Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#98102 - 02/09/2008 15:44 Den almægtige Gud som tømrer
Anonym
Anonym

Jeg kan ikke affinde mig med, at Gud var en almindelig tømrer. Og hvorfor skulle han i lære, når han er almægtig? Jeg kan heller ikke forstå, at Jesus kunne regere verden i en tilstand af menneskefoster, mig bekendt er menneskefostre ude af stand til at foretage sig noget som helst. Er det ikke for barnagtigt?

Til toppen 
#98221 - 09/09/2008 11:20 Re: Den almægtige Gud som tømrer [Re: Anonym]
Bloch
Brevkasseredaktør
Bruger

Reg.: 15/06/2007
Sted: Rønne
Kære anonyme!

Jeg har svært ved at fornemme, om dette virkelig er noget der anfægter din tro, eller om det er et af dine argumenter for at afvise troen på Jesus.
Ønsker du at drøfte dette spørgsmål, vil jeg henvise dig til debatforummet .
Jeg vil dog alligevel gerne give et svar her. Det kan nemlig ofte være anfægtende, at vi i en verden, der i den grad går op i storhed og magt, møder en Gud, som virker svag og ussel.
Der findes religioner, hvor det gælder om, at have de største bygninger, eller store og mange gudebilleder, så man gennem dette kan vise sin magt.
Bibelen lærer os, at den Gud, der er himlens og jordens skaber, åbenbarer sig anderledes. Han udvælger det, som ikke ser ud af noget i denne verden. Han har al magten, men har ikke brug for at puste sig op, og demonstrere, at han er den stærkeste. Som eksempler kan nævnes hans begrundelse for at vælge Israel som sit ejendomsfolk, de var ingen stormagt, tværtimod (Det er ikke, fordi I er større end alle andre folk, at Herren fattede kærlighed til jer og udvalgte jer; for I er det mindste af alle folk. v8 Men fordi Herren elskede jer og ville opfylde den ed, han tilsvor jeres fædre, førte han jer ud med stærk hånd og udfriede dig af trællehuset, af egypterkongen Faraos magt. 5 Mos 7,7 – 9).
Et andet eksempel kunne være de mennesker Jesus valgte til at følges med sig, og dem han omgikkes. Det var for hovedparten ikke dem på de bonede gulve, eller de kloge i denne verden. Men det var dem, den kristne kirke blev bygget på.
Det betyder også, at jeg som langt fra magter alting, og som ikke hører til verdens klogeste, smukkeste, sejeste, vildeste o.s.v. har Gud fået øje på, fordi han ønsker at frelse sådan en som mig.
Men det, som er dårskab i verden, udvalgte Gud for at gøre de vise til skamme, og det, som er svagt i verden, udvalgte Gud for at gøre det stærke til skamme, v28 og det, som verden ser ned på, og som ringeagtes, det, som ingenting er, udvalgte Gud for at gøre det, som er noget, til ingenting, v29 for at ingen skal have noget at være stolt af over for Gud. 1 Kor 1,27 – 30
Indrømmet, dette giver ikke noget overbevisende svar. Jeg kan ganske enkelt heller ikke besvare detaljerne i dit spørgsmål, men jeg tror, at bibelen taler sandt om Gud, også når Gud i Jesus bliver et lille forsvarsløst barn. Jeg tror, at denne Gud, er ham der har magt til at frelse os mennesker fra en evig fortabelse, og skabe en ny himmel og jord, hvor der ikke længere vil være noget, der er ondt, eller gør ondt.

Jørgen Bloch

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær