Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 11 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#9711 - 12/03/2003 21:43 Skal Danmark være et tagselvbord?
ærten
Bruger

Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
Skal Danmark være et tagselvbord?

Jeg betaler min skat med glæde. Det er noget mange slynger ud i luften som en floskel.
Når det kommer til stykket, er det nok så som så med din villighed til at dele dine penge med andre end dem, som du synes er dine nærmeste.

Du er ikke i tvivl om, at det, der står i dine stuer, er der ingen der skal komme at tage fra dig.
Men hvor stort et ansvar har du for at dele med dem, der mangler?
De, der har, skal give til dem, der ingenting har. Det er den gode demokratiske grundtanke, som vi bygger vores demokrati på, og som har sin grund i det kristne livssyn.
Skat betaler du til samfundet – til vores fælles husholdning, men der må vel være en grænse for, hvem og hvor mange, du skal dele med?

Hvordan har du det med indvandreren, eller nydanskeren, som det nu hedder - og flygtningen?

Mener du, at du, som er indfødt, må være den, der skal have den største bid af velfærdskagen?

Eller mener du, at vi har fået vore goder for at dele ud af dem, til dem, der kommer til vores land, ligegyldigt hvorfra de kommer, eller hvorfor de kommer?

Måske nærer du en vis usikkerhed over for de, der er fremmede her i landet. Ikke bare hvad det økonomiske angår, men i sandhed også i forhold til din sikkerhed på gaden.
Hvornår finder een af dem på at kaste en selvmordsbombe?

Synes du, at indvandrere og flygtninge skal have samme medbestemmelse og rettigheder som indfødte danskere - uanset, hvor længe de har været i landet?
Skal de have den samme ret til børnecheck / dagpenge / kontanthjælp / SU, og hvad der ellers ligger af velfærdsydelser i Danmark?

For dig er det i det hele taget et spørgsmål, om det ikke er på tide, at der bliver ændret eller skåret helt i velfærdsydelserne - også blandt danskerne.
Nogle mennesker er jo mere eller mindre selv skyld i den suppedas, de er havnet i.
Hvorfor skal de ikke selv bære ansvaret herfor - og altså også selv betale ?
De, der har råd til at betale, må selv betale.

Ser du de fremmede som en trussel – eller en ny mulighed?
Hvilke individuelle og menneskelige hensyn vil du være med til at tage ?
Er du een af dem, som er taknemmelig over, at du har mulighed for at hjælpe?/b]
Er du selv blevet hjulpet?

www.senesamtaler.dk

Ring ind og fortæl din historie på søndag den 16. marts klokken 23 – 01
På 70 21 23 21

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#9712 - 14/03/2003 09:13 Re: Skal Danmark være et tagselvbord? [Re: ærten]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
"Skal Danmark være et tagselvbord?"
Danmark er allerede et tagselvbord for danskerne, som kræver ind, pensionisterne vil have mere, selv om 60% af landets ressourcer er tilhører dem over 60 år, de studerende vil have mere, selv om de får et ganske gratis studie, gør man ikke nødvendigvis i andre lande, børnefamilierne vil have mere, selv om deres økonomiske status er bedre end de fleste enlige. Danmark er et samfund af snyltere, så ja Danmark er allerede et tag selv bord.

"Hvordan har du det med indvandreren, eller nydanskeren, som det nu hedder - og flygtningen?"
Hvad man end kalder dem har vi for få, jo flere jo bedre, hvad som helst der kan ruske op i danskernes selvfede bedrag.

"Mener du, at du, som er indfødt, må være den, der skal have den største bid af velfærdskagen?"
Om man er indfødt eller ej har intet med ens behov at gøre, så selvfølgelig skal alle behandles ens, alt andet er apartheid.

"Eller mener du, at vi har fået vore goder for at dele ud af dem, til dem, der kommer til vores land, ligegyldigt hvorfra de kommer, eller hvorfor de kommer?"
Som et af verdens rigeste lande skal vi da selvsagt dele ud med både arme og ben.

"Synes du, at indvandrere og flygtninge skal have samme medbestemmelse og rettigheder som indfødte danskere - uanset, hvor længe de har været i landet?
Skal de have den samme ret til børnecheck / dagpenge / kontanthjælp / SU, og hvad der ellers ligger af velfærdsydelser i Danmark?"

Ja ellers komme integrationen jo aldrig til at virke.

/Lindgren

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#9713 - 14/03/2003 10:21 Re: Skal Danmark være et tagselvbord? [Re: ærten]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Ært

Duskriver: "Ser du de fremmede som en trussel – eller en ny mulighed? "Principielt bryder jeg mig ikke om udtrykket "fremmed" - en fremmed er en ukendt, en man ikke vil kendes ved, ikke een af "vore".det er et ord der er blevet fremelsket i massemedierne under fru Kjærsgårds "korstog".

Mennesker der er i nød er vi forpligtede til at hjælpe! Eftersom DK får flere og flere pensionister, og der således på lang sigt vil blive mangel på arbejdskraft, vil indvandrere, flygtninge være en god investering. Derudover kan vi rent faktisk, tro det eller ej LÆRE noget af andre kulturer! Så ved jeg godt at der er ballade med enkelte andengenerationsindvandrere, men er det ikke ved at aftage?I hver tilfælde fylder det ikke så meget i pressen.Langt hovedparten af flygtningene ønsker at være til nytte, jeg tror at det er en almen menneskelig egenskab. Men hos flygtninge kan der, som hos danskere, være situationer der vanskeliggør dette,disse mennesker skal naturligvis have hjælp på lige fod med alle andre.Man skal vel ikke straffes fordi man er flygtning?Men tilsvarende skal der også være konsekvenser for de mennesker der bare ikke VIL arbejde selvom de fysisk og psykisk er i stand til det - uanset hudfarve. Paulus siger faktisk "den der ikke vil arbejde må sulte".

Med venlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#9714 - 14/03/2003 23:30 Re: Skal Danmark være et tagselvbord? [Re: ærten]
Anonym
Anonym

Hej Ært

Skat betaler du til samfundet – til vores fælles husholdning, men der må vel være en grænse for, hvem og hvor mange, du skal dele med?

Ja.
Jeg mener ikke at indvandrere skal kunne leve på overførselsindkomst i Danmark. Hvis de vil bo her, må de tjene til livets ophold. Det samme må vi hvis vi vælger at flytte til udlandet. Det synes jeg er en selvfølge.

Flygtninge er mennesker i nød, og dem skal vi tage os af, socialt og økonomisk.

Mener du, at du, som er indfødt, må være den, der skal have den største bid af velfærdskagen?

Nu er jeg faktisk ikke indfødt..hihi..men hvis jeg var: Nej jeg mener at man skal have det man har brug for. Men Danmark skal ikke forsørge folk fra fattigere lande, for det er forkert at bruge mange penge på få som ad mere eller mindre skumle veje er kommet herop.
Det er bedre at bruge pengene i de lande hvor fattigdommen er. Det er jo kun en brøkdel af de fattige som kommer herop. Vi må ikke glemme de som ikke er så priviligerede at have fundet vej herop, de som måske ikke havde noget at sælge som kunne skaffe penge til en menneskesmugler eller en rejse.
Og da vi har fastsat beløb til disse formål, skal det ikke være "den der råber højest" der får den største bid.

Eller mener du, at vi har fået vore goder for at dele ud af dem, til dem, der kommer til vores land, ligegyldigt hvorfra de kommer, eller hvorfor de kommer?

Jeg mener ikke at vi har fået vore goder. Det er noget som landets indbyggere har optjent i løbet af deres arbejdsliv. Derfor skal landets indbyggere bestemme hvem der skal have hvad.

Hvornår finder een af dem på at kaste en selvmordsbombe?

Nej det bekymrer mig ikke. Jeg mener ikke at en sådan mentalitet har med race eller religion at gøre. Mennesker som bliver selvmordsbombere er indoktrineret i en lære, en lære som har fundet grobund pga. landets tilstand. Der er måske intet arbejde at få, ingen fremtid i sigte. Ikke noget meningsfuldt liv. Hvis mennesker havde et håb om et godt liv, ville de ikke sprænge sig selv og andre i luften.
Vi skal ikke på den måde gøre "de fremmede" til en fjende. Kimen til deres opførsel næres jo af Vestens egoisme.

Synes du, at indvandrere og flygtninge skal have samme medbestemmelse og rettigheder som indfødte danskere - uanset, hvor længe de har været i landet?

Det er et bredt spørgsmål du stiller.
Jeg mener at kun danske statsborgere bør kunne stemme (som det jo også er nu) til folketingsvalg. Det er nødvendigt at have en tilknytning og forståelse for et land, når man skal have indflydelse på den politik som skal føres.
Det er så rigtigt at ikke alle danske statsborgere ved så meget om politik, men det ændrer ikke ved fornuften i at udelukke udenlandske statsborgere. Der er jo ingen grund til at droppe alt, fordi det ikke kan blive 100% optimalt.

Skal de have den samme ret til børnecheck / dagpenge / kontanthjælp / SU, og hvad der ellers ligger af velfærdsydelser i Danmark?

Jeg formoder vi taler om indvandrere ?
Nej til dagpenge og kontanthjælp. Men ja til s.u. og børnecheck. Fordi de voksne må arbejde og tjene de penge de skal bruge, men børnecheck går til børns behov, og s.u. til de unge som tager en uddannelse.
Kan godt være det lyder dobbeltmoralsk, men sådan ser jeg nu på det.

Nogle mennesker er jo mere eller mindre selv skyld i den suppedas, de er havnet i.
Hvorfor skal de ikke selv bære ansvaret herfor - og altså også selv betale ?

Som Niels Hausgaard sagde i TV: Narkomanerne...de ku jo bare ha LADET VÆRE..!
..........nej, de svageste i samfundet må holdes oppe af den fælles kasse. Det kan ikke være anderledes i et civiliseret samfund.

Ser du de fremmede som en trussel – eller en ny mulighed?

Sålænge de danske love fungerer og ikke muliggør en masse svindel, så er "de fremmede" da en ressource. Både kulturelt, menneskeligt og økonomisk.
At mange af dem er muslimer er ikke en trussel. Allah er ikke virkelig. Det er en forfalsket fremstilling af Gud. Muslimer er bare vildledte mennesker, de har ikke en Gud som kan "bekæmpe" den kristne. Der er ikke noget at være bange for.

Hvilke individuelle og menneskelige hensyn vil du være med til at tage ?

Det kommer meget an på den enkelte situation. Det er svært at sige.

Mkh Søster B.

Til toppen 
#9715 - 14/03/2003 23:56 Re: Skal Danmark være et tagselvbord?
ærten
Bruger

Kære Søster B !
Tak for dit grundige og uddybende svar.

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#9716 - 15/03/2003 08:40 Re: Skal Danmark være et tagselvbord? [Re: ærten]
Anonym
Anonym

Kære Ært, godmorgen

Selv tak. Jeg arbejder og skal op kl.06.00 hver dag, så jeg kan ikke ringe ind og sludre om emnet på søndag. Det var jo dét du efterlyste..?

Jeg håber at andre har mulighed for det, for det er da nogle interessante emner du kaster ud i forumet.
Noget vi alle har en mening om, og det er sjovt at give almindelige mennesker taletid, og ikke kun lytte til eksperternes ord.

God vind med det.

Mkh Søster B.

Til toppen 
#9717 - 15/03/2003 12:28 Re: Skal Danmark være et tagselvbord?
ærten
Bruger

Kære Søster B !
Jeg takker meget for de smukke ord!
Og så kan jeg da sige, at jeg er meget taknemmelig også for de skriftlige kommentarer ; Jeg regner med, at det er ok, at bruge dem også i udsendelsen, hvis der er tid

Der er jo også mulighed for at svare på kommentarknappen på hjemmesiden, men jeg er meget glad for at få dem her.... jeg ser ikke de andre, før jeg sidder i studiet....!

Så det gælder jer alle: TAK FOR DE SVAR I GIVER MIG HER

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#9718 - 15/03/2003 12:41 Re: Skal Danmark være et tagselvbord? [Re: ærten]
Anonym
Anonym

Skal Danmark være et tagselvbord ?

Jeg så forleden dag på tekst-TV, at nu foreslog én, jeg tror han var en slags vis-mand, at de personer, der som højt uddannede forlader Danmark, emmigrerer til et andet land, fx USA, med høje lønninger, de skulle betale et beløb, der svarede til de penge, der fra Danmarks side var investeret i deres uddannelse.

Det lyder jo ganske rimeligt, for i de fleste andre lande, dér må man selv betale for sin uddannelse, mens den jo er ganske gratis i Danmark. Jeg véd ikke hvor meget det koster at uddanne en læge - men det drejer sig formentlig om adskillige millioner kr. Trods dette er uddannelsen gratis, og lønnen bagefter, er én af de højeste i Danmark. Alligevel er lønnen i danmark lav i forhold til mangen andre lande, som efterspørger højt uddannede, og er parate til at betale langt højere lønninger.

Derfor kan man godt forstå, at man siger til den nyuddannede: Hvis du tager til udlandet, så må du før du rejser først betale ved kasse ét, hvad vi som samfund har investeret i din uddannelse, alt andet vil værre urimeligt.

Synes du ikke, at det lyder rimeligt? - det mener jeg, at det er - når det er os der har betalt uddannelsen, så må det også være os, der får gavn af den.

Så kære unge medicinstuderende, nu véd I, hvad der venter jer, og hvad vi forventer af jer. Vi har jo lægemangel, så det manglede da bare ! - Kan du følge mig ? Er det ikke logik for burhøns ?

Så var det, at jeg kom i tanke om, at vi i Danmark, jo gør ret meget for at forhindre at andre kommer til fadet her i Danmark. Vi har strammet meget op, og antallet af personer, der kommer til fadet er skrumpet meget ind siden Anders Fog & Co, med Bertel Hårder som administrator er kommet til roret. Vi gør alt, eller i hvert fald meget for, at de fremmede der ankommer her til Danmark, de forbliver fremmede og helst bliver sendt hjem igen. - blor med nogle få undtagelser:

Vi vil gerne åbne dørene, endda på vid gab, hvis de blot er højt uddannede, dvs læger, data-ingeniører o.l., så skal de være velkomne - for dem har vi mangel på.

Altså, en højt uddannet person fra fx Syd-Africa vil være velkommen i Danmark - husk på at vi sparer pengene til uddannelse!

Vi gør nu blot som mange andre lande har gjort i mange år. I Canada kommer de fleste læger således fra Syd-Africa - de siger selv, at det er langt billigere at hente dem dér end at uddanne dem selv! 

Føj for en dobbeltmoral - og udnyttelse af fattige landes forsøg på at komme ovenpå.

DET KAN VI GANSKE SIMPELTHEN IKKE VÆRE BEKENDT
- jeg skammer mig over at være dansker, når vi gør sådan noget i Danmark.

Det er u-dansk - jeg gentager: Det er u-dansk.

Lad os selv uddanne de læger vi har brug for, og lad U-landene beholde dem de selv har uddannet - der er jo vejen frem for dem.

Jeg spør' bare: Skal U-landene være tag-selv-bord for Danmark ?

Hilsen Sven Aage

Til toppen 
#9719 - 15/03/2003 13:03 Re: Skal Danmark være et tagselvbord?
Anonym
Anonym

Hej Sven Aage..

Vi har strammet meget op, og antallet af personer, der kommer til fadet er skrumpet meget ind siden Anders Fog & Co, med Bertel Hårder som administrator er kommet til roret.

Ja. Men disse gør bare hvad befolkningen kræver. Anders Fogh og hans medarbejdere har faktisk holdt hvad de lovede befolkningen. Folk stemte dem ind på deres holdninger og løfter, og disse er blevet indfriet.

Det er vigtigt at huske at alle udefra kommende ikke kommer af nød og med rent mel i posen.
De er hverken bedre eller værre end os andre, og derfor må der være regler som begrænser deres udfoldelser, præcis som for os andre.
At vi som danskere har ret til at bestemme hvem og hvor mange vi ønsker ind i landet, (det er jo trods alt os der skal betale regningen) finder jeg helt naturligt.
Din gadedør er da heller ikke åben for enhver ?

Men:
Vi er enige om at brain drain er særdeles udspekuleret og usympatisk.
Vi er også enige om at u-landene ikke bør være tag-selv-bord for i-landene.

Med venlig hilsen
Søster B.

Til toppen 
#9720 - 17/03/2003 15:28 Re: Skal Danmark være et tagselvbord?
Anonym
Anonym

Kære Søster B

Når du skriver

Ja. Men disse gør bare hvad befolkningen kræver. Anders Fogh og hans medarbejdere har faktisk holdt hvad de lovede befolkningen. Folk stemte dem ind på deres holdninger og løfter, og disse er blevet indfriet.

opfatter jeg det som om du siger: Det er jo hvad flertallet har bestemt - derfor er det OK ? I så fald er jeg ikke enig, for det er ikke et flertal der i denne sag afgør, hvad der er rigtigt og forkert.

Jeg er helt enig i, at bekvemmelighedsflygtninge, dem skal vi afvise, de har ingen ret til at komme ind i Danmark. At der så er mange af disse, der kommer fra lande, hvor de ikke har det særlig godt, for ikke at sige rent ud elendigt, giver mig anledning til at bemærke, at vi gør alt for lidt for at hjælpe dem i de lande der har det sådan - altså op med U-landsbistanden - vel at mærke en reel bistand til U-landene og ikke en camufleret bistand til dansk arhvervsliv.

Så når du skriver

som danskere har ret til at bestemme hvem og hvor mange vi ønsker ind i landet, (det er jo trods alt os der skal betale regningen)

så er jeg altså på en måde enig, hvis det drejer sig om bekvemlighedsflygtninge, men når det drejer sig om reelle flygtninge, så skal vores dør stå åben. Der må ikke stå nogen udenfor - og så véd jeg jo godt, at de ikke alle kan være i Danmark. Derfor skal vi af alle kræfter arbejde på, at de modtages - allesammen - de relle flygtninge. Vi har plads til mange, mange flere i Danmark.

Hvis du skulle knibe med økonomien, så lad dem blot få fx 2/3 af hvad de får nu. Jeg kan overhovedet ikke se nogen grund til, at de skal have mere end dem, der er på SU (Statens Uddanelsesstøtte) - hvis vi kan tillade os at tilbyde vore egne sådanne økonomiske vilkår, så kan flygtninge selvfølgelig også klare sig for det, og skulle det blive nødvendigt, for mindre endnu.

Jeg véd godt, at det er imod visse konventioner, eller hved det nu hedder, men så må de laves om, for de er urimelige.

Kærlig hilsen Sven Aage

Til toppen 
#9721 - 17/03/2003 18:51 Re: Skal Danmark være et tagselvbord?
Anonym
Anonym

Kære Sven Aage!

Nej jeg mente ikke at hvad flertallet har bestemt (altid) er det rette. Jeg forsvarede bare Anders Fogh og co. som personer. Fordi jeg troede at du holdt dem personligt ansvarlig for de tiltag der er sket, som det nærmest var sket uden at nogen andre end regeringen ønskede det.

Derfor skal vi af alle kræfter arbejde på, at de modtages - allesammen - de relle flygtninge. Vi har plads til mange, mange flere i Danmark.

Plads har vi nok..men har vi også boliger, personale til at tage sig af asylansøgninger, formidle kontakt til sprogskole osv. osv. Det er jeg ikke sikker på. Desuden er det betænkeligt at langt de fleste flygtningen er interne flygtninge eller flygtningen som opholder sig i nabolandet til det de er flygtet fra. Igen skal vi ikke glemme de 9 som er blevet tilbage, og bare give alt til 1 heldig der er kommet herop.

Jeg ved ikke om en flygtning kan leve for 3600kr/md. , man skal huske at de ikke har samme muligheder for at tage arbejde til at supplere dette beløb. De fleste (?) studerende på s.u. arbejder for at tjene ekstra. Der vil nok også være ekstra omkostninger til en flygtning, i og med at de skal etablere et helt nyt liv.

Mange hilsener
søster B.

Til toppen 
#9722 - 17/03/2003 19:17 Re: Skal Danmark være et tagselvbord?
Anonym
Anonym

Kære Søster B !

Jeg tror, at vi stort set er enige - selvfølgelig må "de 9" ikke glemmes, og det er da alt i alt langt lettere og bedre at hjælpe så tæt på hjemlandet som muligt.

PS! Til gengæld mener jeg, at selvom der er tale om reelle flytninge, så skal de hjem lige så snart de kan komme hjem, jeg vil ikke give dem dansk statsborgerskab i hvertfald de første 10-15 år.

Kærlig hilsen Sven Aage

Til toppen 
#9723 - 25/03/2003 19:24 Re: Skal Danmark være et tagselvbord? [Re: Grev Lindgren]
Josefin
Bruger

Reg.: 13/03/2003
Hej

Altså: selfølgelig skal der være nogle regler for at det skal fungere, men det skal være rimelige regler, så at de som en gang er her, får mulighed for at kunne betale det der skal betales, så at de ikke skal være i nød! Det virker som at man ikke tager nok hensyn til dette blandt nogle. Det nytter jo ikke at få mennesker smidt ud eller sulte fordi at nogle synes at der må strammes. Bare det tages med i betragtning så... dem der er her skal have en rimelig behandling og tag over hovedet og mad på bordet, de er jo her og det kan vi ikke lave om på i hvert fald ikke med detsamme. Reglerne for at komme her skal det selvfølgelig være styr på.
Detsamme skal de der ikke har det i forvejen have krav på en uddannelse så de kan førsørge sig selv. Dette er hvad jeg synes og det er også hvad man kan forvente af kristne synes jeg. Josefin
Hvorfor i al verden gøre det på anden måde? Så kan de jo ikke klare sig!

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær