Hej greve!
Du er ualmindelig dygtig til at sammensætte de skrevne ord, som nedenstående er et flot eksempel på:
Hvis vi har samme syn på bibelen som den selv har, så taler den faktisk af sig selv, således ser den sig selv som Guds ord, altså det samme ord som sagde "Der blive lys" og der blev lys, åbenbaringen af Guds vilje i Ordet taler altså i den grad for sig selv, ja faktisk er det i stand til at skabe liv, således kan man læse Bibelen som et skrift på lige fod med Dantes Inferno eller Krig og fred, og man kan gemme sig bare mere eller mindre brugbare teologiske metoder og/eller narrative (2) analysetilgange, alligevel formår Ordet at skabe liv, at sønderdele... Guds ord er som det siges, Hans ord, altså Hans udtrykte vilje, til os mennesker givet i Skriften, at mennesker så forpester betydningen deraf med deres egen agenda er en anden snak, for Ordet i sig selv hævder 100% objektivitet, og det kan med Luthers skriftprincip læses som sådan, altså en eksegese der ikke er subjektiv, men er styret af den der åbenbarer, styret af Hans Ånd, altså en objektiv udlægning af betydningen (citat slut).
- - - -
Men - tekst og skrivestil ovenfor trænger til et serviceeftersyn – af hensyn til læserne. Jeg har derfor nedenstående tilladt mig at udføre et sådant sprogligt serviceindgreb på ovenstående tekst. Dette svarer til at smøre og justere en cykel, så den bare kører perfekt. Du må undskylde dette indgreb i den ”sproglige frihed”, der hersker her på siden. Jeg har ikke spurgt, så jeg håber ikke, du bliver vred.
Med venlig hilsen
hoeg
Redigeret tekst:
Hvis vi har samme syn på bibelen, som den selv har, så taler den faktisk af sig selv.
Bibelen ser sig selv som Guds ord, altså det samme ord som sagde "Der blive lys" og der blev lys.
Åbenbaringen af Guds vilje i Ordet taler altså i den grad for sig selv. Ja faktisk er ”Ordet” i stand til at skabe liv.
Bibelen kan læses som et skrift på lige fod med Dantes Inferno eller Krig og fred, og man kan gemme sig bag mere eller mindre brugbare teologiske metoder og/eller narrative analysetilgange.
Alligevel formår Ordet at skabe liv, at sønderdele... Guds ord er, som det siges, Hans ord, altså Hans udtrykte vilje, til os mennesker, givet i Skriften.
At mennesker så forpester betydningen deraf med deres egen agenda er en anden snak, for Ordet i sig selv hævder 100 % objektivitet. Det kan med Luthers skriftprincip læses som sådan, altså en eksegese (1), der ikke er subjektiv, men er styret af den, der åbenbarer, styret af Hans Ånd, og dermed en objektiv udlægning af betydningen.
(1) eksegese og narrative må gerne medtages i teksten, men bør oversættes (i parentes).