Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#98433 - 22/09/2008 01:12 Præsten der ikke kom
Randi
Bruger

Reg.: 19/09/2008
Sted: københavn
Kære alle

jeg arbejder som sygeplejerske, for en lille uge siden havde jeg en døende patient der gerne ville tale med en præst. Jeg var nattevagten og patienten ville gerne gerne vente til det blev dag, vi bad blot en bøn sammen og det bragte ro til ham.
Jeg er er vikar på denne afdeling så jeg kommer med mellem rum og har vagter der, da jeg kom her i nat spurgte jeg til patienten, som var død for et par dage siden. Aftalen med sygeplejersken der var dagvagt var at de straks skulle tage kontakt til præsten, så han kunne komme at tale med patienten. De kunne så fortælle mig at præsten ikke havde haft tid til at komme......først efter 2 dage hvor pt ikke mere er ved bevidsthed kommer præsten. Jeg forstå bare ikke at i en by, som Købehavn, man så ikke som sygeplejersken i dagvagten eller den præst der skulle på kursus ikke kontakter en anden præst.
Jeg er bare så ked af at den præst ikke kom, eller sendte en kollega, den patient havde et meget stort ønske om at tale med præsten og hvad kan være mere vigtig end en døende patient.

Normalt er jeg på en kræft afdeling og vi kan komme i kontakt med præsten 24 timer.

Hvor er jeg bare glad for at jeg bad den bøn sammen med patienten, men hvor jeg ked af, at der ikke var en præst, der fulgte op på den samtale vi havde om natten.

VH Randi

Ændret af Randi (22/09/2008 01:49)

"Fra hans indre skal der rinde strømme af levende vand" (Joh.7.38)

Til toppen 
#98436 - 22/09/2008 04:28 Re: Præsten der ikke kom [Re: Randi]
Bluerover1
Bruger

Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
Hej Randi
Jeg haaber at naar jeg ligger for doeden der kommer en sygeplejerske som dig der kan bede sammen med mig.
Det var paent af dig at bede for og med patienten og jeg er sikker paa at Gud Fader glaeder sig over dine bekymringer for dine patienter.
En Praest kan ikke goere meget forskel for en patient, hvis sidste time er naer. Han/hun kan maaske lede vejen, men han/hun kan ikke frelse og hvis det var frelsen i bad om saa er jeg sikker paa at Gud kan bruge dig lisaa godt som nogen praest. \:\)
Just a thought
Bluerover
PS We need more nurses like you

Til toppen 
#98437 - 22/09/2008 04:52 Re: Præsten der ikke kom [Re: Bluerover1]
Randi
Bruger

Den patient der gerne ville tale med præsten, havde blot brug for at der var en kristen sammen med ham og han ville gerne tale med præsten om den sidste tid.
Men grunden til at jeg var så obs på denne patient og ønsket om, at have en præst til stede, var at da vi sagde bønnen, så skabte det en form for lykke følelse i mig. Giver det noget mening.. det er svært lige at forklare den følelse det skabte hos mig \:\) Men patient blev rolig og faldt i søvn.

VH Randi

Ændret af Randi (22/09/2008 04:54)

Til toppen 
#98444 - 22/09/2008 14:27 Re: Præsten der ikke kom [Re: Randi]
angela
Bruger

Reg.: 04/04/2007
Sted: Jylland
Hej Randi.

Du gjorde noget godt for et andet menneske, men hold fast hvor er det ringe, at en præst ikke kommer når der er bud efter ham.
En præst burde være præst 24/7, lige som præsterne i den katolske kirke er det. Der er vel en grund til livet i sølibat, nemlig at man kan hellige sig opgaven at tjene Gud.
Var jeg en pårørende til den patient du her skriver om, ville jeg klage - om ikke andet ville den pågældende præst måske priortere anderledes en anden gang.

Angela

Til toppen 
#98447 - 22/09/2008 15:11 Re: Præsten der ikke kom [Re: angela]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Angela

jeg tror, at Randi skrev, at den præst der blev sendt bud efter skulle på/var på kursus:

Citat:
Jeg forstå bare ikke at i en by, som Købehavn, man så ikke som sygeplejersken i dagvagten eller den præst der skulle på kursus ikke kontakter en anden præst.

Normalt så er der telefonsvarer og autosvar på mailen hos præster, der skal væk fra sognet for at deltage i kurser eller hvis de har ferie og ikke træffes i en periode. Så kan man derfra høre, hvilken præst der i mellemtiden varetager embedet, dvs. tager sig af sognets beboere.

Den sygeplejerske der havde dagvagten hos den døende person skulle have kontaktet den præst, der blev henvist til, - eller, hvis der ikke var denne oplysning tilstede, så kunne (skulle) hun kontakte en præst fra nabosognet. Jeg kan absolut ikke forestille mig, at den præst fra det andet sogn ikke ville komme ud og bede med den døende og synge en salme, lyse velsignelsen, og andet som man som menneske kan have særligt behov for i sin sidste stund.

Men uanset, så var det en rigtig træls situation, at der ikke kom en præst ud, da behovet var der.

Venlig hilsen
Tau

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#98448 - 22/09/2008 15:59 Ulovligt [Re: Bluerover1]
Jalokin
Anonym

Oprindeligt skrevet af: Bluerover1
Det var paent af dig at bede for og med patienten

Men sikkert også ulovligt?

(bare rolig, der kommer ingen politianmeldelse herfra \:\) )

Til toppen 
#98449 - 22/09/2008 16:09 Re: Ulovligt [Re: ]
Randi
Bruger

Hvorfor skulle det dog være ulovlig at bede med en patient. Den patient jeg havde, bad selv om jeg ville bede en bøn med ham, det eneste han havde brug for var, at jeg var hos ham i situationen. Der er intet ulovligt i det, sygepleje er af det hele menneske og der er den åndelige del med :)at mange så vælger at lade være, som sygeplejersken i dagvagten er i sig selv et svigt.
det var intet forkert i patients behov for en at dele sin bøn med og den form for tid/rum der blev skabt der, var uden tvivl ægte.

Men måske laver du bare lidt sjov? for hvorfor skulle det ikke være lovligt. At jeg så ikke kunne dele oplevelsen med resten af sygeplejegruppen, fordi tro er en næsten usynlig ting i sygeplejen er en helt anden sag.

KH Randi

Ændret af Randi (22/09/2008 16:11)

Til toppen 
#98450 - 22/09/2008 16:15 Re: Ulovligt [Re: Randi]
Jalokin
Anonym

Oprindeligt skrevet af: Randi
Men måske laver du bare lidt sjov? for hvorfor skulle det ikke være lovligt.

Nej, jeg laver ikke sjov. Jeg spørger af interesse og fordi jeg på et tidspunkt talte med en læge, der havde givet en psykisk syg patient et kristent juleblad, hvilket vidst ikke var helt efter reglerne (de nærmere omstændigheder kender jeg ikke).

Selvfølgelig var det rigtigt af dig at gøre det, for man skal adlyde Gud mere end mennesker.

Til toppen 
#98451 - 22/09/2008 16:23 Re: Ulovligt [Re: ]
Randi
Bruger

Man må gerne bede med patienter, at give en bibel/blad m.m. vil nok nogle steder være over grænsen.
i forhold til at adlyde Gud, så tror jeg mere at denne situation var styret eller hjulpet af Gud \:\)

KH Randi

Til toppen 
#98455 - 22/09/2008 18:11 Re: Ulovligt [Re: Randi]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
 Oprindeligt skrevet af: Randi
Hvorfor skulle det dog være ulovlig at bede med en patient. Den patient jeg havde, bad selv om jeg ville bede en bøn med ham, det eneste han havde brug for var, at jeg var hos ham i situationen. Der er intet ulovligt i det, sygepleje er af det hele menneske og der er den åndelige del med :)at mange så vælger at lade være, som sygeplejersken i dagvagten er i sig selv et svigt.
det var intet forkert i patients behov for en at dele sin bøn med og den form for tid/rum der blev skabt der, var uden tvivl ægte.

Men måske laver du bare lidt sjov? for hvorfor skulle det ikke være lovligt. At jeg så ikke kunne dele oplevelsen med resten af sygeplejegruppen, fordi tro er en næsten usynlig ting i sygeplejen er en helt anden sag.

KH Randi

Hej Randi - ih hvor vil jeg ønske, at der er en sygeplejerske som dig til at holde i hånd og bede sammen med mig, hvis det en dag er mig der ligger der!

Men desværre har Jalokin ret - nogle steder er det forbudt! Jeg kender en (nu pensioneret) sygehjælper, som har arbejdet en årrække på et stort plejehjem, og hun blæste også på reglerne.

Ifølge reglerne var det var forbudt, tro det eller ej, uanset om en beboer / patient ønskede det, at holde andagt eller bøn ved nogens sygeseng ..

Det er en del år siden, men jeg tror ikke reglerne er blevet lempet siden ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#98456 - 22/09/2008 18:51 Re: Ulovligt [Re: kristina]
Randi
Bruger

Hvis der er en beboer eller patient der har ønsker i forhold til tro, så har de ret til at man opfylder dem. Plejehjem skal også overholde dette.
Men det er op til hver enkelt sygeplejerske om hun vil hjælpe patienten hvis de ønsker at bede eller synge en sang. Man har på samme måde lov til som sygeplejerske til at sige nej til at medvirke til abort. Ellers ville jeg ikke være blevet sygeplejerske.

Men at vi skal hjælpe alle lige uden at forholde os til deres religion, hudfarve køn m.m. er hævet over en hver tvivl.

Men at man åben siger, at man tror på gud eller mener han var til stede da en patient døde, er de fleste steder det samme som at sige at man er klar til indlæggelse på den lukkede.

Det gør de ret svært at være sygeplejerske, med holdningen til at jesus er med en på arbejde :)Heldigt jeg har fri i dag for ham

KH Randi

Til toppen 
#98459 - 23/09/2008 06:02 Re: Ulovligt [Re: kristina]
angela
Bruger

Kunne godt tænke mig at høre et argument for en sådan regel, for det lyder jo helt latterligt.
I øvrigt synes jeg at det er skrækkeligt sørgeligt hvis tro slet ikke er et emne der må berøres inden for pleje sektoren, for det er da i sandhed de steder og i de situationer man støder på mennesker, der har brug for at mærke Guds tilstedeværelse.
Når jeg bliver gammel håber jeg at der vil være et privat kristent plejehjem lige i nærheden, så jeg kan få lov at nyde andagter, synge salmer sammen med andre, bede og blive bedt for uden at skulle føle at man bringer nogen/plejepersonalet i forlegenhed.

Angela

Til toppen 
#98460 - 23/09/2008 06:09 Re: Ulovligt [Re: Randi]
angela
Bruger

Hej Randi.

Jeg håber at du vælger at fortælle om din oplevelse med den døende vidt og bredt, uanset hvad folk må tænke. Faktisk tror jeg at du vil opleve positiv respons fra flere sider. Mange mennesker opfatter i dem selv som kristne, men når man først taler med dem og deler sine oplevelser med dem, sker der noget og de åbner op - mange gange handler det blot om tillid og du virker absolut som en kollega man kan have tillid til.

Hilsen Angela

Til toppen 
#98462 - 23/09/2008 08:15 Re: Ulovligt [Re: angela]
Randi
Bruger

Tro er bestemt et område man gerne må komme ind på og hjælpe patienter med, de fleste gør det bare ikke. Dog er det første gang at jeg oplever at man ikke har fået i en præst til en døende patient. Det er bestemt ikke normalt, men at det skete siger lidt om hvor lidt forståelse der er for betydning af jesus også inden for sundhedsvæsnet.

Men jeg tog en samtale med den afdeling, der ikke lige fik ringet til en anden præst, fortalte blot hvordan man praktisk en anden gang kunne ringe til en anden Præst eller tage kontakt til et af de andre hospitaler, der så de kunne sende deres præst.

Kh Randi

Ændret af Randi (23/09/2008 08:17)

Til toppen 
#98473 - 23/09/2008 17:05 Re: Ulovligt [Re: Randi]
angela
Bruger

Det er godt at der er nogen som dig der tør hvor andre tier.

Angela

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær