvis også selv "pro liv", men har ikke abortlovgivningen som speciel mærkesag og er ikke aktiv i nogen af pro liv-organisationerne. Tom Kjær er er sygehuspræst, ansat indenfor folkekirken. Hvis han repræsenterer den generelle holdning blandt folkekirkepræster ser det skidt ud, vil jeg mene. I stedet for at tage skarpt afstand fra handlingen provokeret abort, vil han kæmpe for retten til fri abort til sin dødsdag. Det ville efter min mening have klædt ham at gøre tydelig opmærksom på at han ikke udtalte sig som præst her, men som privat person - for jeg kan ikke forestille mig at han ville sige det samme fra en prædikestol i Guds hus. Jeg tror ikke, der ér nogen generel holdning. Vi har ca. 2.400 præster, som alle er forskellige, men har til fælles at de er kaldet til præsteembedet, og at de er forpligtet på deres præsteløfte. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#99006 - 16/10/2008 19:06
|
Bruger
|
Hej Angela. Ja, vi to havde jo en lille drøm om, at kende til hinanden lidt mere. Vi bevæger os da derhenad  Carrie
|
|
Til toppen
|
|
|
#99007 - 16/10/2008 19:09
|
Bruger
|
Hej Angela. Jeg er enig. Vi kan dog ikke komme udenom at der findes noget der hedder synd, det er ikke mig eller dig der skal dømme, men Gud. Jeg ser dog ikke noget fordømmende eller anklagende i at påpege at noget ihverfald strider imod det som kristendommen står for - her i blandt drab.
Nej, her har du ret. Og ikke nok med, at der ikke er noget galt i det, vi skal faktisk gøre det  Der står i Bibelen, at hvis du ser én der synder og lader stå til, så er det også din synd. Randi har også helt ret i, at der er forskellige måder at gøre det på. Men vi kan nok blive enige om, at det skal gøres i kærlighed. Ligesom Jesus gjorde det. Han kunne dog også være ret ligefrem! Han lagde ikke meget imellem! Men alle dage havde han kærlighed til folket  Resten du skrev, har jeg udeladt, for jeg er helt enig  Carrie
|
|
Til toppen
|
|
|
#99008 - 16/10/2008 19:21
|
Bruger
|
Hej Kristina.
"Hmmm - nu tror jeg ikke, at mennesker kan omvende andre mennesker, det kan hun Gud selv." - Netop, det var også derfor jeg skrev; igennem ham.
Du er pro-liv, men det er ikke en mærkesag for dig - fair nok. Hvilke mærkesager har du? Er der nogen ting i vores samfund du føler så stærkt for eller imod at du gerne lader din røst høre?
Det med at være kaldet til præsteembedet, kan diskuteres. Jeg er ikke sikker på at alle præster, er blevet præster fordi de følte at Gud havde kaldt dem til det! Fælles for dem alle, uanset om de er blevet kaldet eller ej, må vel være at de skal forkynde Guds ord, både når det er rart at høre og når det er mindre rart.
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#99009 - 16/10/2008 19:24
|
Bruger
|
Hej Carrie.
Ja, det har været dejligt at få dit besyv med, her i debatten om abort. Ihvertfald føler jeg mig mindre alene, nu hvor du er her - tak for det.
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#99010 - 16/10/2008 19:34
|
Bruger
|
Hej Angela. Det med at føle sig alene med tankerne og holdningerne, det kender jeg godt. Men det gjorde Jesus jo også  Kram
|
|
Til toppen
|
|
|
#99011 - 16/10/2008 19:35
|
Bruger
|
Hej Carrie.
Jeg tror også at man kommer længst med kærlighed, men kærlighed er også vejledning og irettesættelse, hvilket jeg tror vi er helt enige om. Jeg kommer her til at tænke på mine to dejlige børn og den kærlighed jeg gir dem og som gerne skulle forme dem. Når jeg irettesætter dem, eller påpeger deres fejltrin, gør jeg det jo ikke for at hovere, men for at hjælpe dem - ligesom jeg også hjælper dem, når jeg roser dem for det de gør godt. Vi skal være opmærksomme, være der for hinanden og også nogen gange skride ind og sætte en grænse, der hvor et andet menneske ikke kan.
Havde lige brug for at uddybe overfor dem der hele tiden beskylder mig for at være fordømmende, hvad kærlighed også indbefatter.
Hilsen Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#99013 - 16/10/2008 19:41
|
Bruger
|
Hej Carrie.
"Det med at føle sig alene med tankerne og holdningerne, det kender jeg godt. Men det gjorde Jesus jo også"
Det har du så ganske ret i og det er også derfor jeg bliver ved, på min egen lille måde. Jeg beundrer dog de mennesker som virkeligt tør - dem der stiller sig derud hvor folk kan håne dem og kaste æg på dem, fordi de har valgt at følge Jesus og kæmpe for de små. Jeg håber at jeg en dag, må få den styrke. Har du den?
Hilsen Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#99014 - 16/10/2008 20:01
|
Bruger
|
Hej Carrie.
Jeg tror også at man kommer længst med kærlighed, men kærlighed er også vejledning og irettesættelse, hvilket jeg tror vi er helt enige om. Det kan du tro  Jeg kommer her til at tænke på mine to dejlige børn Haha, jeg kom også til at tænke på min mor  ...og den kærlighed jeg gir dem og som gerne skulle forme dem. Når jeg irettesætter dem, eller påpeger deres fejltrin, gør jeg det jo ikke for at hovere, men for at hjælpe dem - ligesom jeg også hjælper dem, når jeg roser dem for det de gør godt. Ja, det er så sandt! Her er det dog mest Noah der irettesætter mig  Nej, spøg til side, det er klart en kunst at vise den rette kærlighed Vi skal være opmærksomme, være der for hinanden og også nogen gange skride ind og sætte en grænse, der hvor et andet menneske ikke kan.
Havde lige brug for at uddybe overfor dem der hele tiden beskylder mig for at være fordømmende, hvad kærlighed også indbefatter.
Hilsen Angela Jamen du har helt ret. Det er ikke at være fordømmende! Det er at være for-Gud! Man behøver ikke stå og banke folk i hovedet, men man skal da heller ikke sige: såå såå nu fjerner jeg barnet, og så kan du måske lige tænke dig om en anden gang. Nej, den holder ikke. Hvis vi begynder at vakle i tro, hvad skal der så blive af den nye generation? GYS! Jakobsbrev 1, 16 Men I skal bede i tro, uden at tvivle, for hvis I vakler i jeres tillid til Gud, er I som havets bølger, der kastes frem og tilbage af stormen. Mvh Carrie
|
|
Til toppen
|
|
|
#99015 - 16/10/2008 20:15
|
Bruger
|
Hej Carrie.
"Det med at føle sig alene med tankerne og holdningerne, det kender jeg godt. Men det gjorde Jesus jo også"
Det har du så ganske ret i og det er også derfor jeg bliver ved, på min egen lille måde. Jeg beundrer dog de mennesker som virkeligt tør - dem der stiller sig derud hvor folk kan håne dem og kaste æg på dem, fordi de har valgt at følge Jesus og kæmpe for de små. Jeg håber at jeg en dag, må få den styrke. Har du den?
Hilsen Angela Hej Angela Hvorfor er Moses Hansen i mit hovede nu?  Har jeg den. Jaa, det vil jeg mene jeg har. Jeg bruger mange timer af min dag, på at tale ind i ikke-kristne menneskers liv. Dog synes jeg ikke, det er noget man bare skal kaste sig ud i. Det kan være sindssygt hårdt at komme med kærlighed og få skældsord igen. Man skal vide hvad man går ind til, og det skal være okay at bakke ud, for at arbejde med sig selv og blive styrket. Men jeg selv er blevet styrket utroligt, og kan sige, at nu preller det meste af på mig. Ikke at jeg ikke lytter, men jeg bryder ikke grædende sammen mere, fordi de hader mig og sviner mig til. Jeg har virkelig fattet Guds ord nu. "Ligesom verden har hadet mig, sådan skal den også hade jer, for I er mine disciple." Had er et stærkt ord, men jeg mærker virkelig det had. Den vrede der ligger så dybt i dem, som de ikke selv kan forklare med andet end "DU ER BARE SÅ LATTERLIG." Nu skal det hele ikke være lutter elendighed. 2 lod sig omvende i sidste uge, som jeg havde snakket med. Æren er Guds alene, men jeg er glad for at kunne bruges. Måske skal jeg lige nævne at det bl.a. er et forældreforum hvor der er meget få kristne, som jeg bruger meget tid på. Hvor altså 2 har givet deres liv til Jesus bare i sidste uge, og hvoraf den ene er startet i kirke allerede - hendes iver er helt vild  Det er total som at se mig selv for et par år siden. Og derudover har jeg også gået på gaden. Dog erfarer jeg at relationer er vigtigt. Tillid  Det er svært at skabe ved en forbigående, men alt er muligt. Jeg ser dog, at hvis man kan skabe en længerevarende relation, så er det nemmere at vinde personens tillid og at de dermed åbner sig. Nu lyder det helt som om jeg vil hjernevaske folk  Det er selvfølgelig ikke sådan. Men jeg kender Satans måde at få folk til at lukke af på! Så det kan tage lidt tid at åbne lågen  Inden jeg sætter mig selv på tronen vil jeg dog påpege, at hvis du vil sætte mig i midten af Bagdad for at tale til folk, kan det muligvis være jeg bakker ud! Helt from er jeg sikkert ikke. Åh, nu kom jeg off topic igen, jeg gør det alt for tit. Mvh Carrie
|
|
Til toppen
|
|
|
#99018 - 16/10/2008 21:16
|
Bruger
|
Hej Carrie.
Jeg tror du minder meget om min søster, hvis talegave og mod jeg altid har beundret. Jeg tager det alt for nært og personligt når det ikke lykkes mig at så begejstring for Jesus i et andet menneske, eller når begejstringen forsvinder igen alt for hurtigt.
Jeg arbejder i en stor international virksomhed og har kollegaer fra alverdens forskellige troès retninger. Også på hjemmefronten er vi et mix af kulturer, så jeg bliver stort set dagligt udfordret, hvilket er dejligt, men også lidt anstrengende. Man kan godt tvinge hesten til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke - har jeg erfaret.
Naturligvis ville jeg gerne at flere af mine kollegaer kom til tro, for slet ikke at tale om min mand, men jeg prøver også at huske at sætte mig i deres sted. Hvordan ville jeg feks. ha`det, hvis nogen forsøgte at presse Islam ned over hovedet på mig:-/ Jeg ville tage afstand, det er jeg sikker på.
Heldigvis afhænger mit gode forhold til mine kollegaer og kærligheden jeg har til min mand, ikke af hvem og hvad disse mennesker tror på. Jeg er bare hende den kristne, og i den rolle skal jeg forsøge at gøre det bedste jeg kan.
Det er flot at du tør - Stille dig derud hvor man virkelig kan møde modstand der gør ondt og det er dejligt at du er vokset med opgaven og ikke længere er helt så sårbar. Det er i mødet med mennesker som dig, jeg vokser. Tak for det.
Hilsen Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#99019 - 16/10/2008 21:46
|
Bruger
|
Hej Angela Hej Carrie.
Jeg tror du minder meget om min søster, hvis talegave og mod jeg altid har beundret. Jeg tager det alt for nært og personligt når det ikke lykkes mig at så begejstring for Jesus i et andet menneske, eller når begejstringen forsvinder igen alt for hurtigt. Ja, nøj hvor jeg forstår dig. Men det er der, vi må vide at det ikke er os! Det er Gud! Kun Gud! Jeg har også kæmpet med det. "Åhh jeg ser jo, hun holder det ikke. 3 uger elskede hun Gud, nu glider hun bort." Men det er ikke os der gør det! Det er Gud. Jeg tænkte "hvad skal jeg nu gøre? Jeg må gøre noget så hun ikke glider bort!" Det blev en slags panik. Men den må vi slippe. Det er ikke os, det er Gud! Stol på at Gud kan. For det kan Han. Stol på, at det der bliver sået, vil Gud vande. Stol på det. Vakl ikke. Hav tillid. Det er så svært! Vi er så styrede af, hvad vi kan gøre, hvad vi kan udrette, hvis vi kan og kan og kan. Men ved du hvad? Vi kan ikke en skid...undskyld sproget! Gud kan, Han alene. Men vi kan hjælpe. Vi kan tale Guds ord, vi kan så! Men ansvaret og magten. Den er ikke vor! Og den må vi ikke stjæle, for så falder vi på arme og ben, for vi kan ganske enkelt ikke bære den. Jeg arbejder i en stor international virksomhed og har kollegaer fra alverdens forskellige troès retninger. Også på hjemmefronten er vi et mix af kulturer, så jeg bliver stort set dagligt udfordret, hvilket er dejligt, men også lidt anstrengende. Man kan godt tvinge hesten til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke - har jeg erfaret. Ja, der er også både buddhister, muslimer og ateister i min klasse. Jeg tror jeg er alene kristen. Nåh nej - jeg har en lærer fra IM  Fedt!! Min hjemmefront - den er også svært blandet. Familien er ikke-troende, og så er der en enkelt okkult. Og min ene søster er præst i folkekirken. Desværre er hun blevet introduceret for falsk lære på universitetet. Du ved - alle komme i himmelen...skal vi ikke bare sige det? Kom nu...det lyder jo så godt  Naturligvis ville jeg gerne at flere af mine kollegaer kom til tro, for slet ikke at tale om min mand, men jeg prøver også at huske at sætte mig i deres sted. Hvordan ville jeg feks. ha`det, hvis nogen forsøgte at presse Islam ned over hovedet på mig:-/ Jeg ville tage afstand, det er jeg sikker på.
JA! Nemlig. Det er så vigtigt, at kunne sætte sig i andres sko. At have forståelse for uforståelsen. Ellers kommer man altså ingen vegne. Det må være ubeskriveligt at leve med en mand, der ikke deler Jesus med én. Jeg ville ærligt ikke kunne. Hvis jeg skal have overskud til at tage mig af de fortabte, så må jeg altså have en solid base  Men du tror - og alt er muligt for den der tror! Heldigvis afhænger mit gode forhold til mine kollegaer og kærligheden jeg har til min mand, ikke af hvem og hvad disse mennesker tror på. Jeg er bare hende den kristne, og i den rolle skal jeg forsøge at gøre det bedste jeg kan. Nej, men dit gode forhold til Gud, afhænger også af fællesskabet med kristne. Husker jeg fejl, hvis jeg mener, at du ikke kommer i en menighed? Det er flot at du tør - Stille dig derud hvor man virkelig kan møde modstand der gør ondt og det er dejligt at du er vokset med opgaven og ikke længere er helt så sårbar. Det er i mødet med mennesker som dig, jeg vokser. Tak for det.
Hilsen Angela Vi kan alle bruges af Gud! Vi skal lytte til Ham og det kald Han har til os. For det er ved Ham alene, at vi mødes i tro og styrkes deri  Mvh Carrie
|
|
Til toppen
|
|
|
#99020 - 16/10/2008 22:13
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kristina.
Hvilke mærkesager har du? Er der nogen ting i vores samfund du føler så stærkt for eller imod at du gerne lader din røst høre? Angela Mærkesager? - næh - det tror jeg faktisk ikke jeg har. Jeg er ikke medlem af noget parti eller nogen organisation, bortset fra Folkekirken og Evangelisk Luthersk Netværk. Mit altomfattende Alpha og Omega er Jesus Kristus, vor Herre og Frelser. Evangeliet! Det glædelige budskab om Guds grænseløse, ubetingede kærlighed til os syndige mennesker(Joh. 3,16). Både troen og næstekærligheden er en gave fra Gud, for vi elsker fordi han elskede os først! (1.Joh. 4,19) Og jeg håber og tror, at han viser mig vej og bruger mig efter sin vilje. Hvis man kan kalde dét for en mærkesag, så jo, så har jeg alligevel sådan en!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#99021 - 16/10/2008 22:18
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
For ti år siden kunne man ikke købe abortpiller i håndkøb. Salgstallene for disse piller er eksploderet de seneste år - de bliver nærmest solgt som vingummi. Hej Angela Jeg har nævnt det før, men er ikke bange for at gentage mig. Abortpiller sælges kun på recept. Det du taler om er nødrævention, der er prævention på linie med p-piller. De inducerer ikke abort. Den teoretiske mulighed for at udstøde et befrugtet æg betragtes ikke som en abort, og hører ikke hjemme i en debat om abortkvotient al den tid at abortkvotienter aldrig har indeholdt tal for afstødte befrugte æg. Under normale forhold afstødes over halvdelen af alle befrugtede æg. Du kan altså tage fødselstallet, lægge aborttallet oveni, og så får du et ca tal for antallet af afstødte befrugtede æg. Da prævention hindrer befrugtning (det er også nødpræventions primære virkemåde), er netoo resultatet af p-piller og nødprævention FÆRRE afstødte befrugtede æg. Det må da glæde alle der er pro-liv?
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#99022 - 16/10/2008 22:24
|
Bruger
|
Jeg synes det er fint at kvinder tilbydes den service hvis de føler for det.
Til gengæld er jeg forarget over at nogle hospitaler begraver fostre uden kvindens viden og accept.
Hvis ikke kvinden betragter aborten som et barn, kan hun betragte som en irrettesættelse, en moralsk dom over kvinden.
Selv hvis hun mener det er et barn, er det ikke sikkert at hun mener at en kristen begravelse er det rigtige. Jeg mener kremering er det fornuftigste, og som ateist har jeg ikke brug for indviet noget som helst, og jeg ville finde det dybt krænkende at en del af min krop skulle falde i kløerne på en eller anden tilfældig religiøs sekt.
Heldigvis er der en EF dom der har afgjort at det er ulovligt at begrave aborter uden kvindens accept, så praksis på disse hospitaler skal ændres.
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#99023 - 16/10/2008 22:26
[Re: kongstad]
|
Bruger
|
Hej kongstad.
Jeg tror Angela mener fortrydelsespiller, som man kalder dem. De kan tages op til 72 timer efter samleje og gør så, at den evt. graviditet udebliver.
Men hvis ikke man havde taget fortrydelsespillen, og æget reelt set var befrugtet, ja så er det jo stadig abort. I mine øjne i hvert fald.
Det eneste der er forksel: ens samvittighed er måske lidt bedre, da man kan gå i troen om, at man nok alligevel ikke var gravid.
Du vil måske mene at tiden også er en forskel? At man var i uge 0+2?? Og ikke i uge 12?
Det afviser jeg! Tid eksisterer ikke hos Gud! 1 dag kan være som 1000 dage og 1000 dage kan være som 1 dag.
Mvh Carrie
|
|
Til toppen
|
|
|
#99024 - 16/10/2008 22:29
|
Bruger
|
Hvis ikke kvinden betragter aborten som et barn, kan hun betragte som en irrettesættelse, en moralsk dom over kvinden.
Det er ikke op til nogen kvinde, at bestemme hvornår et barn, er et barn! Det er op til Gud alene. Sådan noget kan vi ikke bare bestemme. Ang. at de begraver dem. Jeg synes det hele virker mystisk. Hvorfor har det været hemmeligt? Carrie
|
|
Til toppen
|
|
|
#99025 - 16/10/2008 22:48
|
Bruger
|
Hej Kristina.
Hvilke mærkesager har du? Er der nogen ting i vores samfund du føler så stærkt for eller imod at du gerne lader din røst høre? Angela Mærkesager? - næh - det tror jeg faktisk ikke jeg har. Jeg er ikke medlem af noget parti eller nogen organisation, bortset fra Folkekirken og Evangelisk Luthersk Netværk. Mit altomfattende Alpha og Omega er Jesus Kristus, vor Herre og Frelser. Evangeliet! Det glædelige budskab om Guds grænseløse, ubetingede kærlighed til os syndige mennesker(Joh. 3,16). Både troen og næstekærligheden er en gave fra Gud, for vi elsker fordi han elskede os først! (1.Joh. 4,19) Og jeg håber og tror, at han viser mig vej og bruger mig efter sin vilje. Hvis man kan kalde dét for en mærkesag, så jo, så har jeg alligevel sådan en!  kristina Kære Kristina Du er vist ikke helt klar over mange gode ting du har skrevet her på siden, men da jeg har haft god tid, først med en forvredet fod og nu med en ferie til at læse indlæg her på jesusnet  så er dine indlæg klart dem jeg har læst en del af og de er ret gode. En af dine mærke sager er at dine indlæg beskriver og retter sindet mod Jesus. Det er en ret god mærke sag  Kærlig Hilsen Randi
|
|
Til toppen
|
|
|
#99026 - 16/10/2008 23:13
|
Bruger
|
Ja jeg omtaler fortrydelsespiller.
De virker ved at hindre ægløsning, præcis ligesom p-piller, og hindrer derved befrugtning.
En mulig bivirkning er at de kan hindre et befrugtet æg i at fæstnes, omend det ikke er sikkert. Faktisk kan man ikke angive hvor tit dette evt sker.
Hvis man er gravid, altså hvis ægget har fæstnet sig, så har fortrydelsespiller ikke nogen effekt overhovedet.
Abortpiller derimod afbryder en graviditet, de har en helt anden virkemåde end fortrydelsespiller.
|
|
Til toppen
|
|
|
#99027 - 16/10/2008 23:15
|
Bruger
|
Gud er rimelig irrelevant i forhold til bortskaffelse af aborter, med mindre kvinden har en holdning om emnet.
Husk vi har religionsfrihed i landet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#99028 - 16/10/2008 23:40
|
Bruger
|
Hvis man er gravid, altså hvis ægget har fæstnet sig, så har fortrydelsespiller ikke nogen effekt overhovedet.
Abortpiller derimod afbryder en graviditet, de har en helt anden virkemåde end fortrydelsespiller.
Hej Kongstad. Så må jeg trække mine ord tilbage, det er ikke sådan jeg har fået det af vide. Vi lærte, at fortrydelsespillen afbrød den tidlige graviditet, men at mange af graviditeterne, som du også belyser, ville være afbrudt fra naturens side alligevel, men langt fra dem alle. Mvh Carrie
|
|
Til toppen
|
|
|
#99029 - 16/10/2008 23:42
|
Bruger
|
Hej Kongstad Husk vi har religionsfrihed i landet. Husk at dette er en kristen debatside... Gud er rimelig irrelevant i forhold til bortskaffelse af aborter, med mindre kvinden har en holdning om emnet. ...og Gud er aldrig irrelevant! Uanset. Mvh Carrie
|
|
Til toppen
|
|
|
#99030 - 17/10/2008 00:06
|
Ordstyrer
Bruger
|
Tak kære Randi, det var en rigtig hjertevarmer!  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#99031 - 17/10/2008 11:21
|
Bruger
|
Til en hvis grad er det en diskussion om ord.
Starter en graviditet ved befrugtning eller når ægget fæstnes. Det er klart at mange pro-liv vælger at se befrugtningen som skellet, medicinsk giver det mere mening at vælge det tidspunkt hvor ægget fæstnes.
Før dette giver det ikke rigtig mening at sige at en kvinde er gravid, idet der endnu ikke er sket nogle ændringer i hendes krop.
Men uanset om man betragter en graviditet som startende ved befrugtning er det lidt ekstremt at kalde fortrydelsespiller for abortpiller.
For det første virker de præcis som P-Piller, så hvis fortrydelsespiller er abortpiller, er P-Piller også abortpiller.
Men begge typer piller virker primært ved at hindre ægløsning, og har som mulig sekundær virkning at de kan hindre ægget i at fæstnes.
Derudover gør det jo så spiraler til abortredskaber, idet deres primære virkemåde er at hindre ægget i at fæstnes.
P-piller og fortrydelsespiller har ingen effekt hvis ægget har fæstnet sig, og de kan derfor ikke forårsage en abort i medicinsk forstand. Det anbefales at man ikke indtager nogen af delene når man er gravid, men det skyldes at man generelt kun skal indtage medicin når det er nødvendigt. Kroppen producerer selv så store mængder hormon under en graviditet, at hverken p-piller eller fortrydelsespiller har den store indvirkning på hverken foster eller kvinde.
Uanset hvordan man ser på er det besynderligt at Angela bringer fortrydelsespiller op i en debat om aborttal, hvorfor ikke omtale p-piller og spiraler i samme åndedrag?
|
|
Til toppen
|
|
|
#99032 - 17/10/2008 12:01
|
Bruger
|
Hej Kongstad.
Hvis en pige har har haft ubeskyttet sex og er bange for at dette kan have resulteret i en uønsket graviditet, kan hun købe en fortrydelsespille/abortpille, som dog skal indtages ret hurtigt for at have den ønskede effekt. Befrugtningen har altså allerede fundet sted i de tilfælde hvor fortrydelsespillen går ind og virker - hvad skulle formålet med at indtage den ellers være???
Når æg og sædcelle mødes og smelter sammen, skabes et menneskeliv.
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#99033 - 17/10/2008 12:04
|
Bruger
|
Hej Carrie. Tak. Det var præcist hvad jeg mente!  Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#99034 - 17/10/2008 12:06
|
Bruger
|
Hej Carrie.
Hvis du, som jeg mener, at menneskelivet begynder i det øjeblik hvor sædcelle og æg smelter sammen, behøver du aldeles ikke trække dine ord tilbage. Fæstnet eller ej, er der startet en proces hvor et menneskeliv allerede er skabt.
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#99035 - 17/10/2008 12:13
|
Bruger
|
Hej Kongstad.
"Uanset hvordan man ser på er det besynderligt at Angela bringer fortrydelsespiller op i en debat om aborttal, hvorfor ikke omtale p-piller og spiraler i samme åndedrag?"
Jeg ser absolut intet besynderligt i at indrage fortrydelsespillen i debatten om hvorvid tallet for aborter er faldet eller steget de seneste år, specielt når man ser på hvordan salget af disse piller er eksploderet.
Du har helt ret i at p-piller kan udstøde et allerede befrugtet æg, om end det ville være uhyre sjældent, så det er da bestemt noget man skal have med i sine overvejelser når man vælger prævention. Spiralen er et af de mere uhyggelige præventionsmidler, idet det primære opgave er at udstøde befrugtede æg før de sætter sig fast - så jo, vi kan sagtens diskuterer prævention i samme åndedrag, hvis du synes.
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#99036 - 17/10/2008 12:21
|
Bruger
|
Kære Angela (og Kongstad) Problemet for mig i hvert fald, er, at jeg ikke ved nok om emnet! Jeg havde en forestilling, da vi er blevet lært, at fortrydelsespillen går ind og dræber den tidlige graviditet. Går ind og gør sådan, at graviditeten ikke kan fortsætte. Det er sådan, jeg troede det, men det viser sig ikke at være tilfældet. Jeg har søgt lidt på det  Så i de fakts, tror jeg, Kongstad har ret. Jeg selv, ved ikke nok om det, og vil derfor ikke gå ind i den slags debat, så vil jeg hellere trække mig, og sige: det ved jeg simpelthen ikke. Jeg har også et andet problem. Kongstad nævner p-piller og anden prævention, og jeg må indrømme, at den tanke har også strejfet mig. Hvis og såfremt at p-piller og fortrydelsespillen gør det samme, så er p-pillen jo på samme plan som fortrydelsespillen. Dog kan de ikke indeholde det samme, da man så ligeså godt kunne tage en p-pille. Men som jeg har læst det, har fortrydelsespillen lidt det samme indhold som mini-pillen (det er en p-pille) bare i større dosis. Men jeg er ikke afklaret på dette område, men måske bliver jeg det  Mvh Carrie
|
|
Til toppen
|
|
|
#99038 - 17/10/2008 12:45
|
Bruger
|
Kære Angela (og Kongstad) Problemet for mig i hvert fald, er, at jeg ikke ved nok om emnet! Jeg havde en forestilling, da vi er blevet lært, at fortrydelsespillen går ind og dræber den tidlige graviditet. Går ind og gør sådan, at graviditeten ikke kan fortsætte. Det er sådan, jeg troede det, men det viser sig ikke at være tilfældet. Jeg har søgt lidt på det  Så i de fakts, tror jeg, Kongstad har ret. Jeg selv, ved ikke nok om det, og vil derfor ikke gå ind i den slags debat, så vil jeg hellere trække mig, og sige: det ved jeg simpelthen ikke. Jeg har også et andet problem. Kongstad nævner p-piller og anden prævention, og jeg må indrømme, at den tanke har også strejfet mig. Hvis og såfremt at p-piller og fortrydelsespillen gør det samme, så er p-pillen jo på samme plan som fortrydelsespillen. Dog kan de ikke indeholde det samme, da man så ligeså godt kunne tage en p-pille. Men som jeg har læst det, har fortrydelsespillen lidt det samme indhold som mini-pillen (det er en p-pille) bare i større dosis. Men jeg er ikke afklaret på dette område, men måske bliver jeg det  Mvh Carrie hej Carrie Nu kommer sygeplejersken lige op i mig  så er er citat fra dette link http://www.sexogsamfund.dk/Default.aspx?ID=102P-piller forhindrer ægløsning ved at blokere for dannelsen af de overordnede kønshormoner. Uden overordnede kønshormoner kommer der ikke ægløsning. P-piller påvirker også slimhinden i livmoderen på en sådan måde, at et evt. befrugtet æg ikke kan sætte sig fast og udvikle sig. Derudover bliver slimen i livmoderhalskanalen sej og uigennemtrængelig for sædceller. Hvis du eller andre lige vil lave et tjek på flere informationer så er følgende links gode. http://www.sexogsamfund.dk/Default.aspx?ID=105http://adamogeva.dk/web/visartikel.php?id=70Der er også egen læge og præsten i forhold til det etiske, de fleste præster vil nok helst ikke skulle forklare hvordan p-piller m.m. virker  Men kan også som min datter på 7 have den her plan Citat Adriana 7 år "når jeg bliver voksen så vil jeg giftes, i mors kirke, og det skal være med Matias fra MGP også skal jeg have en baby i maven eller vi skal hente en baby med fly, som I hentede mig  det er da en ret god plan. KH Randi
|
|
Til toppen
|
|
|
#99041 - 17/10/2008 14:26
|
Bruger
|
Hej Kristina.
Jeg kan slet ikke forestille mig ikke at kæmpe for noget, føle noget helt særligt for en bestemt gruppe eller sag. Kristus er en del af det menneske, det væsen jeg er og har dermed helt sikkert også indflydelse på de ting jeg beskæftiger mig med. Det er dog ikke alt hvad jeg røre ved, som jeg synes jeg skal sætte i forbindelse med skaberen. jeg nævner eksempelvis ikke Herren i de indlæg der handler om frit hospitalsvalg, for jeg kan ikke helt se hvad Han skal der. Vores hverdag, eller ihvertfald min - er spækket med spørgsmål om ting jeg skal tage stilling til. Privat fylder Herren en del her, men i job relaterede spørgsmål, finder jeg det svært at argumentere med et skriftsted. Jeg har holdninger til en lang række ting som ikke nødvendigvis har ret meget med kirke og kristendom at gøre, men som dog er meget vigtige for mig - har du det virkeligt slet ikke sådan? Min mand er eksempelvis flygtning fra et land der undertrykker sit mindretal og udsætter dem for statsterrorisme - en sag jeg bruger meget krudt på at få frem i søgelyset gennem læserbreve bla.
Jeg føler ikke at jeg som kristen, skal lukke min dør til verden og bare hytte mit eget skind. Jeg er en del af det samfund jeg lever i og bør præge det så godt jeg kan, ville have det skidt med mig selv, hvis jeg ikke forsøgte.
Jeg ved godt at vi mennesker er forskellige og jeg møder dagligt mennesker der ikke interesserer sig for politik eller Gud - Jeg er vel bare af en anden støbning.
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#99042 - 17/10/2008 14:42
|
Bruger
|
Hej Carrie. Tak for det lange svar. Du har ret, jeg kommer ikke i nogen menighed - ikke fast ihvertfald. Min menighed fandt jeg i Canada og der er skisme lidt langt derover  . Grunden til at jeg har svært ved at finde mig til rette her, er pga. præster som din søster - dem der skulle repræsenterer min Gud, men som repræsenterer flertallets ønskereligion istedet, det kan jeg ikke bruge til noget. Selvom min mand er ateist, har jeg alligevel en solid base. Begge mine forældre og begge mine søstre er troende, desuden har jeg frie tøjler til at opdrage mine børn som kristne og de er begge døbte. Selvom min mand ikke har kunnet finde sig tilrette med Gud, er han glad for at jeg hjælper vores børn i den retning og han respekterer alt det vi gør som har med kirke og tro at gøre, så det er slet ikke så slemt.  Hilsen Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#99043 - 17/10/2008 14:49
|
Bruger
|
Hej Angela. Godt at høre  Ja, sådanne præster skal man være på vagt overfor. Der findes sikkert en masse gode folkekirkepræster, men jeg har fundet mig til rette i frikirken, hvor det at være præst ikke blot er et job. Det er det som sagt heller ikke for de fleste folkekirkepræster, men jeg er stødt på for mange! Og så kommer det si naturligt af, at jeg bedre kan tilslutte mig frikirkens vision og mission.  Ligesom Randi aldrig vil kunne tilslutte sig pinsekirken, sådan vil jeg heller ikke kunne tilslutte mig folkekirken, men jeg føler Danmark er stor nok til at rumme os alle  Carrie
|
|
Til toppen
|
|
|
#99044 - 17/10/2008 14:50
|
Bruger
|
Hej Randi.
Tak for det. Men understøtter det så, at fortrydelsespiller og p-piller gør det samme?
Carrie
|
|
Til toppen
|
|
|
#99048 - 17/10/2008 15:43
|
Bruger
|
Hvorfor kalder du så fortrydelsespiller for abortpiller, når du ikke kalde p-piller for abortpiller?
Ville det ikke være nemmere hvis du nøjedes med at kalde abortpiller for abortpiller, og så bruge sigende navne om anden medicin?
|
|
Til toppen
|
|
|
#99049 - 17/10/2008 16:17
|
Bruger
|
hej Kongstad.
Grunden til at jeg brugte/bruger ordet abortpille om fortrydelsespillen, er fordi at man tager den, med ønsket om en abort såfremt en befrugtning har fundet sted. Der er også nogen der kalder pillen for - dagen derpå pillen, hvilket vel siger een del om formålet med indtagelsen.
Jeg bruger ofte de ord, jeg synes beskriver tingene bedst, hvilket også er årsagen til at jeg hellere kalder abort, for fosterdrab.
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#99051 - 17/10/2008 16:25
|
Bruger
|
Hej Carrie.
Jeg kommer nok heller ikke til at tilslutte mig pinsekirken, selvom den da er noget mere levende end folkekirken, der er bare andre ting der generer mig...men sådan er det jo. Kunne jeg få en blanding af folkekirken, den katolske kirke krydret med lidt amerikansk kirkeliv, ville jeg føle mig hjemme tror jeg. Det er godt at vi har så mange muligheder, når nu vi alligevel trods samme Gud er så forskellige.
Hilsen Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#99052 - 17/10/2008 16:26
|
Bruger
|
Hej Randi.
Jeg kan godt se, som jeg også skrev tidligere, at mini-pillen og fortrydelsespillen indeholder noget af det samme.
Men det kan jo ikke være det samme, for så ville der ikke være brug for fortrydelsespillen, da man kunne indtage minipillen i stedet.
Om sagen så er, at der "bare" er større dosis i fortrydelsespillen end mini-pillen, ja det ved jeg ikke.
Men som jeg ser det:
P-pillen - forhindre at der kommer en graviditet.
Fortrydelsespillen - fortryder den graviditet der allerede er igang. (deraf navnet)
Der tror jeg, at Angela og jeg deler mening.
Carrie
|
|
Til toppen
|
|
|
#99053 - 17/10/2008 17:36
|
Bruger
|
Hej Randi.
Jeg kan godt se, som jeg også skrev tidligere, at mini-pillen og fortrydelsespillen indeholder noget af det samme.
Men det kan jo ikke være det samme, for så ville der ikke være brug for fortrydelsespillen, da man kunne indtage minipillen i stedet.
Om sagen så er, at der "bare" er større dosis i fortrydelsespillen end mini-pillen, ja det ved jeg ikke.
Men som jeg ser det:
P-pillen - forhindre at der kommer en graviditet.
Fortrydelsespillen - fortryder den graviditet der allerede er igang. (deraf navnet)
Der tror jeg, at Angela og jeg deler mening.
Carrie Hej Carrie De tre links beskriver 100% hvordan og hvorfor det virker. Det etiske er jo personlig for hver enkelt menneske. KH Randi
Ændret af Randi (17/10/2008 17:37)
|
|
Til toppen
|
|
|
#99054 - 17/10/2008 19:55
|
Bruger
|
Ja, jeg må tilslutte mig Carries mening her. P-pillen hindre i reglen sædcelle og æg i at mødes, mens fortrydelsespillen, forhindre et evt. befrugtet æg i at sætte sig fast.
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#99055 - 17/10/2008 19:58
|
Bruger
|
Hej Randi.
Det der gør hele forskellen, er hvornår vi betragter livet som begyndt. Starter livet ved undfangelsen altså når æg og sæd smelter sammen, eller først når det befrugtede æg har sat sig fast? Nogle vil sige det ene, andre vil sige det andet, mens andre igen vil sige at celleklumpen først er et menneske den dag det bliver født. Der er mange måder at anskue dette spørgsmål på, men en spændende debat er det altid.
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#99064 - 18/10/2008 15:11
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Kristina.
Jeg kan slet ikke forestille mig ikke at kæmpe for noget, føle noget helt særligt for en bestemt gruppe eller sag. Kristus er en del af det menneske, det væsen jeg er og har dermed helt sikkert også indflydelse på de ting jeg beskæftiger mig med. Det er dog ikke alt hvad jeg røre ved, som jeg synes jeg skal sætte i forbindelse med skaberen. jeg nævner eksempelvis ikke Herren i de indlæg der handler om frit hospitalsvalg, for jeg kan ikke helt se hvad Han skal der. Vores hverdag, eller ihvertfald min - er spækket med spørgsmål om ting jeg skal tage stilling til. Privat fylder Herren en del her, men i job relaterede spørgsmål, finder jeg det svært at argumentere med et skriftsted. Jeg har holdninger til en lang række ting som ikke nødvendigvis har ret meget med kirke og kristendom at gøre, men som dog er meget vigtige for mig - har du det virkeligt slet ikke sådan? Min mand er eksempelvis flygtning fra et land der undertrykker sit mindretal og udsætter dem for statsterrorisme - en sag jeg bruger meget krudt på at få frem i søgelyset gennem læserbreve bla.
Jeg er en del af det samfund jeg lever i og bør præge det så godt jeg kan, ville have det skidt med mig selv, hvis jeg ikke forsøgte.
Jeg ved godt at vi mennesker er forskellige og jeg møder dagligt mennesker der ikke interesserer sig for politik eller Gud - Jeg er vel bare af en anden støbning. Ja, vi er nok ret forskellige. Du skriver at "privat fylder Herren en del" i dit liv. Det kan jeg ikke genkende hos mig selv - mit liv er ikke delt op i en åndelig og en verdslig del. Jeg tror og håber at være en gren på vintræet, som er Kristus, og at han er med i alt hvad jeg foretager mig, alt hvad jeg tænker, siger og skriver. Han siger jo, at skilt fra ham kan vi slet intet gøre! Så Kristus ér mit liv! - og jeg har ingen særskilte interesser uden for ham, og ingen enkelt sager, jeg brænder særligt for mere end for andre. Jeg er nok mest optaget af "hiin enkelte" som kommer forbi ... Jeg ikke i stand til at "lukke min dør til verden og bare hytte mit eget skind" som du skriver at du heller ikke kan, men det er ikke det samme som at have afgrænsede mærkesager. Kender du Brorsons gamle salme "Jeg går i fare hvor jeg går" - den kan afspilles her: http://www.dendanskesalmebogonline.dk/salme/45 - se vers 5, Jeg går med Jesus, hvor jeg går, han har mig ved sin side, han skjuler mig med sine sår og hjælper mig at stride. Hvor han sit fodspor lod, der sætter jeg min fod trods al den del, mig ilde spår. Jeg går med Jesus, hvor jeg går.Jeg har holdninger til en lang række ting som ikke nødvendigvis har ret meget med kirke og kristendom at gøre, men som dog er meget vigtige for mig - har du det virkeligt slet ikke sådan? Nej faktisk ikke! Alting i min verden har med min kristne tro at gøre. Men jeg plejer ikke at bruge den til at argumentere med i verdslige anliggender. Kun i kirkelige. Jeg kan måske bedst forklare hvad jeg mener ved at henvise til Davids salme 139. Du får lige vers 7-12 med på vejen: Hvor skulle jeg søge hen fra din ånd? Hvor skulle jeg flygte hen fra dit ansigt?
Stiger jeg op til himlen, er du dér, lægger jeg mig i dødsriget, er du dér.
Låner jeg morgenrødens vinger og slår mig ned, hvor havet ender, så leder din hånd mig også dér, din højre hånd holder mig fast.
Siger jeg: »Mørket skal dække mig, lyset blive til nat omkring mig«, så er mørket ikke mørke for dig, natten er lys som dagen, mørket er som lyset.kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#99066 - 18/10/2008 16:21
|
Bruger
|
Hej Kristina.
Min tro er en del af mig, Kristus er en del af mig.
"mit liv er ikke delt op i en åndelig og en verdslig del." - skriver du.
"Alting i min verden har med min kristne tro at gøre. Men jeg plejer ikke at bruge den til at argumentere med i verdslige anliggender. Kun i kirkelige." skriver du også.
Det er jo præcist det jeg mener. Det er ikke i alle sammenhænge at vi skal argumentere ud fra bibelen, som feks. på jobbet, dette ændre dog ikke ved hvem vi er indeni. At vi er kristne både når vi taler om det og når vi ikke gør. Når vi er på job og når vi er hjemme.
En mærkesag er ikke een man selv vælger, men noget der opstår, en særlig stærk følelse af, at man her har en opgave.
Måske vil du også en dag opleve den følelse, måske ikke - men det er noget helt specielt og det er godt.
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#99177 - 27/10/2008 16:36
|
Bruger
|
Hvis en pige har har haft ubeskyttet sex og er bange for at dette kan have resulteret i en uønsket graviditet, kan hun købe en fortrydelsespille/abortpille, som dog skal indtages ret hurtigt for at have den ønskede effekt. Befrugtningen har altså allerede fundet sted i de tilfælde hvor fortrydelsespillen går ind og virker - hvad skulle formålet med at indtage den ellers være??? At hindre ægløsning! Det er en relativ kort periode i kvindens cyklus at et æg kan befrugtes, og det er dette der udnyttes af fortrydelsespillen. I dette indlæg på en engelsk blog, kan du læse hvordan fortrydelsespiller virker (I USA hedder de PLan B). Det der forårsager ægløsning er en pludselig stigning i koncentrationen af et hormon der hedder LH. De hormoner der er i P-piller og fortrydelsespiller (det er de samme hormoner), modvirker denne stigning i koncentration af LH. I p-piller er effekten at der aldrig kommer ægløsning, derfor får kvinder heller ikke menstruation når de er på p-piller. En kvinde har sex, og sædceller finder vej op i kvindens æggeleder. Hvis kvinden har haft ægløsning kan sædcellerne befrugte ægget, og dette kan evt fæstnes i livmoderen og resultere i en graviditet. Hvis kvinden tager fortrydelsespiller umiddelbart efter samleje, og endnu ikke har haft ægløsning vil hormonerne kunne forhindre en ægløsning, uden ægløsning kan hun ikke blive gravid. Der er en teoretisk mulighed for at hvis en ægløsning ikke forhindres med fortrydelsespiller, at et evt befrugtet æg kan forhindres i at fæstnes i livmoderen, hvilket ville være en sekundær effekt. Du kan altså se at grunden til at fortrydelsespillen skal indtages hurtigt er at hindre ægløsning, og ikke at forårsage en abort. Hvis pillerne kunne forårsage abort ville det jo ikke være så vigtigt at det skulle går hurtigt. Derudover virker fortrydelsespiller og p-piller på samme måde, det er da også de samme hormoner der er i begge typer piller, omend i større doser i fortrydelsespiller. Forskellen er selvfølgelig at den mindre dosis i p-piller tages hver dag i mindst 21 dage (eller længere tid, man behøver jo aldrig at holde pause i sit indtag af p-piller).
|
|
Til toppen
|
|
|
#99178 - 27/10/2008 16:39
|
Bruger
|
Fortrydelsespillen virker som p-pillen - ved at hindre ægløsning. Så det er det du kalder abort.
Igen må jeg spørge, når der nu sælges mange flere p-piller end fortrydelsespiller, hvorfor er det lille antal fortrydelsespiller så interessant?
|
|
Til toppen
|
|
|
#99179 - 27/10/2008 16:43
|
Bruger
|
Hej Carrie
Det hedder fortrydelsespillen fordi det giver mulighed for at fortryde et ubeskyttet samleje. Virkemåden er den samme som for p-piller (med det forbehold at der findes forskellige typer p-piller).
Det er ganske rigtig blot en større dosis af de to hormoner der er mest almindelige i p-piller. Den større dosis skyldes selvfølgelig at man skal tage p-piller dagligt for at få en effekt, mens fortrydelsespiller kan give samme effekt hvis de tages før ægløsning, efter ægløsning har de ingen effekt, hvorfor sikkerheden ved fortrydelsespiller da også er lav - ca 80% så vidt jeg husker, mod over 99% ved p-piller.
Hvis fortrydelsespiller var abortpiller ville sikkerheden jo ligge langt tættere på 100%
|
|
Til toppen
|
|
|
#99209 - 29/10/2008 05:25
|
Bruger
|
Det fremgår tydeligt af det materiale jeg har læst. At fortrydelsespillen både skal forhindre ægløsning, men også forhindre at ægget sætter sig fast hvis ægløsningen allerede har fundet sted. Hvor ofte eller hvor sjældent en ægløsning allerede har fundet sted på det tidspunkt hvor pillen indtages og hvor pillen derfor evt. udløser en abort, afhænger vel af kvindens cyklus. På netdoktor står det beskrevet således, at fortrydelsespillen forhindrer en graviditet i at udvikle sig.
Hilsen Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#99225 - 30/10/2008 20:04
|
Bruger
Reg.: 15/07/2008
Sted: Ikast sogn
|
Når et æg bliver befrugtet tændes der et lys, i det du aktivt handler for at slukke dette lys, handler du mod Guds vilje... Og så er det ellers ligemeget om det er p-piller, fortrydelsespiller, abortpiller eller strikkepindene... Guds vilje kan ikke gradbøjes og den skal ikke gradbøjes efter eget forgodtbefindende...
Best wishes from a passionated pro-lifer!
|
|
Til toppen
|
|
|
|