Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 11 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#97536 - 05/08/2008 00:35 12 step mod frelse... eller 3 hop ind i himmelen... eller...
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Næsten uanset hvilken nyere teologisk strømning man ser på i disse dage, om det er LifeShapes, WC, Porpusedriven life, Healing Water etc. etc. så har kristendom aldrig været nemmere, og aldrig har du kunnet gøre så meget selv...

Gør dette, gør derpå så og slutteligt fortsæt din vandring, så bliver du ikke bare frelst af nåde du bliver SUPERKRISTEN/SUPERDICIPEL du bliver den Gud ville du skulle være... nåh nej det gør du jo ikke i dette liv.

Hvis jeg skal anbefale et nemt program så læs galaterbrevet, tag ET kapitel om dagen, og fortsæt derefter med de øvrige bøger i Bibelen. Husk at Maria valgte den gode del...

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#97537 - 05/08/2008 01:51 Re: 12 step mod frelse... eller 3 hop ind i himmelen... eller... [Re: Grev Lindgren]
Jalokin
Anonym

Koncepter er der i hvert fald nok af. Og bøger. Men som Prædikeren skrev: Når du har hørt det hele, skal du drage den slutning: Frygt Gud, og hold hans bud, det skal alle mennesker!

Så måske en omgang god gammeldags bibellæsning med bøn (og faste!) ville være det bedste 'koncept'. Der er i hvert fald ikke meget fidus i at læse Purposedriven Life (eller alle mulige andre bøger), hvis det går ud over bibellæsningen.

Til toppen 
#97545 - 05/08/2008 15:54 Re: 12 step mod frelse... eller 3 hop ind i himmelen... eller... [Re: ]
KajQrd
Bruger

Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
 Oprindeligt skrevet af: Jalokin
Koncepter er der i hvert fald nok af. Og bøger. Men som Prædikeren skrev: Når du har hørt det hele, skal du drage den slutning: Frygt Gud, og hold hans bud, det skal alle mennesker!

Så måske en omgang god gammeldags bibellæsning med bøn (og faste!) ville være det bedste 'koncept'. Der er i hvert fald ikke meget fidus i at læse Purposedriven Life (eller alle mulige andre bøger), hvis det går ud over bibellæsningen.

Nu er en væsentlig pointe i Purpose-driven Life jo så også netop at søge Guds vilje og formål med én igennem netop bibellæsning, så hvordan det skal gå ud over bibellæsningen, har jeg svært ved at se.

Til toppen 
#97546 - 05/08/2008 16:03 Re: 12 step mod frelse... eller 3 hop ind i himmelen... eller... [Re: KajQrd]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Man kunne håbe at Rick Warrens udgydelser ville fremme bibellæsning, men samtidigt vil jeg dog stadig fraråde at bruge tiden på bogen frem for granskning af Skriften.

Det tjener næppe noget formål at skille Rick Warrens skrift ad til atomer, men alene det faktum at hele bogens fokus er mennesket og dettes udvikling, mig, mig, mig, burde starte alle alarmklokker. Det Målrettede Liv er sikkert en udemærket psykologibog, men specielt kristelig bliver en bog altså ikke af at indeholde bibelcitater.

Til toppen 
#97548 - 05/08/2008 17:32 Re: 12 step mod frelse... eller 3 hop ind i himmelen... eller... [Re: KajQrd]
Jalokin
Anonym

Oprindeligt skrevet af: KajQrd
Nu er en væsentlig pointe i Purpose-driven Life jo så også netop at søge Guds vilje og formål med én igennem netop bibellæsning, så hvordan det skal gå ud over bibellæsningen, har jeg svært ved at se.

Jamen hvorfor så ikke bruge tiden på bøn og bibellæsning i stedet for endnu en bog?

Hvis nogen har glæde af 'Purposedriven Life', så er det kun fint, men for mig at se skal der mere til at ophøje den til et så banebrydende koncept. Det er næsten mit indtryk at den mange steder har højere status end Rosenius har i ELM

Til toppen 
#97549 - 05/08/2008 19:29 Re: 12 step mod frelse... eller 3 hop ind i himmelen... eller... [Re: Grev Lindgren]
Lars Poulsen
Anonym

Lad mig med det straks bryde sammen og tilstå min brøde: Bogen "Det målrettede liv" (Purposedriven Life) står på min bogreol

Og selv om jeg ikke mindes at den skulle indeholde en opskrift på hvordan man bliver en superkristen/-discipel, så kan jeg jo tage fejl. Noget kunne tyde på at du har læst den fornylig, siden du kan referere dens inhold.

Men bogen som sådan var lidt skuffende kan jeg huske. Den var da ok, men ikke så fantastisk som den er blevet udråbt til at være.

mvh

Lars

Til toppen 
#97550 - 05/08/2008 20:17 Re: 12 step mod frelse... eller 3 hop ind i himmelen... eller... [Re: ]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Det er ved at være et rigtig godt stykke tid siden jeg har dykket i disse dunkle dybder, men husker desværre alt for godt de mange små skævheder der langsomt men sikkert får drejet fokus væk fra hvad kristendom skal handle om, kristendom handler ikke om dig eller mig, men om troens genstand Kristus.

Til toppen 
#97551 - 05/08/2008 20:24 Re: 12 step mod frelse... eller 3 hop ind i himmelen... eller... [Re: Grev Lindgren]
Lars Poulsen
Anonym

Citat:
kristendom handler ikke om dig eller mig, men om troens genstand Kristus

Det kan vi for så vidt ikke blive uenige om. Men kristendommen handler vel om mere end "troens genstand", den handler vel også om netop troen på denne "genstand".

For hvad er et menneske uden troen på sin frelser, Jesus?

Jeg mener ikke at kunne huske, at Det målrettede liv satte mennesket i centrum, frem for Jesus. Derimod satte den mit forhold til Jesus i centrum, og det er da ikke helt uvæsentligt - eller hva'?

Mvh

Lars

Til toppen 
#97554 - 05/08/2008 20:44 Re: 12 step mod frelse... eller 3 hop ind i himmelen... eller... [Re: ]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

For mig at se sætter Rick Warren et usundt fokus på mennesket og dets formåen og dets muligheder i stedet for på hvad Gud gør med mennesker, hvorledes Han handler med os. Endvidere er hele udgangspunktet for bogen at man kan opnå et eller andet med 40 dages studie, man kan så at sige opnå et højere niveau af dicipelskab/efterfølgelse, eller i hvert fald nå et andet sted hen, og i hans stræben efter dette sammenblander han hverdagspsykologi, som vitterligt kan være en god hjælp for mange mennesker, med det som er Guds gerning, helliggørelsen, og faren derved er at læseren, med mindre han/hun er af den årvågne slags, ledes ind i et ikke bibelsk syn på sig selv og hans/hendes gerning i Kristi Kirke.

Til toppen 
#97555 - 05/08/2008 21:25 Re: 12 step mod frelse... eller 3 hop ind i himmelen... eller... [Re: Grev Lindgren]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
 Oprindeligt skrevet af: Grev Lindgren
For mig at se sætter Rick Warren et usundt fokus på mennesket og dets formåen og dets muligheder i stedet for på hvad Gud gør med mennesker, hvorledes Han handler med os. Endvidere er hele udgangspunktet for bogen at man kan opnå et eller andet med 40 dages studie, man kan så at sige opnå et højere niveau af dicipelskab/efterfølgelse, eller i hvert fald nå et andet sted hen, og i hans stræben efter dette sammenblander han hverdagspsykologi, som vitterligt kan være en god hjælp for mange mennesker, med det som er Guds gerning, helliggørelsen, og faren derved er at læseren, med mindre han/hun er af den årvågne slags, ledes ind i et ikke bibelsk syn på sig selv og hans/hendes gerning i Kristi Kirke.

Ja - sådan ser jeg det også. Og ... ja, det er lidt tricky det her .. der kan også være en fare i at fokusere på troen og rette vores opmærksomhed mod den.

Hvis vi gerne vil have vores tro til at vokse, så risikerer vi at havne i et indadrettet projekt med åndelige trosmuskel-øvelser - og ender med at tro mere på vores store, flotte tro end på vor Herre og Frelser!

Det er som bekendt mere end rigeligt med en tro på størrelse med et sennepsfrø! Jeg har set sennepsfrø, og det er noget meget meget småt noget - det ligner nærmest fint stødt peber.

Det afgørende er ikke troen men troens genstand:
Ham vi tror på!

Så jeg vil mene, at både vi selv og vores næste er bedre tjent med at vi ser lidt bort fra vores tro og i stedet kigger ind til vores syge eller ensomme nabo!

Og naturligvis stadig ser hen til Ham, som er midt iblandt os, og som er i øjenhøjde med hver eneste af os i alt hvad vi foretager os ..

Hellere end at bruge tid på et tros-trænings-program !

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#97557 - 06/08/2008 03:22 Re: 12 step mod frelse... eller 3 hop ind i himmelen... eller... [Re: ]
Jalokin
Anonym

Oprindeligt skrevet af: Lars Poulsen
Det kan vi for så vidt ikke blive uenige om. Men kristendommen handler vel om mere end "troens genstand", den handler vel også om netop troen på denne "genstand".

For hvad er et menneske uden troen på sin frelser, Jesus

Jeg så på troen, og troen svandt. Jeg så på Jesus, og troen vandt.

Eller for at relatere direkte til en beretning fra Bibelen: Jeg så på mine fødder og overvejede hvordan det egentlig kunne lade sig gøre at gå på vandet, og så sank jeg. Jeg så på Jesus og så kunne jeg gå på vandet.

Til toppen 
#97558 - 06/08/2008 11:03 Re: 12 step mod frelse... eller 3 hop ind i himmelen... eller... [Re: ]
Lars Poulsen
Anonym

Citat:
Jeg så på troen, og troen svandt. Jeg så på Jesus, og troen vandt.

Så det handler om at rette blikket det rette sted hen. Det er vi helt enige om.

Men jeg har nu stadig ikke noget imod at få hjælp til at fokusere på Jesus, i stedet for mig selv. Jeg er nemlig ikke altid så god til at vende blikket i den rigtige retning, og har derfor stor gavn af at læse litteratur eller høre prædikener osv., der hjælper mig med at holde fokus på Jesus.

Mvh

Lars

Til toppen 
#97559 - 06/08/2008 15:06 Re: 12 step mod frelse... eller 3 hop ind i himmelen... eller... [Re: ]
KajQrd
Bruger

Jamen hvorfor så ikke bruge tiden på bøn og bibellæsning i stedet for endnu en bog?

Har du hørt om nådegave til at udlægge skriften? Det kunne være, at der er nogen, der har læst skriften og fundet ud af noget der, som jeg ikke lige havde tænkt over. Det handler i bund og grund om, at jeg ikke altid forstår, hvad jeg læser, når jeg går direkte til kilden, og derfor kan det være en hjælp med en udlægning.

Citat:
Hvis nogen har glæde af 'Purposedriven Life', så er det kun fint, men for mig at se skal der mere til at ophøje den til et så banebrydende koncept. Det er næsten mit indtryk at den mange steder har højere status end Rosenius har i ELM

OK, er han ikke lige så stor i LM? Og i øvrigt; jeg taler bestemt ikke for, at man skal bruge Purpose-driven Life ukritisk eller nogen anden bog (ud over Bibelen) for den sags skyld. Jeg kan godt selv finde et par svagheder i bogen. Men jeg mener, at det er grænsende til det løgnagtige at sige, at det er en bog, der fokuserer på mig i stedet for Gud. Den fokuserer på mit liv med Gud, og hvordan jeg lever i overensstemmelse med Guds vilje og formål for mit liv. Så det var blot, at den blev fejlkarakteriseret i en grad, jeg ikke blot kunne overse, der fik mig til at skrive. Skal man forkaste den, skal det i det mindste ske på et sagligt grundlag. Og det kan jeg så til gengæld se en del grunde til.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Til toppen 
#97560 - 06/08/2008 15:50 Re: 12 step mod frelse... eller 3 hop ind i himmelen... eller... [Re: KajQrd]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Hvis "Det Målrettede Liv" rent faktisk gav et fyldestgørende svar, i overenstemmelse med Bibelens ord, på hvad menneskets formål er, så ville det grænse til løgnagtighed at kalde bogen menneskefokuseret, men alene det faktum at bogen fokuserer på sejr i DETTE liv, indikerer en vrangforstilling om hvad det betyder at vandre med Gud, hvad det betyder at leve i Hans nærhed, og følke Hans veje. men måske er vores uenighed ikke om hvorvidt "Det Målrettede Liv" er en god bog eller ej, muligvis udspringer vores uenighed af et divergerende syn på hvad livet med Gud indebærer, hvorledes det leves og præmisserne derfor.

Til toppen 
#97561 - 06/08/2008 16:07 Re: 12 step mod frelse... eller 3 hop ind i himmelen... eller... [Re: KajQrd]
Jalokin
Anonym

OK, er han ikke lige så stor i LM?

Mit indtryk er, at han [Rosenius] er mere guru i ELM end i LM
Det bygger jeg på den helt og aldeles subjektive vurdering, at det virker til at flere ELM'ere rent faktisk har læst Rosenius (altså også ud over bogryggen og titelbladet).

Men jeg mener, at det er grænsende til det løgnagtige at sige, at det er en bog, der fokuserer på mig i stedet for Gud.

Det har jeg for min del vist heller ikke hævdet; jeg beklager blot at der er for stor fokus på koncepter - herunder 'Purposedriven Life'.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#97562 - 06/08/2008 16:36 Re: 12 step mod frelse... eller 3 hop ind i himmelen... eller... [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Det bygger jeg på den helt og aldeles subjektive vurdering, at det virker til at flere ELM'ere rent faktisk har læst Rosenius (altså også ud over bogryggen og titelbladet).

Men jeg mener, at det er grænsende til det løgnagtige at sige, at det er en bog, der fokuserer på mig i stedet for Gud.

Det har jeg for min del vist heller ikke hævdet; jeg beklager blot at der er for stor fokus på koncepter - herunder 'Purposedriven Life'.

Mvh. Jalokin

Hej Jalokin

Rosenius? Jada, jeg er med på holdet!

Jeg læser dagens andagtsstykke hver dag i hans "Husandagtsboka" -

Hvis nogen af jer har lyst til lidt nærkontakt med ham, så kan jeg anbefale det norske forlag http://www.arven.net

De udgiver et fint og opbyggeligt blad, der hedder Arven, og det sendes hver kvartal kvit og frit til enhver som ønsker at modtage det.

Det er nemt nok at læse norsk - det er jo bare dansk med stavefejl!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#97563 - 06/08/2008 18:28 Re: 12 step mod frelse... eller 3 hop ind i himmelen... eller... [Re: kristina]
Jalokin
Anonym

Oprindeligt skrevet af: klristina

Aha. En vaskeægte fanatiker. Det er garanteres grunteksten - svensk med krøllede bogstaver

Til toppen 
#97564 - 06/08/2008 19:12 Re: 12 step mod frelse... eller 3 hop ind i himmelen... eller... [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Oprindeligt skrevet af: klristina

Aha. En vaskeægte fanatiker. Det er garanteres grunteksten - svensk med krøllede bogstaver

Nixenbixen!
Jeg er ikke fanatiker, jeg er vaskeægte fundamentalist!

Og - her kommer reklameindslaget -

"Husandagtsboka" er skrevet med fine latinske bogstaver i norsk læse-let oversættelse!

- så bare se at komme i gang! -

Eller tag en blød start med kvartalsbladene.
Gratis guf for begyndere! ;\)

http://www.arven.net/ > bøker av Rosenius (kolonnen til venstre ...)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#97565 - 06/08/2008 19:42 Re: 12 step mod frelse... eller 3 hop ind i himmelen... eller... [Re: Grev Lindgren]
KajQrd
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Grev Lindgren
Hvis "Det Målrettede Liv" rent faktisk gav et fyldestgørende svar, i overenstemmelse med Bibelens ord, på hvad menneskets formål er, så ville det grænse til løgnagtighed at kalde bogen menneskefokuseret, men alene det faktum at bogen fokuserer på sejr i DETTE liv, indikerer en vrangforstilling om hvad det betyder at vandre med Gud, hvad det betyder at leve i Hans nærhed, og følke Hans veje. men måske er vores uenighed ikke om hvorvidt "Det Målrettede Liv" er en god bog eller ej, muligvis udspringer vores uenighed af et divergerende syn på hvad livet med Gud indebærer, hvorledes det leves og præmisserne derfor.

Det kan godt være, der er en forskel der også. Men det er altså et udgangspunkt hele vejen igennem bogen lige fra forordet, at jeg skal finde ud af, hvilket formål Gud har med mig. Ikke at jeg skal udvikles eller finde ud af noget dybere om min egen person. Og den giver ingen steder noget løfte om et gladere liv eller noget i den retning, hvis man følger bogens råd. Blot et liv, der er centreret omkring Guds ønsker for mig.

En anden ting er så, at vi OGSÅ er uenige, hvad angår, hvad livet med Gud indebærer. En ting har vi tidligere diskuteret, nemlig nådegaverne. Det kan godt være, det er fordi jeg misforstår dig. Men jeg mener i den grad, Bibelen lægger op til, at Gud ikke blot har ønsker for os om vores frelse, men også om, hvordan vi skal leve vores liv her på Jorden. Vel at mærke en ønsker, der er individuelle og blandt andet knyttet op om nådegaver og hvordan vi er skabt. At det så kan være virkelig svært at finde ud af, hvad Guds plan for en så er, er en anden sag.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Til toppen 
#97567 - 06/08/2008 20:00 Re: 12 step mod frelse... eller 3 hop ind i himmelen... eller... [Re: KajQrd]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Nu er det som sagt et stykke tid siden jeg har kæst bogen, og noget taler for en genlæsning, men som jeg erindrer, starter den kære Rick ganske godt ud de første par kapitler, men derefter går det for mig at se jævnt ned ad bakke, og bare fordi man skriver ordret at man ikke er en selvhjælpsbog, kan man sagtens være det alligevel, således lover Rick at hvis du kender dit formål får du energi, skaber et mere simpelt overskueligt... og mener han ligefrem nemt liv?

Du skriver at bogen centrerer sig om det Gud ønsker for mig... Han ønsker for mig at se kun et.

Jeg tror ikke at hverken du eller jeg har misforstået bogen, jeg tror vi har forskelligt syn på det at være kristen og hvad det indebærer. Guds plan skal ikke søges, han lægger Han til rette for os at vandre i, og denne vandring begynder den dag du døbes.

Til toppen 
#97620 - 09/08/2008 00:19 Re: 12 step mod frelse... eller 3 hop ind i himmelen... elle [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus

Jeg tilslutter mig din hypotese på grundlag af, at jeg altid har haft kronisk dårlig samvittighed over ikke at have læst ét eneste Rosenius-andagtsstykke.

Hvad angår alle de her nye tiltag, så har jeg selv ret gode erfaringer med life-shapes, og ret lidt kendskab til alle de andre, men jeg tror (for mit eget vedkommende i hvert fald) at den største anstødssten er den *meget* amerikanske markedsføring.

Uden at være den store reklameteoretiker, så vil jeg vove den påstand, at amerikanere er gode til at fremhæve de gode ting ved deres produkter, men tilsvarende også har en dårlig egenskab til at få dem til at fremstå som uundværlige, revolutionerende og banebrydende.

For at illustrere, hvad jeg mener, vil jeg citere, hvad der står på ryggen af én af mine bøger herhjemme.

Find God's Plan for Your Life

Savor the peaceful certainty that you are on the path he has personally chosen for you.

f your life seems to make no sense, or if you don’t know which path to take, [this book] will console and inform you. In this warm little book, he explains to you what God’s will is and how He reveals it — yes, even to you, and even in the seemingly random events of your life.

No matter what you’re going through now (or may have gone through), you’ll see why you should love and trust in God’s will — and long for its fulfillment. Best of all, you’ll learn a sure method for discovering God’s will in any situation — today!

As you begin to discern God’s loving hand even in seemingly chaotic events, [this book] will lead your mind and your heart to the still waters of God’s gentle consolation.

Among the many things you'll learn:
How to accept God's will even when it seems terrifying and painful
Sacred inspiration: the ways God may be calling you - now!
Making changes in your life: how to avoid the common dangers.

Så er det så jeg spørger: Hvornår var det nu det var?

Var det Mike Breen 2006?

Var det Rick Warren 2002?

Nej.

Det er Francis de Sales 1567-1622 - tilsat en smule nyere amerikansk salgsteknik.

Jeg udelukker ikke, at nogle af tilhængerne af Warren eller Breen (eller de Sales) går lovlig vidt i deres pris af deres fortræffeligheder, men jeg er overbevist om, at hvis man springer over bagsiden, forordet og evt. første kapitel, vil man kunne finde utrolig meget nyttigt i mange af disse bøger.

Mvh. Steffen

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær