2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#98934 - 12/10/2008 11:29
Re: St.Bededag for alle???
[Re: angela]
|
Bruger
Reg.: 24/09/2007
Sted: København
|
Hej Angela..
Jeg synes det er meget rimeligt, at man sløjfer store bededag og så laver en national helligdag på muslimernes Eid (al-Fitr).. Store bededag er alligevel ikke bibelsk, men kun tradition og der er vel reelt ingen der bruger den til hvad den oprindeligt var beregnet til mere..
Så.. Jeg vil mene det er et udemærket initiativ, forudsat, naturligvis, at det bliver ved med at være lige så lidt forpligtende som altid:o)..
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#98936 - 12/10/2008 12:03
[Re: Sammy]
|
Bruger
Reg.: 04/04/2007
Sted: Jylland
|
hej Sammy.
Jeg ved ikke om man har planer om at sløjfe St.Bededag, men ihvertfald indrage andre i den, så den omfatter alle religioner. kristen eller ej - vil en sådan dag ændre noget ved det, at mange muslimer feks, tager deres børn ud af skolen når der er ramadan.?
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#98938 - 12/10/2008 13:56
[Re: Sammy]
|
Bruger
Reg.: 19/09/2008
Sted: københavn
|
Måske vil det hjælpe på betydningen af hellige dagene, hvis vi som befolkning begyndte, at tage stilling til hvorfor de er der.
Jeg har personlig ikke lyst til at alle skal have en fælles helligdag, fordi når min datter har fri fra skolen på en helligdag så er hun klar over hvorfor og ikke blot fordi, at man udfra en politisk plan prøver at gøre det ens for alle.
VH Randi
"Fra hans indre skal der rinde strømme af levende vand" (Joh.7.38)
|
|
Til toppen
|
|
|
#98943 - 12/10/2008 16:45
|
Bruger
|
Jeg ved ikke om man har planer om at sløjfe St.Bededag, men ihvertfald indrage andre i den, så den omfatter alle religioner. kristen eller ej Som jeg har forstået det, så vil man sløjfe store bededag, til fordel for at holde en national helligdag på Eid.. Hvem der så skal afgøre hvornår Eid er (det afhænger fra sunni til shia og inden for shia fra lærd til lærd), ved jeg så ikke.. vil en sådan dag ændre noget ved det, at mange muslimer feks, tager deres børn ud af skolen når der er ramadan.? Folk vil jo sikkert stadig holde deres børn hjemme på de respektive datoer for deres Eid, hvad enten den ligger på den nationalt bestemte dag for Eid eller ej.. Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#98945 - 12/10/2008 16:50
[Re: Randi]
|
Bruger
|
Hej Randi.. Måske vil det hjælpe på betydningen af hellige dagene, hvis vi som befolkning begyndte, at tage stilling til hvorfor de er der. Store bededag er jo en samling af mindre bønnedage fra tiden da Danmark stadig var katolsk (deraf navnet Store Bededag).. Det er, naturligvis:o), kristne bønner der er tale om.. Jeg har personlig ikke lyst til at alle skal have en fælles helligdag, fordi når min datter har fri fra skolen på en helligdag så er hun klar over hvorfor og ikke blot fordi, at man udfra en politisk plan prøver at gøre det ens for alle.
Jeg tror ikke der er tale om at man vil lave en "fælles" helligdag (mere end alle andre helligdage i Danmark er det), men at man ønsker at vise velvilje til den, trods alt, store muslimske befolkning.. Når mine børn (den dag jeg får dem:o) kommer til at holde fri fra skole/arbejde i pinsen, så bliver det ikke for at fejre en kristen helligdag, men udelukkende fordi det er bestemt af staten til at være en national helligdag, hvor alt er lukket.. Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#98952 - 13/10/2008 11:22
|
Bruger
Reg.: 22/01/2008
Sted: Sabro
|
Hej Angela
Umiddelbart synes jeg, at det er en god ide. St. Bededag er jo mere et meget gammelt praktisk kompromis, end det er en vigtig markering af noget bibelsk, og jeg synes godt, at vi kan vise lidt hensyn til religiøse mindretal i landet. Der er dog nogle problemer med at gøre Eid til en fælles fridag. For Ramadanen og dermed også Eid skifter tidspunkt fra år til år. Det gør påske, pinse og Kristi Himmelfart jo også, men det er trods alt altid om foråret, mens Eid kan ende på alle tidspunkter af året, hvilket nogle gange kan blive upraktisk. Men et værre problem er, at man ikke kan vide, hvornår Eid er næste år. Det er noget med at en rettroende muslim skal se nymånen fra et bestemt sted, før deres kalender går i gang, og det kan man åbenbart ikke sige med sikkerhed, hvornår sker. Jeg tror mange ikke-muslimske danskere vil have svært ved at acceptere, at de ikke ved, hvornår deres ferie/helligdag ligger næste år. Jeg synes, at forslaget er sympatisk, men det bliver næppe gennemført, dels på grund af de praktiske grunde, men også fordi rigtig mange kristne og ateistiske danskere har meget imod at give muslimerne indflydelse på deres dagligdag - også selvom de færreste af os bruger Store Bededag til bod og bøn eller bare kirkegang.
Med venlig hilsen Henoch
|
|
Til toppen
|
|
|
|