Hej Khorne,
Det er et meget interessant spørgsmål du her tager op. Et spørgsmål der, efter min mening, ikke findes nogen lette svar på.
Jeg faldt over sætningen:
Hvordan kan man se hen til en guddom for moralsk vejledning, når selve denne guddom ikke efter nogen menneskelig standard kan betragtes som værende moralsk?
Før vi kan afgøre om en guddom/Gud overholder en menneskelig moralsk standard, må vi vide hvilken standard der er tale om.
Vi, der har vores gang her på debatten, kan sikkert godt blive enige om, at det er moralsk forkasteligt at stene mennesker til døde. Men andre steder i verden, vil man betragte det som en god og naturlig ting.
Moral er ikke bare moral. Moral hænger, så vidt jeg kan se, meget sammen med kulturel baggrund, og vil blive defineret vidt forskelligt afhængig af hvem du spørger, og af hvor vedkommende du spørger kommer fra.
I Danmark er demokrati en god ting. Der findes lande, hvor man ikke vil røre det med en ildtang. Det finder vi umoralsk - ligesom de ikke-demokratiske lande finder os umoralske. Og så er vi lige vidt.
Så, allerførst - hvad er moral?!
Det næste spørgsmål er så, om Gud skal leve op til menneskelig moral (hvad det så end lige er for en størrelse, jf. ovenfor)?
Skal han det, eller er han hævet over menneskers tanker om moral?
Da moral er mange ting, kan man ikke forvente at Gud skal overholde menneskelig moral. Hvilken menneskelig moral skulle han i givet fald overholde?
Jeg mener ikke at Gud skal stå til regnskab overfor mennesket - hvorimod det modsatte er tilfældet.
At jeg kan finde ting i Bibelen, som jeg finder moralsk forkasteligt, ændrer ikke på mit billede af Gud.
Lad mig komme med et eksempel:
Jeg har to børn. To drenge. I deres opdragelse har jeg måttet gøre nogle ting, som drengene ikke brød sig om, og som de syntes var forkerte. Jeg siger f.eks. nej, til at de må ture rundt i byen en lørdag nat. Det er ikke populært, og det er en, i deres øjne, forkastelig handling - isoleret set.
Pointen er, at der hvor de ser den enkelte handling fra min side, så ser jeg hele billedet.
På samme måde med Gud.
Jeg kan ikke forstå, hvorfor syndfloden var nødvendig.
Jeg kan ikke forstå, hvorfor det var nødvendigt at myrde Jesus på en så bestialsk måde.
Jeg kan ikke forstå alle de brutale krige der beskrives i Bibelen
Der er rigtig meget jeg ikke kan forstå, og som jeg finder moralsk betænkeligt.
Men jeg ved, at Gud er kærlighed, og at han kan se hele billedet, hvor jeg kun ser små fragmenter uden sammenhæng.
Mvh
Lars