Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 11 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#97432 - 01/08/2008 11:54 Bibelen taler ikke af sig selv
thansen
Bruger

Reg.: 09/04/2008
Sted: Vejle
Det er en ofte brugt vending at tale om ”Guds ord", eller bruge udtrykket "bibelen siger".
For det første mener jeg, at man bør gøre sig det klart, at der kun er en, som taler Guds ord - nemlig Gud selv...
For det andet synes jeg, at det alt for sjældent er kommet til udtryk, når jeg har hørt forskellige folks behandling af bibelen, at der her er at gøre med mening og intentioner. I sådanne tilfælde vil det gælde, at der er tale om fortolkning og subjektiv udlægning. Jeg har somme tider haft en oplevelse af, at nogen tror man kan forholde sig neutralt, når man beskæftiger sig med bibelens tekster. Det har nærmest virket som, når man peger på en fysisk genstand, og siger: "se der er et træ", men til sammenligning kan man ikke agere på samme måde over for evangelierne og sige: "bibelen siger!" Det er ikke muligt at forholde sig objektivt og neutralt, når man har at gøre med en tekst, og derfor synes jeg ikke det er rimeligt at sige: "bibelen siger", eller "bibelen mener", men jeg mener derimod, at det er mere passende at sige noget i retningen af: "efter min opfattelse er det noget, der peger i retningen af..."
Jeg benægter ikke at bibelen kan være inspireret af Gud, Guds hensigt, eller hvordan man nu skulle udtrykke det, men det interessante spørgsmål er i hvor høj grad det er muligt at få indsigt i Guds hensigt og intentioner.
Jeg vil opfordre til, at man prøver at læse bibelen uden på forhånd at have et mål i sigte, da det ofte er tilfældet (dette gælder også mig selv), at når læseren nærmere sig bibelen er vedkommende allerede fyldt med holdninger, følelser og et skema for hvordan det skal forstås. Hvem siger fx, at alle bibelens 66 bøger skulle hænge sammen i rød tråd? Men hvis man allerede på forhånd ser bibelen som et ordnet og sammenhængende system, -ja så finder man også hvad man søger…

Til toppen 
#97434 - 01/08/2008 12:34 Re: Bibelen taler ikke af sig selv [Re: thansen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
 Oprindeligt skrevet af: thansen
Det er en ofte brugt vending at tale om ”Guds ord", eller bruge udtrykket "bibelen siger".
For det første mener jeg, at man bør gøre sig det klart, at der kun er en, som taler Guds ord - nemlig Gud selv...
For det andet synes jeg, at det alt for sjældent er kommet til udtryk, når jeg har hørt forskellige folks behandling af bibelen, at der her er at gøre med mening og intentioner. I sådanne tilfælde vil det gælde, at der er tale om fortolkning og subjektiv udlægning. Jeg har somme tider haft en oplevelse af, at nogen tror man kan forholde sig neutralt, når man beskæftiger sig med bibelens tekster. Det har nærmest virket som, når man peger på en fysisk genstand, og siger: "se der er et træ", men til sammenligning kan man ikke agere på samme måde over for evangelierne og sige: "bibelen siger!" Det er ikke muligt at forholde sig objektivt og neutralt, når man har at gøre med en tekst, og derfor synes jeg ikke det er rimeligt at sige: "bibelen siger", eller "bibelen mener", men jeg mener derimod, at det er mere passende at sige noget i retningen af: "efter min opfattelse er det noget, der peger i retningen af..."
Jeg benægter ikke at bibelen kan være inspireret af Gud, Guds hensigt, eller hvordan man nu skulle udtrykke det, men det interessante spørgsmål er i hvor høj grad det er muligt at få indsigt i Guds hensigt og intentioner.
Jeg vil opfordre til, at man prøver at læse bibelen uden på forhånd at have et mål i sigte, da det ofte er tilfældet (dette gælder også mig selv), at når læseren nærmere sig bibelen er vedkommende allerede fyldt med holdninger, følelser og et skema for hvordan det skal forstås. Hvem siger fx, at alle bibelens 66 bøger skulle hænge sammen i rød tråd? Men hvis man allerede på forhånd ser bibelen som et ordnet og sammenhængende system, -ja så finder man også hvad man søger…

Hej thansen,

Enig: Kun Gud taler Guds ord. En bog kan ikke tale.
Og det er et spørgsmål om tro, om man har tillid til, at Bibelens 66 bøgers tekster alle (eller nogle af dem) er indblæst/inspireret af Ånden, og at der står, hvad Gud vil at der skal stå.

Du har ret i, at det kan virke meget indforstået og ikke særlig troværdigt, hvis man i samtale med ikke-kristne bruger sætninger som "Guds ord siger .. " eller "Bibelen siger ... ".

Citat:
jeg mener derimod, at det er mere passende at sige noget i retningen af: "efter min opfattelse er det noget, der peger i retningen af..."

Den sætning ville jeg ikke selv kunne stå inde for, for det ville ikke være ærlig snak fra min mund!

Jeg ville hellere sige "Jeg tror på, at .... " og så vente med en nærmere forklaring, til jeg eventuelt afkræves en redegørelse for, hvordan i alverden jeg dog kan tro på det, jeg siger jeg tror på ...

Citat:
.. det interessante spørgsmål er i hvor høj grad det er muligt at få indsigt i Guds hensigt og intentioner.

Ja, det er et interessant spørgsmål, og jeg tror kun det er muligt at få den indsigt, hvis Gud ved Helligånden griber ind i det enkelte menneskes liv og overbeviser det menneske om Kristus.

Det kan ingen finde ud af ved egen beslutning.

Iflg. Esajas 65,1 (teksten er gentaget af Paulus i Romerbrevet 10) taler profeten disse ord fra Gud:

Jeg havde svar til dem, der ikke spurgte,
jeg var at finde for dem, der ikke søgte mig.
Jeg sagde: Se, her er jeg!
til et folk, der ikke påkaldte mit navn.

Citat:
Hvem siger fx, at alle bibelens 66 bøger skulle hænge sammen i rød tråd? Men hvis man allerede på forhånd ser bibelen som et ordnet og sammenhængende system, -ja så finder man også hvad man søger…

Jeg ved ikke rigtig - ja, måske, for nogles vedkommende.

Jeg havde ikke selv hverken positive eller negative tanker eller følelser og ingen medbragt forståelsesramme, da jeg begyndte at læse, var bare lidt nysgerrig - mente jeg "burde" kende den bog.
Eller de bøger, skulle jeg hellere sige.

Og tilstået: Jeg fandt den i begyndelsen ret kedsommelig, kan jeg huske. Så Bibelens overbevisende sammenhængskraft kom ærlig talt helt bag på mig.

Jeg er enig i, at Gud/Bibelen/Guds Ord kan man ikke forholde sig neutralt til - der er ingen midterrabat!

Troen på Gud: Fader, Søn og Helligånd, er det store, afgørende enten/eller.
Tror jeg! \:\)

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#97435 - 01/08/2008 12:46 Re: Bibelen taler ikke af sig selv [Re: thansen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej thansen.

Det er rigtigt, at vi alle har forskellige forudsætninger mv. Men jeg vil vove den påstand, at ofte handler bibelforståelse ikke bare om, at denne eller hin "tolker" det sådan og sådan, men simpelthen et spørgsmål om at læse indenad.
Fx når der står, at Jesus stod legemligt op fra de døde - med naglemærker, evne til at spise og alting (se Luk. 24 og Joh. 20-21). Det er evident ud fra teksten. Hvis nogle derfor mener, at det kun er en åndelig opstandelse, er det noget, de lægger ind i teksten, ikke noget, der står i den.
Det kan jo også være, at man ikke tror på teksten, men det er jo ærlig snak.

I øvrigt må vi vel stå med det samme problem over for alle andre former for tekst også - ikke bare Bibelen. Vi læser vel heller ikke alle andre tekster forudsætningsløst, eller lytter til hvad folk siger forudsætningsløst? Og hvordan skal vi så regne med, at det er muligt at få fat i afsenderens hensigter og intentioner? Hvordan skulle det så være muligt at kommunikere?
Kan dit indlæg fx forstås - eller mit?
Og heller ikke bare Bibelen, men også andre tekster, mennesker vi taler med osv., møder vi ofte med holdninger, følelser og et skema for, hvordan det skal forstås.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#97480 - 02/08/2008 21:25 Re: Bibelen taler ikke af sig selv [Re: AnnePande]
Ricky
Bruger

Reg.: 24/07/2008
Når jeg læser indlægene her farer der masser tanker gennem mit sind.
Og netop forståelsen af bibelen og om den taler eller ikke gør.
Så er problemet netop vores syn og sind.Bibelen taler jo og det er det samme sprog som sandhed også vil være den samme for alle.
Men vi mennesker er så kompliceret og har et filter på der gør vi er påvirket af denne verden vi ser omkrings os så det tager sin tid med bibelen.

Da jeg selv draget mod den af mange grunde lukket den op var det med holdning at den var verdens største løgn.det modsatte af hvad den er i sandhed.
Den var også intet sigende og tom men det ændret sig.?Fordi bibelen taler og er den samme må det jo være bibelen der betragter mig og ikke omvendt.
Og hvad skal man drage af dette...?

Til toppen 
#97482 - 02/08/2008 23:34 Re: Bibelen taler ikke af sig selv [Re: thansen]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Hvis vi har samme syn på bibelen som den selv har, så taler den faktisk af sig selv, således ser den sig selv som Guds ord, altså det samme ord som sagde "Der blive lys" og der blev lys, åbenbaringen af Guds vilje i Ordet taler altså i den grad for sig selv, ja faktisk er det i stand til at skabe liv, således kan man læse Bibelen som et skrift på lige fod med Dantes Inferno eller Krig og fred, og man kan gemme sig bare mere eller mindre brugbare teologiske metoder og/eller narrative analysetilgange, alligevel formår Ordet at skabe liv, at sønderdele... Guds ord er som det siges, Hans ord, altså Hans udtrykte vilje, til os mennesker givet i Skriften, at mennesker så forpester betydningen deraf med deres egen agenda er en anden snak, for Ordet i sig selv hævder 100% objektivitet, og det kan med Luthers skriftprincip læses som sådan, altså en eksegese der ikke er subjektiv, men er styret af den der åbenbarer, styret af Hans Ånd, altså en objektiv udlægning af betydningen.

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#97719 - 11/08/2008 23:26 Re: Bibelen taler ikke af sig selv [Re: thansen]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus
Hvorfor mistænker jeg en holdning a la "Byg din egen kristendom, for ingen kan sige hvad der er rigtigt og forkert" her?

Hmmm....

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#97735 - 13/08/2008 06:18 Re: Bibelen taler ikke af sig selv [Re: Grev Lindgren]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Hvad menes med følgende fragment af en lang sætning?

...og man kan gemme sig bare mere eller mindre brugbare teologiske metoder og/eller narrative analysetilgange,..

Jeg går ud fra at ordet "bare" må være en skrivefejl. Du må mene "bag"?
Af hensyn til folk, herunder undertegnede, der ikke er trænet i akademisk sprogbrug, bedes du oversætte termen "narrative analysetilgange".

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær